Με μια εκτενή και αιχμηρή ερώτηση προς την Υπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, Σοφία Ζαχαράκη, ο βουλευτής Λέσβου, Παναγιώτης Παρασκευαΐδης, φέρνει στο προσκήνιο το μείζον ζήτημα της υποστελέχωσης των σχολικών μονάδων σε Λέσβο, Λήμνο και Άη-Στράτη. Για ακόμη μία χρονιά, όπως τονίζει, «η κυβέρνηση επιλέγει τη λύση των αναπληρωτών αντί για μόνιμους διορισμούς, με αποτέλεσμα εκατοντάδες χαμένες ώρες διδασκαλίας και έντονες αντιδράσεις από την τοπική κοινωνία».
Ο κ. Παρασκευαΐδης σημειώνει ότι, μετά την ολοκλήρωση της Α΄ φάσης διορισμού αναπληρωτών, οι ελλείψεις είναι τεράστιες και στις δύο βαθμίδες εκπαίδευσης. Στην Πρωτοβάθμια, 17 τμήματα ειδικοτήτων και 15 τμήματα ένταξης έμειναν ακάλυπτα, ενώ στην Παράλληλη Στήριξη καταγράφονται 40 κενά δασκάλων και 11 νηπιαγωγών μόνο στη Λέσβο.
Στη Δευτεροβάθμια, η εικόνα δεν είναι καλύτερη. Οι ελλείψεις σε βασικές ειδικότητες, όπως φιλολόγων και φυσικών, φτάνουν το 50%, με χαρακτηριστικό παράδειγμα τα σχολεία του Πλωμαρίου, όπου στα τρία επίπεδα εκπαίδευσης (Γυμνάσιο, Γενικό Λύκειο, ΕΠΑΛ) χάνονται δεκάδες ώρες σε μαθήματα κορμού.
Η καθημερινότητα γονέων και μαθητών
Τα κενά δεν έχουν μόνο εκπαιδευτική διάσταση, αλλά επηρεάζουν και την κοινωνική ζωή των οικογενειών. Η μη λειτουργία όλων των ολοήμερων τμημάτων προκαλεί έντονες αντιδράσεις από τους συλλόγους γονέων, με πιο πρόσφατο παράδειγμα αυτό του Δημοτικού Σχολείου Παναγιούδας. Οι εργαζόμενοι γονείς, όπως επισημαίνει ο βουλευτής, βρίσκονται σε αδιέξοδο, αφού καλούνται να καλύψουν οι ίδιοι το κενό που αφήνει η πολιτεία. Ακόμη πιο οξυμμένο παρουσιάζεται το πρόβλημα στην Παράλληλη Στήριξη, όπου μαθητές με ιδιαίτερες ανάγκες παραμένουν χωρίς τον απαραίτητο εκπαιδευτικό, παρά το γεγονός ότι η νομοθεσία (Ν. 3699/2008 και επόμενοι) ορίζει σαφώς την πλήρη και εξατομικευμένη υποστήριξη. Οι καταγγελίες για «προνομιακή μεταχείριση» συγκεκριμένων σχολείων στη διαδικασία κατανομής θέσεων, προσθέτουν έναν επιπλέον παράγοντα δυσπιστίας.
Τα καίρια ερωτήματα προς το Υπουργείο
Ο βουλευτής Λέσβου, απευθύνει έξι συγκεκριμένα ερωτήματα στην υπουργό:
- Κάλυψη κενών – Αν προτίθεται να καλυφθούν όλες οι ελλείψεις στη Β΄ φάση διορισμών αναπληρωτών.
- Μόνιμοι διορισμοί – Αν υπάρχει σχεδιασμός για μόνιμες προσλήψεις από την επόμενη σχολική χρονιά, ώστε να μην χάνεται ούτε μια ώρα διδασκαλίας στην αρχή.
- Μισθολόγιο – Αν θα εξεταστεί η δημιουργία νέου μισθολογίου για μόνιμους και αναπληρωτές με αξιοπρεπείς αποδοχές.
- Στεγαστικό πρόβλημα – Αν θα υπάρξει παρέμβαση στο οξύτατο στεγαστικό ζήτημα, που «ροκανίζει» το 40%-50% του μισθού των αναπληρωτών σε νησιωτικές περιοχές.
- Στοιχεία κενών – Αν θα δημοσιοποιηθούν αναλυτικά τα κενά ανά σχολική μονάδα για το σχολικό έτος 2025-26.
- Κάλυψη στην Α΄ φάση – Πόσα από τα δηλωμένα κενά καλύφθηκαν ήδη με την Α΄ φάση διορισμών.
Ο κ. Παρασκευαΐδης ζητά επίσης να κατατεθούν στη Βουλή οι προτάσεις της Περιφερειακής Διεύθυνσης Εκπαίδευσης Βορείου Αιγαίου και των Διευθύνσεων Α΄ και Β΄ βαθμίδας, ώστε να διαπιστωθεί κατά πόσο το Υπουργείο ακολούθησε τις εισηγήσεις των τοπικών υπηρεσιών.
Πολιτικές και κοινωνικές διαστάσεις
Η ερώτηση του βουλευτή Λέσβου φέρνει ξανά στο τραπέζι ένα χρόνιο αίτημα που αφορά στην ανάγκη για σταθερό εκπαιδευτικό προσωπικό στα νησιά του Βορείου Αιγαίου. Το πρόβλημα δεν είναι μόνο αριθμητικό αλλά και ποιοτικό, αφού οι συχνές μετακινήσεις αναπληρωτών δημιουργούν συνθήκες αστάθειας στην εκπαιδευτική διαδικασία. Το ζήτημα αποκτά και πολιτική διάσταση, καθώς οι τοπικές κοινωνίες νιώθουν ότι αντιμετωπίζονται με λιγότερη μέριμνα σε σχέση με τα μεγάλα αστικά κέντρα.
Όπως υπογραμμίζει ο βουλευτής, «η ελλιπής στελέχωση στα σχολεία της Λέσβου και της Λήμνου δεν πλήττει μόνο την εκπαιδευτική ισότητα αλλά και την κοινωνική συνοχή». Η ευθύνη για την αντιμετώπιση των προβλημάτων που εκθέτει ο κ. Παρασκευαΐδης μετατίθεται στο Υπουργείο Παιδείας. Η υπουργός καλείται να απαντήσει αν προτίθεται να καλύψει άμεσα τα κενά με τη Β΄ φάση διορισμών, αλλά και να παρουσιάσει έναν πιο μακροπρόθεσμο σχεδιασμό για μόνιμες λύσεις. Το στοίχημα, όπως τονίζει ο βουλευτής Λέσβου, «είναι η εξασφάλιση ίσων εκπαιδευτικών ευκαιριών για όλα τα παιδιά, ανεξάρτητα αν φοιτούν σε νησιωτικές ή ηπειρωτικές περιοχές».



