“Καθρεφτάκια για ιθαγενείς” το Μεταφορικό Ισοδύναμο

Spread the love


  • Τα πάνω-κάτω φέρνει Κοινή Υπουργική Απόφαση για τις επιδοτήσεις των επιχειρήσεων, που θα πληρώνονται μια φορά το χρόνο, με χαμηλούς προϋπολογισμούς και κατηγοριοποίηση των νησιών
  • Επίκειται και νέα απόφαση για κουτσούρεμα των επιδοτήσεων για τα εισιτήρια των επιβατών με αναδρομική ισχύ για το 2023

Σε καθρεφτάκια για ιθαγενείς μετατρέπει τις παροχές του Μεταφορικού Ισοδύναμου το Υπουργείο Ναυτιλίας, φέρνοντας τα πάνω-κάτω στα όσα ίσχυαν μέχρι τώρα και μάλιστα με αναδρομική ισχύ για το 2023, ώστε να καλύψουν με αυτό τον τρόπο το χρηματοδοτικό κενό που υπάρχει. Με Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ) που δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ την παραμονή της Πρωτοχρονιάς (και ακόμα εν πολλοίς παραμένει άγνωστη), αλλάζουν τον τρόπο του υπολογισμού των δαπανών και κατηγοριοποιούν τα νησιά με συγκεκριμένες κατανομές.

Η Κοινή Υπουργική Απόφαση αφορά τις επιδοτήσεις των επιχειρήσεων, καθώς σύμφωνα με πληροφορίες επίκειται νέα ΚΥΑ για τις μετακινήσεις των επιβατών ώστε να τις κουτσουρέψουν και αυτές. Στην Απόφαση για τις επιχειρήσεις ο συνολικός ετήσιος προϋπολογισμός για το Μεταφορικό Ισοδύναμο κλειδώνει στα 40 εκατομμύρια ευρώ, πράγμα που σημαίνει ότι τα ποσά που θα υπερβαίνουν αυτές τις δαπάνες θα μειώνονται οριζόντια. Προβλέπεται κατηγοριοποίηση των νησιών για πληθυσμό μέχρι 3.000 κατοίκους όπου η επιδότηση θα γίνεται στο 70% των μεταφορικών δαπανών. Για νησιά από 3.001 κατοίκους μέχρι 30.000 κατοίκους η επιδότηση θα μπορεί να φτάνει μέχρι το 50% των δαπανών, ενώ για νησιά από 30.001 κατοίκους μέχρι 150.000 κατοίκους, που βρίσκεται η Λέσβος, προβλέπεται κάλυψη έως 40% των δαπανών το ανώτερο. Τέλος, για νησιά, όπως η Κρήτη και η Εύβοια, δημιουργείται ακόμα μία κατηγορία για την οποία προβλέπεται να πληρώνεται το 20% των δαπανών.

Τα ποσοστά που αναφέρουμε είναι αυτά πάνω από τα οποία δεν θα υπερβαίνουν οι πληρωμές, πράγμα που σημαίνει ότι αν τα αιτήματα για τα μεταφορικά κόστη είναι υψηλότερα (που θα είναι!) του προϋπολογισμού των 40 εκατομμυρίων, τότε προφανώς τα ποσοστά θα πρέπει να μειώνονται για να βγαίνει ο λογαριασμός!

 

Τι επιτυγχάνουν 

Με αυτό τον τρόπο επιτυγχάνουν από το Υπουργείο Ναυτιλίας να εμφανίζουν τεχνητά ένα δικαιότερο σύστημα που ενισχύει τα μικρά νησιά, τα οποία όμως έχουν λίγες επιχειρήσεις! Με αυτό τον τρόπο “ρίχνοντας” τα μεγαλύτερα νησιά μειώνουν τις χρηματοδοτικές δαπάνες του Μεταφορικού Ισοδύναμου! Σημειωτέον ότι μέχρι τώρα ο υπολογισμός του Μεταφορικού Ισοδύναμου γινόταν για τις επιχειρήσεις με ένα δίκαιο σύστημα, καθώς εφαρμοζόταν μαθηματικός τύπος ο οποίος υπολόγιζε τις χιλιομετρικές αποστάσεις στη Στερεά Ελλάδα επιδοτώντας με την διαφορά που προέκυπτε στα μεταφορικά κόστη των νησιών. Με άλλα λόγια ερχόταν να αντισταθμίσει (ισοδύναμο!) με την επιδότηση που καταβαλλόταν, τις μεταφορές στη χερσαία με την νησιωτική Ελλάδα. 

Πλέον αυτό το σύστημα αλλάζει εκ βάθρων και γίνονται διαφορετικές κατηγορίες και ποσοστιαίες πληρωμές. Μάλιστα στην κατηγορία που ανήκει η Λέσβος μαζί με τη Ρόδο, την Κέρκυρα, τη Χίο, την Κω, τη Ζάκυνθο, τη Σαλαμίνα, την Κεφαλονιά και τη Σάμο κατανέμονται 14,5 εκατομμύρια ευρώ για το έτος 2023. Με απλά λόγια τα 9 από τα 11 μεγαλύτερα νησιά της Ελλάδας (τα άλλα δυο είναι η Κρήτη και η Εύβοια που συγκροτούν δική τους κατηγορία) θα έχουν προϋπολογισμό κάτω του 40% του συνολικού προϋπολογισμού του προγράμματος!

Κι όμως οι δυσμενείς αλλαγές του Μεταφορικού Ισοδύναμου δεν σταματούν εδώ. Με τη νέα ΚΥΑ η πληρωμή γίνεται πλέον ετήσια, δηλαδή μια φορά το χρόνο θα υποβάλλουν τα παραστατικά οι επιχειρήσεις των νησιών και προφανώς αυτό εφαρμόζεται για να κερδηθεί ο χαμένος χρόνος! Τι σημαίνει αυτό; Ενώ η κυβέρνηση βρισκόταν εκπρόθεσμη στην πληρωμή του 2023 έγινε ξαφνικά εμπρόθεσμη, καθώς έπρεπε να βγει ο χρόνος για να γίνουν οι υποβολές των δαπανών από τις επιχειρήσεις και αυτό δεν έχει ακόμα αρχίσει! 

Σημειώστε ότι το 2019 η Νέα Δημοκρατία παρέλαβε από την προηγούμενη κυβέρνηση το Μεταφορικό Ισοδύναμο με πληρωμές στους 4 μήνες, αλλάζοντάς το στους 6 μήνες. Επί της ουσίας όμως ούτε αυτό τηρήθηκε, καθώς το Υπουργείο Ναυτιλίας οφείλει 3 εξάμηνα: Τα δυο του 2023 και το τελευταίο εξάμηνο του 2022, που ακόμα δεν έχει πληρωθεί για τις επιχειρήσεις. 

Για το 2023 ολόκληρη η χρονιά θα υποβληθεί (παραστατικά μεταφορικών εξόδων) προσεχώς καθώς η πλατφόρμα δεν έχει ανοίξει ακόμα, που σημαίνει ότι θα γίνουν πληρωμές προς το τέλος του 2024! Να λοιπόν πώς η κυβέρνηση καταφέρνει με ταχυδακτυλουργικό τρόπο, ενώ όφειλε 3 εξάμηνα στους νησιώτες να παραπέμψει τις πληρωμές για τα τέλη του 2024 και χωρίς να μπορεί να πει κανείς τίποτα!

 

Σιγά, η πατρίδα κοιμάται

Όσο συμβαίνουν αυτά για το Μεταφορικό Ισοδύναμο των νησιών μας οι φορείς εκπροσώπησης του Βορείου Αιγαίου κοιμούνται τον ύπνο του δικαίου, καθώς «δεν έχουν πάρει χαμπάρι» τι έχει συμβεί με εξαίρεση την Κρήτη, όπου ήδη έχει αρχίσει να ξεσηκώνεται με παρεμβάσεις. 

Μιλώντας στα Νέα της Λέσβου ο Αντιπρόεδρος του Επιμελητηρίου και πρόεδρος της Ένωσης Φοροτεχνικών, Παναγιώτης Τατάκης, σημείωσε ότι «οι λογιστές ήδη έχουμε διαπιστώσει ότι οι πληρωμές για το 2023 πηγαίνουν σε ετήσια βάση και αυτό είναι μια δυσμενής εξέλιξη. Μας είχαν ενημερώσει ότι θα προχωρήσουν σε αλλαγές στο Μεταφορικό Ισοδύναμο, δεν περιμέναμε όμως ότι θα είχαν τέτοια έκταση χωρίς να προηγηθεί ένας διάλογος με τους επιχειρηματικούς φορείς. Μελετούμε τις αλλαγές που έχουν γίνει και θα τοποθετηθούμε ως όργανα και διοικήσεις, αν και σε μία πρώτη ανάγνωση και από το ύψος του προϋπολογισμού συνολικά για τα νησιά φαίνεται μια δυσμενέστερη εικόνα του Μεταφορικού Ισοδύναμου για τους επιχειρηματίες μας. Σύντομα θα μπορέσουμε να μιλήσουμε αναλυτικότερα αφού πρώτα αναλύσουμε επιμέρους τις προβλέψεις της Κοινής Υπουργικής Απόφασης». 

Σημειώστε ότι το Υπουργείο Ναυτιλίας εκτός τα 3 εξάμηνα που οφείλει στους νησιώτες επιχειρηματίες, οφείλει και στους επιβάτες 13 μήνες όλο το έτος 2023 και τον τελευταίο μήνα του 2022. Μάλιστα στην προχθεσινή κοπή της βασιλόπιτας της Γενικής Γραμματείας Νησιωτικής Πολιτικής στη Μυτιλήνη, ο Υφυπουργός Ναυτιλίας, Γιάννης Παππάς, μίλησε για δέσμευση 11 εκατ. ευρώ για πληρωμές του Μεταφορικού Ισοδύναμου, οι οποίες όμως ουσιαστικά αφορούν την εξόφληση του 2022, καθώς προφανώς για το 2023 θα έρθουν αναδρομικά να μειώσουν το ύψος των επιδοτήσεων με νέα ΚΥΑ που αναμένεται να εκδοθεί


ΑΠΟ ΤΟ ΒΗΜΑ ΤΟΥ ΣΥΝΤΑΚΤΗ

Greco maskara…

Τέτοιες ταχυδακτυλουργικές ικανότητες που έχουν τα Υπουργεία Ναυτιλίας και Οικονομικών θα μπορούσε να τις ζηλέψει μέχρι και ο βραβευμένος Αμερικανός ταχυδακτυλουργός David Copperfield. Είναι τουλάχιστον ντροπή το προηγούμενο διάστημα να σπεύδουν να διαβεβαιώνουν τους νησιώτες διαψεύδοντας δημοσιεύματα του αθηναϊκού τύπου, όπως της εφημερίδας Εστία, ότι το Μεταφορικό Ισοδύναμο δεν θα καταργηθεί και την ίδια ώρα με αυτόν τον προϋπολογισμό και τις ετήσιες πληρωμές και τις δραματικές καθυστερήσεις το έχουν καταντήσει σε καθρεφτάκια για τους ιθαγενείς. Όταν ένας επιχειρηματίας υποβάλλει τα χαρτιά του στο Μεταφορικό Ισοδύναμο με συγκεκριμένους όρους πληρωμής δεν μπορεί εκ των υστέρων να ενημερώνεται ότι οι όροι αλλάζουν αναδρομικά. Και είναι και ντροπή και απαξίωση της αγοράς να ελαστικοποιούν τις πληρωμές κάνοντάς τες ετήσιες.

Σε ό,τι μας αφορά για τα ρεπορτάζ μας στα Νέα της Λέσβου εδώ και 2 χρόνια είχαμε αντιληφθεί το χρονικό ενός προαναγγελθέντος θανάτου και προειδοποιήσαμε πρωτοσέλιδα μήπως και προλάβουμε αυτό που γίνεται τώρα. Δυστυχώς οι τοπικοί φορείς ήταν πεπεισμένοι από τις διαβεβαιώσεις ότι τίποτα δεν πρόκειται να αλλάξει και ότι το πρόβλημα των πληρωμών ήταν πρόσκαιρο. Κάπως έτσι ως κοινωνίες διά των εκπροσώπων μας δεν αντιδράσαμε με την ένταση που θα έπρεπε να αντιδράσουμε, αφήνοντας να μας τραβήξουν το χαλί κάτω από τα πόδια. Δεν είναι άλλωστε η πρώτη φορά. Ήταν και οι εθνικές εκλογές του 2023 που έκανε κάποιους παράγοντες του τόπου να μην θελήσουν να στραφούν κατά του κόμματός τους, ακολούθησαν και οι αυτοδιοικητικές εκλογές όπου πλέον η ατζέντα μετατοπίστηκε στο ποιος θα βγει Περιφερειάρχης! 

Ήρθε τρεις φορές ο Πρωθυπουργός και δεν βρέθηκε ένας να ψελλίσει για το Μεταφορικό Ισοδύναμο. Μετά ήρθαν τα Χριστούγεννα και η πρωτοχρονιά και κάπως έτσι βλέπουμε τώρα να χάνεται ένα κεκτημένο-σταθμός για τους νησιώτες. Όσο για το ερώτημα «τη ζημιά ποιος την πληρώνει;», η απάντηση είναι προφανής: Κανένας από όλους εκείνους που τάχθηκαν να μας εκπροσωπούν και να αγωνίζονται για το συμφέρον μας.

Μείνετε ενημερωμένοι με τα πιο σημαντικά νέα

Πατώντας το κουμπί Εγγραφή, επιβεβαιώνετε ότι έχετε διαβάσει και συμφωνείτε με τηνΠολιτική Απορρήτου και τουςΌρους Χρήσης
Διαφήμιση