- Ποιες είναι οι κινήσεις των εταιρειών που θέλουν να δημιουργήσουν αιολικά πάρκα στη Λέσβο και πώς διαμορφώνονται σήμερα οι συνθήκες
- Ποια ήταν η τοποθέτηση που συζητήθηκε από τον εκπρόσωπο του ΑΔΜΗΕ σε πρόσφατη ημερίδα για τις ΑΠΕ στο Επιμελητήριο
Σαν να μην έφταναν οι προγραμματισμοί της μεγάλης εταιρείας Ρόκας-Iberdrola στο παρελθόν για την κατασκευή αιολικών πάρκων στη Λέσβο, οι οποίοι επιβραδύνθηκαν λόγω της καθυστέρησης των σχεδιασμών για την υποβρύχια θαλάσσια διασύνδεση των νησιών μας με την ηπειρωτική Ελλάδα -καθώς δεν αρκεί να στηθούν οι ανεμογεννήτριες, θα πρέπει να μπορούν να διοχετεύουν προς πώληση και το ρεύμα που θα παράγουν – το τελευταίο διάστημα παρατηρείται έντονο ενδιαφέρον και από άλλες εταιρείες.
Οι νέοι ενεργειακοί «παίκτες» που μπαίνουν για πρώτη φορά στη Λέσβο έχουν υποβάλει αιτήματα στην Αρχαιολογία για συγκεκριμένα οικόπεδα, ζητώντας να αποφανθεί αν υπάρχει αρχαιολογικό ενδιαφέρον, ώστε για τα οικόπεδα που δεν υπάρχει να προχωρήσουν στο επόμενο στάδιο, που είναι η υποβολή φακέλων Μελετών Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων. Σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές, διαφορετικές εταιρείες οι οποίες μάλιστα έχουν τη μορφή Μονοπρόσωπων ΙΚΕ ζητούν από την Αρχαιολογία να αποφανθεί για τις περιοχές στις οποίες έχουν ενδιαφέρον για να αναπτύξουν ανεμογεννήτριες και μέχρι τώρα φέρονται να έχουν αποσύρει έναν αριθμό οικοπέδων γιατί σκοντάφτουν αρχαιολογικά!
Πρόκειται για τις περιοχές του Σιγρίου, της Ερεσού και της Άντισσας, όπως επίσης και για την Άργενο καθώς και για την ευρύτερη περιοχή Σορόκου πάνω από τη Γέρα και συγκεκριμένα στο λεγόμενο «τριεθνές» μεταξύ της Αγιάσου, του Σκοπέλου και του Μεσαγρού. Σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές της εφημερίδας μας, οι εταιρείες προβάλλουν για κάθε οικόπεδο, για το οποίο ζητούν να αποφανθεί η Αρχαιολογία, μόλις 1,5 μεγαβάτ, αυτό όμως είναι σχετικό καθώς στην ίδια περιοχή μπορεί να είναι περισσότερα του 1,5 μεγαβάτ το καθένα.
Το ξαφνικό ενδιαφέρον εταιρειών που ξεκινούν τα διαδικαστικά για να δανειοδοτηθούν για την εγκατάσταση ανεμογεννητριών δεν είναι τυχαίο, καθώς το 2030 το αργότερο θα έχει ολοκληρωθεί η υποβρύχια διασύνδεση της Λέσβου με την ηπειρωτική Ελλάδα. Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι από τώρα και στο εξής αυτές οι επενδύσεις θα πρέπει να αρχίσουν να προετοιμάζονται και να υλοποιούνται, καθώς ο ΑΔΜΗΕ προχωρά την έρευνα βυθού για τις οδεύσεις Λέσβος – Σκύρος, Λήμνος – Λέσβος και Λήμνος – Θράκη και ακολουθούν οι οδεύσεις στα τμήματα Λέσβος – Χίος, Χίος – Σάμος και Σάμος – Κως ως συνέχεια της διασύνδεσης των Δωδεκανήσων.
Η διασύνδεση του Βορειοανατολικού Αιγαίου περιλαμβάνει τα νησιά Λήμνο, Λέσβο, Σκύρο, Χίο και Σάμο και θα υλοποιηθεί σε τρεις φάσεις ώστε να ενταχθούν στο διασυνδεδεμένο σύστημα 8 αυτόνομα ηλεκτρικά συστήματα – της Λήμνου, του Αγίου Ευστρατίου, της Σκύρου, της Λέσβου, τα Ψαρά Φούρνων – Θύμαινας, της Ικαρίας και του Αγαθονησίου.
Ο προϋπολογισμός της διασύνδεσης των νησιών του Βορειοανατολικού Αιγαίου ανέρχεται στα 1,208 δις ευρώ, ενώ σε εξέλιξη βρίσκεται και ο διαγωνισμός για τα υποβρύχια καλώδια για τη διασύνδεση των Δωδεκανήσων και των νησιών του Βορειοανατολικού Αιγαίου με αρχικό προϋπολογισμό τα 1.717.000.000 ευρώ (πλέον ΦΠΑ).
Η διασύνδεση των νησιών του Αιγαίου με το ηπειρωτικό σύστημα αποτελεί βασική προτεραιότητα στο νέο Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης του ΑΔΜΗΕ 2025-2034. Οι κρίσιμες αυτές ενεργειακές υποδομές του Διαχειριστή τερματίζουν την ηλεκτρική απομόνωση των μη διασυνδεδεμένων νησιών και αυξάνουν την αξιοπιστία της τροφοδότησής τους, μειώνοντας παράλληλα το κόστος της παραγόμενης ενέργειας.
Οι τοπικοί φορείς πού βρίσκονται;;
Όλα τα παραπάνω ωστόσο εξελίσσονται ερήμην των τοπικών φορέων και μάλιστα το μεγάλο ζήτημα που έπρεπε να είχε ήδη απασχολήσει και ΔΕΝ έχει απασχολήσει την Περιφέρεια και τους δύο Δήμους, είναι ότι δεν έχει μπει ένα “ταβάνι” σε αυτές τις επενδύσεις, δηλαδή δεν έχει τεθεί ένα όριο μεγαβάτ που μπορεί να δεχτεί η Λέσβος. Αν και ουδείς μπορεί να δηλώσει αντίθετος στην ανάπτυξη ανεμογεννητριών, αυτό έχει διαφορά από τη μετατροπή της Λέσβου σε σκαντζόχοιρο! Υπ’ αυτήν την έννοια θα έπρεπε να είχε τεθεί ένα όριο γι’ αυτές τις επενδύσεις το οποίο με τα μέχρι τώρα δεδομένα δεν υπάρχει, ενώ έχει προηγηθεί μια παλιά ομόφωνη απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου Λέσβου περί «καλοδεχούμενων τέτοιων επενδύσεων από τη Ρόκκας».
Τι ετοιμάζουν
Αποκαλυπτική ενδεχομένως για τα σχέδια που υπάρχουν για τη Λέσβο ήταν η τοποθέτηση που έκανε ο εκπρόσωπος του ΑΔΜΗΕ, που είναι ο Ανεξάρτητος Διαχειριστής Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας και διαχειρίζεται όλο αυτό το ενεργειακό πακέτο. Μιλώντας προ ημερών σε ημερίδα για τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, που πραγματοποιήθηκε στο αμφιθέατρο του Επιμελητηρίου Λέσβου, ο εκπρόσωπος του ΑΔΜΗΕ ανέφερε ότι με τους μέχρι τώρα σχεδιασμούς όταν θα συνδεθεί με υποβρύχιο καλώδιο με την ηπειρωτική Ελλάδα από το νησί μας θα διοχετεύονται 400 μεγαβάτ. Προκειμένου να δώσουμε μια τάξη μεγέθους να πούμε ότι τα 400 μεγαβάτ είναι όσο περίπου η ισχύς τεσσάρων εργοστασίων της ΔΕΗ, όπως το υφιστάμενο στην Επάνω Σκάλα. Με ακόμα πιο απλά λόγια για να γίνει κατανοητό, αν το μετρήσουμε με τις ανεμογεννήτριες που έχει εγκαταστήσει η ΔΕΗ Ανανεώσιμες και λειτουργούν σήμερα στην Άντισσα από τις οποίες παράγει η καθεμία περίπου 900 kw (και όχι οι θηριώδεις που προγραμμάτιζε να εγκαταστήσει η Ρόκκας) θα χρειαστούν 450 τέτοιες ανεμογεννήτριες για να πιάσουν τα 400 μεγαβάτ και ένας τέτοιος αριθμός είναι προφανές ότι μετατρέπει σε “σκαντζόχοιρο” τη Λέσβο.
Μάλιστα η τοποθέτηση αυτή του εκπροσώπου του ΑΔΜΗΕ είχε προκαλέσει ερωτήματα από παριστάμενους στην ημερίδα και ο ίδιος είχε αναδιπλωθεί, σημειώνοντας ότι λέγοντας 400 μεγαβάτ εννοεί και τη Λήμνο και τη Χίο, καθώς η Λέσβος θα λειτουργεί κατά κάποιο τρόπο – όπως είπε – ως ενεργειακός κόμβος, δηλαδή θα παίρνει και από άλλα νησιά και θα διοχετεύει την ενέργεια στην ηπειρωτική Ελλάδα. Από όλα τα παραπάνω φαίνεται ότι υπάρχουν φιλόδοξοι σχεδιασμοί για την ανάπτυξη ανεμογεννητριών στην περιοχή μας, ωστόσο όλα αυτά κινούνται μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας και χωρίς να έχει προηγηθεί ένας δημόσιος διάλογος στα Δημοτικά και το Περιφερειακό Συμβούλιο, ώστε να τοποθετηθούν όλες οι πλευρές και να αναλυθούν και επίσημα τα δεδομένα.
Είναι προφανές ότι οι εταιρείες που ετοιμάζουν επενδύσεις σε αυτήν την κατεύθυνση, όπως έχει προηγηθεί και η Ρόκκας με εγκρίσεις, κινούνται αυτή τη στιγμή βλέποντας ότι πλησιάζει η ώρα της υποβρύχιας διασύνδεσης της Λέσβου και των άλλων νησιών με την ηπειρωτική Ελλάδα, πράγμα που σημαίνει ότι τα αμέσως επόμενα χρόνια αυτές οι επενδύσεις που μέχρι τώρα ακούγονται χαμηλόφωνα, ξαφνικά θα βρεθούν στην πρώτη γραμμή για υλοποίηση. Κι αυτό καθώς πλέον δεν θα υπάρχει λόγος καθυστέρησης, δηλαδή το καλώδιο θα δώσει τη δυνατότητα να διοχετεύσουν και να πουλήσουν την ενέργεια που θα παράγουν.
Μόνο που τότε οι τοπικοί φορείς θα βρεθούν ξαφνικά μπροστά στις εξελίξεις, αν όχι και πίσω από αυτές μαζί με την τοπική κοινωνία!