Σε μία περίοδο που η Εκκλησία βιώνει την έλλειψη κληρικών και αναγκάζεται να χειροτονεί άμισθους ιερείς ώστε να καλύπτονται ενοριακοί ναοί και προσκυνήματα, άλλος ένας ιερωμένος της Λέσβου αναχώρησε από το νησί μας βρίσκοντας καταφύγιο στη γειτονική Σάμο εδώ και μία εβδομάδα, όπου και αναμένεται από το σεβασμιώτατο μητροπολίτη Σάμου και Ικαρίας, Ευσέβιο, να τού ανατεθούν καθήκοντα.
Πρόκειται για τον ηγούμενο της Μονής Δαμανδρίου, π. Παΐσιο, ο οποίος είχε τεθεί σε εξάμηνη αργία από τον μητροπολίτη Μυτιλήνης, Ιάκωβο, με το αιτιολογικό ότι ενώ είχε το καθήκον να παραμένει και να διανυκτερεύει στη μονή και για λόγους ασφαλείας του μοναστηριού, εκείνος μετέβαινε στον Πολιχνίτο για να φροντίζει τον αδελφό του. Ο μητροπολίτης Ιάκωβος μπορεί να επέβαλε αυτή την ποινή της εξάμηνης αργίας στον κληρικό του, ωστόσο με πατρική αγάπη περίμενε να δει δείγματα γραφής από τον μοναχό για να περιορίσει το χρόνο, ώστε να συνεχίσει να παίρνει το μισθό του ο ηγούμενος.
Προς έκπληξή του ο δεσπότης φέρεται να ενημερώθηκε ότι κατατέθηκε σε βάρος του μήνυση από τον π. Παΐσιο, αντιδρώντας με αυτόν τον τρόπο στην ποινή που τού επιβλήθηκε και ακολουθώντας το ακραίο δρόμο να συγκρουστεί με το μητροπολίτη. Σύμφωνα με πληροφορίες της εφημερίδας μας, παρά τη μήνυση που φέρεται να κατέθεσε κατά του δεσπότη, ο μητροπολίτης Ιάκωβος παρέμεινε ψύχραιμος, ζητώντας από το μοναχό μετά τη λήξη της αργίας να συνεχίσει να παραμένει στο μοναστήρι, όπως επιβάλλουν τα καθήκοντά του. Ωστόσο ο ίδιος καθώς διαθέτει κατοικία στον Πολιχνίτο ζητούσε να τού επιτρέπεται να διανυκτερεύει κάποιες ημέρες στο χωριό και όχι στο μοναστήρι και αυτό τροφοδότησε την οριστική ρήξη του με την μητρόπολη.
Με άλλα λόγια, δεν απομακρύνθηκε (από τη μητρόπολη) με απόφαση του σεβασμιώτατου αλλά ήταν επιλογή του να θέσει τον εαυτό του εκτός μητρόπολης αναζητώντας καταφύγιο στη μητρόπολη της Σάμου, όπου υπάρχουν και άλλοι ιερείς από τη Λέσβο.
Πάντως οι απόψεις για την αποχώρηση του συγκεκριμένου κληρικού διίστανται. Υπάρχουν κάποιοι που τον δικαιολογούν στον Πολιχνίτο λέγοντας ότι ο σεβασμιώτατος εξάντλησε την αυστηρότητά του. Υπάρχουν όμως και άλλοι πιστοί και κληρικοί που θεωρούν δείγμα αγνωμοσύνης την αναχώρησή του στη Σάμο και τη μήνυση κατά του σεβασμιώτατου, καθώς η χειροτονία του και η τοποθέτησή του στο Δαμάνδρι ήταν προσωπική επιλογή του δεσπότη, ο οποίος είδε τις προσδοκίες του να διαψεύδονται, όπως λένε στο χωριό.
Πάνω από τέσσερις στη Σάμο
Την ώρα που ο π. Παΐσιος έφτανε στη Σάμο, στο γειτονικό νησί πάνω από τέσσερις είναι οι κληρικοί που βρίσκονται τα τελευταία χρόνια, καθώς έχουν τεθεί εκτός μητρόπολης Μυτιλήνης. Ενδεικτικά να αναφέρουμε και τον προηγούμενο ηγούμενο της μονής Δαμανδρίου, Μιχαήλ Τυροπώλη, που ανέλαβε θέση ηγουμένου στη Μονή της Ευαγγελίστριας. Η περίοδος του κορονοϊού και τα μέτρα για τον εμβολιασμό είχαν προκαλέσει τη μεγάλη ρήξη του σεβασμιώτατου μητροπολίτη Ιακώβου με ιερείς του, που δεν ήθελαν να κάνουν το εμβόλιο, με συνέπεια να τεθούν σε εξάμηνες αργίες. Κάποιοι επανήλθαν στα καθήκοντά τους και κάποιοι άλλοι θεωρώντας ντροπιαστική την αργία αναχώρησαν από τη Λέσβο και βρίσκονται σήμερα σε ενορίες και μοναστήρια της Σάμου, όπου τους καλοδέχθηκε ο μητροπολίτης Ευσέβιος, ο οποίος μάλιστα φέρεται να έχει εκμυστηρευτεί στον κύκλο του ότι με τέτοια έλλειψη ιερέων, η παρουσία τους στη Σάμο είναι μεγάλο δώρο από την μητρόπολη Μυτιλήνης! Ανάμεσά τους ο πολύτεκνος παπά Λευτέρης του Αγίου Παντελεήμονα και ο π. Παναγιώτης των Αγίων Θεοδώρων.
Υπ’ αυτήν την έννοια ο ηγούμενος Παΐσιος μπορεί να βρίσκεται εδώ και λίγες ημέρες σε ένα άλλο νησί, ωστόσο το περιβάλλον για τον ίδιο θα γίνει γρήγορα γνώριμο καθώς θα βρεθεί ανάμεσα σε ιερείς που συνυπηρέτησε μαζί τους στη Μητρόπολη Μυτιλήνης και οι οποίοι θα κάνουν πιο εύκολη την προσαρμογή του στο νέο περιβάλλον.
Σε κάθε περίπτωση η αποχώρηση ενός ακόμα κληρικού από τη Μητρόπολη Μυτιλήνης για τη Σάμο «βαραίνει», όσο να ‘ναι, στους κόλπους της Μητρόπολης Μυτιλήνης, ιδιαίτερα όταν μια μερίδα κληρικών θεωρεί ότι κατά την επίμαχη περίοδο τιμωρήθηκαν ελάχιστοι ιερείς και μοναχοί για την άρνησή τους να εμβολιαστούν, ενώ άλλοι κληρικοί που δεν έκαναν το εμβόλιο προβάλλοντας κυρίως λόγους υγείας (θρομβώσεις κ.ά.) έμειναν στο απυρόβλητο (δηλαδή ουδέποτε υποχρεώθηκαν να εμβολιαστούν και ούτε αντιμετώπισαν τον κίνδυνο να μετακινηθούν από τις θέσεις τους ή να τεθούν σε αργία).