- Δεν ισχύει η πλειοψηφία των 3/5 στην Οικονομική Επιτροπή και στην Επιτροπή Ποιότητας Ζωής, ούτε ο υποχρεωτικός ορισμός Αντιδημάρχων στις Δημοτικές Ενότητες από την πλειοψηφία
- Αλλαγές και στους Προέδρους των Κοινοτήτων
Τα πάνω – κάτω στην λειτουργία των Δήμων φέρνουν οι αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας που έκρινε ως αντισυνταγματικές τις αλλαγές που εφάρμοσε η κυβέρνηση της ΝΔ μόλις ανέλαβε τα ηνία της χώρας, το καλοκαίρι του 2019, και λίγες μέρες πριν αναλάβουν καθήκοντα οι Δημοτικές Αρχές, τον Σεπτέμβριο της ίδιας χρονιάς. Οι αποφάσεις αυτές αφορούν στον ορισμό των Αντιδημάρχων, στον τρόπο εκλογής των Προέδρων στις Κοινότητες και στην λειτουργία των Οικονομικών Επιτροπών και των Επιτροπών Ποιότητας Ζωής.
Εφόσον οι αλλαγές κρίθηκαν αντισυνταγματικές, τίθεται ζήτημα νομιμότητας των αποφάσεων των Δήμων αυτά τα 3 σχεδόν χρόνια, ενώ επιβάλλεται η εφαρμογή των αποφάσεων του ΣτΕ από δω και πέρα. Το Υπουργείο Εσωτερικών καλείται να καταργήσει τις κριθείσες ως αντισυνταγματικές διατάξεις και να επαναφέρει σε ισχύ εκείνες του νόμου του “Κλεισθένη”, δίνοντας εντολή στους Δημάρχους και τα Δημοτικά Συμβούλια σε όλη τη χώρα για την αμελλητί εφαρμογή τους.
Θυμίζουμε ότι η σημερινή κυβέρνηση με δύο διαδοχικές νομοθετικές πρωτοβουλίες, οι οποίες εκδηλώθηκαν σε απόσταση ελάχιστων ημερών μεταξύ τους, μετά τις αυτοδιοικητικές εκλογές του 2019 και πριν από την εγκατάσταση των νέων αρχών τους την 1η Σεπτεμβρίου του ίδιου έτους, αποφάσισε ότι:
– Σε Δημοτική Κοινότητα που εκτείνεται στην εδαφική περιφέρεια νησιού ο Δήμαρχος ορίζει ως Αντιδήμαρχο, Σύμβουλο της πλειοψηφίας, ενώ σύμφωνα με την ισχύουσα ρύθμιση κατά τη διενέργεια των αυτοδιοικητικών εκλογών τον Μάιο και τον Ιούνιο του 2019 ο Αντιδήμαρχος μπορούσε να προέρχεται και από τη μειοψηφία, αρκεί ο ορισμός του να εγκρινόταν από την πλειοψηφία της παράταξής του.
– Πρόεδρος του Συμβουλίου Κοινότητας με πληθυσμό μεγαλύτερο των 300 κατοίκων ορίζεται ο Σύμβουλος του πρώτου κατά σειρά συνδυασμού που έλαβε τους περισσότερους σταυρούς προτίμησης μεταξύ των υποψηφίων του, ενώ σύμφωνα με την ισχύουσα ρύθμιση κατά τη διενέργεια των αυτοδιοικητικών εκλογών τον Μάιο και τον Ιούνιο του 2019, ο Πρόεδρος αναδεικνυόταν από το σύνολο των μελών του Συμβουλίου με ψηφοφορία μεταξύ των επικεφαλής των δύο πρώτων σε ψήφους συνδυασμών.
– Τα εκλεγόμενα μέλη της Οικονομικής Επιτροπής και της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής καθορίστηκαν σε αριθμό που εξασφαλίζει, υποχρεωτικά, την πλειοψηφία στην παράταξη του Δημάρχου, ο οποίος υποδεικνύει επίσης, τα τρία πέμπτα (3/5) των μελών στα Διοικητικά Συμβούλια των Νομικών Προσώπων του Δήμου, ενώ στην ισχύουσα ρύθμιση κατά τη διενέργεια των αυτοδιοικητικών εκλογών τον Μάιο και τον Ιούνιο του 2019 οι έδρες στις Επιτροπές και, αντιστοίχως, οι θέσεις στα Διοικητικά Συμβούλια κατανέμονταν μεταξύ των παρατάξεων και των μεμονωμένων υποψηφίων αναλόγως των ψήφων τους στο Δημοτικό Συμβούλιο.
Το Γ’ Τμήμα παρέπεμψε τις υποθέσεις στην Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας για οριστική κρίση. Οι υποθέσεις συζητήθηκαν στη συνεδρίασή της τον Μάιο και κρίθηκαν αντισυνταγματικές. Κατόπιν αυτών, οι Δήμοι υποχρεούνται, συνταγματικά, να συμμορφώνονται στις δικαστικές αποφάσεις. Οι πράξεις που ακυρώθηκαν ή που αναμένεται να ακυρωθούν από την Ολομέλεια πρέπει να αντικατασταθούν με νέες και εν προκειμένω με αυτές που ίσχυαν κατά τη διενέργεια των αυτοδιοικητικών εκλογών του 2019.
Αντίθετες στις συνταγματικές αρχές της λαϊκής κυριαρχίας, της ισότητας των όρων του εκλογικού αγώνα και της ελεύθερης και ανόθευτης λαϊκής θέλησης είναι, επίσης, και οι πράξεις με τις οποίες διορίστηκαν σε όλη την χώρα Αντιδήμαρχοι σε άλλες Δημοτικές Κοινότητες στην εδαφική περιφέρεια νησιού, ορίστηκαν οι Πρόεδροι σε Συμβούλια Κοινοτήτων με πληθυσμό μεγαλύτερο των 300 κατοίκων ή καθορίστηκε η σύνθεση της Οικονομικής Επιτροπής, της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής ή των Διοικητικών Συμβουλίων σε Νομικά Πρόσωπα Δήμων.