- Στα χαρτιά η υλοποίηση του έργου που θα δώσει νέα ώθηση στον τουρισμό κρουαζιέρας, την ώρα που άλλα νησιά βουλιάζουν από πλοία από τον Μάρτιο μέχρι το Νοέμβριο
«Τουρισμός χωρίς υποδομές δεν γίνεται», φωνάζουν εδώ και δεκαετίες οι τουριστικοί πράκτορες, αλλά οι τοπικοί φορείς περί άλλων τυρβάζουν, με συνέπεια κάθε χρόνο να μετριούνται στα δάχτυλα οι προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων στη Λέσβο, όταν άλλα νησιά βουλιάζουν από θαλάσσης και αέρος κάθε καλοκαίρι.
Σύμφωνα με τις συμφωνίες που έχουν κλειστεί μέχρι στιγμής, η Μυτιλήνη θα υποδεχτεί φέτος μόλις 15 κρουαζιερόπλοια, ενώ αν είχε κατασκευαστεί η πολυσυζητημένη προβλήτα που προβλέπεται και στο master plan του λιμανιού οι προσεγγίσεις αυτές θα μπορούσαν να ήταν πολλαπλάσιες, όπως στη Σαντορίνη, την Πάτμο, την Κέρκυρα και πολλά ακόμη νησιά που υποδέχονται πάνω από 1.000 πλοία κρουαζιέρας κάθε τουριστική σεζόν!
Όπως είναι γνωστό, η έγκριση του master plan έχει “κολλήσει” στις τροποποιήσεις και τις αλλαγές που ζήτησε η σημερινή Διοίκηση του Λιμενικού Ταμείου και του Δήμου και το έργο της προβλήτας, που δεν ξεπερνά σε προϋπολογισμό τις 350.000 ευρώ, θα παραμείνει για πολλά χρόνια ακόμη ως σχέδιο επί χάρτου.
Οι προσεγγίσεις
Σύμφωνα με τα στοιχεία που μας έδωσε ο τουριστικός πράκτορας, Ηλίας Πίκουλος, ποδαρικό στο λιμάνι της Μυτιλήνης θα κάνει το κρουαζιερόπλοιο “Insignia”, στις 17 Απριλίου, προερχόμενο από τα απέναντι παράλια. Θα ακολουθήσουν 14 ακόμη αφίξεις τους επόμενους μήνες και ενδέχεται να προστεθούν ορισμένα επιπλέον δρομολόγια από το πλοίο “Gemini” που εκδήλωσε ενδιαφέρον το τελευταίο διάστημα. Πιο αναλυτικά, οι προσεγγίσεις που έχουν προγραμματιστεί είναι οι εξής:
- 17 Απριλίου – “Insignia”
- 14 Μαΐου – “S.S. Voyager”
- 15 Μαΐου και 20 Οκτωβρίου – “S.S.Explorer”
- 28 Μαΐου, 1η Ιουλίου και 27 Οκτωβρίου – “Nautica”
- 18 Ιουλίου – “Riviera”
- 1η Ιουνίου, 13 Ιουνίου, 28 Αυγούστου, 9 Σεπτεμβρίου, 11 Σεπτεμβρίου και 23 Σεπτεμβρίου – “Arethusa”
- 29 Σεπτεμβρίου Azamara “Journey”.
Οι επιβάτες των παραπάνω πλοίων είναι κυρίως Αμερικανοί και λιγότεροι Ευρωπαίοι τουρίστες που έχουν κλείσει τις κρουαζιέρες από την περσινή χρονιά. Η χωρητικότητα των περισσότερων κρουαζιερόπλοιων είναι 600 άτομα, με εξαίρεση το “Riviera” και το “Explorer” που μεταφέρουν μέχρι και 1.200 επιβάτες. Το “Arethusa” είναι μικρό πλοίο χωρητικότητας 80 επιβατών.
Δυσανάλογα μεγέθη
Όπως είναι εύλογο, με αυτά τα μεγέθη δεν μπορεί ένα νησί, όπως η Λέσβος, να μιλά για τουρισμό κρουαζιέρας, παρά το γεγονός ότι πληροί όλες τις προϋποθέσεις για την προσέλκυση επισκεπτών που θέλουν να περιηγηθούν στα αξιοθέατα και τα χωριά του. Αυτό αποδεικνύεται άλλωστε κάθε χρόνο από τον ενθουσιασμό των τουριστών μετά από τις εκδρομές στην Πέτρα, το Μόλυβο, την Αγιάσο, το Πλωμάρι, τη Γέρα και τις δηλώσεις τους για τις ομορφιές του νησιού μας.
Όπως είπε στα “Νέα της Λέσβου” ο κ. Πίκουλος, «η μοίρα του τόπου μας κρίνεται από εμάς τους ίδιους, αλλά πρώτα από τους ανθρώπους που κρατάνε τις καρέκλες και διαχειρίζονται τα μικρά και μεγάλα ζητήματα του νησιού μας. Η έλλειψη συνεργασίας μεταξύ των αυτοδιοικητικών είναι η παθογένεια του τόπου μας. Τώρα που έπεσαν τόσα κονδύλια με το μεταναστευτικό από την πολιτεία ήταν ευκαιρία να γίνουν πολλά σοβαρά έργα, όπως η προβλήτα. Δυστυχώς, αυτοί που διοικούν δεν δέχονται συμβουλές από ανθρώπους που έχουν γνώση του αντικειμένου με το οποίο ασχολούνται μια ζωή, τον τουρισμό και ειδικότερα την κρουαζιέρα».
Αξίζει να σημειωθεί ότι στο master plan του υφιστάμενου λιμανιού αναφέρεται πως είναι αναγκαία η κατασκευή εξωτερικής προβλήτας για την προσέγγιση κρουαζιερόπλοιων μήκους 250 – 300 μέτρων. Έτσι, σύμφωνα με την μελέτη, «θα δημιουργηθούν δύο θέσεις παραβολής, μία στο υφιστάμενο κρηπίδωμα του προσήνεμου μόλου και εξωτερικά αυτού μήκους 300 μ. με την αναγκαία ομαλοποίηση του υφιστάμενου μετώπου λιθοδομής – σημερινού κυματοθραύστη – και η δεύτερη, νέα κατασκευή, σε μορφή dolphin και αυτή εξωτερικά του προσήνεμου μόλου και προς δυτικά αυτού, με ικανή απόσταση η μία από την άλλη και με προσανατολισμό ΒΔ. Τα σημεία στα οποία πρέπει να δοθεί προσοχή θεωρούνται: Η εξασφάλιση ικανού εύρους στις προβλήτες και ιδιαίτερα στην πρώτη (300 μ.) με προσανατολισμό Α – Δ προκειμένου να δίδεται η ευχέρεια προσέγγισης των λεωφορείων μέχρι τα σημεία αποεπιβίβασης – μπαρκαρίζα των πλοίων. Θα πρέπει να υπάρχει σαφής και κατάλληλος διαχωρισμός και στα δύο τμήματα του κρηπιδώματος, όπου εσωτερικά του λιμένος θα γίνεται χρήση από επιβατηγά οχηματαγωγά και ένα φορτηγό πλοίο. Αυτό προκειμένου, αφενός να μπορεί να τηρούνται ικανοποιητικά τα μέτρα για το ISPS για τα κρουαζιερόπλοια, που είναι άκρως υποχρεωτικά και αφετέρου να δημιουργούνται ξεχωριστοί χώροι για επιβάτες Schengen και Non Schengen. Σε κατάλληλο σημείο του λιμενικού χώρου, θα πρέπει να κατασκευαστεί ο επιβατηγός σταθμός για την κρουαζιέρα passengers terminal και να εξοπλιστεί με τις αναγκαίες συσκευές και μέσα που προβλέπονται από το ΔΚ ISPS για το Maritime Security».
Από την πλευρά του, ο Αντιπρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου, Κώστας Παπαδόπουλος, δήλωσε στα “Νέα της Λέσβου” ότι δεν μπορεί να γίνει κανένα έργο ή παρέμβαση στο λιμάνι πριν την ολοκλήρωση και έγκριση του master plan: «Ούτε η Σαντορίνη ή η Πάτμος έχουν προβλήτα, αλλά έχουν εκατοντάδες αφίξεις κρουαζιερόπλοιων. Επομένως, το νησί μας υστερεί και σε άλλες υποδομές που θα προσελκύσουν τους επισκέπτες. Η Διοίκηση το Λιμενικού Ταμείου καταβάλλει κάθε δυνατή προσπάθεια για την αναβάθμιση των εγκαταστάσεων σε όλο το νησί».