Αρκετά αργότερα σε σχέση με τους αρχικούς υπολογισμούς του πρώην Υπουργού Δικαιοσύνης ιδρύεται το Σώμα της Δικαστικής Αστυνομίας, καθώς αν και τυπικά έχει εκδοθεί το Προεδρικό Διάταγμα από το προηγούμενο διάστημα, εντούτοις δεν έχει προχωρήσει η πρόβλεψη των οργανικών θέσεων ώστε να πάρει σάρκα και οστά. Μεσολάβησαν οι εκλογές, οπότε μετά τις κάλπες του Ιουνίου προχωρούν τώρα οι διαδικασίες για την ψήφιση του νομοσχεδίου, το οποίο αυτό το διάστημα βρίσκεται σε διαβούλευση, ώστε να συσταθεί και να στελεχωθεί το νέο Σώμα. Το Σχέδιο Νόμου του Υπουργείου Δικαιοσύνης έχει τίτλο «Επιτάχυνση διαδικασιών στελέχωσης Δικαστικής Αστυνομίας – Τροποποιήσεις Ν. 4963/2022», για τις προσλήψεις μέσω ΑΣΕΠ.
Η προκήρυξη του διαγωνισμού προβλέπεται να διενεργηθεί μέσω ΑΣΕΠ και θα αφορά την πρόσληψη 600 ατόμων στη Δικαστική Αστυνομία, τα οποία θα κατανεμηθούν στις δικαστικές υπηρεσίες της χώρας και θα αποτελούν το ένστολο και ένοπλο προσωπικό, που θα εκτελεί αστυνομικά καθήκοντα.
Επίσης, προβλέπεται η πρόσληψη έως και 150 ατόμων διάφορων ειδικοτήτων για το πολιτικό προσωπικό, που θα εκτελούν καθήκοντα πραγματογνωμόνων.
Η διαβούλευση θα ολοκληρωθεί την 1η Σεπτεμβρίου 2023 στις 22:00.
Ειδικότερα, για την πρώτη εφαρμογή του νόμου στην Υπηρεσία Δικαστικής Αστυνομίας αστυνομικού τομέα συστήνονται 600 οργανικές θέσεις, οι οποίες κατανέμονται σε κλάδους, ως εξής:
- 30 θέσεις για τον κλάδο ΠΕ Δικαστικής Αστυνομίας,
- 70 θέσεις για τον κλάδο ΤΕ Δικαστικής Αστυνομίας και
- 500 θέσεις για τον κλάδο ΔΕ Δικαστικής Αστυνομίας.
Όπως αναφέρεται στην αιτιολογική έκθεση, με τη σύσταση της Δικαστικής Αστυνομίας, ως μιας εξειδικευμένης υπηρεσίας του Υπουργείου Δικαιοσύνης, «επιδιώκονται η αποτελεσματική άσκηση των καθηκόντων του προσωπικού που πρόκειται να τη στελεχώσει, η λειτουργική κατανομή των αρμοδιοτήτων μεταξύ των τομέων της, η ύπαρξη της αναγκαίας υπηρεσιακής συνοχής για την εκπλήρωση των σκοπών της και η επιτάχυνση των διαδικασιών απονομής δικαιοσύνης».
Για την αντιμετώπιση των ζητημάτων, που περιγράφονται παραπάνω, η Δικαστική Αστυνομία διαιρείται σε πολιτικό και αστυνομικό τομέα. Η άμεση στελέχωση της Δικαστικής Αστυνομίας αποτελεί προαπαιτούμενο της πλήρους και ουσιαστικής λειτουργίας της. Με την προτεινόμενη ρύθμιση επιδιώκεται η επιτάχυνση της διαδικασίας στελέχωσης της Δικαστικής Αστυνομίας προς διασφάλιση της άμεσης και αποτελεσματικής λειτουργίας της.
Για τον λόγο αυτό εισάγονται ρυθμίσεις με σκοπό:
α) Τη συγκεκριμενοποίηση της διαδικασίας στελέχωσης της Δικαστικής Αστυνομίας
β) Την εξειδίκευση των προσόντων διορισμού του προσωπικού του αστυνομικού και του πολιτικού τομέα της δικαστικής αστυνομίας και
γ) την σύσταση περιφερειακών υπηρεσιών Δικαστικής Αστυνομίας σε επίπεδο Τμήματος πολιτικού και αστυνομικού τομέα, στα δικαστικά μέγαρα της επικράτειας.
Σημειώνεται ότι η διαδικασία πρόσληψης του προσωπικού τόσο του πολιτικού όσο και του αστυνομικού τομέα διέπεται από τις αρχές της αξιοκρατίας και της διαφάνειας. Η επιλογή του προσωπικού γίνεται κατά τρόπο που παρέχει αυξημένες εγγυήσεις διαφάνειας και αξιοκρατίας, κατά τα οριζόμενα στην παρ. 7 του άρθρου 103 του Συντάγματος, ενόψει της ιδιαίτερης αποστολής της Δικαστικής Αστυνομίας, η οποία συνίσταται, σύμφωνα με τα οριζόμενα στα άρθρα 1 και 4 του ν. 4963/2022 στην υποστήριξη της εύρυθμης λειτουργίας των δικαστικών υπηρεσιών και στην επικουρία των δικαστικών και εισαγγελικών αρχών, οι οποίες περιβάλλονται από ειδικές συνταγματικές εγγυήσεις, στο δικαιοδοτικό τους έργο.
Σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση, ο ν. 4963/2022 (Α’ 149) εισήγαγε μια ενιαία διαδικασία πρόσληψης για το προσωπικό τόσο του αστυνομικού όσο και του πολιτικού τομέα της Δικαστικής Αστυνομίας, την οποία αναλάμβανε εξ ολοκλήρου προς υλοποίηση το Υπουργείο Δικαιοσύνης. Ωστόσο, η ενιαία αντιμετώπιση των δύο κατηγοριών προσωπικού έθεσε εν αμφιβόλω την άμεση ολοκλήρωση των διαδικασιών στελέχωσης της Δικαστικής Αστυνομίας λόγω των πρακτικών δυσχερειών. Για τον λόγο αυτό αναμορφώνεται πλήρως η διαδικασία στελέχωσης της Δικαστικής Αστυνομίας ως εξής: Το προσωπικό του πολιτικού τομέα επιλέγεται και προσλαμβάνεται βάσει του ν. 4765/2021 (Α’ 6). Για το προσωπικό του αστυνομικού τομέα καθιερώνεται μια ιδιότυπη διαδικασία μέσω προκήρυξης από το Υπουργείο Δικαιοσύνης, η οποία δεν αφίσταται από τις βασικές αρχές και εγγυήσεις (διαφάνειας, αξιοκρατίας, αντικειμενικών κριτηρίων) των διαγωνισμών που διεξάγονται υπό το Ανώτατο Συμβούλιο Επιλογής Προσωπικού, αλλά και παρεμφερών ρυθμίσεων που αφορούν προσωπικό που ασκεί καθήκοντα αστυνόμευσης (βλ. ειδικούς φρουρούς, δημοτική αστυνομία). Συγκεκριμένα, οι ψυχοτεχνικές και οι αθλητικές δοκιμασίες διενεργούνται από τις επιτροπές του άρθρου 5 του π.δ. 4/1995 (Α΄1) σύμφωνα με όσα προβλέπονται στο άρθρο 6 περί υγειονομικών εξετάσεων και ψυχοτεχνικών – αθλητικών δοκιμασιών της υπό στοιχεία 7002/12/1-κστ/25.7.2019 (Β΄ 3010) απόφασης του Υπουργού Προστασίας του Πολίτη.
Τέλος, καθώς το Προεδρικό Διάταγμα 6/2023 (Α’ 13) δεν προβλέπει τη σύσταση περιφερειακών υπηρεσιών Δικαστικής Αστυνομίας σε επίπεδο Τμήματος πολιτικού και αστυνομικού τομέα για το σύνολο των δικαστικών μεγάρων, με την προτεινόμενη ρύθμιση συστήνονται απευθείας εκ του νόμου και για την πρώτη εφαρμογή του επιπλέον 36 τμήματα (τα 16 είχαν ήδη συσταθεί με το Π.Δ.), στα οποία κατανέμονται κατά ορθολογικό τρόπο και λαμβανομένων υπόψη των αναγκών τους, οι οργανικές θέσεις του προσωπικού.