Ξεκινά, αλλά… άγνωστο πότε

Spread the love

Παρά τις ανακοινώσεις για τη νέα ακτοπλοϊκή γραμμή Αλεξανδρούπολη – Σίγρι – Μεστά Χίου – Πειραιάς, η πραγματικότητα παραμένει αβέβαιη. Μπορεί η χρηματοδότηση των 12,5 εκατ. ευρώ να έχει εξασφαλιστεί από το υπουργείο Ναυτιλίας και να δίνει ελπίδες, ωστόσο όμως αυτό που ενδιαφέρει άμεσα όλους τους εμπλεκόμενους είναι η ημερομηνία του διαγωνισμού.

Μέχρι σήμερα κανείς δεν γνωρίζει πότε και κυρίως αν θα δρομολογηθεί πλοίο στη γραμμή, καθώς ο διαγωνισμός που θα αναδείξει τον ανάδοχο δεν έχει ακόμη προκηρυχθεί. Η μόνη ένδειξη, σύμφωνα με τον Περιφερειάρχη Κώστα Μουτζούρη, είναι ότι «μάλλον» θα προχωρήσει μέσα στην επόμενη χειμερινή περίοδο.

Η είδηση της χρηματοδότησης με 12,5 εκατομμύρια ευρώ από το Υπουργείο Ναυτιλίας, μέσω του προγράμματος «ΘΡΑΚΗ ΜΕΤΑ», δημιούργησε προσδοκίες στους εκπροσώπους των φορέων που εμπλέκονται. Όμως, χωρίς σαφές χρονοδιάγραμμα, η ανησυχία μεγαλώνει. Και τούτο διότι είναι νωπά ακόμη στη μνήμη τους τα όσα είχαν συμβεί το προηγούμενο διάστημα κι αφορούσαν στην πρόσφατη κρίση με τη μεταφορά ζωοτροφών στη Λέσβο, όταν η απουσία ενδιαφέροντος από πλοιοκτήτες είχε αφήσει το νησί εκτεθειμένο. Το ερώτημα, λοιπόν, είναι αν το νέο εγχείρημα θα καταφέρει να προσελκύσει ενδιαφερόμενους και να σταθεί βιώσιμο στην πράξη.

Η ανακοίνωση Μουτζούρη και οι επισημάνσεις του

Σύμφωνα με τον κ. Μουτζούρη, «η επιδότηση του δρομολογίου αποτελεί απάντηση του αρμόδιου υπουργείου σε αίτημα που είχε κατατεθεί τον Μάρτιο του 2024 από την Περιφέρεια, με στόχο την ενίσχυση της συνδεσιμότητας του Βορείου Αιγαίου». Το οχηματαγωγό πλοίο θα εκτελεί δύο δρομολόγια την εβδομάδα, δίνοντας ζωή στα λιμάνια του Σιγρίου και των Μεστών. Ειδικά για το Σίγρι, που τη χειμερινή περίοδο παραμένει ανενεργό, η δρομολόγηση πλοίου θα σημάνει μια ουσιαστική αλλαγή.

Ωστόσο, ο Περιφερειάρχης δεν παρέλειψε να εκφράσει την ένστασή του «για τη μη συμπερίληψη της Λήμνου και της Σάμου στη γραμμή». Όπως υποστήριξε, η Περιφέρεια είχε καταθέσει πρόταση που προέβλεπε τη συμμετοχή και των δύο αυτών νησιών, ώστε να διασφαλιστεί η πλήρης σύνδεση του Αιγαίου με την Αλεξανδρούπολη και τον Πειραιά. «Είναι απαραίτητο να ενταχθούν και η Λήμνος και η Σάμος, διαφορετικά η γραμμή δεν εξυπηρετεί στο μέγιστο βαθμό τον σκοπό της», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Παράλληλα, αποκάλυψε τον επόμενο στόχο της Περιφέρειας που είναι η δημιουργία ακτοπλοϊκής σύνδεσης των νησιών του Βορειοανατολικού Αιγαίου με το λιμάνι του Βόλου, «μια προοπτική που θα ανοίξει νέους δρόμους για εμπορικές και τουριστικές μετακινήσεις».

Στήριξη από το Λιμενικό Ταμείο Λέσβου

Στη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου που έδωσε ο κ. Μουτζούρης παραβρέθηκε κι ο πρόεδρος του Διαδημοτικού Λιμενικού Ταμείου Λέσβου, Παναγιώτης Τακτικός, ο οποίος αφού χαιρέτισε την απόφαση του Υπουργείου Ναυτιλίας, δήλωσε ότι το Λιμενικό Ταμείο θα σταθεί αρωγός σε κάθε ανάγκη που θα προκύψει: «Είμαστε έτοιμοι να στηρίξουμε με υποδομές, ακόμη και με μια πλάστιγγα για τα φορτηγά, ώστε να λειτουργήσει σωστά η γραμμή». Σημείωσε, δε, χαρακτηριστικά ότι «με την έναρξη του δρομολογίου παίρνει ζωή και το λιμάνι του Σιγρίου».

Η τοποθέτηση αυτή αναδεικνύει και τον ρόλο των λιμενικών υποδομών στην επιτυχία του εγχειρήματος. Χωρίς τις απαραίτητες διευκολύνσεις, η γραμμή δεν μπορεί να λειτουργήσει ομαλά, ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά τα εμπορεύματα.

Η φωνή των ιδιοκτητών φορτηγών

Ανάλογα θετική ήταν και η στάση του προέδρου της Ένωσης Ιδιοκτητών Φορτηγών Οχημάτων Ελαφρών και Βαρέων Μεταφορών Δημόσιας Χρήσεως Νομού Λέσβου, Μανώλη Προκοπίου. Όπως τόνισε, η ύπαρξη δύο δρομολογίων την εβδομάδα θα διευκολύνει σε μεγάλο βαθμό τους επαγγελματίες του κλάδου. «Η νέα γραμμή μπορεί να μειώσει τα κόστη και να δώσει στους συναδέλφους μας μια διέξοδο που μέχρι σήμερα δεν υπήρχε. Είναι μια θετική εξέλιξη για τη δουλειά μας», ανέφερε.

Να σημειωθεί ότι οι μεταφορείς είναι από τις κοινωνικές ομάδες που επηρεάζονται άμεσα από την απουσία σταθερών συνδέσεων, καθώς η διακίνηση εμπορευμάτων καθορίζει το κόστος ζωής και την ανταγωνιστικότητα των τοπικών προϊόντων.

Παρά την αισιοδοξία που εκφράζουν οι εκπρόσωποι τοπικών φορέων, η αβεβαιότητα για το χρονοδιάγραμμα ρίχνει βαριά σκιά στις εξελίξεις. Η εμπειρία από τις πρόσφατες δυσκολίες στη μεταφορά ζωοτροφών στη Λέσβο υπενθυμίζει ότι χωρίς συνέπεια και συνέχεια, ακόμη και τα πιο φιλόδοξα σχέδια κινδυνεύουν να μείνουν στα χαρτιά. Για τους κατοίκους των νησιών, η σύνδεση με την Αλεξανδρούπολη και τον Πειραιά δεν είναι πολυτέλεια, αλλά αναγκαιότητα. 

Η απρόσκοπτη μεταφορά αγαθών, η στήριξη του τουρισμού και η ενίσχυση των τοπικών οικονομιών περνούν μέσα από αξιόπιστες θαλάσσιες γραμμές. Η χρηματοδότηση των 12,5 εκατ. ευρώ αποτελεί αναμφίβολα μια θετική απόφαση για το Βόρειο Αιγαίο, καθώς ανοίγει τον δρόμο για νέες προοπτικές. Όμως, χωρίς τον απαραίτητο διαγωνισμό και χωρίς την εξασφάλιση πλοιοκτήτη, η γραμμή παραμένει μια υπόσχεση χωρίς συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα. Οι τοπικοί φορείς στηρίζουν την προσπάθεια, οι επαγγελματίες περιμένουν με αγωνία, αλλά η ουσία παραμένει κι αυτή εστιάζεται στο ότι το Βόρειο Αιγαίο χρειάζεται πλοία κι όχι μόνο ανακοινώσεις.

Μείνετε ενημερωμένοι με τα πιο σημαντικά νέα

Πατώντας το κουμπί Εγγραφή, επιβεβαιώνετε ότι έχετε διαβάσει και συμφωνείτε με τηνΠολιτική Απορρήτου και τουςΌρους Χρήσης
Διαφήμιση