Κάθε καλοκαίρι το φαινόμενο με τις αυξημένες παραβάσεις στον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας αλλά και των τροχαίων ατυχημάτων βρίσκεται ψηλά στην ατζέντα της διοίκησης της αστυνομίας, ενώ αποτελεί διαχρονικά και θέμα δημόσιας συζήτησης. Κάθε χρόνο οι παραβάσεις αυξάνονται και δυστυχώς και τα ατυχήματα, λόγω οδηγών που κυκλοφορούν υπό την επήρεια μέθης ή λόγω των υψηλών ταχυτήτων που αναπτύσσουν οι οδηγοί, με αποτέλεσμα να αδυνατούν να αντεπεξέλθουν καίρια σε περίπτωση σύγκρουσης.
Κάτι τέτοιο φαίνεται να ισχύει και φέτος για το Βόρειο Αιγαίο και συγκεκριμένα τη Λέσβο. Οι παραβάσεις όσον αφορά στον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας αυτήν την χρονιά μόνο στο νησί της Λέσβου, κατά τους μήνες Ιούνιο και Ιούλιο, ανέρχονται σε 1.149. Ελαφρώς λιγότερες σε σχέση με πέρυσι που ήταν 1.204, αλλά και πάλι σε υψηλά επίπεδα. Είναι ένα φαινόμενο το οποίο συμβαίνει κάθε χρόνο τόσο στην Ελλάδα όσο και στο νησί μας, με τους ανθρώπους της Τροχαίας να κάνουν συχνές περιπολίες και ελέγχους προκειμένου να αποφευχθούν τα χειρότερα.
Αρκετοί πάντως είναι και οι πολίτες, οι οποίοι ζητούν ακόμα περισσότερες περιπολίες και ελέγχους. Όσον αφορά τον αριθμό των παραβάσεων, βρίσκεται σε υψηλά επίπεδα στην Λέσβο, όπως προαναφέραμε, αλλά κινείται στο ίδιο μήκος κύματος σε σχέση με πέρυσι. Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με στοιχεία της Αστυνομικής Διεύθυνσης Λέσβου, οι περισσότερες παραβάσεις σημειώθηκαν λόγω αυξημένης ταχύτητας, και φτάνουν τις 392 παραβάσεις (216 τον μήνα Ιούνιο και 176 τον μήνα Ιούλιο), την στιγμή που πέρυσι το ίδιο διάστημα είχαν σημειωθεί 383, λόγω αυξημένου ορίου ταχύτητας (203 Ιούνιο και 180 Ιούλιο). Ακόμη σε υψηλά επίπεδα βρίσκονται και οι παραβάσεις λόγω απουσίας κράνους από τους οδηγούς μοτοσικλετών που ανέρχονται σε 226 παραβάσεις (120 για τον μήνα Ιούνιο και 106 για τον μήνα Ιούλιο), την ώρα που πέρυσι το ίδιο διάστημα ήταν 350 συνολικά (168 για τον μήνα Ιούνιο και 182 τον μήνα Ιούλιο).
Η μείωση αυτή δείχνει ότι υπάρχει ένα «δείγμα σωφρονισμού» των οδηγών δικύκλων λόγω φυσικά και των αυξημένων ελέγχων από τους ανθρώπους της Τροχαίας, που πραγματοποιούνται κατά την θερινή περίοδο. Αίσθηση επίσης προκαλεί και ο αριθμός των παραβάσεων λόγω των επικίνδυνων ελιγμών, που διαπιστώθηκε από οδηγούς κατά την διάρκεια ελέγχου. Φέτος οι παραβάσεις αυτές ανέρχονται σε μόλις 2, μοιρασμένες στους δύο καλοκαιρινούς μήνες, ενώ πέρυσι είχαν σημειωθεί 93 παραβάσεις τέτοιου είδους (55 για τον μήνα Ιούνιο και 38 για τον μήνα Ιούλιο).
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχουν και τα στοιχεία για τις παραβάσεις λόγω μέθης και για ζώνη που διαχρονικά σημειώνονται υψηλοί αριθμοί. Οι παραβάσεις που προκλήθηκαν λόγω επήρειας μέθης του οδηγού για φέτος είναι 50 (19 κατά τον μήνα Ιούνιο και 31 κατά τον μήνα Ιούλιο), ενώ πέρυσι ο αριθμός τους ήταν 41 (18 κατά τον μήνα Ιούνιο και 23 κατά τον μήνα Ιούλιο). Οι παραβάσεις για έλλειψη προστατευτικής ζώνης από τους οδηγούς ανέρχονται σε 76 για το έτος 2023 (28 για τον μήνα Ιούνιο και 48 για τον μήνα Ιούλιο), ενώ πέρυσι ήταν 37 (15 παραβάσεις για τον μήνα Ιούνιο και 22 παραβάσεις για τον μήνα Ιούλιο).
Παραβάσεις επίσης σημειώθηκαν από οδηγούς και για παράνομη χρήση του κινητού τηλεφώνου κατά την οδήγηση. Το 2023 σημειώθηκαν 14 τέτοιες παραβάσεις (10 κατά τον μήνα Ιούνιο και 4 κατά τον μήνα Ιούλιο), ενώ το 2022 είχαν καταγραφεί συνολικά 10 (4 κατά τον μήνα Ιούνιο και 6 τον Ιούλιο). Για παραβάσεις του ερυθρού σηματοδότη οι αριθμοί είναι αρκετά χαμηλοί. Συνολικά σημειώθηκαν το 2023 μόλις 4 (1 τον Ιούνιο και 3 τον Ιούλιο), ενώ για το 2022, 9 συνολικά παραβάσεις (6 για τον μήνα Ιούνιο και 3 για τον μήνα Ιούλιο).
Οι παραβάσεις λόγω κίνησης στο αντίθετο ρεύμα φτάνουν συνολικά τις 28 (20 κατά τον μήνα Ιούνιο και 8 κατά τον μήνα Ιούλιο), ενώ πέρυσι είχαν σημειωθεί μόλις 6 (1 παράβαση τον Ιούνιο και 6 τον Ιούλιο). Τέλος, οι παραβάσεις λόγω αντικανονικής προσπέρασης για το 2023 ανέρχονται σε 9 (5 παραβάσεις κατά τον μήνα Ιούνιο και 4 κατά τον μήνα Ιούλιο), ενώ το 2022 σε 7 (3 για τον Ιούνιο και 4 για τον Ιούλιο).
Συμπερασματικά μπορούμε να πούμε ότι οι περισσότερες παραβάσεις παρατηρήθηκαν λόγω αυξημένης ταχύτητας των οδηγών και λόγω της απουσίας του κράνους για όσους οδηγούν μηχανάκια. Παραβάσεις που παραδοσιακά είχαν υψηλά νούμερα, όπως λόγω επήρειας μέθης ή απουσίας υποχρεωτικής ζώνης για τους οδηγούς αυτοκινήτων βρίσκονται σε χαμηλούς αριθμούς και αυτό αποδεικνύει αφενός μεν την αλλαγή στάσης κάποιων οδηγών, οι οποίοι έχουν αρχίσει να γίνονται πιο υπεύθυνοι όσον αφορά την οδηγική συμπεριφορά, αφετέρου δε την αύξηση των ελέγχων των ανθρώπων της Τροχαίας, με στόχο να καταγράψουν τυχόν παραβάσεις, με συχνές περιπολίες σε όλους τους δρόμους του νησιού και ιδιαίτερα στους περιφερειακούς, όπου εντοπίζεται η μεγαλύτερη κίνηση.