- Με νερό από τη θάλασσα επιχειρεί να εξασφαλίσει την ύδρευση του νέου ΚΥΤ ο Υπουργός Μετανάστευσης
- Οι μόνοι που ψήφισαν υπέρ ήταν ο Πρόεδρος Γιώργος Φλώρος και το μέλος της διοίκησης από το Επιμελητήριο Παράσχος Φραντζέσκος
Έχοντας προχωρήσει σε ποσοστό άνω του 50% τα φαραωνικά έργα για την κατασκευή του ΚΥΤ στη Βάστρια τα εγκαίνια του οποίου εξήγγειλε, σε κάθε περίπτωση εντός του 2023, στις 9 Φεβρουαρίου όταν βρέθηκε στη Λέσβο ο Υπουργός Μετανάστευσης Νότης Μηταράκης, όψιμα ανακάλυψε ότι η μεγάλη αυτή πολιτεία που ετοιμάζει για τη Λέσβο δεν θα έχει νερό! Και το πρόβλημα αυτό εντείνεται όταν η ευρύτερη περιοχή αντιμετωπίζει ούτως ή άλλως προβλήματα λειψυδρίας!
Κάτω από αυτές τις εξελίξεις και καθώς το νέο ΚΥΤ δεν μπορεί να λειτουργήσει χωρίς ύδρευση, ο Υπουργός Μετανάστευσης πρότεινε στη ΔΕΥΑΛ να διαχειριστεί την κατασκευή μονάδας αφαλάτωσης που θα χρηματοδοτήσει το Υπουργείο, ώστε με τη χρήση των δικτύων της Επιχείρησης το νερό να διοχετεύεται καταρχάς σε δεξαμενές, ώστε να καλύπτουν τις ανάγκες τους οι όμορες κοινότητες με τη Βάστρια και από εκεί να γίνουν νέα δίκτυα, προκειμένου το αφυδατωμένο θαλασσινό νερό να φτάνει μέχρι το ΚΥΤ.
Το θέμα απασχόλησε επί 3 ώρες χθες τη συνεδρίαση του Διοικητικού Συμβουλίου της ΔΕΥΑΛ, το οποίο κατά πλειοψηφία τοποθετήθηκε αρνητικά σε μία τέτοια προοπτική και μειοψήφησαν ο Πρόεδρος Γιώργος Φλώρος και το μέλος της διοίκησης της ΔΕΥΑΛ Παράσχος Φραντζέσκος (ο Β’ Αντιπρόεδρος του Επιμελητηρίου Λέσβου που μετέχει στη διοίκηση), οι οποίοι ήταν οι μόνοι που ψήφισαν ΥΠΕΡ. Όπως εξήγησε ο κ. Φλώρος στα Νέα της Λέσβου «πρόκειται για ένα σημαντικό έργο που είναι διατεθειμένο να υλοποιήσει το Υπουργείο Μετανάστευσης και θα έδινε τη δυνατότητα να αντιμετωπίσουμε σοβαρά προβλήματα λειψυδρίας για τα χωριά μας στην ευρύτερη περιοχή, δυστυχώς όμως σκοντάφτει πάνω στο λαϊκισμό. Το Υπουργείο εξεδήλωσε το ενδιαφέρον να βάλει τη ΔΕΥΑΛ διαχειριστή της μονάδας αφαλάτωσης που είναι διατεθειμένο να δημιουργήσει, ώστε καταρχάς να λύσουμε το πρόβλημα ύδρευσης της ευρύτερης περιοχής, δηλαδή των Νέων Κυδωνιών και των Μιστεγνών που έχουν πρόβλημα με το νερό και δευτερευόντως για τις ανάγκες ύδρευσης του νέου ΚΥΤ στη Βάστρια. Πέραν της χρηματοδότησης που αναλαμβάνει το Υπουργείο θα διέθετε και ένα καινούργιο βυτιοφόρο όχημα στην επιχείρηση ύδρευσης-αποχέτευσης, ωστόσο μετά την αρνητική απόφαση της διοίκησης εμείς πλέον δεν θα έχουμε καμία εμπλοκή, αν και κατά τη δική μου άποψη το ότι τοποθετήθηκε η ΔΕΥΑΛ αρνητικά αυτό δεν θα αποτρέψει τον προγραμματισμό του Υπουργείου για να προχωρήσει στο έργο», είπε ο κ. Φλώρος.
Πώς; Χωρίς δίκτυα;
Από τη στιγμή που η ΔΕΥΑΛ τοποθετήθηκε αρνητικά με απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου στην προοπτική εμπλοκής της σε ένα τέτοιο έργο, είναι προφανές ότι το Υπουργείο Μετανάστευσης λογικά δεν μπορεί να χρησιμοποιήσει τα δίκτυα της Επιχείρησης για να ανεβάσει το νερό μέχρι τις δεξαμενές στις Νέες Κυδωνίες, ώστε από κει και μετά «να χτυπήσει» με νέα δίκτυα στη Βάστρια ή να μεταφέρει στην αρχή το νερό και με βυτιοφόρα από τις δεξαμενές.
Αυτό είναι ένα σοβαρό τεχνικό θέμα για τη λειτουργία του νέου ΚΥΤ, το οποίο έτσι όπως κατασκευάζεται θα είναι μία ολόκληρη πολιτεία, αλλά καταδικασμένη να υδρεύεται με βυτιοφόρα οχήματα. Εκτός κι αν προχωρήσει το Υπουργείο Μετανάστευσης στην κατασκευή αγωγών από την πλευρά της θάλασσας μέχρι το ΚΥΤ, που είναι μία πολύ μεγάλη απόσταση και που σε κάθε περίπτωση τα δίκτυα αυτά θα πρέπει να περνούν μέσα από ιδιωτικές εκτάσεις, για τις οποίες θα πρέπει να εξασφαλίσει την άδεια των ιδιοκτητών το Υπουργείο για να υλοποιήσει το έργο.
Σε κάθε περίπτωση αυτό που αναδεικνύεται για άλλη μία φορά για τη Βάστρια είναι πως εκτός όλων των άλλων, των περιβαλλοντικών ζητημάτων, βασικό και κρίσιμο θέμα είναι η έλλειψη νερού για την υδροδότηση των εγκαταστάσεων και αυτό, αν μη τι άλλο, δείχνει και το πόσο «στο πόδι» προχώρησε το Υπουργείο Μετανάστευσης, επιχειρώντας ακριβώς ένα χρόνο πριν να επιβάλει με βίαιο τρόπο απέναντι στις τοπικές κοινωνίες το φαραωνικό αυτό έργο προβάλλοντας διάφορα προσχήματα, όπως ότι δεν απαιτείται Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, την οποία τρέχει τώρα εκ των υστέρων να καλύψει για να μην βρεθεί μετέωρο στο Συμβούλιο της Επικρατείας.
Και πάνω σε όλη αυτή τη βιασύνη δεν έλαβαν υπόψη ότι η περιοχή που επελέγη για να λειτουργήσει μία τέτοια μονάδα αντιμετωπίζει οξυμμένο πρόβλημα λειψυδρίας ακόμα και τις καλές εποχές με βροχοπτώσεις στη Λέσβο. Πόσο δε, το έτος που διανύουμε που θα είναι μία δύσκολη χρονιά για την ύδρευση, ελλείψει βροχοπτώσεων ακόμα και για τη Μυτιλήνη. Κάτω από αυτές τις εξελίξεις ο Υπουργός Μετανάστευσης ετοιμάζει να κάνει για τη Βάστρια αυτό που δεν έκανε για καμία άλλη περιοχή της Λέσβου, προκειμένου να αντιμετωπίσει τα προβλήματα λειψυδρίας. Να δημιουργήσει μονάδα αφαλάτωσης ώστε το θαλασσινό νερό μέσα από κατάλληλη επεξεργασία, η οποία γίνεται από διυλιστήρια για την αποσκλήρυνση, να μπορεί να διατίθεται ως πόσιμο νερό, αλλά και για τις ανάγκες καθαριότητας τόσο των κρατουμένων αλλοδαπών και των εργαζομένων στις εγκαταστάσεις που θα βρίσκονται, όσο και των επιχειρήσεων που θα αναπτυχθούν μέσα στο ΚΥΤ, καθώς ήδη υπάρχουν πληροφορίες για μεγάλες αλυσίδες σούπερ-μάρκετ που διαπραγματεύονται την ανάπτυξη καταστημάτων για την εξυπηρέτηση των αλλοδαπών.
Όλα τα παραπάνω έρχονται να ενισχύσουν αυτό που ούτως ή άλλως είναι ηλίου φαεινότερον ότι μία τέτοια μονάδα δεν θα στεγάσει ούτε 3.000, ούτε 5.000 αλλοδαπούς, αλλά σε βάθος χρόνου θα εξελιχθεί, αν όχι και στο ίδιο μέγεθος της Μυτιλήνης, στη δεύτερη σε μέγεθος πόλη της Λέσβου, η οποία θα κατοικείται από αλλοδαπούς που θα έχουν δικές τους εγκαταστάσεις σχολείων, χώρους λατρείας, αθλητικούς χώρους καθώς και καταστήματα σούπερ-μάρκετ για να μπορούν να προμηθεύονται αναγκαία είδη.