Κυριολεκτικά στα αζήτητα βρίσκεται το Μεταφορικό Ισοδύναμο για τους νησιώτες επιχειρηματίες και πολίτες που ταξιδεύουν ακτοπλοϊκώς και αεροπορικώς, καθώς οι εκκρεμότητες του Υπουργείου Ναυτιλίας στις πληρωμές των επιχειρήσεων συμπλήρωσαν διετία, ενώ οι επιβάτες έχουν να πληρωθούν από τον Μάιο του 2023. Με άλλα λόγια οι πληρωμές βρίσκονται πίσω για πάνω από ένα χρόνο και στις επιδοτήσεις των ακτοπλοϊκών και αεροπορικών εισιτηρίων.
Στις επιχειρήσεις
Στις επιχειρήσεις οι οφειλές του Μεταφορικού Ισοδύναμου είναι συσσωρευμένες από το δεύτερο εξάμηνο του 2022, ενώ παραμένει απλήρωτο όλο το 2023 και έχει συμπληρωθεί και το πρώτο εξάμηνο του 2024! Σημειωτέον πως η πλατφόρμα για την υποβολή των μεταφορικών δαπανών των επιχειρήσεων για το 2023 δεν έχει ανοίξει ακόμα, πράγμα που σημαίνει ότι δεν υπάρχει περίπτωση να γίνει πληρωμή για το 2023 μέσα στο 2024! Και αυτό καθώς βρισκόμαστε ήδη στο Σεπτέμβριο του 2024 και για να ανοίξει η πλατφόρμα για τα έξοδα του 2023 θα πρέπει να έχει μπροστά της και ένα εύλογο διάστημα για να υποβληθούν από τις επιχειρήσεις, ενώ ακολουθούν οι έλεγχοι για να γίνουν οι πληρωμές, πράγμα αδύνατο να συμβεί στους τρεις μήνες που απομένουν για το τέλος του έτους.
Ούτε σε δεκατρείς!
Το ζήτημα ωστόσο δεν είναι αν θα πληρωθεί το Μεταφορικό Ισοδύναμο του 2023 στα τέλη του 2024, αλλά… αν θα πληρωθεί και μέσα στο 2025, καθώς πυκνώνουν οι φωνές και οι διάφορες πληροφορίες που θέλουν την Κυβέρνηση να οδηγεί το μέτρο σε κατάργηση μέσα στον επόμενο χρόνο και αυτό το αποδίδουν στο ότι η πλατφόρμα για την υποβολή τουλάχιστον των εξόδων του 2023 δεν ανοίγει. Μέχρι τώρα τα ζητήματα της δραματικής καθυστέρησης των πληρωμών του Μεταφορικού Ισοδύναμου έχουν τεθεί από Βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, του ΚΚΕ, του ΠΑΣΟΚ και από τη Νέα Αριστερά, χωρίς ωστόσο να έχει δοθεί κάποια απάντηση για το πότε θα γίνουν οι πληρωμές. Κατόπιν των παραπάνω το δημοσίευμα της εφημερίδας Εστία στις 14 Νοεμβρίου του 2023 με τίτλο “Καταργείται το Μεταφορικό Ισοδύναμο”, που έσπευδε τότε να διαψεύσει η Κυβέρνηση καθώς έκανε λόγο για υποβάθμιση το 2024 και κατάργησή του το 2025, φαίνεται να είναι ένα ρεαλιστικό σενάριο εκτός κι αν ξεσηκωθούν οι νησιώτες διεκδικώντας την εκπλήρωση των κυβερνητικών υποχρεώσεων γι’ αυτό το κεκτημένο.
Ο Παναγιώτης Τατάκης
Απαντώντας σε σχετική ερώτηση των Νέων της Λέσβου ο πρόεδρος της Ένωσης Φοροτεχνικών και Αντιπρόεδρος του Επιμελητηρίου, Παναγιώτης Τατάκης, σχολίασε ότι «δεν έχουμε καμία εξέλιξη για τις πληρωμές του Μεταφορικού Ισοδύναμου. Δυστυχώς δεν έχει ανοίξει η πλατφόρμα για τις πληρωμές των επιχειρηματιών για το 2023, ενώ υπάρχουν εκκρεμότητες και από το 2022 και δεν γνωρίζουμε πότε θα γίνει αυτό. Το μόνο που απομένει είναι σε λίγες μέρες που θα βρεθούμε ως διοίκηση του Επιμελητηρίου στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης να ρωτήσουμε τον κ. Κουτουλάκη γιατί υπάρχει όλη αυτή η καθυστέρηση, ενώ μας διαβεβαίωναν ότι θα ομαλοποιηθούν οι πληρωμές».
Οι ευθύνες
Οι ευθύνες της διοίκησης του Επιμελητηρίου Λέσβου είναι σοβαρές, καθώς ειδικά για μια περιοχή, όπως ο Νομός Λέσβου, με τα ιδιαίτερα προβλήματα απομόνωσης που αντιμετωπίζει από το κέντρο και την υστέρηση στα αναπτυξιακά ζητήματα, θα έπρεπε να είχε αναδείξει σε θέμα πρώτου μεγέθους τα ζητήματα των καθυστερήσεων πληρωμών των επιχειρήσεων και των επιβατών από το Μεταφορικό Ισοδύναμο. Αυτό όχι μόνο δεν έγινε, αλλά απεναντίας οι διοικούντες το Επιμελητήριο επαναπαύτηκαν στις διαβεβαιώσεις του Υφυπουργού, Γιάννη Παπά και του Γενικού Γραμματέα, Μανώλη Κουτουλάκη, ενώ ο κατά τα άλλα Όμιλος Νησιωτικών Επιμελητηρίων στη διοίκηση του οποίου μετέχει ο κ. Τατάκης, που όφειλε να είχε τροφοδοτήσει εξελίξεις για τη διεκδίκηση των πληρωμών, απλά παρακολουθεί ως θεατής.
Ο μόνος φορέας που μέχρι τώρα έχει αντιδράσει σοβαρά στο ζήτημα του Μεταφορικού Ισοδύναμου είναι το Οικονομικό Επιμελητήριο, από το οποίο μάλιστα ο πρόεδρός του, Παναγιώτης Μπαρούτης, έχει καταλογίσει σε δημόσιες δηλώσεις του ενώπιον του αρχηγού της αξιωματικής αντιπολίτευσης, Στέφανου Κασσελάκη, τον περασμένο Απρίλιο στη Μυτιλήνη, ότι τη Γενική Γραμματεία Νησιωτικής Πολιτικής και Αιγαίου ο Γενικός Γραμματέας, Μανώλης Κουτουλάκης, την μετέτρεψε σε Γενική Γραμματεία Κρήτης αποδίδοντας ευθύνες για εγκατάλειψη των άλλων νησιών και ειδικά του Βορείου Αιγαίου!
Το Οικονομικό Επιμελητήριο και με έγγραφες παρεμβάσεις του έχει αναδείξει τα ζητήματα του Μεταφορικού Ισοδύναμου, όπως επίσης και οι βουλευτές της αντιπολίτευσης και η Νέα Αριστερά.
Ευθύνες για το “ναυάγιο” των πληρωμών του Μεταφορικού Ισοδύναμου έχουν στο σύνολό τους και οι αυτοδιοικητικοί παράγοντες, καθώς η Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου δεν έχει ασχοληθεί, όπως επίσης και οι δύο Δήμοι της Λέσβου και η Περιφερειακή Ένωση Δήμων, από τη στιγμή που οι επιδοτήσεις που καταβάλλονται αναλογούν στους επαγγελματίες αλλά και στους δημότες που ταξιδεύουν με τα πλοία και τα αεροπλάνα.
Αν είχαν αντιδράσει στο σύνολό τους η Αυτοδιοίκηση και οι επιχειρηματικοί φορείς ενδεχομένως σήμερα το Υπουργείο Ναυτιλίας να είχε επιταχύνει τα διαδικαστικά, καθώς όμως άπαντες οι προαναφερόμενοι επαναπαύτηκαν, το Μεταφορικό Ισοδύναμο βρίσκεται στα αζήτητα αντί ν’ αποτελεί αναπτυξιακό εργαλείο που θα εξισώνει οικονομικά τις αντιξοότητες, το μεταφορικό κόστος ανθρώπων και εμπορευμάτων από την νησιωτική Ελλάδα, με την διαφορά που πληρώνουν επιπλέον σε σχέση με τις αντίστοιχες μεταφορές στην ηπειρωτική Ελλάδα.
Κάπως έτσι το δίκαιο αυτό μέτρο που εφάρμοσε το 2018 η κυβέρνηση Τσίπρα με πρωτεργάτη τον τότε Αναπληρωτή Υπουργό Ναυτιλίας, Νεκτάριο Σαντορινιό, καταφέρνοντας μάλιστα σε καιρούς μνημονίων να πληρώνει για τις μετακινήσεις των πολιτών κάθε επόμενο μήνα τον προηγούμενο και κάθε τρίμηνο τις επιχειρήσεις, σήμερα παραμένει κενό γράμμα και είναι προφανές πως το μόνο πια που απομένει είναι να ανακοινώσουν την κατάργησή του, αν δεν έχει ήδη καταργηθεί σιωπηλά.
ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΤΟΥ ΣΥΝΤΑΚΤΗ
Θλίψη
Όταν οι ευρωπαϊκές αρχές ερευνούν για τη χώρα μας καταγγελίες για διάθεση 2,5 δισεκατομμυρίων ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης σε 10 εταιρείες, το Μεταφορικό Ισοδύναμο των νησιωτών μπορεί να περιμένει. Πόσο θλιβερό, άραγε, είναι την ώρα που επικαλούνται αδυναμία να καταβάλλουν το Μεταφορικό Ισοδύναμο, οι κοινωνίες των νησιών μας να βλέπουν ένα χορό δισεκατομμυρίων σε κάθε άλλο επίπεδο εκτός των δικών τους πραγματικών αναγκών.
Στρατής Σαμιώτης