Η σοβαρή τροπή που πήρε το θέμα της εκταφής της μητέρας του παθολόγου και πρώην Βουλευτή, Γιάννη Ζερδελή, με τα όσα κατήγγειλε ο ίδιος κατά του ιερέα της Παναγίας Χρυσομαλλούσας, πέραν του ζητήματος της διαχείρισης του κοιμητηρίου από την Εκκλησία, ταυτόχρονα ανοίγει και τον “ασκό του Αιόλου” θέτοντας το Δήμο προ των ευθυνών του για τη διαχείριση όσων νεκροταφείων μέχρι τώρα συνεχίζει να διαχειρίζεται η Εκκλησία.
Ο κ. Ζερδελής με την ισχύουσα νομοθεσία, η οποία είναι πολύ παλιά, ουσιαστικά εγείρει ζήτημα να περάσουν τα νεκροταφεία από τα χέρια της Εκκλησίας στο Δήμο. Όμως αυτό δεν τίθεται για πρώτη φορά, καθώς και το 2017 ο τότε Δήμος Λέσβου, επί δημαρχίας Σπύρου Γαληνού, είχε επιχειρήσει να πάρει τα νεκροταφεία από τα χέρια της Εκκλησίας, ωστόσο ο αείμνηστος Γαληνός «δεν το πήγε τελικά μέχρι τέλους», κάνοντας πίσω για να μην έρθει σε ευθεία αντιπαράθεση με τους Μητροπολίτες.
Ποια είναι σήμερα η εικόνα
Στην πλειονότητα των χωριών εδώ και χρόνια τα κοιμητήρια βρίσκονται στη δικαιοδοσία των Δήμων, υπάρχουν όμως και χωριά, όπως για παράδειγμα η Αγιάσος, που το νεκροταφείο παραμένει στη διαχείριση της Εκκλησίας. Στα όρια της Μυτιλήνης όλα τα νεκροταφεία τα διαχειρίζεται η Εκκλησία, όπως τα 3 μεγάλα της πόλης, αλλά και μικρότερα, όπως του Χάλικα, της Βαρειάς και του Πληγωνίου. Ο πρώην βουλευτής, με αφορμή την αντιμετώπιση που είχε ο ίδιος, ζήτησε επίσημα από το Δήμο Μυτιλήνης να αναλάβει τη διαχείριση των νεκροταφείων, όπως αυτό προβλέπεται. Εδώ θα πρέπει να σημειωθεί ότι σε όλους τους Δήμους της Ελλάδας, πλην ελάχιστων μεταξύ των οποίων και της Λέσβου, η διαχείριση των νεκροταφείων γίνεται υπό την ευθύνη της αυτοδιοίκησης.
Ο Δήμος Μυτιλήνης μετά την παρέμβαση του κ. Ζερδελή φέρεται διατεθειμένος να ξεκινήσει άμεσα τις διαδικασίες για να αναλάβει τη διαχείριση των νεκροταφείων. Αυτό θα βελτιώσει τα έσοδά του, ωστόσο θα προκαλέσει απώλειες στα έσοδα της Εκκλησίας, καθώς τα κοιμητήρια του Αγίου Παντελεήμονα, της Αγίας Κυριακής και της Χρυσομαλλούσας είναι τα μεγαλύτερα στη Λέσβο.
Σύμφωνα με πληροφορίες, ο Δήμος σκοπεύει να προχωρήσει άμεσα τις ενέργειες για να αναλάβει την διαχείριση των νεκροταφείων ακολουθώντας τις υποδείξεις του Υπουργείου Εσωτερικών με παλαιότερα έγγραφα. Ωστόσο μια τέτοια ενέργεια θα φέρει σε ευθεία αντιπαράθεση τον Δήμαρχο, Παναγιώτη Χριστόφα, με τον μητροπολίτη Μυτιλήνης Ιάκωβο και το ερώτημα είναι αν ο Δήμαρχος θα το φτάσει μέχρι τέλους επιλέγοντας να δυσαρεστήσει την Εκκλησία, κάτι που δεν είχε κάνει ως Δήμαρχος ο Σπύρος Γαληνός. Το τελευταίο ιδιαίτερα όταν και σε χωριά της Δυτικής Λέσβου, που υπάρχουν νεκροταφεία που τα διαχειρίζονται οι ενορίες, δεν τα έχει “αγγίξει” ακόμα ο Δήμος.
Η άλλη πλευρά
Την ίδια ώρα από την Μητρόπολη Μυτιλήνης παρακολουθούν με ψυχραιμία τις εξελίξεις, ενώ σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές κλήθηκε από τον Σεβασμιώτατο και έχει δώσει εξηγήσεις ο εφημέριος του ναού της Χρυσομαλλούσας, π. Παναγιώτης, ο οποίος είναι ένας από τους κληρικούς που βρίσκονται στο στενό περιβάλλον του δεσπότη και γι’ αυτό μέχρι τώρα έχει περάσει αλώβητος και από προηγούμενες καταγγελίες.
Ο εφημέριος της Χρυσομαλλούσας πέρασε στην αντεπίθεση την Παρασκευή, με επιστολή του στα Νέα της Λέσβου, υποστηρίζοντας ότι έκανε όλες τις προβλεπόμενες ενέργειες. Την ίδια ώρα κύκλοι της Μητρόπολης έσπευδαν να δικαιολογήσουν τον ιερέα σημειώνοντας ότι το κοιμητήριο της Χρυσομαλλούσας εξυπηρετεί σχεδόν τη μισή πρωτεύουσα και δεν υπάρχουν τα περιθώρια αναμονής στις εκταφές.
Σε ό,τι αφορά τα ζητήματα που θέτει ο πρώην Βουλευτής για τη διαχείριση των νεκροταφείων από το Δήμο, κύκλοι της Μητρόπολης ανέφεραν ότι αυτό πράγματι μπορεί να γίνεται στα νεκροταφεία που ανήκουν στην αυτοδιοίκηση, όχι όμως και στα ιδιόκτητα νεκροταφεία των ναών, υπογραμμίζοντας ότι το νεκροταφείο του Αγίου Παντελεήμονα και της Αγίας Κυριακής, όπως και του Χάλικα και άλλα κοιμητήρια είναι ιδιόκτητα των εκκλησιών και ως εκ τούτου δεν υπάγονται στις προβλέψεις της νομοθεσίας όσον αφορά τη λειτουργία τους από τους Δήμους, αλλά τη διαχείρισή τους την έχουν αποκλειστικά οι ναοί.
Από τα παραπάνω διαφαίνεται ότι η τοπική Εκκλησία σε καμία περίπτωση δεν είναι διατεθειμένη να αφήσει «να φύγουν μέσα από τα χέρια της» τα κοιμητήρια που διαχειρίζονται οι ναοί και αυτό πλέον που απομένει είναι να φανούν εντός των επόμενων ημερών ποιες θα είναι οι προθέσεις του Δήμου Μυτιλήνης, αν δηλαδή θα προχωρήσει όπως φέρεται να είναι αποφασισμένη η Δημοτική Αρχή ή αν θα το ξανασκεφτεί κάνοντας πίσω για να μην έρθει σε αντιπαράθεση με τη Μητρόπολη.
Η ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΤΟΥ ΙΕΡΕΑ ΤΗΣ ΧΡΥΣΟΜΑΛΛΟΥΣΑΣ
Την ίδια ώρα με επιστολή του στα Νέα της Λέσβου ο ιερέας της Χρυσομαλλούσας, π. Παναγιώτης απαντά στον πρώην βουλευτή κ. Ζερδελή ότι όλα έγιναν, όπως προβλέπεται και ότι ο ίδιος είχε ενημερωθεί για την εκταφή της μητέρας του, αλλά δεν έλαβε την επιστολή. Η επιστολή του ιερέα αναφέρει τα ακόλουθα:
«Ο κ. Ζερδελής, ενημερώθηκε δύο φορές τηλεφωνικά, από τον νεκροθάφτη αρχές Ιουνίου και από εμένα, ότι επίκειται η εκταφή της μητέρας του συμπληρώσασα ήδη 3 χρόνια ταφής και τον ενημέρωσα πως τυχόν παράταση θα έχει επιβάρυνση, το εγκεκριμένο από το Μητροπολιτικό Συμβούλιο υπ’ αριθμ.174/16-3-15, ποσό των 150 ευρώ, που έπρεπε να είχε κάνει ήδη μετά τη συμπλήρωση των τριών χρόνων ταφής. Αλλά καμμιά επικοινωνία εκ μέρους του. Στις 12-8-24 διά μία εισέτι φορά επικοινωνώ εγγράφως ότι εντός μιάς εβδομάδος θα γίνει η εκταφή, έγγραφο που αρνήθηκε στην υπηρεσία ταχυμεταφοράς να του το δοθεί αυθημερόν. Η απάντησή του ήρθε στις 28-8-24, μετά από 16 ημέρες, ενώ είχε γίνει η εκταφή της μητέρας του, τρεις μήνες καθυστερημένη, σύμφωνα με τον ενδεδειγμένο τρόπο, όπως γίνεται σ’ όλους. Όλα αυτά γιατί ο χώρος του Κοιμητηρίου είναι ασφυκτικά περιορισμένος, γι’ αυτό και οι συνεχείς και επίμονες ενημερώσεις από το 2009.
Ο κ. Ζερδελής μιλάει για νομιμότητα. Το Νεκροταφείο υπάρχει στη θέση αυτή από το 1910, ως Ενοριακό Κοιμητήριο σε χώρο της Εκκλησίας ως αναγράφει η πινακίδα. Τα σπίτια δε που υπάρχουν είναι κτισμένα μετά το Νεκροταφείο, αν εννοεί ότι είναι παράνομο το Νεκροταφείο να ευρίσκεται στο χώρο αυτό. Περίεργο όμως. Όταν ζήτησε να ταφεί η μητέρα του στο συγκεκριμένο Νεκροταφείο, τότε δεν ήταν παράνομο και έγινε τώρα με την εκταφή; Το ίδιο ισχύει και για τον άνθρωπο που κάνει την ταφή – εκταφή. Όταν έκανε την ταφή ήταν καλός. Τώρα στην εκταφή χρειάζεται πτυχίο;
Τέλος, όσον αφορά την εισαγωγή του αρθρογράφου σας, δια καταγγελίες εις βάρος μου με αφορμή τις ανακοινώσεις που αφορούν τον τρόπο εισόδου των πιστών στο Ναό, εισέρχεσθε ευπρεπώς ενδεδυμένοι, αν έψαχνε λίγο το θέμα θα διεπίστωνε πως σε αρκετούς Ναούς της Μητροπόλεώς μας, υπάρχουν τέτοιες ανακοινώσεις. Αλλά φαίνεται αυτές δεν ενοχλούν. Και δεν ξεσήκωσαν «θύελλα αντιδράσεων» από τους πιστούς. Αλλά από εκείνους, που εκκλησιάζονται ευκαιριακά Χριστούγεννα – Πάσχα και πιθανώς είδαν την ανακοίνωση για πρώτη φορά», αναφέρει ο ιερέας.
Η ΑΝΤΑΠΑΝΤΗΣΗ ΤΟΥ ΓΙΑΝΝΗ ΖΕΡΔΕΛΗ
Εντελώς διαφορετικά παρουσιάζει τις εξελίξεις ο γιατρός και πρώην Βουλευτής κ. Ζερδελής, ο οποίος απάντησε σε σχετική ερώτησή μας για τους ισχυρισμούς του ιερέα:
«Την επιστολή παρέλαβα από Κούριερ ο ίδιος ΜΕΤΑ την εκταφή της μητέρας μου. Ουδέποτε επικοινώνησε μαζί μου ότι θα προβεί σε εκταφή απόντων των συγγενών. Τον ευχαριστώ που το επιβεβαίωσε. Για δε τα 150 ευρώ που ζήτησε προκαταβολικά για την παράταση της ταφής τον ενημέρωσα ότι δεν θα τα δώσω, αλλά θα επισκεφθώ τον Δήμαρχο καθότι γνωρίζω σαφώς ότι τα κοιμητήρια είναι στην αποκλειστική διαχείριση των Δήμων. Επισκέφθηκα τον Δήμαρχο την 26η Σεπτεμβρίου και έλαβα την υπόσχεση ότι θα κινήσει τις σχετικές διαδικασίες για την ομαλή μεταβίβαση του κοιμητηρίου στον Δήμο. Την ίδια μέρα δέχτηκα τηλέφωνο από τον παπά ότι έκανε εκταφή χωρίς την άδειά μας και την παρουσία μας. Η συνέχεια στο Δικαστήριο.
Περιμένω ακόμη να μου δώσει τον κανονισμό λειτουργίας του κοιμητηρίου και την άδεια λειτουργίας.
Ο νόμος 582/68 που δίνει την αποκλειστική διαχείριση των κοιμητηρίων στους Δήμους με γνωμοδότηση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους δεν εξαιρεί κανένα κοιμητήριο και φυσικά ούτε αυτό της Χρυσομαλλούσας», αναφέρει ο κ. Ζερδελής.