- Το Υπουργείο Ναυτιλίας απορρίπτει από το ηλεκτρονικό σύστημα όσους επιχειρηματίες δεν κατάφεραν να “κρατηθούν” το 2023, διεκδικούν όμως τα μεταφορικά του 2022 τα οποία έχουν πληρώσει
Για γέλια και για κλάματα είναι το Μεταφορικό Ισοδύναμο στο αδιέξοδο που το έχει οδηγήσει το Υπουργείο Ναυτιλίας, καθώς σαν να μην έφταναν οι απίστευτες καθυστερήσεις πληρωμών των δικαιούχων τόσο για τα μεταφορικά κόστη των επιχειρήσεων στα νησιά, όσο και για την επιδότηση στα εισιτήρια με αεροπλάνα και πλοία των επιβατών νησιωτών, άλλο ένα πρόβλημα έχει προκύψει, αφορά όμως έναν μικρό αριθμό, όπως φαίνεται μέχρι τώρα, δικαιούχων.
«Έκλεισες… κόβεσαι!»
Χθες ολοκληρώθηκε η προθεσμία υποβολής των εξόδων των επιχειρήσεων για το Μεταφορικό Ισοδύναμο στην ηλεκτρονική πλατφόρμα του συστήματος, όπου υποβάλλονται από τους λογιστές των δικαιούχων για τη μεταφορά πρώτων υλών και εμπορευμάτων από και προς τα νησιά. Πρόκειται για τα έξοδα του πρώτου εξαμήνου του 2022, αυτά που υποβλήθηκαν μέχρι χθες και τα οποία δεν αναμένεται να πληρωθούν άμεσα, αλλά οδεύοντας προς τις εκλογές. Το ζήτημα που έχει προκύψει για έναν μικρό αριθμό δικαιούχων έχει να κάνει με την απόρριψη επιχειρήσεων, οι οποίες έκαναν διακοπή με το νέο έτος, δηλαδή το 2023, και το σύστημα τους απορρίπτει για τα έξοδα του Μεταφορικού Ισοδύναμου για το πρώτο εξάμηνο του 2022 όταν οι επιχειρήσεις τους λειτουργούσαν κανονικά.
Οι δικαιούχοι του συστήματος χαρακτηρίζουν αδικία αυτό που συμβαίνει σε βάρος τους, καθώς όπως αναφέρουν, με πρόσχημα τη διακοπή της δραστηριότητάς τους το Υπουργείο Ναυτιλίας αρνείται να τους καταβάλει την αναλογία των μεταφορικών τους εξόδων για χρονικό διάστημα κατά το οποίο οι επιχειρήσεις τους ήταν σε λειτουργία καταβάλλοντας τους προβλεπόμενους φόρους και εισφορές. Οι λογιστές αντιμετωπίζουν προβλήματα με αυτούς τους πελάτες, καθώς το σύστημα δεν τους δέχεται, με συνέπεια να καλούνται να ενημερώσουν τους δικαιούχους ότι ΔΕΝ θα εισπράξουν τα χρήματα που περίμεναν.
Ο Παναγιώτης Τατάκης
Το θέμα είναι σε γνώση του προέδρου της Ένωσης Φοροτεχνικών Λέσβου, Παναγιώτη Τατάκη, ο οποίος μιλώντας χθες στα Νέα της Λέσβου σημείωσε ότι «αυτό είναι μία νέα παράμετρος του Μεταφορικού Ισοδύναμου που δεν τη γνωρίζαμε μέχρι τώρα ότι όποιος διακόπτει την επαγγελματική του δραστηριότητα δεν θα πληρώνεται το Μεταφορικό Ισοδύναμο για το διάστημα κατά το οποίο η επιχείρησή του λειτουργούσε κανονικά και κατέβαλε ο ίδιος τα μεταφορικά έξοδα!».
Ταυτόχρονα σημείωσε εύστοχα ότι αν το Μεταφορικό Ισοδύναμο πληρωνόταν στην ώρα του οι δικαιούχοι που τώρα απορρίπτονται από το σύστημα θα είχαν εισπράξει κανονικά τα λεφτά τους. Όπως εξήγησε ο κ. Τατάκης «απορρίπτονται περιπτώσεις δικαιούχων του Μεταφορικού Ισοδύναμου για το πρώτο εξάμηνο του 2022, δηλαδή από Ιανουάριο του 2022 μέχρι και Ιούνιο του ίδιου έτους που οι επιχειρήσεις τους λειτουργούσαν κανονικά και συνέχισαν να λειτουργούν και το επόμενο εξάμηνο διακόπτοντας τη δραστηριότητά τους εντός του 2023. Αυτοί οι επιχειρηματίες αν πληρώνονταν το πρώτο εξάμηνο στην ώρα του, δηλαδή πριν βγει ο χρόνος μέσα στο καλοκαίρι του 2022 θα είχαν εισπράξει κανονικά τα χρήματά τους, καθώς οι επιχειρήσεις τους λειτουργούσαν κανονικά και το ίδιο θα είχε συμβεί και με το δεύτερο εξάμηνο του 2022. Η απόρριψή τους οφείλεται στην καθυστέρηση των πληρωμών, καθώς σαν να μην έφτανε η αργοπορία των συναρμόδιων Υπουργείων έρχονται τώρα και απορρίπτουν και δικαιούχους με το αιτιολογικό ότι διέκοψαν τη δραστηριότητά τους. Αυτό πραγματικά ήταν κάτι που δεν γνωρίζαμε και κατά τη γνώμη μας είναι και άδικο γιατί έχουμε να κάνουμε με περιπτώσεις όπου τα έξοδα πού υποβάλλονται από τους συναδέλφους λογιστές κατεβλήθησαν, καθώς αυτό το χρονικό διάστημα ήταν σε λειτουργία οι επιχειρήσεις, δυστυχώς όμως το σύστημα τους απορρίπτει με το αιτιολογικό ότι αυτές οι επιχειρήσεις δεν υφίστανται τώρα».
Σιγή για τις πληρωμές
Την ίδια ώρα ενώ παραμένει άγνωστο πότε θα πληρωθούν τα μεταφορικά έξοδα για το πρώτο εξάμηνο του 2022 οι επιχειρήσεις, ενώ βρισκόμαστε στα μισά του πρώτου εξαμήνου του 2023, σιγή ιχθύος κρατά η Γενική Γραμματεία Νησιωτικής Πολιτικής και για τις πληρωμές των επιδοτήσεων στα ακτοπλοϊκά και αεροπορικά εισιτήρια για τους επιβάτες από τα νησιά, τα οποία παραμένουν απλήρωτα από τον Απρίλιο του 2022, δηλαδή εδώ και σχεδόν ένα χρόνο! Κι αυτό παρ’ ότι ο Γενικός Γραμματέας Νησιωτικής Πολιτικής, Μανώλης Κουτουλάκης, είχε ανακοινώσει στα τέλη Δεκεμβρίου ότι τον Ιανουάριο θα είχαμε εξελίξεις για τις πληρωμές. Δυστυχώς τίποτα δεν έγινε ούτε το Φεβρουάριο, ούτε και τώρα στα τέλη Μαρτίου που βρισκόμαστε. Το ζήτημα είναι ότι δεν εμφανίζεται το Υπουργείο Ναυτιλίας να δώσει συγκεκριμένα και αξιόπιστα χρονοδιαγράμματα κι αυτό την ώρα που τα χρονικά πλαίσια των πληρωμών, με ευθύνη της παρούσας πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Ναυτιλίας έχουν γίνει λάστιχο, καθώς είναι πολύ μεγάλα σε σχέση με το προηγούμενο καθεστώς που ίσχυε προ του 2019. Ωστόσο ούτε αυτά δεν τηρούνται, δηλαδή να πληρώνονται οι επιχειρήσεις στο εξάμηνο, που προέβλεψε η παρούσα ηγεσία και στο τρίμηνο, έστω, τα αεροπορικά και ακτοπλοϊκά εισιτήρια των επιβατών.
Μιλώντας γι’ αυτό το θέμα ο κ. Τατάκης, ο οποίος έχει και την ιδιότητα του Αντιπροέδρου του Επιμελητηρίου Λέσβου, σημείωσε ότι «όση καλή θέληση και να δείξει κανείς και κατανόηση θεωρώ ότι τα όρια της υπομονής των νησιωτών επιχειρηματιών και επιβατών έχουν ξεπεραστεί προ πολλού. Περιμέναμε ένα Μεταφορικό Ισοδύναμο που θα αγκάλιαζε ακόμα περισσότερο και τον τουρισμό και άλλους τομείς και αντιθέτως εδώ βλέπουμε ότι προστίθενται συνεχώς προβλήματα, ενώ ο κόσμος έχει δεινοπαθήσει για να πάρει τα χρήματά του».
Να σημειωθεί ότι εκτός από την Ένωση Φοροτεχνικών το θέμα έχει αναδείξει με διαδοχικές παρεμβάσεις του το Οικονομικό Επιμελητήριο Βορειοανατολικού Αιγαίου και μάλιστα ο πρόεδρος του επιστημονικού αυτού φορέα, Παναγιώτης Μπαρούτης, έχει αντιδράσει σε κάθε τόνο προειδοποιώντας και καλώντας τους αρμόδιους να κάνουν αυτό που πρέπει, δυστυχώς όμως εις ώτα μη ακουόντων.
Πάντως η απαξίωση του Μεταφορικού Ισοδύναμου από το Υπουργείο Ναυτιλίας αντιμετωπίζεται σε γενικές γραμμές από τους φορείς των νησιωτών με αργά αντανακλαστικά, ενώ και πολιτικοί εκπρόσωποι του Αιγαίου το έχουν ξεχάσει παρότι τον προηγούμενο χρόνο είχαν κάνει παρεμβάσεις.