- «Φεύγουμε για τη Σάμο αν δεν μας θέλετε στη Λέσβο», λένε οι εκπρόσωποι των τουρκικών πλοιοκτητριών εταιρειών μπροστά στο ενδεχόμενο να πληρώσουν αναδρομικά πάνω από 250.000 ευρώ
- Ώρα ευθύνης για τους τοπικούς εκπροσώπους να ασκήσουν πιέσεις για τον καθορισμό μεταβατικής περιόδου, κάτι που δεν προέβλεψε η επίμαχη ΚΥΑ
Κλυδωνισμούς στην ακτοπλοϊκή σύνδεση της Μυτιλήνης με τα παράλια της Τουρκίας έχει προκαλέσει η απαίτηση του Λιμενικού Ταμείου για πληρωμή του τέλους για την ασφάλεια των λιμενικών εγκαταστάσεων (ISPS – International Ship and Port Facility Security), σύμφωνα με την αύξηση που τέθηκε σε ισχύ στις 10 Ιουνίου και ανεβάζει το κόστος από τα 0,50 ευρώ στα 5 ευρώ ανά εισιτήριο για όσους επέστρεψαν (ταξίδεψαν) από τη Μυτιλήνη στην Τουρκία.
Πρόκειται για την Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ) των Υπουργείων Οικονομικών και Ναυτιλίας, σύμφωνα με την οποία ο πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου, Παναγιώτης Τακτικός και ο Αντιπρόεδρος Χρήστος Δαγιέλλης (που εξήγησε και ως νομικός όλες τις παραμέτρους), δήλωσαν χθες ότι δεν μπορούν να μην εισπράξουν αυτά τα χρήματα εφόσον υποχρεούνται εκ του νόμου. Από τη δική τους πλευρά οι εκπρόσωποι των τριών τουρκικών πλοιοκτητριών εταιρειών, που δρομολογούν τα καραβάκια από και προς τη Λέσβο, δήλωσαν ότι τέτοια εξέλιξη θα είναι οδυνηρή για τις επιχειρήσεις τους, αφού στην ουσία θα τους στερήσει το κέρδος από τη γραμμή.
«Στηρίξαμε τη γραμμή της Λέσβου»
Όπως σημείωσε ο εκπρόσωπος της εταιρείας Ζαλέ, σε αντίστοιχες ακτοπλοϊκές γραμμές το κόστος των εισιτηρίων είναι πολύ μεγαλύτερο, όπως για παράδειγμα στη Ρόδο, που διαμορφώνεται στα 90€ για τη σύνδεσή της με τα απέναντι παράλια, αναφέροντας και άλλα παραδείγματα σύνδεσης νησιών με την Τουρκία με υψηλότερο εισιτήριο απ’ ό,τι στη Λέσβο. Όπως ξεκαθάρισε ο εκπρόσωπος της τουρκικής εταιρείας «όσοι ταξιδεύετε στην Τουρκία θα δείτε ότι οι εταιρείες μας δεν διαφημίζουν τα πλοία μας, αλλά διαφημίζουμε τη Λέσβο και αυτό ήταν συνειδητή επιλογή για να στηρίξουμε τον τουρισμό του νησιού και γι’ αυτό διατηρήσαμε και σε ένα χαμηλό επίπεδο το εισιτήριο σε σχέση με άλλα νησιά στα 30€ για να μπορεί να ταξιδεύει ο κόσμος χωρίς να φαίνεται ακριβό».
Τα όσα ανέφεραν οι εκπρόσωποι των πλοιοκτητριών εταιρειών ενδεχομένως σκιαγραφούν και έναν από τους λόγους που οι Τούρκοι τουρίστες επέλεξαν μαζικά τη Λέσβο, καθώς το νησί μας καταγράφει τις περισσότερες αφίξεις σε σχέση με τα άλλα νησιά και από τη σύγκριση που έγινε στη σύσκεψη φαίνεται ότι τα κόστη μεταφοράς παρέμειναν και σε ακτοπλοϊκό επίπεδο χαμηλά σε σχέση με άλλους νησιωτικούς προορισμούς και με την απόσταση που διανύουν τα καραβάκια.
Οι Τούρκοι πλοιοκτήτες παραπονέθηκαν ότι μέχρι τώρα ουδείς τούς έχει υποδείξει πού και πώς θα πληρώνουν το συγκεκριμένο τέλος, υπογραμμίζοντας ότι δεν έχουν ενημερωθεί εγγράφως, όπως έπρεπε να είχε γίνει από τις 10 Ιουνίου, εφόσον η Κοινή Υπουργική Απόφαση τέθηκε τότε σε ισχύ. Σύμφωνα, δε, με τους τουριστικούς πράκτορες, είναι δύσκολο να επωμιστούν αυτό το κόστος καθώς θα πρέπει να κλείσουν τα γραφεία τους για να πληρώσουν πάνω από 250.000 ευρώ για τα εισιτήρια των μηνών Ιουνίου και Αυγούστου, αντιπροτείνοντας η εφαρμογή του τέλους να τεθεί από την 1η Οκτωβρίου, δηλαδή να γίνουν παρεμβάσεις από τους πολιτικούς φορείς των νησιών μας προς την κυβέρνηση και να καθορίσει ένα μεταβατικό διάστημα 3,5 μηνών.
Η έκκληση Ψωμά
Καίρια ήταν η τοποθέτηση που έκανε ο Αντιπρόεδρος της Ένωσης Ταξιδιωτικών Πρακτόρων, Ιγνάτης Ψωμάς, ο οποίος ανέλυσε την τουριστική εικόνα της Λέσβου σημειώνοντας πως οι τουρίστες που έρχονται με τα καραβάκια από την Τουρκία είναι πολλαπλάσιοι από τους Ευρωπαίους τουρίστες που φτάνουν με τα τσάρτερ, ενώ σύμφωνα με τα στοιχεία που έχουν οι πράκτορες φαίνεται ότι οι Τούρκοι τουρίστες ξοδεύουν πολύ περισσότερα από τους Ευρωπαίους.
Ο κ. Ψωμάς τόνισε ότι για πρώτη φορά φέτος το χειμώνα η Λέσβος θα έχει τουρισμό λέγοντας χαρακτηριστικά: «Για πρώτη φορά φέτος τις γιορτές θα κάνουν οι επιχειρήσεις ρεβεγιόν μετά από χρόνια». Επίσης αναφέρθηκε στην επόμενη τουριστική σεζόν για την οποία τα μηνύματα είναι πολύ θετικά για ακόμα μεγαλύτερη αύξηση και υπογράμμισε τον αγώνα που καταβλήθηκε και από πλευράς ταξιδιωτικών πρακτόρων, αλλά και από πλευράς των τουρκικών ναυτικών εταιρειών για όλο αυτό το μεγάλο τουριστικό ρεύμα από την Τουρκία προς την περιοχή μας.
Υπογράμμισε ωστόσο με παράπονο ότι αντί να έρθει η πολιτεία και να αναγνωρίσει τη συμβολή αυτών των εταιρειών, που έμειναν στη γραμμή και μας εξυπηρέτησαν ως περιοχή με τον καλύτερο τρόπο, επιβάλλει να πληρώσουν αναδρομικά ποσό το οποίο δεν έχουν εισπράξει από τα εισιτήρια των επιβατών που μετέφεραν, πράγμα που σημαίνει ότι θα πρέπει να πληρώσουν από το κέρδος τους.
«Αν αυτές οι εταιρείες αποχωρήσουν ή δρομολογήσουν τα πλοία τους σε άλλες περιοχές τότε τι θα βγουν να πουν στους επαγγελματίες του κλάδου;», διερωτήθηκε ο Αντιπρόεδρος της Ένωσης Ταξιδιωτικών Πρακτόρων. Εδώ πρέπει να σημειωθεί ότι η περιοχή της Σάμου αυτή τη στιγμή, όπως αναφέρθηκε και από τουριστικούς πράκτορες και από τους ιδιοκτήτες των πλοίων, είναι ένας δελεαστικός προορισμός για να δρομολογήσουν τα πλοιάριά τους, καθώς στο λιμάνι της Σάμου δεν υπάρχει το συγκεκριμένο τέλος, δεδομένου ότι δεν έχουν αναληφθεί από την περιοχή δεσμεύσεις για την εφαρμογή του συγκεκριμένου κανονισμού, τουλάχιστον μέχρι τώρα.
Αυτό ουσιαστικά αποτελεί και ένα μήνυμα των Τούρκων πλοιοκτητών και πρέπει να ενεργοποιήσει τους τοπικούς πολιτικούς και αυτοδιοικητικούς φορείς να ζητήσουν την παρέμβαση των Υπουργών Οικονομικών και Ναυτιλίας, ώστε να βρεθεί μια λύση για το διάστημα των τριών μηνών που καταγράφεται το πρόβλημα (κενό ενημέρωσης). Μάλιστα η επίμαχη ΚΥΑ είναι η μόνη που ουσιαστικά εφαρμόζεται αναδρομικά. Δηλαδή ενώ τέθηκε σε ισχύ από τις 10 Ιουνίου έγινε γνωστή στους εμπλεκόμενους από τα τέλη Ιουνίου, χωρίς να προβλέπει ένα μεταβατικό διάστημα προσαρμογής.
Και μπορεί αυτά τα ζητήματα να μοιάζουν αδιάφορα για τα συναρμόδια Υπουργεία, για την περιοχή της Λέσβου όμως είναι προφανές ότι σε περίπτωση που φύγουν κάποιες εταιρείες από τη γραμμή αυτό θα ισοδυναμεί με την κάθετη πτώση των αφίξεων, που για πρώτη φορά καταγράφηκαν σε τέτοιο μέγεθος από την Τουρκία. Και αυτό σε μία περίοδο, που όπως ανέφερε και ο κ. Ψωμάς, η Λέσβος από τη μια στιγμή στην άλλη είδε τον τουρισμό της να αυξάνεται κατακόρυφα, ενώ άλλα νησιά κατέγραψαν 20% κάμψη στον τουρισμό τους.
Από τη δική του πλευρά πάντως το Λιμενικό Ταμείο Λέσβου βάσει νόμου δηλώνει ότι δεν έχει άλλη επιλογή από το να βεβαιώσει αυτές τις οφειλές στις πλοιοκτήτριες εταιρείες, προσδοκώντας σε παρεμβάσεις των πολιτικών φορέων όλων των νησιών που έχουν αυτό το πρόβλημα για την ανατροπή του αρνητικού κλίματος που έχει δημιουργηθεί, με τον καθορισμό μεταβατικής περιόδου για την ισχύ της ΚΥΑ.
Ώρα ευθύνης για όλους
Η πρώτη ερώτηση στη βουλή γι’ αυτό το θέμα φαίνεται ότι θα γίνει από τον Βουλευτή του ΠΑΣΟΚ, Παναγιώτη Παρασκευαΐδη, το γραφείο του οποίου ζήτησε χθες με αφορμή το ρεπορτάζ των Νέων της Λέσβου διευκρινίσεις από την εφημερίδα μας, ενημερώνοντας για την επικείμενη παρέμβαση του βουλευτή. Ωστόσο σε αυτή την κατεύθυνση προφανώς θα πρέπει να κινηθούν και οι άλλοι βουλευτές, όπως επίσης και οι αυτοδιοικητικοί φορείς, ο Περιφερειάρχης, οι δύο Δήμαρχοι και η Περιφερειακή Ένωση Δήμων, το Οικονομικό και το Εμπορικό Επιμελητήριο, καθώς όπως αναφέρθηκε από τους πλοιοκτήτες αλλά και από τον Αντιπρόεδρο της Ένωσης Ταξιδιωτικών Πρακτόρων κ. Ψωμά, από τους Τούρκους τουρίστες ωφελείται συνολικά η οικονομία της Λέσβου. Αν αυτό δεν επιτευχθεί το μόνο που θα μπορούσε να γίνει είναι να επωμίζονταν αυτό το κόστος οι δύο Δήμοι επιδοτώντας το Λιμενικό Ταμείο, δηλαδή πληρώνοντας, πράγμα που ούτως ή άλλως μέχρι τώρα μοιάζει αδύνατο καθώς δεν υπάρχουν οι διαθέσιμοι πόροι.
Ο Παναγιώτης Χατζηκυριάκος
Μετά το τέλος της σύσκεψης σε δήλωσή του στα Νέα της Λέσβου ο πρόεδρος της Ένωσης Ταξιδιωτικών Πρακτόρων, Παναγιώτης Χατζηκυριάκος περιέγραψε σε δραματικούς τόνους τα μέχρι τώρα δεδομένα, σημειώνοντας ότι «η επί της ουσίας αναδρομική εφαρμογή της αύξησης των 4,5 ευρώ του συγκεκριμένου τέλους οδηγεί τις πλοιοκτήτριες εταιρείες που έβαλαν πλάτη για τον τουρισμό μας, κρατώντας σε χαμηλά επίπεδα τα κόστη των εισιτηρίων, να απολέσουν ένα σημαντικό ποσοστό από το κέρδος τους. Αυτό είναι πολύ πιθανό να τις οδηγήσει σε άλλα λιμάνια, κάτι που αν συμβεί οι συνέπειες για τον τουρισμό μας θα είναι ολέθριες, πάνω που ο τόπος μας πήγε να ανασάνει. Ο καθένας ας αναλάβει τις ευθύνες του».