Σε απαξίωση οδηγούν τα συναρμόδια Υπουργεία το Μεταφορικό Ισοδύναμο για τα νησιά μας, τη μεγάλη αυτή κατάκτηση για τους νησιώτες, που για πρώτη φορά επιδοτούνται τη διαφορά του κόστους από τη χιλιομετρική απόσταση στη θάλασσα σε σύγκριση με τις μεταφορές στην Ηπειρωτική Ελλάδα και αυτό τέθηκε για πρώτη φορά σε εφαρμογή το 2018 και βελτιώθηκε, καθώς καλύπτονται μετά τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια και τα αεροπορικά από το 2019. Η νέα ηγεσία του Υπουργείου Ναυτιλίας μέχρι τώρα αντιμετωπίζει ως βαρίδι αυτό το ευεργετικό πλαίσιο για τους νησιώτες. Από την πρώτη στιγμή που άλλαξε η ηγεσία στο Υπουργείο Ναυτιλίας μετά τις εκλογές του Ιουλίου του 2019 άρχισαν να καταγράφονται καθυστερήσεις στις πληρωμές, οι οποίες αποδόθηκαν σε αναμόρφωση του πλαισίου, καθώς η κυβέρνηση με το που ανέλαβε θέλησε να εντάξει και την Κρήτη, που είναι η γενέτειρα του Πρωθυπουργού. Ωστόσο αν και ολοκληρώθηκαν οι αλλαγές, οι καθυστερήσεις έγιναν ακόμα μεγαλύτερες. Χαρακτηριστικό της όλης κατάστασης είναι ότι για όλο τον χρόνο δεν έχει πληρωθεί ούτε ευρώ στις επιχειρήσεις για την μεταφορά πρώτων υλών και εμπορευμάτων από και προς τα νησιά μας!
Πρόκειται για τη μεγαλύτερη καθυστέρηση που έχει σημειωθεί από την έναρξη του Μεταφορικού Ισοδύναμου, καθώς ουσιαστικά μήνες περιμένουν οι επιχειρήσεις για να πάρουν τα χρήματα που δικαιούνται από την επιδότηση των διαφορών στα μεταφορικά κόστη και παραμένει άγνωστο αν θα πληρωθούν μέχρι το τέλος του έτους και μέχρι ποιο μήνα του 2021!
Σημειωτέον πως το Μεταφορικό Ισοδύναμο, όταν ξεκίνησε το 2018, πληρωνόταν κάθε τρεις μήνες στις επιχειρήσεις και τώρα πλέον έχουμε φτάσει στο σημείο να κοντεύει να κλείσει χρόνος και να μην έχουν καταβληθεί τα χρήματα στους δικαιούχους, οι οποίοι πληρώνουν και από την τσέπη τους καθώς απαιτείται πρόσθετη εργασία για την καταχώρηση των εξόδων από τα λογιστικά γραφεία με τα οποία συνεργάζονται.
Είναι προφανές ότι με αυτήν την τακτική το Υπουργείο Ναυτιλίας οδηγεί σε απαξίωση το Μεταφορικό Ισοδύναμο, καθώς όταν οι πληρωμές έχουν τέτοια μεγάλη καθυστέρηση, χρόνο με το χρόνο θα λιγοστεύουν οι επιχειρήσεις που θα υποβάλουν τα χαρτιά τους, αφού ο κάθε επαγγελματίας δεν θα επωμίζεται τα πρόσθετα κόστη αμοιβών για χρήματα που δεν θα ξέρει πότε θα λάβει.
Τα εισιτήρια των επιβατών
Σε ελαφρώς καλύτερο επίπεδο αλλά στην ίδια γενική κατάσταση εγκατάλειψης βρίσκονται και οι πληρωμές των εισιτηρίων στους νησιώτες, που ταξιδεύουν με τα πλοία και τα αεροπλάνα. Είναι χαρακτηριστικό ότι ενώ φτάνουμε στο τέλος του έτους έχουν πληρωθεί οι μεταφορικές διαφορές για την επιδότηση των εισιτηρίων ακτοπλοϊκών και αεροπορικών εταιρειών, μέχρι τις 13 Μαΐου!! Έκτοτε ούτε φωνή, ούτε ακρόαση εδώ και 6,5 μήνες και είναι και σε αυτήν την περίπτωση αμφίβολο αν θα καταβληθούν τα χρήματα μέχρι το τέλος του έτους και πόσο διάστημα θα καλύπτουν. Εδώ θα πρέπει να αναφέρουμε πως όταν ξεκίνησε το Μεταφορικό Ισοδύναμο το 2018 και μέχρι τον Ιούλιο του 2019 που άλλαξε η ηγεσία στο Υπουργείο Ναυτιλίας, οι πληρωμές γίνονταν για κάθε επόμενο μήνα τον προηγούμενο. Δηλαδή ο μήνας Νοέμβριος πληρωνόταν τον Δεκέμβριο, τώρα όμως δεν έχει γίνει καμία πληρωμή από 13 Μαΐου και μετά.
Τα Νέα της Λέσβου αναζήτησαν χθες επανειλημμένα τον νέο Γενικό Γραμματέα Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής Μανώλη Κουτουλάκη, από το γραφείο του οποίου στη Μυτιλήνη μας ενημέρωσαν ότι δεν ήταν δυνατόν να μας μιλήσει λόγω των υποχρεώσεων που είχε. Επιμείναμε μέχρι τις 9:00 το βράδυ να μιλήσουμε με τον κύριο Γενικό, τον οποίο βρήκαμε να εργάζεται στις 8:30 το βράδυ στο γραφείο του στην Αθήνα. Ωστόσο και σε αυτήν την περίπτωση η γραμματέας του αφού πρώτα του μετέφερε τις ερωτήσεις μας, μας ενημέρωσε ότι δεν μπορούσε να μας απαντήσει αφήνοντας ανοιχτό το ενδεχόμενο μήπως αυτό γίνει σήμερα.
Σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές ο κ. Κουτουλάκης έχει καταβάλει σημαντικές προσπάθειες για να συντομεύσουν οι πληρωμές στο Μεταφορικό Ισοδύναμο, ωστόσο αυτό δεν εξαρτάται από τον ίδιο καθώς λεφτά δεν υπάρχουν και είναι πιθανό οι πόροι του Προγράμματος Δημόσιων Επενδύσεων στο σκέλος της κάλυψης του Μεταφορικού Ισοδύναμου να έχουν εξαντληθεί και να ψάχνουν μήνες τώρα να βρουν χρήματα για να πληρώσουν, με την Αθήνα να «έχει σηκώσει τα χέρια ψηλά»!
Πάντως εντύπωση προκαλεί πως οι τοπικοί φορείς δεν έχουν κάνει ούτε μία παρέμβαση μέχρι τώρα για τις πρωτοφανείς και δραματικές καθυστερήσεις στις πληρωμές του Μεταφορικού Ισοδύναμου, παρότι επιχειρηματίες και απλοί πολίτες απευθύνονται σχεδόν καθημερινά στα Μέσα Ενημέρωσης ζητώντας να ενημερωθούν πότε θα πάρουν τα χρήματα που δικαιούνται. Προφανώς οι πληρωμές των νησιωτών δεν είναι ένα πρόβλημα που έπρεπε να είχε απασχολήσει τον Περιφερειάρχη ή τους Δημάρχους, όπως επίσης και τους επιχειρηματικούς φορείς για τις καθυστερήσεις στις πληρωμές των επιχειρηματιών αυτήν την περίοδο του δύσκολου οικονομικά χειμώνα που διανύουν ειδικά τα νησιά του Βόρειου Αιγαίου και η Λέσβος, που έχει χάσει τον τουρισμό της αν και σε λίγο εκπνέει και το 2021.
Το χρονικό ενός προαναγγελθέντος θανάτου
Η νέα ηγεσία του Υπουργείου Ναυτιλίας εξαρχής δεν αντιμετώπισε με θέρμη το Μεταφορικό Ισοδύναμο, το οποίο παρέλαβε από την προηγούμενη κυβέρνηση, συνεχίζει όμως να το αντιμετωπίζει ως αγγαρεία. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι το σημαντικό αυτό μέτρο οικονομικής ανακούφισης των νησιωτών επιβατών αλλά και των επιχειρηματιών για τις μεταφορές πρώτων υλών και εμπορευμάτων δεν έχει επεκταθεί πλην της Κρήτης και σε άλλους τομείς, όπως είχε σχεδιαστεί αρχικά. Ακόμα και η επέκτασή του στα καύσιμα που έκανε η παρούσα κυβέρνηση επέλεξε αυτό να γίνει στα πολύ μικρά νησιά και αυτό όταν πλέον έχουμε φτάσει στο επίπεδο τα καύσιμα στη νησιωτική χώρα να έχουν πάρει τεράστιες αυξήσεις και να μην μπορούν όλοι οι νησιώτες να επωφεληθούν από την έκπτωση του Μεταφορικού Ισοδύναμου.
Ουσιαστικά ούτε το παρατηρητήριο που είχε εξαγγελθεί επί Νεκτάριου Σαντορινιού ότι θα επιτηρούσε την αγορά διασφαλίζοντας με αυτόν τον τρόπο ότι τουλάχιστον για το σκέλος της επιδότησης στους επιχειρηματίες το όφελος περνά στις τιμές καταναλωτή τέθηκε σε ουσιαστικό ρόλο. Αντιθέτως επανειλημμένα ο Υπουργός Ναυτιλίας Γιάννης Πλακιωτάκης εμφανίστηκε από του βήματος της Βουλής να δηλώνει ότι δεν βλέπει τους νησιώτες να αντιμετωπίζουν με θέρμη το Μεταφορικό Ισοδύναμο, λέγοντας ότι δεν είναι λίγοι εκείνοι που δεν υποβάλλουν τα χαρτιά τους για να επιδοτηθούν. Προσπαθώντας με άλλα λόγια να πείσει ότι υπάρχουν Έλληνες πολίτες που τους επιδοτούν τα εισιτήρια και τις μεταφορές, αλλά δεν θέλουν τα χρήματα!!
Καμία ενέργεια δεν έχει γίνει μέχρι τώρα από το Υπουργείο Ναυτιλίας για την ενημέρωση των κοινωνιών για τη λειτουργία του Μεταφορικού Ισοδύναμου, ώστε να αυξηθούν οι δικαιούχοι και να συμμετάσχουν σε αυτό και άτομα που πιθανώς δεν γνωρίζουν για το ευεργετικό αυτό μέτρο. Αντιθέτως η καθυστέρηση των πληρωμών ουσιαστικά οδηγεί στην απαξίωση αυτού του σημαντικού μέτρου και ίσως αυτός τελικά είναι ο στόχος του Κράτους των Αθηνών.