Τριτοκοσμικές είναι οι καταστάσεις που ζουν στο εμπορικό λιμάνι της Μυτιλήνης τα πληρώματα και οι οδηγοί, επιβάτες των οχηματαγωγών πλοίων που φτάνουν στην περιοχή μας μεταφέροντας εύφλεκτα και άλλα υλικά και εμπορεύματα, καθώς η αποβίβαση των αυτοκινήτων γίνεται μετ’ εμποδίων λόγω των σταθμευμένων οχημάτων που βρίσκονται στην χερσαία ζώνη του λιμανιού. Αποτέλεσμα αυτής της κατάστασης είναι κάθε φορά που το πλοίο φτάνει στο εμπορικό λιμάνι και βλέπει τα “εμπόδια” ο πλοίαρχος, ανάλογα με το πού υπάρχουν πυκνο-παρκαρισμένα αυτοκίνητα, να αλλάζει το σημείο πρόσδεσης, καθώς διαφορετικά δεν μπορεί να αποβιβάσει τα αυτοκίνητα και ζητείται η βοήθεια της Τροχαίας και του Λιμεναρχείου για να αναζητούν τους οδηγούς και να τους ενημερώνουν να παίρνουν τα οχήματά τους.
Πρωτοφανές
Ανάλογο φαινόμενο με αυτό του Εμπορικού λιμανιού της Μυτιλήνης δεν υπάρχει σε καμία άλλη περιοχή της Ελλάδας, καθώς εδώ η χερσαία ζώνη βρίσκεται στη δικαιοδοσία της Εταιρείας Ακινήτων του Δημοσίου (πρώην Κτηματική), με συνέπεια να μην είναι ιδιοκτήτης ο Δήμος ή το Λιμενικό Ταμείο. Σε μία λωρίδα ακριβώς στο σημείο όπου πατούν οι επιβάτες βγαίνοντας από τα πλοία αρμοδιότητα έχει το Λιμενικό, ενώ πίσω από αυτή τη λωρίδα, δηλαδή σε απόσταση 2 μέτρων, αρμόδια είναι η Τροχαία Μυτιλήνης. Ωστόσο λόγω του ιδιοκτησιακού καθεστώτος δεν μπορεί να γίνει κάποια παρέμβαση σήμανσης και αποτροπής της ανεξέλεγκτης στάθμευσης των αυτοκινήτων, ενώ θεωρητικά καθώς ο χώρος είναι ιδιόκτητος δεν μπορούν να βεβαιωθούν ούτε παραβάσεις παράνομης στάθμευσης.
Με άλλα λόγια το εμπορικό λιμάνι βρίσκεται εγκλωβισμένο σε μία λωρίδα χώρου λιμενικής εγκατάστασης και το υπόλοιπο είναι ιδιόκτητος χώρος της ΕΤΑΔ. Έχουμε, δηλαδή, ένα λιμάνι που μπροστά του έχει… ιδιωτικό χώρο! Πρόκειται για το γνωστό θέμα που ισχύει και για το πάρκινγκ της Μυτιλήνης και έχει αναδειχθεί κατά κόρον από τα Νέα της Λέσβου με τις προσπάθειες του Δήμου να αλλάξει το ιδιοκτησιακό καθεστώς ή έστω να το μισθώσει να μένουν μετέωρες.
Ωστόσο από τη στιγμή που ο χώρος αυτός συνδέεται με τη λειτουργία λιμενικών εγκαταστάσεων ένα τέτοιο θέμα έπρεπε να είχε διευθετηθεί ΧΘΕΣ και όχι να συνεχίζει να βρίσκεται ακόμα σε εκκρεμότητα, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τη λειτουργία του χώρου, ο οποίος σε τελική ανάλυση δεν μπορεί να λειτουργήσει με την ασφάλεια που θα έπρεπε να λειτουργεί ένα λιμάνι.
Χθες το μεσημέρι δεκάδες οδηγοί βρέθηκαν στο ίδιο έργο θεατές όταν κατά τον κατάπλου του πλοίου “Τάλως” προς το εμπορικό λιμάνι ήταν και πάλι σταθμευμένα αυτοκίνητα σε άναρχη κατάσταση, με συνέπεια να μην μπορούν να βγουν τα οχήματα μέσα από το πλοίο. Ο πράκτορας της εταιρείας που δρομολογεί το “Τάλως” στη Μυτιλήνη, Παναγιώτης Χατζηκυριάκος, που είναι και πρόεδρος της Ένωσης Ταξιδιωτικών Πρακτόρων, χαρακτήρισε πρωτοφανή και απαράδεκτη αυτή την κατάσταση σημειώνοντας στα Νέα της Λέσβου: «Κάθε φορά που έρχεται να δέσει το πλοίο δίνουμε έναν αγώνα για να μπορέσουμε να αποβιβάσουμε τα αυτοκίνητα. Το πρόβλημα είναι σοβαρό και παρά τις ενέργειες που έχουν γίνει δεν βλέπω κάποιο αποτέλεσμα. Δεν μπορεί εν έτει 2023 να λειτουργεί ένα εμπορικό λιμάνι σε τέτοιες συνθήκες. Πρέπει άμεσα οι πολιτικοί φορείς της Λέσβου καθώς το εμπορικό λιμάνι αφορά όλο το νησί και η Περιφέρεια να απευθυνθούν αρμοδίως στα Υπουργεία διεκδικώντας λύση. Έχουμε κουραστεί όλα αυτά τα χρόνια να προσπαθούμε να διευθετήσουμε τέτοια θέματα και δυστυχώς να συνεχίζουν να μας απασχολούν ακόμα πιο έντονα, χρόνο με το χρόνο. Άποψή μας είναι ότι θα πρέπει να διατεθεί ένα τμήμα αυτού του χώρου στο Λιμενικό Ταμείο και στον Δήμο, προκειμένου – για να μπορέσει να λειτουργήσει ως ζώνη του Εμπορικού λιμανιού – να μπορεί να υπάρχει έλεγχος, να τοποθετηθεί σήμανση και ό,τι άλλο πρέπει και επιβάλλεται σε ένα εμπορικό λιμάνι, αλλιώς δεν λέγεται εμπορικό λιμάνι», είπε στα Νέα της Λέσβου ο κ. Χατζηκυριάκος, γύρω από τον οποίο βρίσκονταν δεκάδες οδηγοί που διαμαρτύρονταν και σημείωναν στην εφημερίδα μας ότι παρά τις επανειλημμένες διαμαρτυρίες τους και στο παρελθόν μέχρι τώρα δεν έχει καταγραφεί κάποια εξέλιξη.