Ακόμα ένα βήμα για την υποβρύχια ηλεκτρική διασύνδεση

Spread the love


Αν και ο δρόμος για να διασυνδεθούν τα νησιά μας με υποβρύχιο καλώδιο μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας με την Ηπειρωτική Ελλάδα – κάτι που θα δώσει τη δυνατότητα να τεθεί σε εφεδρεία το εργοστάσιο της ΔΕΗ στη Μυτιλήνη – είναι μια πολυετής διαδικασία, σημαντικό θεωρείται το βήμα που κάνει ο Ανεξάρτητος Διαχειριστής Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΑΔΜΗΕ), ο οποίος προκήρυξε την ωκεανογραφική αναγνωριστική βυθομετρική έρευνα για τα τμήματα Θράκης-Λήμνου, Λήμνου-Λέσβου, Λέσβου-Σκύρου. 

Σύμφωνα με την προκήρυξη, που είναι ηλεκτρονικός διαγωνισμός με ανοιχτή διαδικασία και κριτήριο ανάθεσης την πλέον συμφέρουσα από οικονομική άποψη προσφορά, με βάση αποκλειστικά τη χαμηλότερη τιμή, για την ανάδειξη εργολάβου, για την οποία η προθεσμία υποβολής προσφορών είναι μέχρι 3 Ιουλίου, πρόκειται για  την Εκπόνηση Θαλάσσιας Έρευνας στο πλαίσιο του έργου «Μελέτη, Προμήθεια και Εγκατάσταση Υποβρυχίων Καλωδίων XLPE 150 kV για την Καλωδιακή Γ.Μ Υ/Σ Ζεύξης Θράκης – Λήμνου (Α’ Φάση), Λήμνου – Υ/Σ Ζεύξης Λέσβου (Α’ Φάση) και Υ/Σ Ζεύξης Λέσβου – Σκύρου (Γ’ Φάση)», στα τμήματα: Τμήμα Α.1: Θράκη – Λήμνος, Τμήμα Α.2: Λήμνος – Λέσβος και Τμήμα Α.3: Λέσβος – Σκύρος.

Πρόκειται για ένα έργο σημαντικού προϋπολογισμού, καθώς το ανώτατο όριο είναι τα 6,4 εκατομμύρια ευρώ. Μιλάμε δηλαδή για το συνολικό ποσό που διατίθεται και για το οποίο ο ΑΔΜΗΕ περιμένει προσφορές για να κατοχυρώσει την εργολαβία.

Ωστόσο παρά το μέγεθος του προϋπολογισμού η διάρκεια της σύμβασης έχει οριστεί μόλις στους έξι μήνες, δηλαδή το έργο θα παραδοθεί σύντομα, αν και το συνολικό σχέδιο της διασύνδεσης των νησιών του Βορειοανατολικού Αιγαίου με υποβρύχιο καλώδιο με την Ηπειρωτική Ελλάδα είναι ενταγμένο τόσο στα προηγούμενα, όσο και στο τελευταίο Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης του Ελληνικού Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΕΣΜΗΕ), περιόδου 2023-2032, με εκτιμώμενη ολοκλήρωση το 2029 και με συνολικό προϋπολογισμό τα 863 εκατ. ευρώ, πράγμα που σημαίνει ότι δεν θα πρέπει να αποκλειστεί το ενδεχόμενο με τέτοια οικονομικά μεγέθη η υλοποίηση του έργου να μετατεθεί προς τα πίσω παρά τις εκτιμήσεις και τους σχεδιασμούς.

Αυτό φαίνεται και από το γεγονός πως ενώ από το 2021 έχουν ολοκληρωθεί οι μελέτες κόστους – οφέλους τελικά χρειάστηκε να φτάσουμε στο 2023 για να προκηρυχθεί το έργο της ωκεανογραφικής έρευνας, το οποίο άγνωστο είναι αν θα ξεκινήσει μέσα στο έτος που διανύουμε, καθώς για να γίνει αυτό προϋπόθεση είναι να μην υπάρχουν δικαστικές εμπλοκές στο διαγωνισμό, δεδομένου ότι το ποσό είναι μεγάλο και θα υπάρξει ανταγωνισμός.

Το συνολικό έργο της διασύνδεσης των νησιών μας με υποβρύχιο καλώδιο περιλαμβάνει οκτώ αυτόνομα ηλεκτρικά συστήματα των Μη Διασυνδεδεμένων Νησιών, Λήμνου, Αγίου Ευστρατίου, Σκύρου, Λέσβου, Χίου (Ψαρών), Σάμου (Φούρνων – Θύμαινας), Ικαρίας και Αγαθονησίου, ενώ αποτελεί συνέχεια του έργου της διασύνδεσης των Δωδεκανήσων.

Με τα παραπάνω δεδομένα δεν θα πρέπει να καλλιεργούνται προσδοκίες για την υποβρύχια διασύνδεση των νησιών μας, καθώς υπάρχουν ακόμα και άλλα μεγάλα στάδια που θα πρέπει να ακολουθήσουν ώστε «να μπει το νερό στο αυλάκι» για να ξεκινήσει και να ολοκληρωθεί το έργο. Σε κάθε περίπτωση η προκήρυξη της ωκεανογραφικής έρευνας είναι μία σημαντική εξέλιξη, καθώς φέρνει τα νησιά μας ένα βήμα πιο μπροστά, ο δρόμος όμως είναι μεγάλος.

Μείνετε ενημερωμένοι με τα πιο σημαντικά νέα

Πατώντας το κουμπί Εγγραφή, επιβεβαιώνετε ότι έχετε διαβάσει και συμφωνείτε με τηνΠολιτική Απορρήτου και τουςΌρους Χρήσης
Διαφήμιση