Λίγες μόνο ημέρες έμειναν μέχρι το 2ο Πανελλήνιο Φεστιβάλ Χορωδιών ‘’Τίτος Ξηρέλλης’’ το οποίο θα πραγματοποιηθεί αυτή την Παρασκευή 31 Μαρτίου, καθώς και το Σάββατο 1η και την Κυριακή 2 Απριλίου, στις 19.00, στο Δημοτικό Θέατρο Μυτιλήνης, με τη συμμετοχή χορωδιών από όλο το νησί, αλλά και από άλλες περιοχές της Ελλάδας. Η διοργάνωση αποτελεί μια πρωτοβουλία της Πολυφωνικής Χορωδίας Μυτιλήνης, και υποστηρίζεται από την Γενική Γραμματεία Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, καθώς και την Αντιδημαρχία Πολιτισμού του Δήμου Μυτιλήνης.
Συγκεκριμένα την Παρασκευή 31 Μαρτίου θα συμμετάσχουν τα χορωδιακά σχήματα ‘’Τα Εκτάκια του 3ου’’, η παιδική Χορωδία Animato, η Χορωδία Συλλόγου Γυναικών Παμφίλων, η Παιδική Χορωδία Εθνικού Ωδείου (Παράρτημα Μυτιλήνης), και η Χορωδία του Χορευτικού Ομίλου Μυτιλήνης ‘’Οι Αιολείς’’. Αντίστοιχα το Σάββατο 1η Απριλίου το πρόγραμμα του Φεστιβάλ θα περιλαμβάνει τις χορωδίες ‘’Harmonia Juris’’-Πολυφωνική Χορωδία του Δικηγορικού Συλλόγου Αθηνών, την Χορωδία Χίου, την Χορωδία ‘’Ηδύλη’’, το Πολυφωνικό Σύνολο Ωδείου Καλλονής Λέσβου, την Χορωδία Μελίρρυτος Π.Σ. ‘’Φανίας Ερεσού’’, την Χορωδία Animato και την Cantaλαλούν Διαπολιτισμική Χορωδία.
Τέλος, την Κυριακή 2 Απριλίου, η αυλαία του Φεστιβάλ θα πέσει με την Παιδική Χορωδία ‘’Polychronica Αιγαίου’’, την Χορωδία Λουτρόπολης Θερμής, την Χορωδία Πολιτιστικού Συλλόγου ‘’Οι Μιστεγνιώτες’’, την Χορωδία Συλλόγου Κυριών και Δεσποινίδων Μανταμάδου ‘’Η Ομόνοια’’, την Χορωδία Πολιτιστικού Συλλόγου Γυναικών Μόριας και την Πολυφωνική Χορωδία Μυτιλήνης.
Για το 2ο Φεστιβάλ Χορωδιών ‘’Τίτος Ξηρέλλης’’, ο Αντιδήμαρχος Πολιτισμού, Παναγιώτης Τσακύρης, δήλωσε: «Είμαι ευτυχής που μία ιδέα που ξεκίνησε δειλά καταφέραμε να την αναδείξουμε σε θεσμό. Η Πανελλήνια Συνάντηση Χορωδιών αποτελεί πλέον σημαντικό πολιτιστικό γεγονός της πόλης και του νησιού μας, που σαν σκοπό έχει να αναδείξει τόσο τη δυναμική που υπάρχει στον τόπο μας στον τομέα του χορωδιακού τραγουδιού, αλλά να υπηρετήσει και την εξωστρέφεια.
Κοντά σε αυτό και η ονομασία του Φεστιβάλ σε «Τίτος Ξηρέλλης», αφιερωμένο δηλαδή στη μνήμη του μεγάλου Μυτιληνιού μουσικού και ευρυμαθή, βαρύτονου Τίτου Ξηρέλλη, ο οποίος σημάδεψε με την παρουσία του πάνω από το ήμισυ του προηγούμενου αιώνα, κερδίζοντας την αναγνώριση απ’ όλα τα ιερά τέρατα της μουσικής και του πνευματικού κόσμου της εποχής του και ο οποίος δώρισε όλο το πνευματικό του έργο στο Δήμο Μυτιλήνης.
Καλωσορίζουμε και συγχαίρουμε τις χορωδίες εντός και εκτός Λέσβου που λαμβάνουν χώρα στο Φεστιβάλ, τους χορωδούς και τους δασκάλους τους. Ιδία όμως οφείλω να συγχαρώ και να ευχαριστήσω από καρδιάς τα μέλη και τα στελέχη της Πολυφωνικής Χορωδίας Λέσβου η οποία ανέλαβε το βάρος της υλοποίησης αυτού του όμορφου στόχου».
Λίγα λόγια για τον Τίτο Ξηρέλλη
Ο Τίτος Ξηρέλλης γεννήθηκε στο χωριό Πάμφιλα Λέσβου στις 27 Μαρτίου του 1903 (ή 1900). Σε πολύ νεαρή ηλικία υπήρξε ψάλτης. Στη Μυτιλήνη πήρε μαθήματα βιολιού και βυζαντινής μουσικής.
Σπούδασε φωνητική στο Ωδείο Αθηνών με τη Νίνα Φωκά, αρμονία με τον Φιλοκτήτη Οικονομίδη και ανώτερα θεωρητικά με τον Αρμάνδο Μαρσίκ (1917- 19). Μελέτησε επίσης με τον Γιώργο Λομπιάνκο (1919-20) και συνέχισε με τη Νίνα Φωκά στο Ελληνικό Ωδείο, αποφοιτώντας με Χρυσό Αριστείο Μονωδίας και Μελοδραματικής (1920). Αρχικά προοριζόταν για τενόρος. Το 1918 πρωτοεμφανίστηκε επαγγελματικά ως βαρύτονος με τον θίασο Κυπαρίσση. Το 1920 πρωτοεμφανίστηκε με το Ελληνικό Μελόδραμα ως Ριγολέττος και Ολλανδός (Ο Ιπτάμενος Ολλανδός).
Με υποτροφία του Ιδρύματος Ιωάννου Βόζου, το 1925, ταξίδεψε για σπουδές στο Μιλάνο κοντά στον Τζουζέππε Μπόργκι. Το 1926-28 συνέχισε στο Βερολίνο, κοντά στον Ματτία Μπαττιστίνι, ενώ, ταυτόχρονα, προσλήφθηκε από τον Μπρούνο Βάλτερ στην Κρατική Όπερα του Βερολίνου ως ερμηνευτής ιταλικού ρεπερτορίου.
Τη διετία 1928-29 εμφανιζόταν συχνά στην Ιταλία και υπήρξε ιδιαίτερα δημοφιλής στην Όπερα της Γένοβας, ερμηνεύοντας, μεταξύ άλλων, ρόλους σε όπερες των Βάγκνερ και Ρίχαρντ Στράους. Την περίοδο 1934-36 υπήρξε μέλος της Όπερας του Σικάγου και εμφανίστηκε στη Νέα Υόρκη ως Ριγολέττος στην ομώνυμη όπερα και Πατέρας Ζερμόν (Τραβιάτα). Το 1938 επέστρεψε στην Ελλάδα, όπου δίδαξε στο Εθνικό Ωδείο και ξανάσμιξε με το Ελληνικό Μελόδραμα. Κατά το διάστημα 1940-46 συμμετείχε σε περίπου 25 παραγωγές ή/και αναβιώσεις παραγωγών της ΕΛΣ, ερμηνεύοντας πρωταγωνιστικούς ή βασικούς ρόλους βαρυτόνου σε έξι όπερες και πέντε οπερέτες, όλες σε πρώτες παρουσιάσεις από τον νεοσύστατο θεσμό: Μαντάμα Μπαττερφλάι, Ρέα, Τζάννι Σκίκκι, Τραβιάτα, Τόσκα, Τα παραμύθια του Χόφμαν κ.ά. Συνέθεσε πολλά φωνητικά έργα και εκκλησιαστική μουσική. Μεταξύ 1912 και 1949 ηχογράφησε πολλά τραγούδια. Η όπερά του Ανοιξιάτικο παραμύθι (1950-53) πρωτοπαρουσιάστηκε από την ΕΛΣ την περίοδο 1975-76. Τα κατάλοιπά του φυλάσσονται στη Δημοτική Πινακοθήκη Μυτιλήνης. Απεβίωσε στην Αθήνα, στις 24 Ιανουαρίου 1985.