- Τα 100 εκατ. ευρώ που είχαν εξασφαλιστεί για την υλοποίηση του έργου μεταφέρονται στα έργα αποκατάστασης των ζημιών που προκάλεσε η κακοκαιρία “Daniel” στη Θεσσαλία
- «Το φράγμα θα προχωρήσει με πόρους από άλλο χρηματοδοτικό πρόγραμμα στις αρχές του 2024», δηλώνει ο Χ. Αθανασίου
“Φτερά κάνουν” οι χρηματοδοτήσεις έργων που είχαν ενταχθεί στο Ταμείο Ανάκαμψης λόγω της ειλημμένης απόφασης της κυβέρνησης να θέσει σε προτεραιότητα την ανακατασκευή των υποδομών που καταστράφηκαν στη Θεσσαλία από την κακοκαιρία “Daniel” στις αρχές Σεπτεμβρίου. Μεταξύ των έργων που απεντάσσονται από το πρόγραμμα είναι και το Φράγμα Τσικνιά, που δημοπρατήθηκε στις αρχές της χρονιάς και επρόκειτο να ξεκινήσει μέσα στο φθινόπωρο.
Όπως δήλωσε στα “Νέα της Λέσβου” ο Βουλευτής του Νομού μας, Χαράλαμπος Αθανασίου, ο οποίος “κυνήγησε” την υλοποίηση αυτού του έργου τα τελευταία χρόνια, «το φράγμα Τσικνιά θα προχωρήσει με πόρους από άλλο χρηματοδοτικό πρόγραμμα στις αρχές του 2024», αν και πρόκειται για ένα μεγάλο έργο, προϋπολογισμού 100 εκατ. ευρώ που περίμενε πολλά χρόνια για να εξασφαλίσει την απαιτούμενη χρηματοδότηση.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που έχουν δει το φως της δημοσιότητας μέχρι σήμερα, ο συνολικός προϋπολογισμός των έργων που απεντάχθηκαν από το Ταμείο Ανάκαμψης το τελευταίο χρονικό διάστημα ξεπερνά τα 800 εκατ. ευρώ και πρόκειται για έργα ύδρευσης, αντιπλημμυρικά, αναβάθμισης του σιδηροδρομικού δικτύου, οπτικών ινών, κ.ά.. Η επίσημη ενημέρωση από το Υπουργείο Οικονομικών είναι ότι «η απένταξη των συγκεκριμένων έργων κατέστη αναγκαία είτε επειδή ορισμένα εξ αυτών υλοποιούνται χωρίς την ανάγκη χρηματοδότησης από το Ταμείο Ανάκαμψης, είτε λόγω νομικών και τεχνικών εμποδίων που προέκυψαν και τα οποία επιμηκύνουν τον χρόνο υλοποίησης, είτε λόγω μη ανταπόκρισης της αγοράς». Στην απάντηση αναφέρεται ακόμη ότι λόγω των έκτακτων γεγονότων από τα ακραία καιρικά φαινόμενα, στόχος είναι η ανακατανομή πόρων σε έργα αποκατάστασης στις περιοχές που επλήγησαν από τις πρόσφατες φυσικές καταστροφές.
“Πάγωσαν” οι υπογραφές
Ωστόσο, πολλά από τα έργα που χάνονται, τουλάχιστον επί του παρόντος, ήταν έτοιμα να ξεκινήσουν, με ολοκληρωμένους διαγωνισμούς και επιλογή των αναδόχων, όπως στο φράγμα Τσικνιά, όπου το μόνο που εκκρεμούσε από το περασμένο καλοκαίρι ήταν η υπογραφή της σύμβασης ανάθεσης. Όπως είναι γνωστό, την υλοποίηση του έργου είχε αναλάβει η κοινοπραξία “Άκτωρ” – “ΙΝΤΡΑΚΑΤ” που προσέφερε το μεγαλύτερο ποσοστό έκπτωσης.
Η κατασκευή του φράγματος Τσικνιά είναι ένα από τα μεγαλύτερα έργα που έχουν εκτελεστεί ποτέ στη Λέσβο και η ιστορία του ξεκίνησε από το 2007 όταν έγιναν οι πρώτες συζητήσεις για την οριστική αντιμετώπιση του προβλήματος υδροδότησης στο νησί μας. Το κύριο φυσικό αντικείμενο αφορά στην ολοκλήρωση ενός αυτοτελούς και λειτουργικά ανεξάρτητου συστήματος υδροδότησης με 24.000m3/ημέρα πόσιμο νερό (στο 1ο στάδιο ανάπτυξης των έργων) της πόλης της Μυτιλήνης και των οικισμών Καλλονής και Αγίας Παρασκευής, από το φράγμα Τσικνιά. Οι μελέτες που εκπονήθηκαν όλα αυτά τα χρόνια αφορούν και στα συμπληρωματικά έργα του φράγματος για την μέση ημερήσια παροχή 40.000 κυβικών μέτρων νερού.
Από την Αγία Παρασκευή στη Μυτιλήνη
Ο αγωγός μεταφοράς του νερού από τον Τσικνιά στην Μυτιλήνη υπολογίζεται ότι θα έχει μήκος 41,7 χλμ., ενώ προς την Καλλονή 3,7 χλμ. και την Αγία Παρασκευή 8,5 χλμ.. Η μεγαλύτερη ποσότητα νερού θα μεταφέρεται με αγωγούς σύνδεσης από το φράγμα στην Μυτιλήνη, ενώ υπολογίζεται ότι θα καλύπτεται εξ ολοκλήρου και η υδροδότηση της Καλλονής και της Αγίας Παρασκευής. Επίσης, σε δεύτερη φάση, έχει μελετηθεί η δυνατότητα κάλυψης των αναγκών στον Πολιχνίτο και την Γέρα.
Το πρόγραμμα εκτέλεσης έργων αρμοδιότητας του Υπουργείου Υποδομών μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης περιελάμβανε ένα μεγάλο αριθμό έργων βασικής υποδομής της χώρας στο οποίο εντάχθηκαν τόσο τα εξελισσόμενα έργα, όσο και εκείνα που κρίθηκαν απαραίτητα, προκειμένου η χώρα να αποκτήσει την απαραίτητη υποδομή που θα συμβάλλει στην οικονομική ανάπτυξη και τη κοινωνική συνοχή.
Στο πρόγραμμα περιλαμβάνονται επίσης σημαντικά τμήματα του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών (οδικοί άξονες, σιδηρόδρομοι, λιμένες και αεροδρόμια) και λοιπά βασικά έργα, κυρίως οδικοί άξονες, που έχουν σε μεγάλο βαθμό διαλειτουργικό και υπερτοπικό χαρακτήρα και σε κάθε περίπτωση αποτελούν αναπτυξιακές δράσεις υψηλής προτεραιότητας για την επιτάχυνση της οικονομικής ανάπτυξης.
Ο Χ. Αθανασίου
Όπως δήλωσε ο Χ. Αθανασίου, «πράγματι, η κατασκευή του φράγματος Τσικνιά θα καθυστερήσει μερικούς μήνες αλλά θα υλοποιηθεί με πόρους από άλλο χρηματοδοτικό πρόγραμμα, όπως το ΕΣΠΑ, ή το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων. Πρόκειται για ένα ώριμο έργο που δημοπρατήθηκε και έχει ανάδοχο, το οποίο δεν θα κινδυνεύσει. Προσωρινά, “παγώνουν” οι διαδικασίες λόγω των έκτακτων γεγονότων στη Θεσσαλία και την Μακεδονία και των μεγάλων καταστροφών που πρέπει να αποκατασταθούν».