Κάλλιο αργά παρά ποτέ για το Μεταφορικό Ισοδύναμο από το Επιμελητήριο Λέσβου, το οποίο 2,5 μήνες πριν συμπληρωθεί και τρίτο εξάμηνο ΜΗ πληρωμής των επιχειρήσεων και ενώ παραμένουν απλήρωτα από τις αρχές του έτους τα εισιτήρια των επιβατών με αεροπλάνα και βαπόρια, απηύθυνε το πρώτο έγγραφό του προς το αρμόδιο Υπουργείο Ναυτιλίας, επισημαίνοντας τη μεγάλη καθυστέρηση.
Ουσιαστικά το Επιμελητήριο Λέσβου με τον τρόπο του επιχειρεί να αφυπνίσει την κυβέρνηση μεταφέροντας την δυσαρέσκεια των κλάδων των επιχειρηματιών από τις καθυστερήσεις στις πληρωμές. Αν και ο κορυφαίος φορέας εκπροσώπησης των επιχειρηματιών για τη Λέσβο μέχρι τώρα είχε αποφύγει να χτυπήσει καμπανάκι προς την κυβέρνηση, ευθέως, ως Επιμελητήριο Λέσβου αφήνοντας άλλους φορείς, όπως το Οικονομικό Επιμελητήριο και τον Εμπορικό Σύλλογο Μυτιλήνης να αναδείξουν το θέμα, η αναξιοπιστία που δείχνουν το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, όπως και το Υπουργείο Ανάπτυξης (καθώς ούτε μετά την επίσκεψη του Αναπληρωτή Υπουργού Ανάπτυξης Νίκου Παπαθανάση στη Μυτιλήνη στα τέλη του Σεπτεμβρίου έχει αλλάξει κάτι σε θετική κατεύθυνση), απειλεί να καταστήσει υπόλογο το Επιμελητήριο Λέσβου για σιωπηρή ανοχή. Πέραν του ότι και σε επίπεδο Ομίλου Νησιωτικών Επιμελητηρίων ο Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομικών, Θεόδωρος Σκυλακάκης, είχε δεσμευτεί αλλά δεν τήρησε τις δεσμεύσεις του και προς τούτο η διοίκηση του επιχειρηματικού φορέα σπεύδει, έστω και καθυστερημένα, να κάνει την παρέμβαση που πρέπει.
Με τη χθεσινή επιστολή του το Επιμελητήριο Λέσβου αφενός μεν έρχεται ως σύμβουλος του Κράτους στα επιχειρηματικά θέματα να «ταρακουνήσει» τους κυβερνώντες για τη δυσαρέσκεια των επιχειρηματιών σε μία περίοδο έλλειψης ρευστότητας στην αγορά και αφετέρου να δείξει ότι δεν έχει πρόβλημα να παρεμβαίνει σε τέτοια θέματα ανεξαρτήτως κυβερνήσεων. Τον τελευταίο σχεδόν ένα χρόνο πριν τις επιμελητηριακές εκλογές που προσδιορίζονται για τον Νοέμβριο του 2023 ήδη έχουν αρχίσει σε τοπικό επίπεδο οι κινήσεις για τη συγκρότηση συνδυασμών. Προς τούτο δεν είναι τυχαίο άλλωστε πως η διοίκηση του Επιμελητηρίου Λέσβου στην επιστολή της προς τον Υπουργό φροντίζει να τονίσει ότι βρίσκεται κοντά στους επιχειρηματίες και αφουγκράζεται τα προβλήματά τους.
Οι πληρωμές
Η παρέμβαση του Επιμελητηρίου Λέσβου γίνεται σε μία περίοδο κατά την οποία η καθυστέρηση των πληρωμών έχει φτάσει πλέον σε προκλητικά επίπεδα από πλευράς των συναρμόδιων υπουργείων, καθώς για το πρώτο εξάμηνο του 2022 δεν έχει ανοίξει ακόμα ούτε η ηλεκτρονική πλατφόρμα για την υποβολή των εξόδων που έκαναν στις μεταφορές εμπορευμάτων και πρώτων υλών από και προς τη Λέσβο οι επιχειρήσεις των νησιών μας. Αυτό σημαίνει πως δεν υπάρχει περίπτωση το Μεταφορικό Ισοδύναμο του 2022 για τις επιχειρήσεις να πληρωθεί μέσα στο τρέχον έτος, ούτε το πρώτο εξάμηνο! Κι αυτό καθώς ενώ μας χωρίζουν μόλις 2,5 μήνες από την εκπνοή του έτους και του τρίτου απλήρωτου εξαμήνου και δεν έχει ανοίξει ακόμα η πλατφόρμα για το πρώτο εξάμηνο του 2022. Στην καλύτερη περίπτωση μέχρι το τέλος του έτους να πληρωθεί το δεύτερο εξάμηνο του 2021, καθώς οφείλουν και από αυτό το έτος, όπως ήδη αναφέραμε.
Ουσιαστικά με αυτό τον τρόπο τα Υπουργεία Ναυτιλίας και Ανάπτυξης έχουν καταστήσει ανενεργό το Μεταφορικό Ισοδύναμο οδηγώντας το στην απαξίωση. Όταν οι πολίτες και οι επιχειρήσεις έχουν ξεχάσει πότε υπέβαλαν τα έξοδά τους και πότε θα πάρουν τα χρήματα, είναι λογικό αυτό να λειτουργεί αποθαρρυντικά, ενώ στην παρούσα χρονική συγκυρία θα έπρεπε να είχαν ξεπεραστεί τέτοια ζητήματα και να μιλούσαν για τη διεύρυνση του μέτρου και σε άλλους τομείς, όπως η επιδότηση των εισιτηρίων των επισκεπτών. Και μία τέτοια εξέλιξη θα αποτελούσε εργαλείο στα χέρια των συναρμόδιων Υπουργείων, ώστε να μπορούν στοχευμένα έστω και σε πιλοτική μορφή να ενισχύουν συγκεκριμένες περιοχές της Ελλάδας που αντιμετωπίζουν ιδιαιτερότητες και προβλήματα, όπως για παράδειγμα τα νησιά του Βόρειου Αιγαίου από το μεταναστευτικό.
Οι ευθύνες της Αυτοδιοίκησης
Από την άλλη πλευρά ξεκάθαρες είναι και οι ευθύνες της Τοπικής Αυτοδιοίκησης πρώτου και δεύτερου βαθμού σε επίπεδο Λέσβου και Βορείου Αιγαίου, καθώς Δήμαρχοι και Περιφερειάρχης δεν διεκδίκησαν με ένταση από την κυβέρνηση την πληρωμή του Μεταφορικού Ισοδύναμου στην ώρα του και την τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων, τα οποία μεγάλωσαν με τη νέα πολιτική ηγεσία από το 2019, ωστόσο ούτε αυτά δεν τηρούνται.
«Αξιότιμε κ. Υπουργέ…»
Ολόκληρη η επιστολή του Επιμελητηρίου Λέσβου που απευθύνεται στον Υπουργό Ναυτιλίας, Γιάννη Πλακιωτάκη, αναφέρει τα ακόλουθα:
«Αξιότιμε κ. Υπουργέ,
Η εφαρμογή του μέτρου του Μεταφορικού Ισοδύναμου, μειώνει εν μέρει το υψηλό κόστος μεταφοράς των εμπορευμάτων από και προς τα νησιά, σε σχέση με το κόστος των χερσαίων μετακινήσεων. Ένα νησιωτικό κεκτημένο που κερδήθηκε από τους νησιώτες τα τελευταία χρόνια, μειώνοντας έτσι το έλλειμμα ανταγωνιστικότητας των νησιωτικών επιχειρήσεων, ενώ παράλληλα αποτελεί και ένα μέτρο συγκράτησης των τιμών.
Το εν λόγω μέτρο, αποτελεί ένα σημαντικό μέτρο στήριξης τόσο των νησιωτών όσο και των νησιωτικών επιχειρήσεων, με τις τελευταίες μάλιστα να αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα ρευστότητας, λόγω της πανδημίας, των ανατιμήσεων στην ενέργεια και στις πρώτες ύλες κ.ά..
Το Επιμελητήριο Λέσβου ως ο Φορέας εκπροσώπησης των επιχειρήσεων των νησιών της ευαίσθητης περιοχής του Βορειοανατολικού Αιγαίου, έχει γίνει αποδέκτης έντονης δυσαρέσκειας από τις επιχειρήσεις-μέλη μας για τις μεγάλες καθυστερήσεις στην πληρωμή του Μεταφορικού Ισοδύναμου αυτών.
Παρά τη διαβεβαίωση που έχουμε λάβει από τον Αναπληρωτή Υπουργό Οικονομικών αρμόδιο για τη Δημοσιονομική Πολιτική, κ. Θεόδωρο Σκυλακάκη, ότι η πληρωμή του Μεταφορικού Ισοδυνάμου θα προχωρήσει σύντομα και παρά τις επιστολές που τα Νησιωτικά Επιμελητήρια έχουμε αποστείλει, ως Επιμελητηριακός Όμιλος Ανάπτυξης Ελληνικών Νησιών (Ε.Ο.Α.Ε.Ν.) και Ελληνικός Επιμελητηριακός Επιχειρηματικός Σύνδεσμος Μεταφορών (Ε.Ε.ΣΥ.Μ.), συνεχίζει να παρατηρείται αδικαιολόγητα μεγάλη καθυστέρηση στην καταβολή αυτού.
Ως Διοίκηση του Επιμελητηρίου Λέσβου, αφουγκραζόμενοι τις ανάγκες των νησιωτικών επιχειρήσεων και λαμβάνοντας υπόψη όλα τα παραπάνω, σας ζητάμε να προβείτε στην επίσπευση των απαραίτητων διαδικασιών, αφενός για την άμεση καταβολή του Μεταφορικού Ισοδυνάμου στις επιχειρήσεις και αφετέρου για το άνοιγμα της πλατφόρμας υποβολής για το 2022».