Χρόνο και χρήμα χάνει η Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου με τις καθυστερήσεις που παρουσιάζονται τους τελευταίους μήνες στην κατασκευή δύο σημαντικών οδικών έργων που περιμένουν οι κάτοικοι του Πλωμαρίου, του Πολιχνίτου και της Αγιάσου εδώ και δεκαετίες. Ο λόγος για τους δρόμους Αμπελικό – Σταυρός και Μεγαλοχώρι – Αγιάσος που έχουν μπλέξει για μια ακόμη φορά στα γρανάζια της γραφειοκρατίας, αλλά και στην ανάγκη εξασφάλισης πρόσθετης χρηματοδότησης. Σύμφωνα με τον Περιφερειάρχη, Κώστα Μουτζούρη, το προσεχές διάστημα θα ξεπεραστούν και τα τελευταία εμπόδια για να ξεκινήσουν τα έργα, αλλά, την ίδια ώρα, οι κάτοικοι και οι τοπικοί φορείς διατηρούν τις επιφυλάξεις τους λόγω των αλλεπάλληλων πισωγυρισμάτων που καταγράφονται στις διαδικασίες ανάθεσης.
Όπως είναι γνωστό, ο δρόμος Αμπελικό – Σταυρός δημοπρατήθηκε στις αρχές του περασμένου καλοκαιριού και εκδηλώθηκε ενδιαφέρον μόνο από μία εταιρεία, την “ΑΛΤΕΚ”, επομένως δεν υπήρξαν ενστάσεις και προσφυγές που θα σήμαιναν καθυστέρηση στην ολοκλήρωση του διαγωνισμού. Μέσα στο φθινόπωρο δόθηκε η έγκριση και από το Ελεγκτικό Συνέδριο κι όπως είχε ανακοινώσει ο Περιφερειάρχης θα ακολουθούσε η υπογραφή της σύμβασης για να ξεκινήσει το έργο στις αρχές της νέας χρονιάς.
Ωστόσο, στην πορεία διαπιστώθηκε ότι στον φάκελο του έργου δεν έχει ενταχθεί το υποέργο των απαλλοτριώσεων, που πρέπει να γίνει από το Υπουργείο Οικονομικών, ώστε να ακολουθήσει η παρακατάθεση των χρημάτων για τις αποζημιώσεις, που αποτελεί βασική προϋπόθεση για την έναρξη των εργασιών. Για τον λόγο αυτό έχει παγώσει κάθε διαδικασία τους τελευταίους 2 μήνες.
Η ασφαλτόστρωση του δρόμου Αμπελικού – Σταυρού είναι ένα πολυσυζητημένο έργο που ζητούσαν οι κάτοικοι και οι τοπικοί φορείς εδώ και δεκαετίες για την εξυπηρέτηση των ντόπιων, αλλά και για την ανάπτυξη της περιοχής του Πλωμαρίου και του Πολιχνίτου. Σύμφωνα με την μελέτη, προβλέπεται η κατασκευή του πρώτου τμήματος, μήκους 320 μέτρων, από τη Μεγάλη Λίμνη μέχρι λίγο πριν τον οικισμό του Αμπελικού, που αποτελεί βελτίωση του υφιστάμενου δρόμου. Έχουν προβλεφθεί και οι απαραίτητες συνδέσεις με τους υφιστάμενους αγροτικούς δρόμους για να εξασφαλιστεί και να διατηρηθεί η εξυπηρέτηση όλων των παρόδιων ιδιοκτησιών.
Το τμήμα Β αφορά τον υφιστάμενο χωματόδρομο, μήκους 7.500 μέτρων που συνδέει το Αμπελικό με τον Σταυρό και τα Βατερά και βρίσκεται σε επικίνδυνη κατάσταση, αφού έχει να συντηρηθεί από πέρυσι. Εκεί προβλέπεται και η διαμόρφωση ισόπεδου κυκλικού κόμβου. Η δημοπράτηση έγινε τον περασμένο Ιούνιο μετά από τις έντονες αντιδράσεις των τοπικών φορέων για την καθυστέρηση εκτέλεσης του έργου που είχε εξασφαλισμένη χρηματοδότηση 12 εκατ. ευρώ από το 2017, μέσω του Προγράμματος Δημόσιων Επενδύσεων, όπου είχε υποβληθεί από την προηγούμενη Περιφερειακή Αρχή. Ωστόσο, για μια ακόμη φορά καταγράφονται προβλήματα που καθυστερούν την υλοποίησή του.
“Από σαράντα κύματα” όμως περνά και η ασφαλτόστρωση του δρόμου Μεγαλοχωρίου – Αγιάσου που ταλαιπωρεί εδώ και δεκαετίες τους φορείς και κυρίως τους κατοίκους, οι οποίοι ζητούν να βελτιωθεί η οδική ασφάλεια για τις μετακινήσεις τους. Μετά από την δυσμενή εξέλιξη εγκατάλειψης του έργου από τον ανάδοχο που είχε προκύψει στον πρώτο διαγωνισμό, η λύση της επαναδημοπράτησης είναι μονόδρομος για την Περιφερειακή Αρχή. Για να διεξαχθεί όμως ο νέος διαγωνισμός απαιτείται συμπληρωματική χρηματοδότηση 158.000 ευρώ, που δεν έχει εξασφαλιστεί μέχρι σήμερα για να προχωρήσουν οι διαδικασίες.
Η ιστορία του έργου αυτού ξεκίνησε το 2012, όταν ο τότε αναπληρωτής Υπουργός Εσωτερικών, Χαράλαμπος Αθανασίου, εξασφάλισε το ποσό του 1,8 εκατ. ευρώ από το Πρόγραμμα Δημόσιων Επενδύσεων για την συνέχιση της μελέτης βελτίωσης της οδικής ασφάλειας σε όλο τον δρόμο (ασφαλτοστρωμένο και μη). Η πρώτη φάση του έργου αυτού δημοπρατήθηκε το Νοέμβριο του 2014, με προϋπολογισμό 250.000 ευρώ και υλοποιήθηκε το 2015. Δεδομένου όμως ότι δεν υπήρχε έγκριση Περιβαλλοντικών Όρων, η οποία μάλιστα βρίσκεται εντός περιοχών του δικτύου Natura 2000, δόθηκε εντολή στην Διεύθυνση Τεχνικών Έργων Π.Ε. Λέσβου για την σύνταξη φακέλου μελέτης.
Ο σχετικός φάκελος κατατέθηκε τον Μάρτιο του 2016 στην Διεύθυνση Περιβάλλοντος και Χωρικού Σχεδιασμού της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αιγαίου, η οποία μετά την ολοκλήρωση της χρονοβόρας διαδικασίας γνωμοδοτήσεων από όλους τους αρμόδιους φορείς και τα Υπουργεία, εξέδωσε απόφαση έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων τον Ιούνιο του 2017.
Αναλαμβάνοντας τα καθήκοντά του ο Κ. Μουτζούρης κάλεσε τον συγκοινωνιολόγο, Κώστα Ζέκο, να βγάλει από τα συρτάρια την μελέτη και στη συνέχεια έτρεξαν οι διαδικασίες για την δημοπράτηση του έργου, αλλά όπως αποδεικνύεται αυτό δεν ήταν αρκετό για να ικανοποιηθεί το χρόνιο αίτημα των κατοίκων των δύο περιοχών, οι οποίοι θα πρέπει να περιμένουν την διεξαγωγή του νέου διαγωνισμού τους επόμενους μήνες.