Ψηφίστηκε το βράδυ της Τρίτης ο προϋπολογισμός του δήμου Μυτιλήνης για το 2026, με μια ιδιαιτερότητα που τον ξεχωρίζει όχι μόνο σε τοπικό, αλλά και σε περιφερειακό επίπεδο. Ο δήμος Μυτιλήνης είναι ο πρώτος δήμος στο Βόρειο Αιγαίο που καταφέρνει να καταθέσει και να εγκρίνει προϋπολογισμό πλήρως προσαρμοσμένο στο νέο λογιστικό πλαίσιο της Γενικής Κυβέρνησης, σε μια περίοδο όπου, σύμφωνα με τα έως τώρα στοιχεία, τέσσερις στους πέντε δήμους πανελλαδικά δεν πληρούν τις απαιτήσεις του νέου συστήματος.
Η αλλαγή στο λογιστικό μοντέλο αφορά στη ριζική αναδιάρθρωση και στον τρόπο καταγραφής και παρακολούθησης των οικονομικών των δήμων, με κατάργηση παλαιών κωδικών, νέες κατηγορίες και αυστηρότερους κανόνες. Αυτή η μετάβαση έχει αποδειχθεί δύσκολη για πολλούς ΟΤΑ, φέρνοντας καθυστερήσεις και αδιέξοδα. Στο δήμο Μυτιλήνης, ωστόσο, η διαδικασία ολοκληρώθηκε εγκαίρως, επιτρέποντας να προχωρήσει χωρίς εκκρεμότητες στη νέα οικονομική χρονιά.
Κατά την εισήγησή του στο Δημοτικό Συμβούλιο, ο αντιδήμαρχος Οικονομικών, Παναγιώτης Καρέκος έκανε λόγο για έναν προϋπολογισμό-σταθμό, καθώς είναι ο πρώτος που συντάσσεται εξ ολοκλήρου με βάση το νέο λογιστικό πλαίσιο. Όπως ανέφερε, το αποτέλεσμα δίνει καθαρή εικόνα των οικονομικών του δήμου και διασφαλίζει τη νομιμότητα και τη διαφάνεια στη διαχείριση.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσιάστηκαν, τα έσοδα για το 2026 ανέρχονται σε 55,6 εκατ. ευρώ, ενώ οι δαπάνες φτάνουν τα 79,1 εκατ. ευρώ. Η διαφορά καλύπτεται από το χρηματικό υπόλοιπο που εκτιμάται ότι θα υπάρχει στο τέλος του 2025, χωρίς, όπως τόνισε, να τίθεται ζήτημα υπέρβασης των ταμειακών δυνατοτήτων του δήμου. Ο κ. Καρέκος υπογράμμισε ότι ο σχεδιασμός βασίζεται σε πραγματικά δεδομένα και όχι σε υπεραισιόδοξες προβλέψεις. Ιδιαίτερη αναφορά έγινε στη διατήρηση των δημοτικών τελών στα ίδια επίπεδα. Καθαριότητα, φωτισμός και λοιπά τέλη παραμένουν αμετάβλητα για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά, σε μια συγκυρία όπου πολλοί δήμοι έχουν προχωρήσει σε αυξήσεις. Όπως ειπώθηκε, η επιλογή αυτή δεν ήταν αυτονόητη, αλλά αποτέλεσμα συγκεκριμένων αποφάσεων με στόχο να μην μεταφερθεί το οικονομικό βάρος στους δημότες.
Στη συζήτηση που ακολούθησε, οι τοποθετήσεις της αντιπολίτευσης κινήθηκαν σε διαφορετικές κατευθύνσεις. Ο Κώστας Φραγκόπουλος σημείωσε ότι έλειψε η συνολική πολιτική συζήτηση για την πορεία και το αναπτυξιακό σχέδιο του Δήμου, επισημαίνοντας ότι ζητήματα όπως το κυκλοφοριακό, ο τουρισμός και ο πρωτογενής τομέας, δεν αποτυπώνονται επαρκώς. Με βάση αυτή την εκτίμηση, δήλωσε ότι η παράταξή του δεν μπορεί να στηρίξει τον προϋπολογισμό.
Η επικεφαλής της Λαϊκής Συσπείρωσης, Νίκη Τσιριγώτη, χαρακτήρισε τον προϋπολογισμό εργαλείο εφαρμογής της κεντρικής κρατικής πολιτικής σε τοπικό επίπεδο, μιλώντας για χρόνια υποχρηματοδότηση των δήμων και για μετακύλιση βαρών στους πολίτες μέσω των ίδιων εσόδων. Αντίστοιχα, ο Παναγιώτης Κατσαβέλλης έκανε λόγο για περιορισμένα περιθώρια αλλαγών και συνεχείς αναγκαστικές τροποποιήσεις, ενώ ο Παναγιώτης Αυγουστίδης στάθηκε ιδιαίτερα στο ύψος των ανταποδοτικών τελών και στο τέλος ταφής απορριμμάτων, που όπως είπε, θα επιβαρύνει σημαντικά τον δήμο τα επόμενα χρόνια.
Απαντώντας, ο Παναγιώτης Καρέκος αναγνώρισε τις δυσκολίες και τις μειωμένες κρατικές επιχορηγήσεις, υποστήριξε όμως ότι η δημοτική αρχή εξαντλεί κάθε δυνατότητα ώστε να κρατήσει τα τέλη σταθερά και τον προϋπολογισμό ρεαλιστικό.
Κλείνοντας τη συζήτηση, ο δήμαρχος Μυτιλήνης Παναγιώτης Χριστόφας στάθηκε στη διαχρονική υποχρηματοδότηση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, επισημαίνοντας ότι, παρά τα εμπόδια, ο δήμος Μυτιλήνης καταφέρνει να προσαρμοστεί στο νέο λογιστικό σύστημα και να προστατεύσει τους δημότες από επιβαρύνσεις. Ευχαρίστησε, τέλος, τα στελέχη των οικονομικών υπηρεσιών για τη δουλειά που έγινε υπό πίεση χρόνου.
Ο προϋπολογισμός εγκρίθηκε κατά πλειοψηφία, με τις ψήφους της δημοτικής αρχής, ολοκληρώνοντας μια συζήτηση που ανέδειξε τόσο τις δυσκολίες της νέας εποχής για τους δήμους όσο και το γεγονός ότι ο δήμος Μυτιλήνης καταφέρνει να βρίσκεται ένα βήμα μπροστά, όσον αφορά στο νέο λογιστικό.



