- Οι μαθητές δοκίμασαν το παραδοσιακό έδεσμα και είχαν την ευκαιρία να μάθουν τη συνταγή του, αλλά και τις ρίζες του στη Μικρά Ασία
Το Δημοτικό σχολείο Λουτρόπολης Θερμής συνεχίζοντας το πρωτοποριακό πρόγραμμα γνωριμίας των μαθητών με τις παραδοσιακές γεύσεις και τα προϊόντα του τόπου μας, σερβίροντάς τους στο σχολείο ξεχωριστά επιδόρπια, φίλεψε αυτή τη φορά τους μαθητές τον αγιασώτικο παραδοσιακό χαλβά.
Ειδικότερα, ένα πολύ ιδιαίτερο έδεσμα του τόπου μας, τον παραδοσιακό χαλβά της Αγιάσου – τα λεγόμενα χαλβαδόπ’ταρα – δοκίμασαν προχθές Τρίτη 13 Νοεμβρίου, οι μαθητές του Δημοτικού σχολείου Λουτρόπολης Θερμής, στο πλαίσιο του διατροφικού προγράμματος του σχολείου «Βελτιώνω τη διατροφή μου-ανακαλύπτω παραδοσιακές γεύσεις-γνωρίζω τα προϊόντα του τόπου μου».
Παρουσίαση της συνταγής
Μάλιστα οι μαθητές δεν δοκίμασαν απλά αυτό το παραδοσιακό έδεσμα, αλλά είχαν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν επί τόπου και την παρασκευή του. Τη συνταγή του χαλβά από «τσουγένι» (χαλβαδόξυλο) νερό, ζάχαρη και σουσάμι παρουσίασε ο Δημήτρης Κουντουρέλλης, ο οποίος κρατάει μέχρι σήμερα ζωντανή τη συνταγή που ο συνονόματος παππούς του έφερε από τη Μικρά Ασία, όταν ήρθε πρόσφυγας το 1922 και ρίζωσε από τότε στην Αγιάσο.
Ο Δημήτρης Κουντουρέλλης μοιράσθηκε με τους μαθητές πολλά άγνωστα στοιχεία γύρω από τον παραδοσιακό χαλβά της Αγιάσου. Το βασικό υλικό του, το «τσουγένι» (χαλβαδόξυλο) φυτρώνει μόνο στην Τουρκία, στη Ρωσία και στο Αφγανιστάν. Αυτό έχουν σαν βάση όλοι οι χαλβάδες και τα μαντολάτα. Τα «χαλβαδόπ’ταρα» είναι νηστήσιμα, αφού δεν περιέχουν ούτε αυγά, ούτε γάλα, ούτε λάδι. Επίσης οι μαθητές έμαθαν ότι τα παλιά χρόνια, το σιρόπι από το χαλβαδόξυλο το χρησιμοποιούσαν και σαν γιατρικό σε περιπτώσεις εγκαυμάτων και ήταν θαυματουργό.
Οι μαθητές πήραν μάλιστα συνέντευξη απ’ τον Δημήτρη Κουντουρέλλη για τον αγιασώτικο χαλβά, η οποία θα δημοσιευθεί στο επόμενο τεύχος του περιοδικού του σχολείου «ΘΗΤΑ», καθώς και σε έναν οδηγό με συνταγές, που θα κυκλοφορήσει στο τέλος του προγράμματος.
Το παράδειγμα του Δημοτικού σχολείου Λουτρόπολης Θερμής θα είναι καλό ν’ ακολουθήσουν και άλλα σχολεία, καθώς πέρα από το να προάγει την υγιεινή διατροφή στους μαθητές, τους φέρνει σε επαφή με τις τοπικές γεύσεις και την γαστρονομία.