- Το μεγάλο έργο που θα αλλάξει την εικόνα της Μυτιλήνης τις επόμενες δεκαετίες βρίσκεται πλήρως ώριμο για δημοπράτηση
- Στην Περιφέρεια η ευθύνη για το αν θα προχωρήσει ή αν θα χαθούν τα εκατομμύρια, ενώ ο Δήμος δεν μπορεί να μένει αμέτοχος
Ένα από τα σημαντικότερα έργα υποδομής για τη Μυτιλήνη και για ολόκληρη τη Λέσβο φαίνεται πως καταγράφει αποφασιστικά βήματα προς την υλοποίησή του. Η Νότια Παράκαμψη Μυτιλήνης, ένα έργο που αναμένεται να λύσει καθοριστικά τα κυκλοφοριακά προβλήματα των επόμενων δεκαετιών, βρίσκεται πλέον στο στάδιο πριν τη δημοπράτηση, μετά και την επίσημη ανακοίνωση του Υπουργείου Υποδομών για την ολοκλήρωση της μελέτης και την ενσωμάτωση των δεδομένων του Κτηματολογίου έως τον Ιούλιο του 2024.
Η εξέλιξη αυτή, που επιβεβαιώθηκε και από την Πρωτοβουλία Πολιτών για την υλοποίηση της Νότιας Παράκαμψης, επαναφέρει στο προσκήνιο ένα έργο που εδώ και χρόνια συζητείται αλλά ποτέ δεν προχώρησε αποφασιστικά. Με την επικαιροποίηση των μελετών, το έργο εντάχθηκε στα έργα προτεραιότητας του Υπουργείου, με εγκεκριμένο προϋπολογισμό 54 εκατομμυρίων ευρώ, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία που δημοσιεύονται από το Υπουργείο.
Έργο με τεράστια σημασία
Η ανάγκη για τη Νότια Παράκαμψη δεν προέκυψε χθες. Η Μυτιλήνη, με τον συνεχώς αυξανόμενο αριθμό οχημάτων και έναν αστικό ιστό που δεν μπορεί πλέον να «σηκώσει» τον κυκλοφοριακό φόρτο, αντιμετωπίζει καθημερινά το φαινόμενο της συμφόρησης, ιδίως στα σημεία-«λαιμούς μπουκαλιού», όπως το τρίγωνο της Νομαρχίας και η προκυμαία.
Η ολοκλήρωση της Νότιας Παράκαμψης, σε συνδυασμό με τη Βόρεια Παράκαμψη, θα δημιουργήσει για πρώτη φορά ένα τόξο γύρω από την πόλη. Έτσι, οι οδηγοί που κινούνται από τα βόρεια προς τα νότια ή αντίστροφα δεν θα χρειάζεται πλέον να διέρχονται από το κέντρο. Παράλληλα, θα επιτρέψει στο μέλλον στο Δήμο να εξετάσει με σοβαρές προϋποθέσεις την πεζοδρόμηση της προκυμαίας για συγκεκριμένες ώρες το καλοκαίρι, κάτι που σήμερα θεωρείται πρακτικά αδύνατο.
Το έργο θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως «η Αττική Οδός της Μυτιλήνης». Η λειτουργία του θα αποσυμφορήσει κρίσιμα σημεία και θα αναβαθμίσει συνολικά τις μετακινήσεις προς το αεροδρόμιο, το λιμάνι και άλλους σημαντικούς πόλους της πόλης, ιδιαίτερα κατά την τουριστική περίοδο.
Χρηματοδότηση που δεν πρέπει να χαθεί
Το έργο θεωρείται πλέον ώριμο, ωστόσο για να φτάσει στη φάση της δημοπράτησης απαιτούνται κρίσιμες κινήσεις από την Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου, που είναι και ο φορέας υλοποίησης.
Οι διαθέσιμες πηγές χρηματοδότησης περιλαμβάνουν το Ταμείο Ανάκαμψης, που διαθέτει ακόμη αδιάθετους πόρους μέχρι το 2026, το ΕΣΠΑ, και την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, η οποία μάλιστα είχε ζητήσει και έχει ήδη στα χέρια της μελέτη κόστους-οφέλους.
Η συγκεκριμένη μελέτη, που εκπονήθηκε πριν από αρκετά χρόνια, έδειξε ότι το όφελος του έργου είναι πολλαπλάσιο του κόστους. Σήμερα, με τον ακόμη μεγαλύτερο όγκο οχημάτων, το όφελος αυτό θα ήταν αναμφίβολα ακόμη μεγαλύτερο.
Από την πλευρά της, η Πρωτοβουλία Πολιτών τονίζει ότι η Περιφέρεια οφείλει να προχωρήσει χωρίς καθυστερήσεις σε σημειακές τροποποιήσεις που έχουν ζητήσει ιδιοκτήτες όμορων οικοπέδων, πάντα εντός της ζώνης διέλευσης του δρόμου και χωρίς επιπτώσεις στους χρόνους του έργου. Όπως επισημαίνουν, αυτή η διαδικασία «δεν πρέπει να χαθεί μέσα σε χρονοτριβές και προσχήματα».
Αναπτυξιακή δυναμική για τις γύρω περιοχές
Εκτός από την κυκλοφοριακή αποσυμφόρηση, η Νότια Παράκαμψη αναμένεται να δώσει αναπτυξιακή ώθηση στην ευρύτερη περιοχή. Αγροτεμάχια κατά μήκος του δρόμου θα αποκτήσουν αυξημένη αξία και δυνατότητα αξιοποίησης, γεγονός που μπορεί να τονώσει την οικοδομική δραστηριότητα και να αλλάξει τον χάρτη ανάπτυξης γύρω από τη Μυτιλήνη.
Η μέσα σε μια νύχτα αλλαγή της αξίας αυτών των εκτάσεων, όπως χαρακτηριστικά σχολιάζουν γνώστες της περιοχής, μπορεί να αποτελέσει μοχλό για νέες επενδύσεις και χρήσεις, συμβάλλοντας στην οικονομική αναζωογόνηση του νησιού.
Η Πρωτοβουλία Πολιτών για την υλοποίηση της Νότιας Παράκαμψης, η οποία χθες δημοσιοποίησε τη σχετική ανακοίνωση, εκφράζει την ικανοποίησή της για την ολοκλήρωση των μελετών και την τήρηση των δεσμεύσεων που είχαν δώσει τα κυβερνητικά στελέχη, ο υπουργός κ. Δήμας και ο υφυπουργός κ. Ταχιάος, κατά την επίσκεψή τους στο νησί μας.
Την ίδια ώρα, η Πρωτοβουλία υπενθυμίζει ότι «αν το έργο δεν προχωρήσει άμεσα, η Μυτιλήνη θα οδηγηθεί σε κυκλοφοριακή ασφυξία», καθώς η αύξηση των οχημάτων και η αδυναμία του κέντρου να εξυπηρετήσει τον σημερινό φόρτο δημιουργούν ήδη οριακές καταστάσεις.
Το «μπαλάκι» βρίσκεται πλέον στην Περιφέρεια. Εκείνη καλείται να τρέξει όλες τις αναγκαίες διαδικασίες, ώστε να δεσμευτούν οι πόροι και να φτάσει το έργο στη δημοπράτηση όσο το δυνατόν γρηγορότερα. Το Υπουργείο, από την πλευρά του, θεωρεί το έργο πλήρως ώριμο και αυτό που μένει είναι η Τοπική Αυτοδιοίκηση να επιβεβαιώσει ότι έχει τη βούληση και την ικανότητα να το δει να υλοποιείται.
Ένα έργο που αλλάζει τη Μυτιλήνη
Αν όλα προχωρήσουν σύμφωνα με τον προγραμματισμό, η Νότια Παράκαμψη θα αποτελέσει ένα από τα πιο καθοριστικά έργα στην ιστορία της πόλης. Θα αναβαθμίσει τις μετακινήσεις, θα βελτιώσει την ποιότητα ζωής, θα προσφέρει δυνατότητες ανάπτυξης και θα δώσει επιτέλους λύση σε ένα πρόβλημα που ταλαιπωρεί κατοίκους και επισκέπτες εδώ και δεκαετίες.
Η Μυτιλήνη βρίσκεται ίσως μπροστά στη μεγαλύτερη ευκαιρία της. Το ζητούμενο είναι να μην τη χάσει και ως προς αυτό δεν μπορεί να μείνει αμέτοχος και σε ρόλο απλού θεατή ο Δήμος Μυτιλήνης. Απεναντίας θα πρέπει να διεκδικήσει και να πιέσει την Περιφέρεια να προχωρήσουν οι διαδικασίες χωρίς να χαθεί άλλος πολύτιμος χρόνος και, κυρίως, χωρίς να χαθεί αυτό το μεγάλο έργο που θα καθορίσει τη λειτουργία της πόλης τις επόμενες δεκαετίες.



