- Υπεγράφη την Παρασκευή η σχετική απόφαση από το Υπουργείο Περιβάλλοντος, αλλά ακόμη αναζητείται η χρηματοδότηση των 43 εκατ. ευρώ
Πλήρης, ώριμος και εγκεκριμένος από όλες τις συναρμόδιες Υπηρεσίες είναι από την Παρασκευή ο φάκελος του έργου της νότιας παράκαμψης της Μυτιλήνης, με την υπογραφή του Γενικού Διευθυντή Περιβαλλοντικής Πολιτικής του ΥΠΕΚΑ. Η έγκριση των περιβαλλοντικών όρων του έργου, που αποτελεί το “α και το ω” για να πάρει το πράσινο φως της υλοποίησης, είναι γεγονός και πλέον δεν υπάρχει καμία δικαιολογία για άλλες καθυστερήσεις. Η εξασφάλιση της χρηματοδότησης είναι το τελευταίο βήμα για να βγει στον αέρα ο διαγωνισμός και να αποσυμφορηθεί η κυκλοφοριακή κίνηση στην πρωτεύουσα, μικραίνοντας τις αποστάσεις για ντόπιους και επισκέπτες.
Πριν φθάσουμε στην πολυαναμενόμενη έγκριση των περιβαλλοντικών όρων από το ΥΠΕΚΑ, είχε προηγηθεί την περασμένη άνοιξη η απόφαση της Επιτροπής Περιβάλλοντος και Χωροταξίας της Περιφέρειας επί της Μελέτης των Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων. Η Περιφερειακή Αρχή έθεσε σε προτεραιότητα την ολοκλήρωση των διαδικασιών για να προχωρήσει το έργο της νότιας παράκαμψης και πλέον, ο χρόνος μετρά αντίστροφα για την υλοποίηση του έργου, όπως έχει δεσμευτεί προσωπικά ο Υπουργός Υποδομών, Κώστας Καραμανλής, από τον περασμένο χειμώνα. Η ίδια εξαγγελία έχει γίνει και από τον Αντιπρόεδρο της Βουλής και Βουλευτή του Νομού μας, Χαράλαμπο Αθανασίου, που παρακολουθεί την εξέλιξη του έργου.
Μέχρι στιγμής, πάντως, δεν έχει ξεκαθαριστεί αν η χρηματοδότηση των 43 εκατ. ευρώ θα προέλθει από εθνικούς πόρους ή από το Ταμείο Ανάκαμψης, όπως είχε προταθεί παλιότερα, αλλά σε κάθε περίπτωση δεν μπορεί να υπάρξει άλλη καθυστέρηση στην υλοποίηση του σημαντικού αυτού έργου.
Η χάραξη
Η νότια παράκαμψη αφορά στην κατασκευή νέου οδικού άξονα, μήκους 6,4 χλμ. με διατομή πλάτους 10,5 μέτρων, ενώ περιλαμβάνει και την κατασκευή οκτώ ισόπεδων κόμβων σύνδεσης με το υπάρχον οδικό δίκτυο. Σκοπός του έργου είναι η εκτροπή της κυκλοφορίας των οχημάτων από την Καλλονή και την Θερμή προς το Αεροδρόμιο και την Κράτηγο και αντίστροφα, χωρίς να διέρχονται από το κέντρο της πόλης, όπως επίσης και από και προς τα Λουτρά.
Η χάραξη έχει ως αφετηρία την Εθνική Οδό Μυτιλήνης – Καλλονής (350 μέτρα νοτιότερα από την αρχή της Βόρειας Παράκαμψης και καταλήγει στην Ε.Ο. Μυτιλήνης – Κρατηγού (προς Αεροδρόμιο), όπου διαμορφώνεται ισόπεδος κόμβος.
Οι κόμβοι
Οι κόμβοι που θα δημιουργηθούν είναι:
-Ισόπεδος Κόμβος της Εθνικής Οδού Μυτιλήνης – Καλλονής με την Νότια Παράκαμψη της Μυτιλήνης
– Ισόπεδος Κόμβος σύνδεσης της Νότιας Παράκαμψης Μυτιλήνης με την Επαρχιακή Οδό Μυτιλήνης – Λουτρών
– Ισόπεδος Κόμβος σύνδεσης του Χάλικα
– Διαμόρφωση κυκλικής πλατείας και αποκατάσταση των κυκλοφοριακών συνδέσεων στην περιοχή του Ορφανοτροφείου Κάτω Χάλικα υπέργεια της κάτω διάβασης της Παράκαμψης Μυτιλήνης
– Ισόπεδος Κόμβος σύνδεσης Άνω Χάλικα (περιοχή Χρυσομαλλούσας)
– Ισόπεδος Κόμβος σύνδεσης περιοχής Κουμκό
– Ισόπεδος Κόμβος παράκαμψης του Νεκροταφείου Βαρειάς στην ΧΘ 5+649,40
– Ισόπεδος Κόμβος της Εθνικής Οδού Μυτιλήνης – Κρατήγου με την Νότια Παράκαμψη.
Η ανάγκη υλοποίησης αυτού του έργου είναι μεγάλη όχι μόνο για τους κατοίκους του νησιού, αλλά και για τους επισκέπτες, αφού καθιστά προσβάσιμο το Αεροδρόμιο χωρίς να απαιτείται η διέλευση των οχημάτων από τις κεντρικές αρτηρίες της πόλης. Η δημιουργία και χρήση της νότιας παράκαμψης θα βοηθήσει σημαντικά και την κυκλοφορία των οχημάτων στην πόλη, δεδομένου ότι θα υπάρχει ένας δρόμος που θα συνδέει τις νότιες συνοικίες, Καλλιθέα, Πυργέλια, Νοσοκομείο, Βουναράκι, Χάλικες, Κουμκό, Πληγώνι, Βαρειά, Ακλειδιού, Υφαντήρια, Χρυσομαλλούσα, Ακρωτήρι, Νεάπολη κλπ., με τον κύριο οδικό άξονα προς τα χωριά του νησιού.
Εξίσου σημαντικό είναι επίσης το γεγονός ότι ολοκληρώνονται οι διαδικασίες των απαλλοτριώσεων που αποτελούν το πρώτο σημαντικό βήμα για την εκτέλεση ενός έργου και στην προκειμένη περίπτωση, της κατασκευής της νότιας παράκαμψης, αφού αφορούν σε δεκάδες ιδιοκτήτες γης, οι οποίοι είχαν προσφύγει δικαστικώς στο παρελθόν για την ακύρωσή του.
ΕΓΚΡΙΘΗΚΑΝ ΟΙ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΟΙ ΟΡΟΙ ΚΑΙ ΓΙΑ ΤΟΝ ΠΑΡΑΛΙΑΚΟ ΤΟΥ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟΥ
Νόμιμη η εθνική οδός
Μαζί με το “πράσινο φως” για τη νότια παράκαμψη εγκρίθηκαν και οι περιβαλλοντικοί όροι για τη νομιμοποίηση της εθνικής οδού Μυτιλήνης – Κρατήγου. Η Περιφέρεια κατάφερε να πάρει όλες τις απαραίτητες εγκρίσεις για να πάψει ο παραλιακός δρόμος να θεωρείται αυθαίρετος και παράνομος, όπως αποκαλύφθηκε πριν 4 χρόνια όταν επρόκειτο να εκτελεστούν εργασίες ασφαλτόστρωσης αλλά σταμάτησαν πριν καν ξεκινήσουν από την Κτηματική Υπηρεσία.
Τέθηκε σε διαβούλευση από τον Πρόεδρο της Επιτροπής Περιβάλλοντος και Χωροταξίας της Περιφέρειας, Νίκο Καρασάββα, η μελέτη για την έγκριση των περιβαλλοντικών όρων και με συνεχείς πιέσεις από τον Αντιπεριφερειάρχη, Παναγιώτη Χριστόφα, εκδόθηκε την Παρασκευή η σχετική απόφαση από το ΥΠΕΚΑ. Το επόμενο βήμα είναι η υποβολή του φακέλου στην Κτηματική Υπηρεσία για την τελική γνωμοδότηση πριν από την απόφαση του Υπουργείου Οικονομικών.
Το ζήτημα αυτό δεν είναι τυπικό, αλλά απολύτως ουσιαστικό, αφού μέχρι να νομιμοποιηθεί η εθνική, κατά τα άλλα, οδός, δεν μπορεί να γίνει καμία παρέμβαση βελτίωσης του οδοστρώματος που παρουσιάζει επικίνδυνες φθορές σε πολλά σημεία. Παράλληλα, έχει άμεση σχέση με το έργο της νότιας παράκαμψης, όπως επίσης και με τον πολυσυζητημένο ποδηλατόδρομο της Βαρειάς. Τέλος, αυτός είναι ο λόγος που δεν έχει κατασκευαστεί μέχρι σήμερα κόμβος μπροστά από το νέο Αεροδρόμιο, όπως θα έπρεπε από την έναρξη της λειτουργίας του.