Εντυπωσίασε η φρεγάτα «Σπέτσαι”

577

Εντυπωσίασε ντόπιους και επισκέπτες στη Μυτιλήνη η φρεγάτα «Σπέτσαι”, που αποτελεί ένα από τα καλύτερα πλοία που διαθέτει το Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό, που κατέπλευσε στο λιμάνι της Μυτιλήνης την Παρασκευή και παρέμεινε και το Σάββατο, όπου δόθηκε η δυνατότητα από τις 12:00 το μεσημέρι μέχρι τις 20:00 να ξεναγηθούν οι πολίτες στους εσωτερικούς της χώρους από τα μέλη του πληρώματος, ενώ την Περιφερειάρχη Βορείου Αιγαίου Χριστιάνα Καλογήρου η οποία βρισκόταν στην Αθήνα εκπροσώπησε η Περιφερειακή Σύμβουλος Αγγελική Σαραντινού.

Η φρεγάτα «Σπέτσαι” κατέπλευσε στο λιμάνι της Μυτιλήνης μετά το τέλος της αεροναυτικής άσκησης «Καταιγίδα” που διεξήχθη την περασμένη εβδομάδα στο Βορειοανατολικό και Κεντρικό Αιγαίο. Για τον επικείμενο ακόμα κατάπλου της φρεγάτας στα νερά του νησιού μας έγραψαν – να θυμίσουμε – κατ’ αποκλειστικότητα από το φύλλο τους την περασμένη Δευτέρα τα «Νέα της Λέσβου”.

Το πρωί του Σαββάτου άγημα της φρεγάτας παρέλασε στο λιμάνι φτάνοντας στην προτομή του ναυάρχου και απελευθερωτή της Μυτιλήνης Παύλου Κουντουριώτη, μπροστά από το ξενοδοχείο Blue Sea, όπου απέδωσε τιμές και ο κυβερνήτης κατέθεσε στεφάνι.

Η φρεγάτα

 

Η «Σπέτσαι” είναι το πέμπτο πλοίο του στόλου που φέρει την ονομασία αυτή. Το πρώτο ήταν μία ιστιοφόρος κορβέτα, ιδιοκτησία της Λασκαρίνας Μπουμπουλίνας που αγοράσθηκε από την Ελληνική Κυβέρνηση και εντάχθηκε στον Εθνικό Στόλο στην πρώτη επίσημη σύστασή του το 1830 με όνομα “Νήσος Σπετσών’’. Πυρπολήθηκε στον Πόρο το 1831. Ακολούθησε μία ατμοβαρίς εκτοπίσματος 433 τόνων, που ναυπηγήθηκε στα Αγγλικά ναυπηγεία Blackwall το 1881. Με την ονομασία αυτή παρέμεινε στη δύναμη του στόλου μέχρι την παραγγελία του ομώνυμου θωρηκτού. Το 1889 μετονομάσθηκε σε “ΑΚΤΙΟΝ’’. Τρίτο κατά σειρά ομώνυμο πλοίο υπήρξε το θωρηκτό ‘’Σπέτσαι’’ εκτοπίσματος 4.900 τόνων, που κατασκευάσθηκε από γαλλική εταιρεία στα ναυπηγεία της Granville στη Χάβρη μεταξύ 1887 και 1891.

Το θωρηκτό “Σπέτσαι” εντεταγμένο κατά τον πόλεμο του 1897 στη Μοίρα του Ιουνίου έλαβε μέρος στον βομβαρδισμό των τουρκικών φρουρίων της εισόδου του Αμβρακικού. Επιπλέον συμμετείχε στις ένδοξες ναυμαχίες Έλλης και Λήμνου κατά τους Βαλκανικούς πολέμους 1912-13. Τέλος, χρησιμοποιήθηκε ως Σχολή Συνεννοήσεως την περίοδο 1922 έως 1929 και ακολούθως παροπλίστηκε. Συγχρόνως με το “Σπέτσαι” ήταν ενταγμένα στη δύναμη του Στόλου τα ομοίου, τύπου πλοία ‘’ΥΔΡΑ’’ και ‘’ΨΑΡΑ’’. Τέταρτο πλοίο με το όνομα αυτό υπήρξε ένα αντιτορπιλικό τύπου Dardo εκτοπίσματος 1.350 τόνων και μέγιστης ταχύτητας 40 κόμβων, κατασκευής ιταλικών ναυπηγείων Odero, το οποίο εντάχθηκε στη δύναμη του Στόλου το 1933. Έλαβε μέρος στις ναυτικές επιχειρήσεις του 1940-41, μεταξύ των οποίων και η τρίτη επιδρομή στα στενά του Οτράντο (4-5 Ιανουαρίου 1941). Μετά την κατάληψη της Ελλάδας από τις Δυνάμεις του Άξονα, το αντιτορπιλικό διέφυγε με τον υπόλοιπο Στόλο στην Μέση Ανατολή. Επανέπλευσε στην Ελλάδα με τον υπόλοιπο Στόλο και την Κυβέρνηση τον Οκτώβριο του 1944 και παροπλίστηκε μετά την απελευθέρωση της χώρας. Συγχρόνως με το “Σπέτσαι” ήταν ενταγμένα στη δύναμη του Στόλου και τα ομοίου τύπου ’’Ύδρα’’, ‘’Ψαρά’’ και ‘’Κουντουριώτης’’.

Ο θυρεός της Φρεγάτας «Σπέτσαι” είναι ο ίδιος με τους θυρεούς των παλαιότερων ομώνυμων πλοίων. ‘Έχει σχεδιαστεί ουσιαστικά ως αντίγραφο μιας εκ των παραλλαγών της σημαίας του Στόλου των Σπετσών κατά τον αγώνα της Εθνικής Ανεξαρτησίας. Η σημαία αυτή και κατ’ επέκταση ο θυρεός που προήλθε από αυτή, έχει ως θέμα στο Σταυρό, το σύμβολο του Έθνους κατά τον Αγώνα, στηριζόμενο επάνω σε ανεστραμμένη ημισέληνο (σύμβολο της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας), επί της οποίας υπάρχουν επίσης, εκατέρωθεν του Σταυρού, λογχοφόρο ακόντιο και ανεστραμμένη άγκυρα επί της οποίας αναρριχάται περιελισσόμενος όφις. Ο Σταυρός είναι ερυθρός, το δε πεδίο του θυρεού ανοικτό μπλε.

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ