- Τόσο στον αριθμό των τροχαίων όσο και στους θανάτους στην άσφαλτο η αύξηση είναι μεγάλη στην μετά lockdown εποχή
- Οι συλλήψεις για παραβιάσεις, με συχνότερη την οδήγηση χωρίς την κατοχή διπλώματος και την παραβίαση του ορίου ταχύτητας, ξεπερνούν κάθε μήνα τις 60 – 70
Αύξηση της τάξης του 44% στα τροχαία ατυχήματα παρατηρείται το 10μηνο του 2022 σε σύγκριση με το 10μηνο του 2021. Συγκεκριμένα κατά την περίοδο Ιανουαρίου 2021 έως 27 Οκτωβρίου 2021 καταγράφηκαν 75 ατυχήματα στην Λέσβο, ενώ την αντίστοιχη περίοδο κατά το 2022 τα περιστατικά αυτά ανήλθαν στα 108. Από αυτά, τα θανατηφόρα περιστατικά το 2021 ήταν 7, ενώ μέχρι στιγμής το 2022 φτάνουν τα 108. Την ίδια ώρα ακόμα πιο υψηλό είναι το ποσοστό των θυμάτων που άφησαν την τελευταία τους πνοή στην άσφαλτο ή στο νοσοκομείο βαριά τραυματισμένοι σε δυστυχήματα στη Λέσβο, όπου καταγράφεται μια αύξηση της τάξης του 57% σε σχέση με πέρυσι, πάντοτε συγκρίνοντας ίδιες χρονικές περιόδους.
Ενδιαφέρον επίσης παρουσιάζει ο υπέρογκος αριθμός των επικίνδυνων παραβάσεων (οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, παραβίαση κόκκινου φαναριού, οδήγηση χωρίς δίπλωμα κ.ά.), ο οποίος σύμφωνα με τα στοιχεία της Τροχαίας, ανέρχεται στις 3.166 περιπτώσεις για το 2021 και στις 4.761 για το 2022. Τα δεδομένα αυτά δεν θα μπορούσαν να μην προβληματίζουν τις τοπικές Αρχές, καθώς αναδεικνύουν ένα φαινόμενο το οποίο απασχολεί όχι μόνο το νησί, αλλά και όλη την Επικράτεια.
Οι αιτίες του φαινομένου στη Λέσβο
Πώς εξηγείται η αύξηση τόσο των περιστατικών παραβατικής οδηγικής συμπεριφοράς και των τροχαίων ατυχημάτων την φετινή χρονιά; Όπως επισημαίνει στα Νέα της Λέσβου ο Γενικός Αστυνομικός Διευθυντής Βορείου Αιγαίου, Υποστράτηγος Ελευθέριος Ντουρουντούς, ο οποίος κατέχει πολυετή εμπειρία: «Η άρση των μέτρων κατά του covid τον τελευταίο χρόνο επέδρασε καθοριστικά στην αύξηση των ανεπιθύμητων περιστατικών. Αν αναλογιστεί κανείς ότι για μεγάλο μέρος του 2021 ήμασταν περιορισμένοι, καταλαβαίνουμε πώς εξηγούνται εν μέρει οι συμπεριφορές αυτές, αφότου επανήλθαμε στους πρότερους ρυθμούς μας».
Ένας άλλος σημαντικός παράγοντας που υπογράμμισε ο κ. Ντουρουντούς, είναι η οδηγική συμπεριφορά του ατόμου: «Τα περισσότερα τροχαία που έχουμε δεν είναι αποτέλεσμα σύγκρουσης δυο οχημάτων, αλλά εκτροπής ή ανατροπής ενός οχήματος. Έτσι καταλήγουμε να γινόμαστε μάρτυρες πάρα πολλών ελαφρών τροχαίων ατυχημάτων, τα οποία κάποιες φορές αποδεικνύονται μοιραία».
Τα μέτρα του Στρατηγού
Ο Υποστράτηγος της ΕΛ.ΑΣ. για το Βόρειο Αιγαίο κ. Ντουρουντούς έχοντας συσσωρευμένη εμπειρία καθώς υπηρέτησε εκτός από νευραλγικά πόστα της αστυνομίας και κρίσιμες θέσεις και σε μεγαλουπόλεις, όπου τα προβλήματα από τα τροχαία είναι εντονότερα στη χώρα μας, καταγράφοντας τις ιδιαιτερότητες στη Λέσβο και γενικότερα στο Βόρειο Αιγαίο φρόντισε να πάρει δραστικά μέτρα.
Ένα τέτοιο είναι η κατοχή διπλώματος οδήγησης. Κι αυτό καθώς μέσα από στοχευμένους ελέγχους ο κ. Ντουρουντούς αποκάλυψε ότι είναι μεγάλο το ποσοστό των οδηγών που βρίσκονται για χρόνια στους δρόμους με αυτοκίνητα, μοτοποδήλατα και μοτοσικλέτες χωρίς να διαθέτουν δίπλωμα! «Οι συλλήψεις για παραβιάσεις, με συχνότερη την οδήγηση χωρίς την κατοχή διπλώματος και την παραβίαση του ορίου ταχύτητας, ξεπερνούν κάθε μήνα τις 60 με 70. Καταλαβαίνετε ότι κάνουμε ό,τι καλύτερο μπορούμε για την αποτροπή των δυσάρεστων περιστατικών, ωστόσο μεγάλη ευθύνη έχουν οι ίδιοι οι πολίτες, καθώς πολλοί από αυτούς οδηγούν χωρίς σύνεση και την δέουσα επιμέλεια», τονίζει ο Διευθυντής της Περιφερειακής Αστυνομίας. «Βεβαίως είναι θέμα παιδείας. Τεράστια ευθύνη όσον αφορά τους ανήλικους έχει η οικογένεια», καταλήγει.
Το φαινόμενο των τροχαίων ατυχημάτων αποτελεί ανοικτή «πληγή» για την ελληνική κοινωνία. Φυσικά οι αρμόδιες αρχές λαμβάνουν μέτρα αντιμετώπισης, ωστόσο μεγάλο μέρος ευθύνης βαρύνει τους ίδιους τους πολίτες, καθώς οι ίδιοι είναι υπεύθυνοι τόσο για την ζωή τους όσο και για την σωστή οδηγική συμπεριφορά. Με αυτόν τον τρόπο άλλωστε δίνουν το καλό ή το κακό παράδειγμα στους αυριανούς πολίτες, που δεν είναι άλλοι από τα παιδιά.