Με πλήρη επιβεβαίωση του αποκαλυπτικού ρεπορτάζ των Νέων της Λέσβου “ΑΤΥΧΗΜΑΤΑ ΣΤΑ ΛΙΜΑΝΙΑ: ΕΠΕΙΓΟΥΝ ΤΑ ΕΡΓΑ ΥΠΟΔΟΜΗΣ – Με προσωπικό ρίσκο των πλοιάρχων ο ελλιμενισμός και ο απόπλους”, πραγματοποιήθηκε τις προηγούμενες ημέρες ειδική εκδήλωση του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς, όπου ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, Διονύσης Θεοδωράτος, επεσήμανε τις ανάγκες για έργα υποδομής “που επείγουν” σε πολλά λιμάνια της χώρας για την ασφάλεια, επισημαίνοντας ότι η είσπραξη του λιμενικού τέλους, που αποδίδεται μέσα από το ακτοπλοϊκό εισιτήριο στους φορείς των λιμένων, θα πρέπει να έχει αποκλειστικά ανταποδοτικό χαρακτήρα στους χρήστες.
Ο πρόεδρος των ακτοπλόων, όπως ακριβώς και το ρεπορτάζ των Νέων της Λέσβου είχε υπογραμμίσει, έδωσε έμφαση στην ετήσια έκθεση της Πανελλήνιας Ένωσης Πλοιάρχων Εμπορικού Ναυτικού για τις ελλείψεις σε 102 ελληνικά λιμάνια, την οποία χαρακτήρισε πολύ εμπεριστατωμένη. Στην συγκεκριμένη έκθεση απαριθμούνται “τυφλά σημεία” για την ασφάλεια του ελλιμενισμού και παγίδες επικινδυνότητας για επιβάτες, πλήρωμα και οχήματα τόσο για το λιμάνι της Μυτιλήνης, όσο και γι’ αυτά της Χίου, της Σάμου και των Ψαρών, αλλά και διορθώσεις που απαιτούνται στην πύλη αναχώρησης των πλοίων για Χίο-Μυτιλήνη, στο λιμάνι του Πειραιά.
Συγκεκριμένα για το λιμάνι της Μυτιλήνης οι Πλοίαρχοι έχουν προειδοποιήσει για:
- Συντήρηση – αντικατάσταση προσκρουστήρων που πρέπει να τοποθετηθούν σωστά κατά μήκος των προβλητών.
- Να τοποθετηθούν προσκρουστήρες στη θέση Νέο Γ και Παλαιό Γ, υπάρχει έλλειψη.
- Εκβάθυνση λιμενολεκάνης (δυτικά παλαιού Γ) και στις δύο θέσεις Πρόσδεσης
- Δεν υπάρχει χαρτογράφηση από την υδρογραφική υπηρεσία στο σημείο που έγινε το νέο λιμάνι και πλησίον αυτού.
- Μεταφορά του ιστού με τους δυο κόκκινους φανούς που βρίσκεται στην άκρη της προβλήτας μαζί με μία λήψη νερού. (Να τοποθετηθούν πιο εσωτερικά στην μία γωνία της προβλήτας για να είναι ελεύθερη και η θέση κεφάλι για πρόσδεση πλοίου, εφόσον αλλαχθούν και οι δυο μπίντες (δέστρες) που βρίσκονται στο κεφάλι της προβλήτας και είναι διαφορετικές από τις υπόλοιπες και όχι τόσο ασφαλείς).
- Επίσης να γίνει καλύτερος φωτισμός της προβλήτας διότι η μισή σχεδόν προβλήτα είναι χωρίς φωτισμό,
Ο πρόεδρος κ. Θεοδωράτος είπε χαρακτηριστικά στην εκδήλωση του ΕΒΕΠ ότι “πολλά χρόνια συζητάμε τα ίδια πράγματα αλλά δεν γίνεται τίποτα”. Ζήτησε, όμως, να σταματήσουν οι ποινικές διώξεις και συλλήψεις των πλοιάρχων, που ασκούνται και πραγματοποιούνται σε όλες τις περιπτώσεις όταν υπάρχουν καταγγελίες για ναυτικά συμβάντα ή μικροατυχήματα που προκαλούνται όμως από παραλείψεις και ανεπάρκειες στις λιμενικές υποδομές.
«Αισθάνομαι ότι γυρίζουμε γύρω από τον εαυτό μας, καθώς έρχονται οι ακτοπλοϊκές εταιρείες όταν υποβάλλουν δήλωση δρομολόγησης και περιμένουν έγκριση, ενώ την ίδια ώρα οι εκπρόσωποι των εταιρειών υπογράφουν ότι τα λιμάνια είναι κατάλληλα σε υποδομές, με τους πλοιάρχους τελικά να παίρνουν την ευθύνη, ενώ κανείς άλλος δεν έχει καμία υποχρέωση για το θέμα της ασφάλειας», δήλωσε ο κ. Θεοδωράτος.
Στο θέμα που με ακρίβεια είχαν αναδείξει τα Νέα της Λέσβου είχαν φιλοξενηθεί απόψεις έμπειρων πλοιάρχων των ακτοπλοϊκών γραμμών Μυτιλήνης – Πειραιά. Μας είχαν καταθέσει την καθημερινή αγωνία του καπετάνιου και την υπέρβαση των δυνατοτήτων τους, στις περιπτώσεις που με δυσκολίες καταφέρνουν να ολοκληρώσουν τα δρομολόγια λόγω των προβλημάτων στις υποδομές των λιμανιών. «Βάσει του άρθρου 291 του Ποινικού Κώδικα, οτιδήποτε καταγγελθεί και ειπωθεί ως επικίνδυνο για την ασφάλεια, συλλαμβάνεται ο πλοίαρχος, στη συνέχεια λοιδορείται η ακτοπλοϊκή εταιρεία και η ελληνική σημαία, αλλά και ο ελληνικός τουρισμός κατόπιν», επεσήμανε ο πρόεδρος των ακτοπλόων. Αναφερόμενος όμως, κατ’ επανάληψη, στα σημαντικά προβλήματα των λιμενικών υποδομών, είπε ότι δεν είναι μόνο οι πλοίαρχοι που αντιμετωπίζουν τις πολύ δύσκολες συνθήκες λόγω των απρόβλεπτων καιρικών συνθηκών στα λιμάνια, αλλά και το επιβατικό κοινό.
«Η έλλειψη οργανωμένων χώρων παραμονής για έναν επιβάτη στο λιμάνι που είναι ώρα κάτω από το λιοπύρι, τη βροχή και το κρύο και δίνει μάχη για να μπει στο πλοίο λόγω του έντονου κυματισμού, έχει ως αποτέλεσμα τον εκνευρισμό του, κάτι που το αντιμετωπίζουν καθημερινώς όλα τα πληρώματα», συμπλήρωσε.
Ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Πλοιάρχων Εμπορικού Ναυτικού (ΠΕΠΕΝ) Παναγιώτης Γιγής παρουσιάζοντας την ετήσια έκθεση της ΠΕΠΕΝ ανέφερε ορισμένα από τα βασικότερα ζητήματα, όπως είναι η επαναφορά των λειτουργικών βαθών σε λιμένες όπου απαιτείται, η τοποθέτηση προσκρουστήρων όπου στις περισσότερες περιπτώσεις τοποθετούνται ελαστικά, η αντικατάσταση αρκετών σιδερένιων δέστρων (“μπίντες”), η βελτίωση του ηλεκτροφωτισμού και της σήμανσης αλλά και στεγάστρων αναμονής επιβατών.
Έκανε λόγο για τεκμηριωμένες προτάσεις των πλοιάρχων της ακτοπλοΐας που προσεγγίζουν καθημερινά τα νησιά, ενώ κάλεσε και εκείνος, από την πλευρά του την πολιτεία να αλλάξει το νομοθετικό ποινικό πλαίσιο, βάσει του οποίου πλέον, όταν υπάρχουν καταγγελίες για ανεπάρκειες και παραλείψεις για τις οποίες ευθύνονται άλλοι, διώκονται ποινικά οι πλοίαρχοι.
Τόνισε ότι «μόνο για φέτος το καλοκαίρι υπήρξαν επτά συλλήψεις πλοιάρχων, κάποιες εξ αυτών με την αυτόφωρη διαδικασία, που είχε ως αποτέλεσμα την παραμονή ορισμένων εξ αυτών στο κρατητήριο για αρκετές ημέρες μέχρι να οριστεί τακτική δικάσιμος».
Η πολιτική ηγεσία
Το υπουργείο Ναυτιλίας εκπροσωπήθηκε στην εκδήλωση από την σύμβουλο του υπουργού Ναυτιλίας Χρήστου Στυλιανίδη, Βασιλική Μπόγρη. Η κ. Μπόγρη δήλωσε ότι κάθε άλλο παρά αδιάφορο είναι το υπουργείο στην έκθεση που κατατέθηκε από την Ένωση Πλοιάρχων, υποστηρίζοντας ότι “πολλές από τις επισημάνσεις της μελέτης υλοποιούνται ως έργα και άλλα δρομολογούνται”.Τόνισε ότι προτεραιότητα για το υπουργείο είναι να υπάρχει συνδυασμός έργων υποδομών και ουσίας, που προφανώς θα προσφέρουν υψηλότερες προδιαγραφές και υπηρεσίες στους επιβάτες και θα εξασφαλίσουν μια ευκολότερη καθημερινότητα για τους ανθρώπους που εργάζονται καθημερινώς στα λιμάνια.