Έντονες αντιδράσεις έχει προκαλέσει στο χώρο της εκπαίδευσης η πρόσφατη εγκύκλιος του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού (Υ.ΠΑΙ.Θ.Α.), η οποία, σύμφωνα με τη Διδασκαλική Ομοσπονδία Ελλάδας (ΔΟΕ) επιχειρεί να αλλάξει ριζικά τον τρόπο λειτουργίας των ολοήμερων τμημάτων στα δημοτικά σχολεία της χώρας. Την ίδια στιγμή, η περίπτωση της Παναγιούδας έρχεται να αποτυπώσει με τον πιο δραματικό τρόπο την πραγματικότητα. Το ολοήμερο σχολείο του χωριού δεν λειτουργεί, καθώς δεν έχει ακόμη στελεχωθεί με το απαραίτητο προσωπικό.
Με έγγραφο που φέρει ημερομηνία 18 Σεπτεμβρίου, το Υ.ΠΑΙ.Θ.Α. καλεί τους διευθυντές και τις διευθύντριες των σχολικών μονάδων να ζητήσουν από τους γονείς των μαθητών που είναι ήδη εγγεγραμμένοι στο ολοήμερο τμήμα, νέα δικαιολογητικά. Προτεραιότητα συμμετοχής πλέον έχουν τα παιδιά οικογενειών όπου εργάζονται και οι δύο γονείς, οι μονογονεϊκές οικογένειες, οι περιπτώσεις με έναν εργαζόμενο και έναν άνεργο γονέα, καθώς και οι οικογένειες που ανήκουν σε ευάλωτες κοινωνικές ομάδες.
Η ΔΟΕ καταγγέλλει ότι η εγκύκλιος έρχεται σε πλήρη αντίθεση με τις μέχρι τώρα υπουργικές αποφάσεις, οι οποίες προέβλεπαν ελεύθερη εγγραφή όλων των μαθητών χωρίς περιορισμούς. Όπως τονίζεται, «ο οικογενειακός προγραμματισμός χιλιάδων γονέων τινάζεται στον αέρα, ενώ τα μορφωτικά δικαιώματα των μαθητών κατακρεουργούνται».
Στο Δημοτικό Σχολείο Παναγιούδας, το ολοήμερο τμήμα δεν έχει ξεκινήσει να λειτουργεί, παρότι η σχολική χρονιά έχει μπει ήδη στην τρίτη εβδομάδα. Ο λόγος είναι η έλλειψη προσωπικού, με αποτέλεσμα οι μαθητές που θα έπρεπε να μένουν στο σχολείο μέχρι αργά το απόγευμα να επιστρέφουν νωρίτερα στα σπίτια τους.
Γονείς και εκπαιδευτικοί στην Παναγιούδα μιλούν για μια κατάσταση που προκαλεί σοβαρά προβλήματα στην καθημερινότητα των οικογενειών. «Είχαμε προγραμματίσει την εργασία και τις υποχρεώσεις μας γνωρίζοντας ότι τα παιδιά θα μένουν στο ολοήμερο. Τώρα αναγκαζόμαστε να κάνουμε ακροβατισμούς για να τα παραλάβουμε νωρίτερα», δηλώνει μητέρα δύο παιδιών που φοιτούν στο σχολείο.
Η εικόνα αυτή δεν είναι μεμονωμένη. Όπως υπογραμμίζουν συνδικαλιστικοί εκπρόσωποι, πολλά σχολεία σε όλη τη χώρα αντιμετωπίζουν κενά στη στελέχωση.
Το Δ.Σ. της ΔΟΕ κάνει λόγο για μια «απαράδεκτη μεθόδευση» που θέτει σε κίνδυνο τον δημόσιο και δωρεάν χαρακτήρα του σχολείου. «Η κυβέρνηση ξεπέρασε ακόμη και τον χειρότερο εαυτό της», σημειώνεται χαρακτηριστικά στην ανακοίνωση. Παράλληλα, γίνεται λόγος για ανατροπή στον ίδιο τον τρόπο που λειτουργούν οι σχολικές μονάδες, αφού οι αναθέσεις τμημάτων και μαθημάτων σε εκπαιδευτικούς είναι πλέον στον αέρα. Η Ομοσπονδία καλεί εκπαιδευτικούς, γονείς και την κοινωνία συνολικά να «οικοδομήσουν τείχη προστασίας» απέναντι σε αυτή την πολιτική, απαιτώντας την άμεση ανάκληση της εγκυκλίου.
Πέρα από τις συνδικαλιστικές αντιδράσεις, η πραγματικότητα για τους γονείς είναι ασφυκτική. Στην Παναγιούδα, αρκετοί εργαζόμενοι γονείς αναφέρουν ότι σκέφτονται να μειώσουν ώρες από την εργασία τους ή να ζητήσουν βοήθεια από συγγενείς, καθώς δεν υπάρχει πλέον η σιγουριά ότι τα παιδιά τους θα απασχολούνται στο ολοήμερο. Η αναστάτωση είναι εμφανής και στα ίδια τα παιδιά, που ξαφνικά βλέπουν το πρόγραμμά τους να αλλάζει ριζικά. Δραστηριότητες, δημιουργικές απασχολήσεις και η αναγκαία μελέτη στο πλαίσιο του ολοήμερου χάνονται, με τον κίνδυνο να αυξηθούν οι ανισότητες μεταξύ μαθητών που έχουν υποστήριξη στο σπίτι και εκείνων που δεν έχουν. Οι τοπικές κοινωνίες, όπως αυτή της Παναγιούδας, ζητούν εδώ και τώρα λύσεις. Η στελέχωση με το απαραίτητο προσωπικό, ώστε να ξεκινήσει η λειτουργία του ολοήμερου, θεωρείται επείγουσα προτεραιότητα. Παράλληλα, εκπαιδευτικοί φορείς τονίζουν ότι χρειάζεται μια συνολική αναθεώρηση της πολιτικής που επιχειρεί να περιορίσει την πρόσβαση στο ολοήμερο σχολείο.



