Το θέατρο του παραλόγου συνεχίζει να εκτυλίσσεται στο ζήτημα του Μεταφορικού Ισοδύναμου, καθώς ενώ παραμένουν ανεξόφλητες οι επιδοτήσεις για τους επιβάτες και τις επιχειρήσεις για όλο το 2023, “πριν αλέκτωρ λαλήσει τρις” τα συναρμόδια Υπουργεία αλλάζουν την Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ) του περασμένου Δεκεμβρίου, η οποία προβλέπει στην κατανομή του Μεταφορικού Ισοδύναμου μέχρι 20% επί των εξόδων των επιχειρηματιών για περιοχές, όπως η Κρήτη.
Αυτό πλέον έχει επίσημη μορφή, καθώς 2 μήνες μετά την ισχύ της νέας ΚΥΑ και μετά από διεκδικήσεις των Επιμελητηρίων της Κρήτης τόσο ο Υπουργός Ναυτιλίας, Χρήστος Στυλιανίδης, όσο και ο Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης, Λευτέρης Αυγενάκης, που επισκέφθηκε τη μεγαλόνησο ξεκαθάρισαν ότι για χάρη της Κρήτης η ΚΥΑ θα αλλάξει και θα ανεβάσει από το 20% στο 40%, όσο δηλαδή ισχύει και για τη Λέσβο, την οροφή των πληρωμών επί των εξόδων που θα υποβάλλονται και μάλιστα με ονομαστική αναφορά στο νησί μας, καθώς όπως είπαν στους παράγοντες της Κρήτης «η Κρήτη θα πρέπει να έχει την ίδια αντιμετώπιση με άλλα μεγάλα νησιά, όπως η Ρόδος και η Λέσβος» (!!). Φυσικά αυτό το οποίο δεν λένε οι κυβερνώντες είναι πώς μπορεί η Λέσβος και το Βόρειο Αιγαίο του μεταναστευτικού και της υστέρησης να έχουν την ίδια αντιμετώπιση με τη Ρόδο των εκατομμυρίων τουριστών και την Κρήτη στην οποία έχει ήδη ανοίξει η τουριστική περίοδος;
Μάλιστα οι κυβερνώντες δεσμεύτηκαν ότι το 25% του προϋπολογισμού του Μεταφορικού Ισοδύναμου θα κατευθύνεται αποκλειστικά στην Κρήτη, ενώ την ίδια ώρα πολλαπλές ερμηνείες επιδέχεται η δήλωση του Υπουργού Ναυτιλίας κ. Στυλιανίδη εισάγοντας τη λέξη «αναλογικότητα» στις πληρωμές του Μεταφορικού Ισοδύναμου! Με άλλα λόγια αφήνουν να εννοηθεί ότι το ύψος της κατανομής που θα γίνεται σε κάθε περιοχή θα είναι σε αναλογικότητα και αυτό που εκτιμούσαν οικονομικοί κύκλοι της Λέσβου είναι ότι η λέξη αναλογικότητα παραπέμπει στη συνεισφορά της κάθε περιοχής στο Ακαθάριστο Εθνικό Προϊόν (ΑΕΠ). Σε περίπτωση που αυτές οι εκτιμήσεις επιβεβαιωθούν, τότε τα πράγματα θα είναι πολύ άσχημα για τη Λέσβο, καθώς θα ευνοηθούν οικονομικά ανεπτυγμένες περιοχές, όπως η Κρήτη, που έχουν πολύ μεγαλύτερη συνεισφορά στο ΑΕΠ σε σχέση με τα δικά μας νησιά.
Αξίζει να σημειώσουμε ότι παράγοντες του οικονομικού κλάδου στην περιοχή μας παρακολουθούν με κομμένη την ανάσα αυτές τις εξελίξεις περιμένοντας να δουν «πού το πάει η κυβέρνηση», καθώς αν εφαρμοστεί αυτό το σύστημα πληρωμών στο Μεταφορικό Ισοδύναμο, τότε είναι δεδομένο πως η Κρήτη θα βρεθεί στον αφρό, δηλαδή στα πάνω, έναντι των ακριτικών περιοχών όπως είναι η Λέσβος, η Λήμνος, η Χίος και η Σάμος, που θα βρεθούν… στα μετόπισθεν.
Σε κάθε περίπτωση αυτό που φαίνεται είναι πως μετά τις αντιδράσεις των Επιμελητηρίων της Κρήτης για την ΚΥΑ του Δεκεμβρίου, σύμφωνα με την οποία αναμορφώθηκε το Μεταφορικό Ισοδύναμο, έχουν πέσει πάνω στη μεγαλόνησο «λυτοί και δεμένοι» προσπαθώντας να κατευνάσουν τους εκπροσώπους της περιφέρειας Κρήτης, την ώρα που τίποτα δεν διασφαλίζει αν τα επιπλέον χρήματα που υπόσχονται στην Κρήτη θα βρεθούν πρόσθετα στον κατά τα άλλα κλειδωμένο προϋπολογισμό του Μεταφορικού Ισοδύναμου ή αν – και αυτό είναι και το λογικότερο – θα βρεθούν με εσωτερική ανακατανομή, διά της οδού της «αναλογικότητας»!
Ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και βουλευτής Ηρακλείου, Λευτέρης Αυγενάκης, τόνισε σε ευρεία σύσκεψη στο Επιμελητήριο Ρεθύμνου ότι η Κρήτη είναι νησί και πρέπει να ισχύει και γι’ αυτήν το μεταφορικό ισοδύναμο, κατ’ αναλογία με τις υπόλοιπες νησιωτικές περιοχές της Ελλάδας.
Στη σύσκεψη μετείχαν ο Υπουργός Ναυτιλίας Χρήστος Στυλιανίδης, ο Υφυπουργός Άμυνας και βουλευτής Ρεθύμνου Γιάννης Κεφαλογιάννης, οι Βουλευτές Χανίων Αλέξανδρος Μαρκογιαννάκης και Σέβη Βολουδάκη και ο βουλευτής Ηρακλείου Κωνσταντίνος Κεφαλογιάννης, ο Γ.Γ. του Υπουργείου Ναυτιλίας Μανώλης Κουτουλάκης, και ο Κωνσταντίνος Σπυριδάκης, μέλος ΔΕ Επιμελητηρίου Ρεθύμνου.
Ο κ. Αυγενάκης είπε ότι «πρέπει να συνεχισθεί το Μεταφορικό Ισοδύναμο για την Κρήτη, γιατί είναι νησί. Δεν είναι κάτι άλλο. Πρέπει να υπάρξει εξορθολογισμός του συστήματος. Να γίνουν βελτιωτικές κινήσεις για να υπάρξει δικαιότερη κατανομή. Δεν γίνεται χάρη στην Κρήτη. Είναι κάτι που δικαιούται, γιατί το κόστος είναι κόστος». Ενώ σε άλλο σημείο ανέφερε ότι το ποσοστό του αντισταθμίσματος από το 20% θα ανέλθει στο 40%, ώστε οι επιχειρήσεις της Κρήτης να αντιμετωπίζονται, όπως οι επιχειρήσεις μεγάλων νησιών (όπως Ρόδος, Λέσβος, Κως κλπ.).
Τη διαβεβαίωση ότι το Μεταφορικό Ισοδύναμο θα συνεχιστεί με βάση την αρχή της αναλογικότητας, ότι «η Κρήτη δεν θα θυματοποιηθεί» και πως «αναζητούνται νέα χρηματοδοτικά εργαλεία για την νησιωτική επιχειρηματικότητα» τόνισε ο Υπουργός Ναυτιλίας κ. Στυλιανίδης, υπογραμμίζοντας ότι «το κάθε νησί, με βάση τη δυναμικότητά του, θα πάρει το μερίδιό του» και ότι «στόχος είναι να βοηθήσει το Μεταφορικό Ισοδύναμο τη νησιωτική επιχειρηματικότητα, αλλά μέσα στα πλαίσια των δημοσιονομικών κανόνων και της αναλογικότητας».
Σημειωτέον ότι αν και από το Δεκέμβριο έχει αναμορφωθεί το μεταφορικό ισοδύναμο για τις επιχειρήσεις, μέχρι τώρα μήνα Μάρτιο η πλατφόρμα παραμένει κλειστή για την υποβολή των εξόδων που κάνουν οι επιχειρήσεις για το 2023. Αυτή η εξέλιξη αποτελεί το άκρον άωτον του παραλογισμού, καθώς ενώ από το Δεκέμβριο άλλαξε το πλαίσιο για το Μεταφορικό Ισοδύναμο, το οποίο πλέον για τις επιχειρήσεις γίνεται ετήσιο με μία φορά υποβολή των εξόδων, όχι μόνο δεν έχει πληρωθεί το 2023, αλλά ούτε καν έχει ανοίξει η πλατφόρμα για την υποβολή των εξόδων από τους επιχειρηματίες.
Η παρέμβαση Αθανασίου
Στο ερώτημα αν η Λέσβος έχει εκπροσώπους και πολύ, δε, περισσότερο αν οι εκπρόσωποί μας έχουν φωνή, την απάντηση επιχειρεί να δώσει ο βουλευτής Χαράλαμπος Αθανασίου, ο οποίος σύμφωνα με πληροφορίες φέρεται να πιέζει στην κατεύθυνση να βρεθεί η ηγεσία του Υπουργείου Ναυτιλίας την προσεχή Παρασκευή στη Μυτιλήνη, ώστε να γίνει μία διευρυμένη συνάντηση με τους Βουλευτές, τον Περιφερειάρχη, τους Δημάρχους και άλλους εκπροσώπους για να τεθούν τα ακτοπλοϊκά και άλλα ζητήματα, όπως και το Μεταφορικό Ισοδύναμο.
Αν τελικά θα βρεθεί στην ακριτική Λέσβο ο ίδιος ο Υπουργός Ναυτιλίας κ. Στυλιανίδης, μέχρι χθες δεν ήταν ακόμα ξεκάθαρο. Ωστόσο, όπως ανέφεραν κάποιες πηγές, αν δεν έρθει ο ίδιος ο Υπουργός θα έρθει ο Υφυπουργός, Γιάννης Παππάς, ο οποίος έχοντας επισκεφθεί κι άλλες φορές την περιοχή μας έχει ανακοινώσει για παράδειγμα πληρωμές του Μεταφορικού Ισοδύναμου αν και…. είναι γνωστό τι έχει πληρωθεί μέχρι τώρα!
Ένα ερώτημα είναι τι θα έρθουν να πουν για το Μεταφορικό Ισοδύναμο στη Λέσβο όταν έχουν υποσχεθεί την κατανομή του ένα τέταρτου του προϋπολογισμού στην Κρήτη. Πολύ δε, περισσότερο γιατί επέλεξαν αυτή η σύσκεψη να γίνει την παραμονή του καρναβαλιού;;;