Παιδιά με αυξημένο βάρος σε σχέση με το ύψος και την ηλικία τους

88

Της Αγγελικής Μυρογιάννη, Διαιτολόγου – διατροφολόγου

  • Βοηθάτε το παιδί σας να μάθει να μασά αργά, ήρεμα το φαγητό του και όχι βιαστικά με μεγάλες μπουκιές και γρήγορες κινήσεις.
  • Μην πιέζετε το παιδί σας να καταναλώσει όλο το γεύμα του εάν εκείνο δεν επιθυμεί. Έτσι μειώνεται η ικανότητα ρύθμισης και αντίδρασης στο αίσθημα της πείνας/κορεσμού. Ως αποτέλεσμα αργότερα δεν θα σταματάει να καταναλώνει ακόμη και όταν “χορταίνει”.
  • Βοηθάτε το παιδί σας να αγαπήσει τα φρούτα και τα λαχανικά και φροντίστε ώστε το 1/3 του κάθε γεύματος να είναι σαλάτα (ωμή ή βραστή) ή μαγειρεμένα λαχανικά (π.χ. λαδερό).
  • Βάλτε στόχο το παιδί σας να καταναλώνει τουλάχιστον 5 μερίδες φρούτων, λαχανικών κάθε μέρα.
  • Εισάγετε από νωρίς τα προϊόντα ολικής αλέσεως διότι είναι χορταστικά και πλούσια σε φυτικές ίνες. Μειώστε τα περιττά λιπαρά/θερμίδες από παρασκευές γευμάτων, όπως μπιφτέκια παρασκευασμένα με ψωμί ή φρυγανιές ολικής άλεσης αντί παρασκευή κεφτέδων, ψητές πατάτες στο φούρνο έναντι των τηγανητών.
  • Βοηθάτε το παιδί σας να ασχολείται με ευχάριστες και δημιουργικές δραστηριότητες. Μπορείτε να του προτείνετε να σας βοηθήσει στην παρασκευή των γευμάτων ή στο κόψιμο της σαλάτας ή των φρούτων.
  • Προσπαθήστε να εντοπίσετε πότε το παιδί καταναλώνει υπερβολικά σνακ επειδή πεινάει και πότε λόγω του ότι βαριέται ή είναι αναστατωμένο και αντιδρά καταναλώνοντας μεγάλες ποσότητες χωρίς να υπάρχει αίσθημα πείνας.
  • Περιορίστε την τηλεόραση-τάμπλετ-υπολογιστή-κινητά τηλέφωνα. Μέσω αυτών των μέσων δικτύωσης και ενημέρωσης γίνεται έντονη διαφήμιση προϊόντων τα οποία είναι γλυκά, μη θρεπτικά, λιπαρά και βοηθάνε τα παιδιά να σκέφτονται συνέχεια το φαγητό και κατ’ επέκταση να αναζητούν και να καταναλώνουν τέτοιου είδους σνακ.
  • Ποτέ μην ανταμείβετε μια συμπεριφορά με ένα μη θρεπτικό τρόφιμο π.χ. γλυκά, παγωτά εμπορίου, γαριδάκια-πατατάκια-κρουασάν-σοκολάτες κτλ. Π.χ.: «Αν φας τη φακή θα σου πάρω παγωτό». Η τακτική αυτή οδηγεί στο να καταλήγει ανεπιθύμητη η φακή και να αυξάνεται η επιθυμία του παιδιού για το μη θρεπτικό τρόφιμο. Μπορείτε να το ανταμείψετε με μια απλή και όμορφη δραστηριότητα όπως μια βόλτα, μία εκδρομή κτλ.
  • Περιορίστε τις καθιστικές δραστηριότητες. Ακόμα και τα πιο απλά παιχνίδια βοηθάνε τα παιδιά να κινούνται π.χ. κρυφτό, ποδήλατο, σχοινάκι, λάστιχο, μπάλα, βόλτα, χορός, κολύμπι στην θάλασσα, παιχνίδια στην άμμο.
  • Μην κατακρίνετε ή μην κάνετε αρνητικά/καυστικά σχόλια για το βάρος ή τις επιλογές φαγητού (ιδιαίτερα μπροστά σε τρίτους). Αυτό δημιουργεί χαμηλή αυτοεκτίμηση στο παιδί, ένταση γύρω από το θέμα του φαγητού και του σωματικού βάρους και οδηγεί σε έλλειψη ελέγχου στη διατροφή του. Η διατροφή γίνεται ένα θέμα που το αναστατώνει και σε μερικές περιπτώσεις αυτά τα σχόλια μπορούν να οδηγήσουν σε διατροφικές διαταραχές (παχυσαρκία-νευρική ανορεξία-βουλιμία κ.ά.) που θα το ταλαιπωρούν για πολλά χρόνια.
  • Να είστε θετικό παράδειγμα έχοντας μια όμορφη και ήρεμη στάση απέναντι στο φαγητό. Μην δίνετε στο παιδί το παράδειγμα του να καταναλώνετε ανεξέλεγκτα τη μια και να κάνετε αυστηρές δίαιτες την άλλη ή εάν εσείς δεν καταναλώνετε φρούτα & λαχανικά πώς θα καταναλώνει το παιδί σας;
  • Περιορίστε γλυκά ή λιπαρά σνακ (π.χ. αλμυρά, τσιπς, σοκολάτες). Προτιμήστε να προσφέρετε στο παιδί σας άλλου είδους σνακ πιο θρεπτικά, όπως γιαούρτι με μέλι & ανάλατους ξηρούς καρπούς.
  • Δεν απαγορεύονται τα γλυκά, αλλά είναι καλύτερα να μην δίνονται συχνά για να γνωρίσουν και να αγαπήσουν τα παιδιά και άλλες γεύσεις.

 

 

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here