- “Στο περίμενε” βρίσκεται εδώ και 4 μήνες η Περιφέρεια που θα πρέπει να εγκρίνει τις νέες απαλλοτριώσεις μετά από την αλλαγή της χάραξης ώστε να προχωρήσει στην ανάθεση του έργου
Στα αζήτητα των γραφείων του Υπουργείου Υποδομών φαίνεται πως έχει παραπέσει ο φάκελος του έργου του νέου οδικού άξονα Καλλονής – Πέτρας που έχει εξαφανιστεί μετά από την αλλαγή της χάραξης επειδή περνούσε μέσα από το ταχυδιυλιστήριο του σχεδιαζόμενου φράγματος Τσικνιά. Εδώ και 4 μήνες οι διαδικασίες έχουν “κολλήσει” στο Υπουργείο που πρέπει να στείλει στην Περιφέρεια τις νέες απαλλοτριώσεις που απαιτούνται για τη νέα χάραξη. Παρά τις πιέσεις της Περιφέρειας που είχε ζητήσει να επιταχυνθούν οι διαδικασίες ώστε το σημαντικό αυτό έργο να ξεκινήσει μέσα στο καλοκαίρι, δεν υπάρχει καμία, απολύτως, εξέλιξη, γεγονός που γεννά ερωτηματικά ως προς την τύχη που θα έχει από δω και πέρα.
Ήδη έχουν χαθεί 15 μήνες από τις καθυστερήσεις και τις τρικλοποδιές που παρουσιάστηκαν στην ανάθεση του νέου οδικού άξονα Καλλονής – Πέτρας, που δημοπρατήθηκε τον Μάιο του 2021 με την προσδοκία ότι θα ξεκινούσε το περασμένο φθινόπωρο. Αν και η Περιφερειακή Αρχή κατάφερε να σώσει “στο παρά 5” το σημαντικό αυτό έργο που πολεμήθηκε από παντού, το Υπουργείο δεν δείχνει την βούληση να προχωρήσει απρόσκοπτα από δω και πέρα, διορθώνοντας τα λάθη που έγιναν από τις δικές του Υπηρεσίες στις μελέτες του δρόμου και του φράγματος Τσικνιά.
«Από σαράντα κύματα»
Θυμίζουμε ότι τα εμπόδια ξεπεράστηκαν ένα προς ένα με συντονισμένες ενέργειες από την Περιφέρεια και τον Βουλευτή του Νομού μας, Χαράλαμπο Αθανασίου, όταν τον περασμένο Σεπτέμβριο παρουσιάστηκε η πρώτη σοβαρή εμπλοκή με την μελέτη που έδειχνε τον δρόμο να περνά μέσα από τον ταμιευτήρα του φράγματος Τσικνιά. Αυτός ήταν και ο λόγος που το Ελεγκτικό Συνέδριο επέστρεψε αρχικά τον φάκελο του προσυμβατικού ελέγχου μέχρι να γίνουν οι απαραίτητες διορθώσεις. Στη συνέχεια η Περιφέρεια κατέθεσε προσφυγή με όλα τα νέα στοιχεία και τις τροποποιήσεις επί της χάραξης, η οποία έγινε δεκτή με την απόφαση που εκδόθηκε την περασμένη άνοιξη.
Παράλληλα, η Περιφέρεια κατάφερε να ξεπεράσει και το δεύτερο σοβαρό εμπόδιο που παρουσιάστηκε στην ανάθεση του έργου, όταν ομάδα αγροτών της Αγίας Παρασκευής είχε προσφύγει στο Συμβούλιο της Επικρατείας ζητώντας την ακύρωση του έργου. Οι αγρότες είχαν ξεσηκωθεί κατά του έργου από τον περασμένο Σεπτέμβρη, υποστηρίζοντας ότι η χάραξη του νέου δρόμου θίγει τα συμφέροντα και καταστρέφει τις περιουσίες τους και για τον λόγο αυτό μάλιστα είχαν καταθέσει εκτός της προσφυγής, και αίτηση αναστολής κάθε ενέργειας για την έναρξη του έργου, μπλοκάροντας την εκδίκαση των απαλλοτριώσεων.
Τον περασμένο Δεκέμβριο, κατά την εκδίκαση στο ΣτΕ, οι δικηγόροι της ομάδας των αγροτών ζήτησαν αναβολή, αλλά το δικαστήριο δεν έκανε δεκτό το αίτημά τους και η υπόθεση συζητήθηκε κανονικά. Οι ενιστάμενοι υποστήριξαν ότι δεν είχαν ενημερωθεί, όπως θα έπρεπε, από την Περιφέρεια για την χάραξη του νέου δρόμου που δημοπρατήθηκε τον περασμένο Μάιο. Όταν στην πορεία έλαβαν γνώση για την απαλλοτρίωση εκατοντάδων στρεμμάτων γης προκειμένου να εκτελεστεί το έργο, διαπίστωσαν ότι η ζημιά που θα υποστούν οι περιουσίες και κατ’ επέκταση το εισόδημά τους θα είναι μεγάλη και γι’ αυτό αποφάσισαν να προσφύγουν δικαστικώς, αλλά το ΣτΕ απέρριψε την προσφυγή, όπως έχει συμβεί και σε άλλες ανάλογες περιπτώσεις.
Όπως είναι γνωστό, η χρηματοδότηση του νέου οδικού άξονα Καλλονής – Πέτρας, 20 εκατ. ευρώ, εξασφαλίστηκε από το πρόγραμμα ΕΣΠΑ και αφορά στο πρώτο τμήμα από την διασταύρωση της Αγίας Παρασκευής μέχρι την διασταύρωση προς Στύψη. Με την κατασκευή του νέου δρόμου θα βελτιωθεί σε μεγάλο βαθμό η οδική ασφάλεια για τους επισκέπτες και τους ντόπιους οδηγούς, αφού θα παρακαμφθούν οι επικίνδυνες στροφές και ταυτόχρονα θα μειωθεί η απόσταση προς όλα τα χωριά της βόρειας Λέσβου.
Ο Περιφερειάρχης, Κώστας Μουτζούρης είχε θέσει το ζήτημα της ανάρτησης των νέων απαλλοτριώσεων στον Υπουργό Υποδομών, Κώστα Καραμανλή και τον αρμόδιο Υφυπουργό, Γιώργο Καραγιάννη, που επισκέφτηκαν το νησί μας τον Μάιο, αλλά μέχρι στιγμής δεν υπάρχει καμία θετική εξέλιξη. Σύμφωνα με πληροφορίες, η Περιφερειακή Αρχή περιμένει ότι ο φάκελος του έργου θα αποσταλεί έως το τέλος του μήνα, ενώ σε διαφορετική περίπτωση ο Κ. Μουτζούρης θα μεταβεί στην Αθήνα στις αρχές Σεπτεμβρίου για να πιέσει τα αρμόδια στελέχη του Υπουργείου να βρεθεί άμεσα λύση.