Η ειδική συνεδρίαση λογοδοσίας του Δημοτικού Συμβουλίου Μυτιλήνης, που ήταν αφιερωμένη εξ ολοκλήρου στα της ΔΕΥΑΛ, ανέδειξε όχι μόνο τεχνικά και διαδικαστικά ζητήματα, αλλά και βαθύτερες πολιτικές εντάσεις μεταξύ διοίκησης και αντιπολίτευσης. Τρία συγκεκριμένα θέματα, η πιστοποίηση διαχειριστικής επάρκειας, η ύδρευση του οικισμού Ταρτίου της δημοτικής κοινότητας Σκοπέλου κι ο καθαρισμός φρεατίων στο Πλωμάρι, αποτέλεσαν τον άξονα των ερωτήσεων της αντιπολίτευσης και του τοπικού συμβούλου της δημοτικής Κοινότητας Πλωμαρίου. Ωστόσο, πολλές απαντήσεις της διοίκησης κρίθηκαν από τους παριστάμενους ανεπαρκείς ή συγκεχυμένες.
Το πρώτο και ίσως πιο κρίσιμο ζήτημα αφορούσε στην πιστοποίηση διαχειριστικής επάρκειας της ΔΕΥΑΛ, προαπαιτούμενο για την ένταξη έργων σε προγράμματα ΕΣΠΑ και άλλες ευρωπαϊκές χρηματοδοτήσεις. Να σημειωθεί ότι το θέμα ανέδειξαν τα Νέα της Λέσβου με δυο δημοσιεύματα, που αφορούσαν στην απώλεια και στη μη ανανέωση της πιστοποίησης. Αποτέλεσμα αυτών ήταν να τεθεί σε αμφισβήτηση η επιλεξιμότητα της επιχείρησης για χρηματοδοτήσεις. Ο δημοτικός σύμβουλος Προκόπης Τζιμής ζήτησε σαφή και τεκμηριωμένη ενημέρωση για το εάν η πιστοποίηση είναι σε ισχύ, ποιες οι επιπτώσεις σε έργα και αν έχουν ληφθεί μέτρα για την επάνοδο στην πλήρη επιλεξιμότητα.
Η απάντηση του προέδρου της ΔΕΥΑΛ, Παναγιώτη Βάλεση, κρίθηκε από ορισμένους ως ανεπαρκής. Σε γενικές γραμμές αφιέρωσε το χρόνο του να εξηγεί τις διαδικασίες που προβλέπονται για την ένταξη μιας ΔΕΥΑ στην Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων (ΡΑΑΕΥ), σημειώνοντας ότι η διαπίστωση γίνεται από τη ΡΑΑΕΥ κι αναφέρθηκε στην ανάθεση ολιστικής μελέτης σε εξωτερική εταιρεία. Υποστήριξε ότι ο φάκελος είναι ώριμος και ότι θα υποβληθεί εντός της εβδομάδας, χωρίς όμως να εξηγήσει γιατί η ΔΕΥΑΛ δεν έχει πιστοποιηθεί μέχρι σήμερα ή ποιοι συγκεκριμένοι χειρισμοί οδήγησαν στην καθυστέρηση.
Ο κ. Τζιμής αντέτεινε ότι οι δημότες έχουν δικαίωμα να γνωρίζουν την αλήθεια και χαρακτήρισε την καθυστέρηση αποτέλεσμα αδράνειας της διοίκησης, κατηγορώντας την για προσπάθεια εύρεσης «δικαιολογιών». Η αντιπαράθεση κλιμακώθηκε όταν ο επικεφαλής της μείζονος αντιπολίτευσης, Πανάγος Κουφέλος, κατηγόρησε τον κ. Βάλεση ότι λέει ψέματα κι ότι ψευδώς αποδίδει μόνο στην Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου τη χρηματοδότηση του έργου των δικτύων της Μονάδας Βιολογικής Επεξεργασίας Λυμάτων του νότιου τμήματος της πόλης, «ενώ τα χρήματα τα έδωσε η κυβέρνηση». Ο πρόεδρος της ΔΕΥΑΛ απάντησε με τη φράση «θα λέω ό,τι θέλω», προκαλώντας νέες αντιδράσεις.
Το δεύτερο ζήτημα με άμεση κοινωνική διάσταση αφορούσε στην ύδρευση του οικισμού Τάρτι στη Δ.Ε. Γέρας. Η μοναδική γεώτρηση τροφοδοσίας έχει υποστεί υφαλμύρωση, δημιουργώντας ανησυχία για την ποιότητα και τη διαθεσιμότητα πόσιμου νερού, ένα κρίσιμο αίτημα ενόψει της τουριστικής ανάπτυξης της περιοχής. Ο δημοτικός σύμβουλος, Παναγιώτης Αυγουστίδης ζήτησε ξεκάθαρο σχέδιο αντιμετώπισης, όπως νέες γεωτρήσεις, εναλλακτικές πηγές ή επεμβάσεις για την αποκατάσταση. Ο πρόεδρος της ΔΕΥΑΛ ισχυρίστηκε ότι έχουν γίνει ενέργειες και ότι έχει ληφθεί απόφαση για τη διάνοιξη νέας γεώτρησης, ενώ είπε ότι υπάρχει συνεργασία με τον πρόεδρο της τοπικής κοινότητας Σκοπέλου για τον εντοπισμό κατάλληλου χώρου, χωρίς ωστόσο να θέτει συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα για το πότε θα γίνουν όλα τ΄ απαιτούμενα έργα.
Το τρίτο σημείο, ο καθαρισμός φρεατίων στο Πλωμάρι ενόψει χειμερινής περιόδου, έφερε στην επιφάνεια θέματα προληπτικής συντήρησης κι ανταπόκρισης σε έντονα καιρικά φαινόμενα. Ο κοινοτικός σύμβουλος, Νίκος Στεφάνης, επεσήμανε ότι παραδοσιακά τα βουλωμένα φρεάτια προκαλούν προβλήματα πλημμυρικών φαινομένων και ζήτησε να γνωστοποιηθεί τι έχει γίνει μέχρι σήμερα και τι προβλέπεται για τον επόμενο προγραμματισμό. Η απάντηση της ΔΕΥΑΛ, διά στόματος του προέδρου της ήταν ότι κάποια φρεάτια έχουν τσιμεντωθεί και κάποια καθαρίζονται, απάντηση όμως που προκάλεσε την αντίδραση του κ. Στεφάνη, ο οποίος τόνισε ότι δεν έχει δει κανένα καθαρισμένο σημείο στην πράξη.
Συνολικά, η συνεδρίαση ανέδειξε τρία θεμελιώδη προβλήματα: Τη δυσκολία στην παροχή συγκεκριμένων και τεκμηριωμένων απαντήσεων από τη διοίκηση της ΔΕΥΑΛ. Την ορατή ένταση μεταξύ διοίκησης και αντιπολίτευσης που συχνά μετακινεί τη συζήτηση από την ουσία σε προσωπικές αντιπαραθέσεις και την ανάγκη για σαφή χρονοδιαγράμματα και αποδείξεις ενεργειών, ειδικά σε θέματα που επηρεάζουν την καθημερινότητα των πολιτών.
ΠΡΟΚΟΠΗΣ ΤΖΙΜΗΣ
Γιατί η ΔΕΥΑΛ βρίσκεται εκτός επιλεξιμότητας;
«Από την συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Μυτιλήνης προέκυψε με τρόπο αδιαμφισβήτητο ότι η Δ.Ε.Υ.Α. Λέσβου δεν διαθέτει τη διαχειριστική επάρκεια από τη ΡΑΑΕΥ. Πρόκειται για μια εξέλιξη εξαιρετικά σοβαρή, καθώς στερεί από τη ΔΕΥΑΛ τη δυνατότητα να εντάσσει ή να χρηματοδοτεί έργα μέσω του ΕΣΠΑ και άλλων εθνικών ή ευρωπαϊκών προγραμμάτων. Με απλά λόγια, έργα που θα μπορούσαν να βελτιώσουν τις υποδομές και την καθημερινότητα των πολιτών, μένουν εκτός χρηματοδότησης.
Δεδομένου ότι η διαχειριστική επάρκεια δεν αποτελεί μια απλή διοικητική διαδικασία, αλλά αντανακλά τον «δείκτη αξιοπιστίας» κάθε Δημοτικής Επιχείρησης Ύδρευσης και Αποχέτευσης, γίνεται σαφές ότι έχει καθοριστική σημασία για τη λειτουργία της. Μέσα από αυτήν αποδεικνύεται ότι ο οργανισμός διαθέτει την αναγκαία τεχνική, οικονομική και διοικητική ικανότητα ώστε να υλοποιεί έργα και να παρέχει υπηρεσίες ύδρευσης και αποχέτευσης με τρόπο βιώσιμο και αποτελεσματικό. Μάλιστα, χωρίς αυτή τη θεμελιώδη προϋπόθεση, καμία ΔΕΥΑ δεν μπορεί να υπογράψει νέες συμβάσεις, να συμμετάσχει σε προκηρύξεις ή να εξασφαλίσει τη συνέχιση έργων που βρίσκονται ήδη σε εξέλιξη, γεγονός που συνεπάγεται άμεσο πλήγμα για την ανάπτυξη και την καθημερινότητα των πολιτών.
Γι’ αυτό ακριβώς, ο τρόπος με τον οποίο διασφαλίζεται και πιστοποιείται από τη Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων (ΡΑΑΕΥ) η επάρκεια κάθε επιχείρησης αποκτά κομβική σημασία. Κι εδώ ακριβώς εντοπίζεται το ανησυχητικό στοιχείο. Την ώρα που άλλες Δημοτικές Επιχειρήσεις σε ολόκληρη τη χώρα ολοκλήρωσαν έγκαιρα τις απαιτούμενες διαδικασίες, η ΔΕΥΑ Λέσβου παραμένει χωρίς διαχειριστική επάρκεια. Ήδη 33 ΔΕΥΑ, μεταξύ των οποίων εκείνες της Αλεξανδρούπολης, Θέρμης, Καλαμάτας, Κοζάνης, Λάρισας, Σερρών, Τρικάλων, Ρεθύμνου και πολλών άλλων, έχουν λάβει τη σχετική αναγνώριση, πολλές μάλιστα με σαφώς μικρότερους πόρους και δυναμικό από τη δική μας.
Τι διαφορετικό συνέβη λοιπόν εδώ; Γιατί μια επιχείρηση, όπως η ΔΕΥΑΛ, η οποία θα έπρεπε να αποτελεί πρότυπο για έναν μεγάλο νησιωτικό Δήμο βρίσκεται σήμερα εκτός επιλεξιμότητας;
Η αδυναμία αυτή δεν είναι αποτέλεσμα «γραφειοκρατικών καθυστερήσεων». Είναι αποτέλεσμα διοικητικής ανεπάρκειας και έλλειψης προγραμματισμού.
Ενδεικτικά, έργα ύδρευσης, όπως αυτό της Νότιας Περιοχής του Δήμου Μυτιλήνης, προϋπολογισμού 4 εκατομμυρίων ευρώ, παραμένουν εκτός εγκρίσεων, με κίνδυνο απώλειας πολύτιμων πόρων. Επειδή, λοιπόν, βρισκόμαστε σε μια περίοδο όπου κάθε ευρωπαϊκό και εθνικό πρόγραμμα συνιστά πολύτιμη ευκαιρία αναβάθμισης των υποδομών και στήριξης της τοπικής ανάπτυξης και η αδυναμία της ΔΕΥΑΛ να σταθεί στο ύψος των περιστάσεων στερεί από τον τόπο μας όχι μόνο πόρους και επενδύσεις, αλλά και την ίδια την εμπιστοσύνη των πολιτών προς τους θεσμούς, η Δημοτική Αρχή και η Διοίκηση της ΔΕΥΑΛ οφείλουν άμεσα να σταματήσουν τις υπεκφυγές και να αναλάβουν τις ευθύνες τους. Οι δημότες δεν ενδιαφέρονται για δικαιολογίες· απαιτούν πράξεις, σχέδιο και λογοδοσία.
Η εικόνα, δυστυχώς, της σημερινής διοίκησης της ΔΕΥΑΛ δεν παραπέμπει σε έναν οργανισμό που προγραμματίζει, σχεδιάζει και λογοδοτεί, αλλά σε μια διοίκηση που αναζητά συνεχώς δικαιολογίες, ακόμη και μέσα από ψευδείς και άκρως δυσφημιστικές αναφορές περί «εκβιασμών», για να καλύψει τη δική της ανεπάρκεια. Η κατάσταση αυτή δεν μπορεί να αφήνει κανέναν αδιάφορο. Όλοι οι δημοτικοί σύμβουλοι, ανεξαρτήτως παράταξης ή πολιτικής τοποθέτησης, οφείλουμε να συμβάλουμε ώστε η ΔΕΥΑΛ να επανέλθει άμεσα στην τροχιά της διαφάνειας, της ορθής λειτουργίας και της διαχειριστικής επάρκειας που απαιτούν οι πολίτες. Η κοινωνία της Λέσβου δεν μπορεί και δεν πρέπει να ανεχθεί άλλο αυτή την εικόνα».



