Άμεση ήταν η αντίδραση του Οικονομικού Επιμελητηρίου και του προέδρου του επιστημονικού φορέα, Παναγιώτη Μπαρούτη, στο πρωτοσέλιδο των Νέων της Λέσβου την περασμένη Τετάρτη (όπου αναδείξαμε την εδώ και ένα σχεδόν χρόνο μη πληρωμή του μεταφορικού ισοδύναμου στις επιχειρήσεις, ενώ προβλέπεται εκκαθάριση κάθε τρίμηνο, όπως επίσης και την μη πληρωμή των επιδοτήσεων στα εισιτήρια για τους πολίτες από τις 14 του περασμένου Μαΐου μέχρι και τώρα, καθώς προβλέπεται κάθε επόμενο μήνα να πληρώνονται τον προηγούμενο), αφήνοντας μάλιστα και ένα υπονοούμενο καθώς σημειώνει ότι μέτρα, όπως το Μεταφορικό Ισοδύναμο, δεν θα πρέπει να βρίσκονται μεταξύ πολιτικών αντιπαραθέσεων.
Η επιστολή του προέδρου του Οικονομικού Επιμελητηρίου απευθύνεται στον Υπουργό Ναυτιλίας Γιάννη Πλακιωτάκη και κοινοποιείται στον Υπουργό Οικονομικών Χρήστο Σταϊκούρα, στον Υπουργό Μετανάστευσης Νότη Μηταράκη, στον Αντιπρόεδρο της Βουλής Χαράλαμπο Αθανασίου, στους Βουλευτές Γιάννη Μπουρνού και Μαρία Κομνηνάκα, στον Περιφερειάρχη Βορείου Αιγαίου Κώστα Μουτζούρη, στους δύο Δημάρχους της Λέσβου Στρατή Κύτελη και Ταξιάρχη Βέρρο, καθώς και στην Κεντρική διοίκηση του Οικονομικού Επιμελητηρίου.
«Με ιδιαίτερη ανησυχία και προβληματισμό παρατηρούμε τις μεγάλες καθυστερήσεις στις πληρωμές του Μεταφορικού Ισοδύναμου σε φυσικά πρόσωπα και επιχειρήσεις», τονίζει ο κύριος Μπαρούτης στο έγγραφό του. Και συνεχίζει: «Όπως είναι γνωστό το Μεταφορικό Ισοδύναμο αποσκοπεί στην εξίσωση του κόστους μετακίνησης επιβατών και μεταφοράς εμπορευμάτων και πρώτων υλών από και προς τα νησιά με μέσα θαλάσσιας μεταφοράς – και εναέριας για τα φυσικά πρόσωπα – με το κόστος που θα ίσχυε στα μέσα χερσαίας μεταφοράς.
Σύμφωνα με ό,τι έχει γίνει γνωστό τα φυσικά πρόσωπα δεν έχουν αποζημιωθεί για μετακινήσεις από τον Ιούνιο του τρέχοντος έτους, ενώ καμία επιχείρηση δεν έχει επιδοτηθεί για ολόκληρο το 2021.
Επισημαίνεται ότι αρχικά η επιδότηση του μεταφορικού κόστους δινόταν στις επιχειρήσεις κάθε τρίμηνο και στους επιβάτες τον επόμενο μήνα της μετακίνησης. Στη συνέχεια τα χρονικά αυτά όρια τροποποιήθηκαν και καθιερώθηκε να δίνεται κάθε 3 έως 6 μήνες για τους επιβάτες και κάθε 6 μήνες για τις επιχειρήσεις για τις οποίες βέβαια αυτό δεν έχει τηρηθεί, δεδομένου ότι δεν έχει γίνει καμία πληρωμή από την αρχή του έτους».
Ο πρόεδρος του Οικονομικού Επιμελητηρίου σημειώνει ότι η κατάργηση στην πράξη του Μεταφορικού Ισοδύναμου στα καύσιμα, παρά τα θετικά αποτελέσματα της πιλοτικής του εφαρμογής, στερεί από την επιχειρηματικότητα αλλά και τους κατοίκους της ακριτικής μας Περιφέρειας ένα ισχυρό αναπτυξιακό παράγοντα.
«Το Οικονομικό Επιμελητήριο ως επίσημος σύμβουλος της πολιτείας σε οικονομικά θέματα δεν αγνοεί την ισχυρή δημοσιονομική πίεση που ασκεί η πανδημία στις κρατικές δαπάνες, αλλά θεωρούμε ότι το ύψος της σχετικής δαπάνης για την κάλυψη της επιδότησης του συζητούμενου μέτρου δεν είναι απαγορευτικό», υπογραμμίζει ο κ. Μπαρούτης σημειώνοντας ότι το Μεταφορικό Ισοδύναμο αποτελεί ένα σημαντικό στοιχείο στην εκπλήρωση της συνταγματικής επιταγής για την ενίσχυση της νησιωτικότητας.
Ο ίδιος χαρακτηρίζει αδιανόητη κάθε σκέψη εγκατάλειψης ή ακόμη και χαλάρωσης στήριξης του μέτρου, που συντελεί άμεσα στην ενίσχυση του ζωτικού για την εθνική ασφάλεια νησιωτικού χώρου και τονίζει πως μέτρα σαν το Μεταφορικό Ισοδύναμο που έχουν άμεσο θετικό αντίκτυπο στην επιχειρηματικότητα και τη ζωή των κατοίκων πρέπει να βρίσκονται έξω από πολιτικές αντιπαραθέσεις.
«Είμαστε βέβαιοι ότι η πολιτεία θα εξαντλήσει κάθε δημοσιονομική δυνατότητα και τώρα και στο μέλλον για την έγκαιρη πληρωμή των προβλεπόμενων επιδοτήσεων, ώστε να στηρίζει έμπρακτα τις χειμαζόμενες οικονομίες και τους κατοίκους των νησιών», αναφέρει καταλήγοντας ο πρόεδρος του Οικονομικού Επιμελητηρίου.