Αν και ο Γενικός Γραμματέας Νησιωτικής Πολιτικής και Αιγαίου, Μανώλης Κουτουλάκης, είχε δεσμευτεί από τον περασμένο Δεκέμβριο ότι στις 15 Ιανουαρίου θα γίνονταν οι πληρωμές του Μεταφορικού Ισοδύναμου, μετά το αποκαλυπτικό πρωτοσέλιδο των Νέων της Λέσβου για τη μη πληρωμή και την απαξίωση του μέτρου αποζημίωσης των νησιωτών, μέχρι την Παρασκευή 21 του μηνός συνέχιζαν να πιστώνονται δικαιούχοι, με την Γενική Γραμματεία Αιγαίου να κρατά κλειστά τα χαρτιά της ως προς το τι και πόσα έχει πληρώσει μέχρι τώρα.
Σύμφωνα με πληροφορίες της εφημερίδας μας οι πληρωμές του Μεταφορικού Ισοδύναμου σε αυτήν την φάση είναι ζήτημα αν θα καλύψουν και τον Σεπτέμβριο του 2021 και αυτό ενώ τα οφειλόμενα για τη μεταφορά εμπορευμάτων από και προς τη Λέσβο για τις επιχειρήσεις έχουν φτάσει το ένα έτος, δηλαδή οφείλουν στους δικαιούχους ολόκληρο το 2021, ενώ για τους ιδιώτες την επιδότηση των εισιτηρίων για κίνηση με την ακτοπλοΐα και τα αεροπλάνα η τελευταία πληρωμή είχε καλύψει μέχρι τα μέσα Μαΐου. Αν όντως καλυφθούν οι πληρωμές μέχρι και το Σεπτέμβριο, τότε το τελευταίο τρίμηνο του έτους θα συνεχίσει να παραμένει εκτός πληρωμών. Με άλλα λόγια ενώ θα έπρεπε για παράδειγμα εντός του Φεβρουαρίου να πληρωθούν τα εισιτήρια του Ιανουαρίου για τους ιδιώτες, το Μεταφορικό Ισοδύναμο θα συνεχίζει να οφείλει στους πολίτες 3 μήνες από το 2021!
Πρόκειται για τη μεγαλύτερη καθυστέρηση που έχει σημειωθεί από την έναρξη του Μεταφορικού Ισοδύναμου, καθώς ουσιαστικά οι μεν επιχειρήσεις περιμένουν ένα χρόνο για να πάρουν τα χρήματά τους, ενώ οι ιδιώτες για τα ακτοπλοϊκά και αεροπορικά εισιτήρια από τον περασμένο Μάιο.
Σημειωτέον πως το Μεταφορικό Ισοδύναμο, όταν ξεκίνησε το 2018, πληρωνόταν κάθε τρεις μήνες στις επιχειρήσεις και κάθε επόμενο μήνα τον προηγούμενο στους ιδιώτες για τα εισιτήρια.
Είναι προφανές ότι με αυτήν την τακτική το Υπουργείο Ναυτιλίας οδηγεί σε απαξίωση το Μεταφορικό Ισοδύναμο, καθώς όταν οι πληρωμές έχουν τέτοια μεγάλη καθυστέρηση, χρόνο με το χρόνο θα λιγοστεύουν οι επιχειρήσεις που θα υποβάλουν τα χαρτιά τους, αφού ο κάθε επαγγελματίας δεν θα επωμίζεται τα πρόσθετα κόστη αμοιβών για χρήματα που δεν θα ξέρει πότε θα λάβει. Πρέπει ωστόσο να επισημάνουμε ότι ο Γενικός Γραμματέας Νησιωτικής Πολιτικής κ. Κουτουλάκης φέρεται να έχει εξαντλήσει κάθε περιθώριο για τη συντόμευση των πληρωμών, αυτό όμως δεν είναι στο χέρι του καθώς τον πρώτο και τον τελευταίο λόγο έχει το Υπουργείο Οικονομικών, το οποίο με τη μέχρι τώρα στάση που κρατά δείχνει πως δεν έχει σε προτεραιότητα τις πληρωμές του Μεταφορικού Ισοδύναμου, οι οποίες καλύπτονται από το πρόγραμμα Δημόσιων Επενδύσεων.
Είναι προφανές ότι αφού πρώτα ολοκληρωθούν οι πληρωμές και ενημερώσει επίσημα το Υπουργείο Ναυτιλίας μέχρι πότε έχει πληρώσει τους ιδιώτες και τις επιχειρήσεις, σε περίπτωση που συνεχίζουν να υπάρχουν εκκρεμότητες μηνών για το 2021 το ζήτημα του Μεταφορικού Ισοδύναμου θα πρέπει να απασχολήσει τους τοπικούς φορείς, καθώς αν δεν διεκδικήσουν τα αυτονόητα θα πρέπει να θεωρείται δεδομένο ότι θα επαναληφθούν τα ίδια και φέτος, ώστε τελικά το μέτρο να οδηγηθεί σε απαξίωση.