- Πολύ κοντά στην άρση του αδιεξόδου για τη διάσωση της Δημοσυνεταιριστικής Επιχείρησης με τη μίσθωση των εγκαταστάσεων σε ντόπιο επιχειρηματία
- Ο ιδιώτης φέρεται διατεθειμένος να μισθώσει το ακίνητο της ΕΨΥΠΑΛ με στόχο να το λειτουργήσει και πάλι ως ψυκτικούς θαλάμους
Ένα βήμα πριν από την οριστική διάσωση της Δημοσυνεταιριστικής Επιχείρησης ΕΨΥΠΑΛ φαίνεται να βρίσκεται η δημοτική αρχή Μυτιλήνης, καθώς σύμφωνα με πληροφορίες οι εξελίξεις γύρω από τη μίσθωση των εγκαταστάσεων στον Καρά-Τεπέ μπαίνουν πλέον στην τελική ευθεία. Η προσπάθεια που ξεκίνησε πριν από περίπου 2 χρόνια από τον Δήμαρχο Μυτιλήνης, Παναγιώτη Χριστόφα, με στόχο να αποτραπεί η απώλεια ενός σημαντικού περιουσιακού στοιχείου, δείχνει να αποδίδει καρπούς, καθώς υπάρχει πλέον συγκεκριμένος επιχειρηματίας που ενδιαφέρεται να μισθώσει και να αξιοποιήσει το ακίνητο.
Από τον πλειστηριασμό στην προοπτική
Η ΕΨΥΠΑΛ παραδόθηκε στη σημερινή διοίκηση σε κατάσταση σχεδόν πλήρους παρακμής. Με δάνεια από παλαιότερους εκσυγχρονισμούς, οικονομικές εκκρεμότητες, πρόστιμα και με τις άδειες λειτουργίας των ψυκτικών θαλάμων να έχουν αφαιρεθεί, η επιχείρηση βρισκόταν αντιμέτωπη ακόμη και με τον κίνδυνο πλειστηριασμού της περιουσίας της. Πρόκειται για τη Δημοσυνεταιριστική Επιχείρηση στην οποία συμμετέχει με ποσοστό 65% η καταρρεύσασα Ένωση Αγροτικών Συνεταιρισμών Λέσβου και με 35% ο Δήμος Μυτιλήνης, μια συνεργασία της προ-Καλλικρατικής εποχής που για χρόνια παρέμενε εγκλωβισμένη σε αδιέξοδα.
Ο Δήμαρχος είχε ασχοληθεί με την υπόθεση πριν ακόμη αναλάβει επίσημα τα καθήκοντά του, πραγματοποιώντας επαφές ώστε να κατανοήσει το μέγεθος του προβλήματος. Με την ανάληψη της διοίκησης καταβλήθηκαν παλαιές οικονομικές υποχρεώσεις του Δήμου προς την ΕΨΥΠΑΛ, ύψους 24.000 ευρώ, κίνηση που ανέκοψε διαδικασίες κατάσχεσης και έδωσε τον απαραίτητο χρόνο για να σχεδιαστεί λύση βιωσιμότητας. Είχε ήδη τοποθετηθεί στη θέση του Διευθύνοντος Συμβούλου ο Απόστολος Πατέστος, ενώ διασφαλίστηκε συνεργασία με τον πρόεδρο της επιχείρησης Μιλτιάδη Ρεντετάκο (εκπρόσωπο της ΕΑΣΛ), ώστε να υπάρξει κοινή γραμμή μεταξύ Δήμου και συνεταιριστικής πλευράς.
Κεντρικός στόχος της διοίκησης ήταν η εκμίσθωση των εγκαταστάσεων, ώστε η επιχείρηση να αποκτήσει σταθερό έσοδο και να μπορεί να αποπληρώνει τις υποχρεώσεις της χωρίς νέα δανειοδότηση. Το ακίνητο της ΕΨΥΠΑΛ, συνολικής έκτασης 14,5 στρεμμάτων στον κόμβο του Καρά- Τεπέ, με περίπου 3.000 τετραγωνικά στεγασμένων χώρων, ψυκτικούς θαλάμους, αποθήκες, γραφεία και χώρους φορτοεκφόρτωσης, θεωρείται από τα σημαντικότερα επενδυτικά ακίνητα της περιοχής.
Τον Μάιο του 2025 προκηρύχθηκε δημόσιος πλειοδοτικός διαγωνισμός για μακροχρόνια μίσθωση με ελάχιστο μίσθωμα 3.200 ευρώ τον μήνα. Παρά το αρχικό άτυπο ενδιαφέρον, ο διαγωνισμός απέβη άγονος. Η εξέλιξη αυτή, αν και αρχικά δημιούργησε προβληματισμό, άνοιξε τελικά τον δρόμο για απευθείας μίσθωση, δυνατότητα που αξιοποίησε η διοίκηση απευθυνόμενη σε μεσιτικά γραφεία και προβάλλοντας το ακίνητο ως επενδυτική ευκαιρία ακόμη και εκτός Λέσβου.
Παράλληλα υιοθετήθηκε ένας κρίσιμος στρατηγικός ελιγμός, η αποσύνδεση της μίσθωσης από την υποχρεωτική λειτουργία των ψυκτικών θαλάμων, οι οποίοι αποτελούσαν μέχρι τότε «βαρίδι» λόγω του υψηλού κόστους εκσυγχρονισμού και της απώλειας άδειας λειτουργίας. Η επιλογή αυτή έκανε πιο ελκυστική την επένδυση και αύξησε τις πιθανότητες εξεύρεσης μισθωτή.
Σύμφωνα με τις τελευταίες πληροφορίες, ντόπιος επιχειρηματίας βρίσκεται πλέον πολύ κοντά σε συμφωνία με την ΕΨΥΠΑΛ. Το ενδιαφέρον του αφορά όχι μόνο την αξιοποίηση των στεγασμένων εγκαταστάσεων αλλά και την ανακαίνιση των ψυκτικών θαλάμων, με στόχο την επαναλειτουργία τους μετά από νέες αδειοδοτήσεις. Το προβλεπόμενο μίσθωμα, που κινείται περίπου στις 3.000 ευρώ μηνιαίως, σε συνδυασμό με τα ήδη υπάρχοντα ενοίκια που καταβάλλει ο Δήμος για τμήματα του χώρου, εκτιμάται ότι θα επιτρέψει τη σταδιακή αποπληρωμή των δανείων και τη διατήρηση των εγκαταστάσεων.
Το διακύβευμα είναι μεγάλο, καθώς η επιτυχής εκμίσθωση δεν σημαίνει απλώς τη διάσωση μιας προβληματικής εταιρείας, αλλά τη διατήρηση μιας κρίσιμης υποδομής για την τοπική οικονομία και την αποτροπή απώλειας ενός ακόμα συνεταιριστικού ακινήτου υψηλής αξίας για τη Μυτιλήνη. Μετά από χρόνια αδράνειας, η ΕΨΥΠΑΛ φαίνεται να περνά από την εγκατάλειψη στη φάση της επανεκκίνησης.
Εφόσον οι διαδικασίες ολοκληρωθούν χωρίς απρόοπτα και ανακοινωθεί επίσημα η συμφωνία, τότε η δημοτική αρχή θα μπορεί να μιλά για μια από τις πιο δύσκολες αλλά και ουσιαστικές παρεμβάσεις διάσωσης (και) δημοτικής περιουσίας των τελευταίων ετών, με την ΕΨΥΠΑΛ να επιστρέφει σταδιακά σε τροχιά βιωσιμότητας και το στοίχημα της διάσωσης να βρίσκεται πλέον πολύ κοντά στην οριστική του δικαίωση.



