- Εκπρόσωπος της εταιρείας επισκέφθηκε την Αγία Παρασκευή έχοντας στα χέρια του την μελέτη για να στηθεί το εργοτάξιο στην τοποθεσία “Πρυνή”, ανατολικά του χωριού
- Μέσα στον Οκτώβριο η παρακατάθεση των αποζημιώσεων για τις απαλλοτριώσεις
Την ώρα που ο εφιάλτης της λειψυδρίας απειλεί τόσο το νησί μας όσο και άλλες περιοχές της χώρας τη φετινή, ειδικά, χρονιά, η κοινοπραξία “ΙΝΤΡΑΚΑΤ – ΑΚΤΩΡ” ετοιμάζεται να στήσει το εργοτάξιο για να ξεκινήσει το μεγάλο έργο κατασκευής του φράγματος Τσικνιά, στην Αγία Παρασκευή. Πριν από λίγες μέρες επισκέφθηκε την περιοχή εκπρόσωπος της εταιρείας έχοντας στα χέρια του την μελέτη προκειμένου να αρχίσουν οι προεργασίες για την έλευση των ειδικών μηχανημάτων που θα χρησιμοποιηθούν για τις χωματουργικές εργασίες.
Το εργοτάξιο θα στηθεί στην τοποθεσία “Πρυνή”, ανατολικά της Αγίας Παρασκευής, όπου θα κατασκευαστούν τα τοιχία του φράγματος και θα δημιουργηθεί η τεχνητή λίμνη με σκοπό την κάλυψη των υδρευτικών αναγκών. Οι εργασίες αναμένεται να ξεκινήσουν μέσα στον Οκτώβριο, αφού προηγουμένως γίνει η παρακατάθεση των αποζημιώσεων για τις απαλλοτριώσεις στους δικαιούχους.
Η υπογραφή της σύμβασης έγινε με κάθε επισημότητα τον περασμένο Ιούλιο, στο Μουσείο Βιομηχανικής Ελαιουργίας, παρουσία του Υπουργού Υποδομών, Χρήστου Σταϊκούρα, του Υφυπουργού Νίκου Ταχιάου και του Προέδρου και Διευθύνοντος Συμβούλου της κοινοπραξίας, Αλέξανδρου Εξάρχου. Η χρηματοδότηση, ύψους 116 εκατ. ευρώ, εξασφαλίστηκε από εθνικούς πόρους, δεδομένου ότι τέθηκε σε προτεραιότητα ως πολύτιμο για την κάλυψη των υδρευτικών αναγκών του νησιού μας, μετά από την απένταξή του από το Ταμείο Ανάκαμψης. Όπως είχε δηλώσει κ. Σταϊκούρας, το έργο προβλέπεται να παραδοθεί σε 3 χρόνια.
Οι εγκαταστάσεις
Το φράγμα Τσικνιά είναι ένα από τα μεγαλύτερα έργα που έχουν εκτελεστεί ποτέ στη Λέσβο και η ιστορία του ξεκίνησε από το 2007 όταν έγιναν οι πρώτες συζητήσεις για την οριστική αντιμετώπιση του προβλήματος υδροδότησης στο νησί μας. Το κύριο φυσικό αντικείμενο αφορά στην ολοκλήρωση ενός αυτοτελούς και λειτουργικά ανεξάρτητου συστήματος υδροδότησης με 24.000m3/ημέρα πόσιμο νερό (στο 1ο στάδιο ανάπτυξης των έργων) της πόλης της Μυτιλήνης και των οικισμών Καλλονής και Αγίας Παρασκευής, από το φράγμα. Οι μελέτες που εκπονήθηκαν όλα αυτά τα χρόνια αφορούν και στα συμπληρωματικά έργα του φράγματος για την μέση ημερήσια παροχή 40.000 κυβικών μέτρων νερού.
Μόλις κατασκευαστούν οι εγκαταστάσεις του φράγματος θα ξεκινήσει η εγκατάσταση του αγωγού μεταφοράς του νερού από τον Τσικνιά στην Μυτιλήνη, ο οποίος θα έχει μήκος 41,7 χλμ., ενώ προς την Καλλονή 3,7 χλμ. και στην Αγία Παρασκευή 8,5 χλμ.. Η μεγαλύτερη ποσότητα νερού θα μεταφέρεται με αγωγούς σύνδεσης από το φράγμα στην Μυτιλήνη, ενώ υπολογίζεται ότι θα καλύπτεται εξ ολοκλήρου και η υδροδότηση της Καλλονής και της Αγίας Παρασκευής. Επίσης, σε δεύτερη φάση, έχει μελετηθεί η δυνατότητα κάλυψης των αναγκών στον Πολιχνίτο και την Γέρα.
Ο εξοπλισμός
Η εργολαβία περιλαμβάνει την κατασκευή του φράγματος Τσικνιά μαζί με τον ηλεκτρομηχανολογικό εξοπλισμό, την εγκατάσταση επεξεργασίας νερού (ΕΕΝ) του ταμιευτήρα του φράγματος Τσικνιά και την δοκιμαστική λειτουργία, την κατασκευή του κτιρίου του κεντρικού αντλιοστασίου με τον Η/Μ εξοπλισμό άντλησης έως τις δεξαμενές Αγ. Παρασκευής (υφιστάμενη), Καλλονής (νέα) και δεξαμενή φόρτισης προς τη δεξαμενή Γυαλί (νέα), των δεξαμενών Καλλονής (500m3) και νέας δεξαμενής 3.000 m3 στη θέση Γυαλί, της δεξαμενής φόρτισης, των αγωγών υδραγωγείου, του κεντρικού αντλιοστασίου – νέας δεξαμενής Αγ. Παρασκευής, του κεντρικού αντλιοστασίου – νέας δεξαμενής Καλλονής, του κεντρικού αντλιοστασίου – νέας δεξαμενής στη θέση Γυαλί και της νέας δεξαμενής Γυαλί στην πόλη της Μυτιλήνης.
Επίσης, προβλέπεται η κατασκευή του Κέντρου Παρακολούθησης και Ελέγχου της λειτουργίας της εγκατάστασης επεξεργασίας νερού και τηλεχειρισμού του Η/Μ εξοπλισμού του συνόλου των έργων. Στο αντικείμενο της εργολαβίας περιλαμβάνεται τέλος και η λειτουργία – συντήρηση του έργου για 24 μήνες μετά τη βεβαίωση περαίωσης.
“Αγκάθι” οι αποζημιώσεις
Σε ό,τι αφορά το θέμα των αποζημιώσεων, εξακολουθούν να υπάρχουν μέχρι και σήμερα σοβαρές ενστάσεις από εκατοντάδες ιδιοκτήτες γης σχετικά με τις απαλλοτριώσεις. Όπως έχουν αναδείξει τα “Νέα της Λέσβου” σε προηγούμενα ρεπορτάζ, 500 ιδιοκτήτες από τη Μυτιλήνη μέχρι την Αγία Παρασκευή, οι οποίοι πιάστηκαν εξαπίνης όταν ενημερώθηκαν πριν από λίγους μήνες για την κήρυξη της αναγκαστικής απαλλοτρίωσης εκατοντάδων οικοπέδων, επαγγελματικών εγκαταστάσεων, κτημάτων με σκοπό την κατασκευή του έργου του φράγματος Τσικνιά, προσέφυγαν δικαστικώς, υποστηρίζοντας ότι θα καταστραφούν οι περιουσίες τους, αφού το έργο θα περάσει μέσα από σπίτια, αγροικίες, θερμοκήπια, κτηνοτροφικές εγκαταστάσεις, ενώ οι αποζημιώσεις που είχαν εγκριθεί σε πρώτη φάση ήταν ελάχιστες μπροστά στις τεράστιες ζημιές που θα υποστούν.
Λίγο πριν από την υπογραφή της σύμβασης εκδόθηκε δικαστική απόφαση με την οποία αυξήθηκαν οι τιμές, αλλά και πάλι πολλοί ιδιοκτήτες θεωρούν ότι τα ποσά που θα λάβουν είναι “ψίχουλα” συγκριτικά με την αξία της περιουσίας τους.
Σε κάθε περίπτωση, για να ξεκινήσει το έργο θα πρέπει να γίνει η παρακατάθεση του 90% του συνολικού ποσού των αποζημιώσεων στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων.