- Ολοκληρώνονται οι διαδικασίες κήρυξης των αναγκαστικών απαλλοτριώσεων ακινήτων στην περιοχή κατασκευής του έργου
Έφθασε η ώρα της δημοπράτησης για το μεγάλο έργο της κατασκευής του φράγματος Τσικνιά, προϋπολογισμού 106 εκατ. ευρώ που χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης. Οι διαδικασίες κήρυξης των αναγκαστικών απαλλοτριώσεων ακινήτων στην περιοχή κατασκευής του έργου προχώρησαν μέσα στο καλοκαίρι με τις αναρτήσεις που έγιναν από τους δύο Δήμους και πλέον ο χρόνος μετρά αντίστροφα για να βγει στον αέρα ο διεθνής διαγωνισμός ανάθεσης.
Όπως δήλωσε στα “Νέα της Λέσβου” ο Βουλευτής του Νομού μας και Αντιπρόεδρος της Βουλής, Χαράλαμπος Αθανασίου, «τέλος Σεπτεμβρίου με αρχές Οκτωβρίου θα είμαστε έτοιμοι για την δημοσίευση του διαγωνισμού κατασκευής ενός σημαντικού έργου για όλη τη Λέσβο».
Οι διαδικασίες επιταχύνθηκαν μετά από την επίσκεψη του Υπουργού Υποδομών, Κώστα Καραμανλή στο νησί μας, στο τέλος Ιουνίου, κατά την οποία δεσμεύτηκε ότι το φράγμα Τσικνιά θα δημοπρατηθεί πριν από το τέλος του χρόνου, μέσα στο φθινόπωρο. Λίγες μέρες μετά, η Γενική Γραμματεία Υποδομών δημοσίευσε την σχετική ανακοίνωση για τις απαλλοτριώσεις, μαζί με το τοπογραφικό διάγραμμα και τον κτηματολογικό πίνακα που αναρτήθηκαν στα δύο Δημαρχεία, Μυτιλήνης και Δυτικής Λέσβου, προς ενημέρωση όλων των ενδιαφερομένων.
Με την ανακοίνωση αυτή, κλήθηκαν οι ενδιαφερόμενοι ιδιοκτήτες των ακινήτων που προτείνεται η απαλλοτρίωσή τους, για λόγους δημόσιας ωφέλειας να εκφράσουν τις τυχόν αντιρρήσεις τους για την προτεινόμενη κήρυξη αναγκαστικής απαλλοτρίωσης σε βάρος των ακινήτων τους ή να υποδείξουν, τεκμηριωμένα, άλλο ακίνητο για την ικανοποίηση δημόσιας ωφέλειας και του γενικού δημόσιου συμφέροντος. Επίσης, έγινε έλεγχος της ορθότητας και πληρότητας του Κτηματολογίου και υποβλήθηκαν ενστάσεις για διόρθωση/συμπλήρωση, εφόσον απαιτείται, προκειμένου να αποφευχθούν προσκόμματα στην εξέλιξη της διαδικασίας της απαλλοτρίωσης που ενδεχομένως θα επιφέρουν σημαντικές καθυστερήσεις στην ανάληψη των οφειλόμενων αποζημιώσεων και την αντικατάσταση των απαλλοτριούμενων ακινήτων τους. Παράλληλα, έχει εγκριθεί η μελέτη σκοπιμότητας, καθώς και η μελέτη ανάλυσης κόστους – οφέλους, με σκοπό ο διαγωνισμός να τρέξει τους επόμενους μήνες.
Η κατασκευή του φράγματος Τσικνιά είναι ένα από τα μεγαλύτερα έργα που έχουν εκτελεστεί ποτέ στη Λέσβο και η ιστορία του ξεκίνησε από το 2007, όταν έγιναν οι πρώτες συζητήσεις για την οριστική αντιμετώπιση του προβλήματος υδροδότησης στο νησί μας. Η χωρητικότητα του φράγματος θα είναι 12 εκατ. κυβικά μέτρα νερού, ενώ η έκταση της λεκάνης κατάκλισης του ταμιευτήρα θα φτάνει τα 84 τετραγωνικά χιλιόμετρα. Οι μελέτες που εκπονήθηκαν όλα αυτά τα χρόνια αφορούν και στα συμπληρωματικά έργα του φράγματος για την μέση ημερήσια παροχή 40.000 κυβικών μέτρων νερού.
Από την Αγία Παρασκευή στη Μυτιλήνη
Ο αγωγός μεταφοράς του νερού από τον Τσικνιά στην Μυτιλήνη υπολογίζεται ότι θα έχει μήκος 41,7 χλμ., ενώ προς την Καλλονή 3,7 χλμ. και την Αγία Παρασκευή 8,5 χλμ.. Η μεγαλύτερη ποσότητα νερού θα μεταφέρεται με αγωγούς σύνδεσης από το φράγμα στην Μυτιλήνη, ενώ υπολογίζεται ότι θα καλύπτεται εξ ολοκλήρου και η υδροδότηση της Καλλονής και της Αγίας Παρασκευής. Επίσης, σε δεύτερη φάση, έχει μελετηθεί η δυνατότητα κάλυψης των αναγκών στον Πολιχνίτο και την Γέρα.
Το πρόγραμμα εκτέλεσης έργων αρμοδιότητας του Υπουργείου Υποδομών μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης περιλαμβάνει ένα μεγάλο αριθμό έργων βασικής υποδομής της χώρας στο οποίο εντάσσονται τόσο τα εξελισσόμενα έργα, όσο και εκείνα που κρίνεται απαραίτητη η εκτέλεσή τους, προκειμένου η χώρα να αποκτήσει την απαραίτητη υποδομή που θα συμβάλλει στην οικονομική ανάπτυξη και την κοινωνική συνοχή. Στο πρόγραμμα περιλαμβάνονται σημαντικά τμήματα του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών (οδικοί άξονες, σιδηρόδρομοι, λιμένες και αεροδρόμια) και λοιπά βασικά έργα, κυρίως οδικοί άξονες, που έχουν σε μεγάλο βαθμό διαλειτουργικό και υπερτοπικό χαρακτήρα και σε κάθε περίπτωση αποτελούν αναπτυξιακές δράσεις υψηλής προτεραιότητας για την επιτάχυνση της οικονομικής ανάπτυξης.
Τα έργα αφορούν σε σχεδιαζόμενα έργα που συγχρηματοδοτούνται ή σχεδιάζεται να συγχρηματοδοτηθούν από προγράμματα της Ε.Ε. ορισμένης διάρκειας, υποστηρίζονται ή θα υποστηριχθούν από διεθνείς ή άλλους μηχανισμούς χρηματοδότησης και οι τυχόν καθυστερήσεις των απαλλοτριώσεων θα επιφέρουν σοβαρές επιπτώσεις στην έγκαιρη υλοποίηση των έργων και την απορρόφηση των συγχρηματοδοτούμενων πόρων.
Ο Χ. Αθανασίου
Σε δήλωσή του στα “Νέα της Λέσβου” ο Χ. Αθανασίου, ο οποίος έτρεξε από την αρχή μέχρι το τέλος για την υλοποίηση αυτού του έργου, τόνισε: «Όπως είχαμε υποσχεθεί, η κατασκευή του φράγματος Τσικνιά θα προχωρήσει πολύ γρήγορα. Οι διαδικασίες για τις απαλλοτριώσεις ολοκληρώνονται και μέχρι το τέλος του μήνα ή το αργότερο αρχές Οκτωβρίου θα ανακοινωθεί η δημοπράτηση του έργου για την κατάθεση των προσφορών και την τελική ανάθεση».