Η τουριστική σεζόν με τα μάτια των επιχειρηματιών 

Η αγορά κατά τις μεσημεριανές ώρες
Spread the love

Η φετινή τουριστική περίοδος στη Λέσβο, αν και οδεύει προς την κορύφωσή της ημερολογιακά, φαίνεται να υπολείπεται σημαντικά των προσδοκιών των επαγγελματιών του τουριστικού και εμπορικού κλάδου. Η τουριστική κίνηση στο νησί παρουσιάζει αισθητή πτώση, γεγονός που προβληματίζει βαθιά τόσο τα τουριστικά καταστήματα όσο και τις επιχειρήσεις εστίασης και φιλοξενίας. 

Οι αριθμοί μιλούν από μόνοι τους, αλλά το γεγονός αυτό γίνεται ακόμη πιο κατανοητό κι από τους ανθρώπους της αγοράς, που βλέπουν τη σεζόν να κυλάει χωρίς τη δυναμική του προηγούμενου έτους. Περίοδοι, όπως ο Ιούλιος, που παραδοσιακά έδιναν οικονομική ανάσα στα καταστήματα, φέτος καταγράφουν χαμηλή κατανάλωση, περιορισμένη ρευστότητα και “τουρίστες βιτρίνας”, δηλαδή επισκέπτες που ρωτούν, συγκρίνουν τιμές, αλλά σπάνια αγοράζουν.

Η ανάγκη για εξωστρέφεια

 Στο επίκεντρο του προβληματισμού τίθεται η περιορισμένη τουριστική συνδεσιμότητα του νησιού, τόσο εντός Ελλάδας όσο και με το εξωτερικό. Οι επαγγελματίες κάνουν λόγο για χρόνια ανάγκη ενίσχυσης των δρομολογίων, ειδικά με τη Βόρεια Ελλάδα και πιο συγκεκριμένα τη Θεσσαλονίκη, που φέτος αντιμετωπίζει μεγάλο πρόβλημα με την ακτοπλοϊκή σύνδεση, αλλά και με βασικές ευρωπαϊκές αγορές, όπως η Γερμανία, η Ρουμανία, η Ολλανδία και ακόμη και η Γαλλία, η οποία φαίνεται ότι γενικά στηρίζει πολύ τον ελληνικό τουρισμό. Επιπλέον, εκτιμάται ότι η προβολή του νησιού παραμένει περιορισμένη, τη στιγμή που ο ανταγωνισμός με άλλους νησιωτικούς προορισμούς είναι έντονος και καλά οργανωμένος.

Μέσα από τα μάτια των επιχειρηματιών

 Η αγορά στη Μυτιλήνη κινείται υποτονικά, ακόμα και σε σημεία που παραδοσιακά είχαν σταθερή τουριστική επισκεψιμότητα. Οι επαγγελματίες προσπαθούν να αντέξουν με προσφορές, αναπροσαρμογές τιμών και ελπίδα για κάποια ανάκαμψη τον Αύγουστο. Καταγράψαμε τις δηλώσεις κάποιων επιχειρηματιών της αγοράς, σχετικά με το θέμα:

Γιάννης Λεβέντης και Κέλλυ Γουλοπούλου – Καφέ, παντοπωλείο

Κέλλυ Γουλοπούλου και Γιάννης Λεβέντης

«Δεν είναι εύκολη φέτος η σεζόν, υπάρχει σημαντική πτώση και το βλέπουμε κι εμείς στην καθημερινότητα. Ο κόσμος που βλέπαμε εμείς να μας επισκέπτεται, να μας απευθύνεται και να ψωνίζει από εμάς, κατά κύριο λόγο, έχε μειωθεί αρκετά φέτος. Αυτό που εμείς θα «προτείναμε» για να βελτιωθεί η τουριστική εμπειρία της περιοχής είναι κυρίως η εξωστρέφεια και η αλληλεγγύη. Χρειάζεται κοινό στόχο και όραμα από όλους μαζί για να περάσουμε στην «επόμενη μέρα», ειδάλλως θα μείνουμε καθηλωμένοι στην υπάρχουσα κατάσταση. Σίγουρα ο δικός μας κλάδος, διαφέρει από τον ξενοδοχειακό κλάδο και τον κλάδο που συνδέεται με την μεταφορά των τουριστών, καθώς αυτά είναι βασικά έξοδα ενός επισκέπτη, οπότε τις υπόλοιπες «παροχές» ο επισκέπτης μπορεί να τις μετριάσει ανάλογα με τις δυνατότητές του».

Κίμων Καζάζης – Υποδήματα

Κίμων Καζάζης

«Η κίνηση φαίνεται να είναι περιορισμένη, χωρίς την περσινή έξαρση, ειδικά από Τουρκία. Εάν και αρχίζει να βελτιώνεται το κλίμα, νομίζω τα περσινά νούμερα δεν θα τα φτάσουμε. Προσωπική μου γνώμη είναι – και σίγουρα υπάρχουν αρμόδιοι που μπορούν να κρίνουν καλύτερα – ότι θέλει μεγάλη προβολή. Όλα τα νησιά κάνουν μια τεράστια προσπάθεια προβολής ειδικά στο εξωτερικό. Καλό θα είναι να μην έχουμε μονόπλευρο τουρισμό, αλλά να «χτυπήσουμε» και άλλες ευρωπαϊκές χώρες – κι όχι μόνο – που νομίζω ότι έχουν μεγαλύτερο οικονομικό background, δηλαδή να είμαστε «απλωμένοι» με περισσότερα κέντρα. Ακόμη και για το κομμάτι της συνδεσιμότητας, ο κόσμος θα έπρεπε να έχει πιο εύκολη πρόσβαση στο νησί μας, ακόμη και από τη Βόρειο Ελλάδα».

Μαρία Γεωμηλά – Κοσμήματα

Μαρία Γεωμηλά

«Για εμάς, η τουριστική κίνηση είναι κάπως παρόμοια με πέρυσι, δεν έχει κάποια ιδιαίτερη – αυξημένη – κίνηση, και όσον αφορά τους Τούρκους συγκεκριμένα, περισσότερες είναι οι ερωτήσεις παρά οι πωλήσεις. Για το κομμάτι της βελτίωσης της τουριστικής εμπειρίας, θα έλεγα για την συνδεσιμότητα αλλά και γενικά την εξέλιξη και από την πλευρά των καταστημάτων αλλά και από την αντίθετη πλευρά. Η Λέσβος έχει κυρίως θρησκευτικό  τουρισμό, όποτε θα ήταν καλό, ναι, να αναπτυχθούν όλες οι δυνατότητες της Λέσβου για τουρισμό».

Σταύρος Ρεπάνης – Ταξιδιωτικό Γραφείο

«Γενικά πιστεύω είναι λίγο πιο χαμηλά από πέρυσι, ιδιαίτερα όσον αφορά τις καθημερινές αφίξεις, αλλά για εμένα που προσπαθώ να βλέπω πάντα το ποτήρι μισογεμάτο, θα πω ότι είναι καλά. Ωστόσο, όσον αφορά την βελτίωση της τουριστικής εμπειρίας, θα έλεγα ότι χρειάζονται παραπάνω επιλογές. Φυσικά και να «εκμεταλλευτούμε» την συνδεσιμότητα με την Βόρειο Ελλάδα ακόμη καλύτερα από την ήδη υπάρχουσα. Προσωπικά, θεωρώ ότι θα πρέπει να καλλιεργήσουμε καλύτερα την κουλτούρα της φιλοξενίας».

Ξενοδοχεία: Μια σταθερή «ανάγκη» 

Αν και η αγορά των καταστημάτων φαίνεται να δοκιμάζεται, η ξενοδοχειακή εικόνα είναι πιο σταθερή, κυρίως στο αστικό κέντρο της Μυτιλήνης. Ξενοδοχεία που βρίσκονται κοντά στο λιμάνι, στο αεροδρόμιο ή σε κεντρικά σημεία καταγράφουν σχετικά καλές πληρότητες.

Άκης Αργυρόπουλος και Ελένη Μανώλα

Όπως σημείωσε ο διευθυντής του ξενοδοχείου Λέσβιον, Άκης Αργυρόπουλος: «Η τουριστική σεζόν γενικά είναι ένα πολυδιάστατο θέμα. Γενικά είναι καλή η κίνηση, ωστόσο επειδή πέρυσι υπήρχε μεγάλη εισροή τουριστών ειδικά από την Τουρκία, φέτος που δεν επιτευχθεί αυτό για διάφορους λόγους, είχαμε τα νούμερα των επισκεπτών, όπως πριν 2 χρόνια. Εκεί, ίσως ένιωσαν κάποιοι ένα κενό, ειδικά σε περιοχές πιο έξω από την πόλη, όπως τα Βατερά. Θεωρώ ότι το δύσκολο κομμάτι, γενικά, είναι το πώς θα έρθει ο κόσμος στο νησί. Υπάρχει ζήτηση γενικά, ακόμη κι από την Βόρειο Ελλάδα και πιο συγκεκριμένα την Θεσσαλονίκη. Το ένα ή δυο δρομολόγια δεν φτάνουν. Σιγά-σιγά έχει ανοιχτεί και η αγορά της Ρουμανίας και άλλων Βαλκανικών χωρών, οι οποίοι, όλοι, δεν επιθυμούν να ταξιδέψουν αεροπορικώς, και δεν υπάρχει τρόπος να έρθουν. Έχουμε πολλά τέτοια περιστατικά, τα οποία προσπαθούμε να τους βρούμε λύση πώς να έρθουν».

Ευχές για τους… συναδέλφους

Η φετινή τουριστική σεζόν φέρνει μαζί της έναν συνδυασμό απογοήτευσης και συγκρατημένης ελπίδας. Παρ’ όλ’ αυτά, ρωτήσαμε τους επιχειρηματίες τι ευχή θα έδιναν στους συναδέλφους του τουρισμού και αυτοί μας απάντησαν με χαμόγελο:

  • Γιάννης Λεβέντης και Κέλλυ Γουλοπούλου: «Ευχόμαστε πέρα από το σημαντικότερο την υγεία, ομοψυχία, αλληλεγγύη, εργασία, και αποδοχή στους ανθρώπους που ερωτεύονται το νησί κι έρχονται να δημιουργήσουν, να επιχειρήσουν για να προβάλλουν την Λέσβο στον έξω κόσμο! Αγαπήστε τους, σας έχουν ανάγκη!».  
  • Κίμων Καζάζης: «Εύχομαι να πάει καλύτερα τους επόμενους μήνες που έχουμε μπροστά μας, και θα πάει καλύτερα! Όλοι μας να βάλουμε τα δυνατά μας, και οι συνάδελφοι, και οι εστιάτορες και τα ξενοδοχεία, να κρατήσουμε σε ένα επίπεδο τις τιμές και την παροχή των υπηρεσιών, βελτιώνοντας βέβαια και τα καταλύματα και τα μαγαζιά μας, ό,τι μπορούμε, καθώς το ένα φέρνει το άλλο».
  • Μαρία Γεωμηλά: «Εύχομαι σε όλους, καλή σεζόν, καλό καλοκαίρι και… κάθε χρόνο και καλύτερα».
  • Άκης Αργυρόπουλος: «Εύχομαι ποιότητα, εξυπηρέτηση, να είμαστε κοντά στον πελάτη και value for money».
  • Σταύρος Ρεπάνης: «Εύχομαι να είμαστε γεροί και να γινόμαστε κάθε χρόνο καλύτεροι. Να ακούγεται το νησί μόνο για καλές ειδήσεις».
Στον κεντρικό δρόμο της Ερμού στην Μυτιλήνη

Το μόνο βέβαιο είναι ότι η Λέσβος διαθέτει φυσική ομορφιά, πολιτιστικό απόθεμα και αυθεντικότητα. Όμως για να καρποφορήσουν αυτά τα πλεονεκτήματα, απαιτείται τουριστική πολιτική, επένδυση σε υποδομές, αεροπορική και θαλάσσια διασύνδεση και στοχευμένη διεθνής προβολή. Η αγορά κρατά την ανάσα της εν αναμονή του Αυγούστου, ευελπιστώντας για τα καλύτερα δυνατά αποτελέσματα. Αν κάτι μπορεί να την αναζωογονήσει, αυτό δεν είναι η τύχη, αλλά… η δράση.

Μείνετε ενημερωμένοι με τα πιο σημαντικά νέα

Πατώντας το κουμπί Εγγραφή, επιβεβαιώνετε ότι έχετε διαβάσει και συμφωνείτε με τηνΠολιτική Απορρήτου και τουςΌρους Χρήσης
Διαφήμιση