- Εφαρμογή του νέου μέτρου με πολλές ασάφειες για τις οποίες οι επιχειρηματίες της εστίασης ζητούν διευκρινίσεις
Ακριβότερος είναι από την Πρωτοχρονιά ο καφές, όπως και κάθε άλλο προϊόν “take away” ή διανομής στο σπίτι (φαγητό, γλυκό κλπ.), καθώς όπως είχε προαναγγελθεί πριν από λίγους μήνες επιβάλλεται πλέον τέλος χρήσης πλαστικών ή πιο συγκεκριμένα η «Εισφορά Προστασίας Περιβάλλοντος». Το τέλος αυτό επιβάλλεται καθώς είχε δοθεί στις επιχειρήσεις η δυνατότητα να αντικαταστήσουν τις πλαστικές συσκευασίες τους με συσκευασίες από άλλα περισσότερο φιλικά στο περιβάλλον υλικά, με αποτέλεσμα να εφαρμόζεται ένα μικρό «καπέλο» στην τιμή των προϊόντων τους. Το μέτρο, ωστόσο, ξεκινά να εφαρμόζεται με αρκετές ασάφειες και εν μέσω εορτών που δεν έδωσαν το περιθώριο άμεσων διευκρινίσεων, με τις επιχειρήσεις εστίασης να ζητούν την αναβολή του, με δεδομένο το γενικότερα δυσμενές κλίμα για τον συγκεκριμένο κλάδο λόγω και των μέτρων που λαμβάνονται για την πανδημία.
Πιο συγκεκριμένα ήδη από την 1η Ιανουαρίου ο «καφές στο χέρι» χρεώνεται και στη Μυτιλήνη από καταστήματα, που δεν έχουν αφαιρέσει εντελώς τα πλαστικά μέρη της συσκευασίας τους, κατά 5 λεπτά ακριβότερα, εφαρμόζοντας το τέλος των 4 λεπτών + ΦΠΑ. Πρόκειται, όμως, για μια χρέωση «αυθαίρετη» με την έννοια ότι είναι η… ελάχιστη που κάνει το κατάστημα στην προσπάθειά του να εφαρμόσει τις σχετικές εγκυκλίους, οι οποίες όμως περιέχουν αρκετές ασάφειες, όπως εξηγεί στα «ΝΕΑ της Λέσβου» ο Πρόεδρος του Συλλόγου Εστίασης «ΑΣΠΙΔΑ», Νίκος Γιαννάκας.
«Η εγκύκλιος αναφέρεται σε χρέωση ανά τεμάχιο, όπου περιέχεται πλαστικό. Δεν είναι όμως ξεκάθαρο αν αφορά κάθε πλαστικό μέρος της συσκευασίας ή το προϊόν» επισημαίνει ο κ. Γιαννάκας, παραθέτοντας μια σειρά παραδειγμάτων όπου δεν είναι σαφές το ποια ακριβώς πρέπει να είναι η επιπλέον χρέωση. Για παράδειγμα, στην περίπτωση που στη συσκευασία ενός καφέ υπάρχει πλαστικό καπάκι και πλαστικό καλαμάκι, το οποίο μάλιστα βρίσκεται σε πλαστική συσκευασία, κανείς δεν μπορεί να πει με βεβαιότητα αν η επιπλέον χρέωση είναι μόνο 5 λεπτά ή 15, λαμβάνοντας υπόψη τα τρία διαφορετικά πλαστικά μέρη. Ή ακόμη χειρότερα, υπάρχει ασάφεια και στην αναφορά για υλικά που είναι εξ ολοκλήρου ή περιέχουν πλαστικό και αυτό καθώς ακόμα και στα χάρτινα ποτήρια πρακτικά περιέχεται έστω και σε πολύ μικρή ποσότητα πλαστικό, κάτι που ενδεχομένως σημαίνει πως πρέπει να επιφέρουν το σχετικό τέλος.
Διευκρινίσεις και παράταση
Όπως είναι λογικό, από τις επιχειρήσεις έχουν ζητηθεί διευκρινίσεις για να λυθούν αυτά τα ζητήματα και να ξεκαθαριστούν όλα τα θολά σημεία. Οι διευκρινίσεις αυτές αναμένεται εκτός απροόπτου να δοθούν μέσα στις αμέσως επόμενες μέρες, καθώς ο χρόνος κοινοποίησης της σχετικής εγκυκλίου δεν βοήθησε για να δοθούν νωρίτερα, πριν βρεθούν οι ιδιοκτήτες των επιχειρήσεων σε θέση να εφαρμόσουν ένα νέο μέτρο, το οποίο δεν είναι σαφές.
«Μέχρι πρότινος οι πληροφορίες που είχαμε ήταν προφορικές, γνωρίζαμε ότι θα ισχύσει το σχετικό μέτρο αλλά δεν γνωρίζαμε τις ακριβείς λεπτομέρειες. Η εγκύκλιος μας δόθηκε λίγο μετά τα Χριστούγεννα και καθώς είμασταν εν μέσω εορτών δεν υπήρχαν πολλά περιθώρια για επικοινωνία με Υπουργείο και υπηρεσίες, ώστε να λάβουμε τις διευκρινίσεις που θα θέλαμε», εξηγεί ο κ. Γιαννάκας.
Πέραν των ασαφειών, όμως, πρόβλημα προκαλεί και το ότι οι συσκευασίες που θα πρέπει να χρησιμοποιούν οι επιχειρήσεις για τη διανομή του προϊόντος τους είναι πιο ακριβές. Ήδη από το καλοκαίρι τόσο ο κ. Γιαννάκας, όσο και ο έμπορος, Οικονομικός Επόπτης και μέλος του Δ.Σ. του Επιμελητηρίου Λέσβου, Νίκος Αθανάσης, με τον οποίο είχαμε επικοινωνήσει τότε, επεσήμαναν πως η εφαρμογή του μέτρου συνεπάγεται μια σημαντική αύξηση του κόστους για τους επιχειρηματίες, το οποίο θα γινόταν μια προσπάθεια να απορροφηθεί. Την ίδια στιγμή η κατάσταση γίνεται ακόμη πιο προβληματική λόγω ελλείψεων στην αγορά, που δεν διευκολύνει την προμήθεια των εν λόγω συσκευασιών.
«Από την πλευρά μας έχουμε ζητήσει να δοθεί μια παράταση για το συγκεκριμένο μέτρο, να μην εφαρμοστεί φέτος, αλλά τουλάχιστον από την επόμενη χρονιά» δηλώνει ο κ. Γιαννάκας, επισημαίνοντας πως το πρόσθετο τέλος έρχεται σε μια περίοδο που ο κλάδος της εστίασης δοκιμάζεται έτσι κι αλλιώς και σε μεγάλο βαθμό μεταξύ άλλων και από την εφαρμογή των μέτρων για την πανδημία, που μειώνει σημαντικά τον τζίρο και τις ταυτόχρονες αυξήσεις στα λειτουργικά κόστη, όπως η ενέργεια. «Δεν είναι τόσο θέμα προετοιμασίας, καθώς ειδικά στη Μυτιλήνη πολύ νωρίς και έγκαιρα προετοιμάστηκαν οι περισσότερες επιχειρήσεις, όσο θέμα κακής συγκυρίας», σχολιάζει ο Πρόεδρος του Συλλόγου «ΑΣΠΙΔΑ».