Δίχως τέλος είναι ο εμπαιγμός των Υπουργείων Ναυτιλίας και Ανάπτυξης για το Μεταφορικό Ισοδύναμο των νησιωτών, καθώς ενώ μπαίνουμε στον πρώτο φθινοπωρινό μήνα, τις προηγούμενες ημέρες ξεκίνησε η διαδικασία για την πίστωση των λογαριασμών των επιβατών με τα ποσά που αντιστοιχούν στις επιδοτήσεις ακτοπλοϊκών και αεροπορικών εισιτηρίων για το τελευταίο τρίμηνο του 2021!! Πρόκειται για το ποσό των 8,5 εκατομμυρίων ευρώ περίπου που καταβάλλεται αυτό το διάστημα στους νησιώτες που ταξίδεψαν με αεροπλάνα και βαπόρια, ενώ μέχρι τώρα ούτε φωνή, ούτε ακρόαση για τις πληρωμές των επιδοτήσεων για τις μεταφορές πρώτων υλών και εμπορευμάτων από και προς τη Λέσβο και γενικότερα τα νησιά μας για τις επιχειρήσεις, οι οποίες συνεχίζουν να παραμένουν απλήρωτες για το δεύτερο εξάμηνο το 2021 και το πρώτο εξάμηνο του 2022. Στο τέλος Σεπτεμβρίου μάλιστα θα έχει συμπληρωθεί 9μηνο οφειλών για το έτος 2022 πέραν του εξαμήνου που οφείλουν τα Υπουργεία στους επιχειρηματίες για το 2021!
Ούτε φωνή, ούτε ακρόαση
Το θέμα έχει αναδειχθεί επανειλημμένα και μάλιστα με πρωτοσέλιδα ρεπορτάζ από τα Νέα της Λέσβου, καθώς με τους χειρισμούς της η σημερινή κυβέρνηση στο Μεταφορικό Ισοδύναμο ουσιαστικά το οδηγεί στην απαξίωση σε βάρος των κοινωνιών των νησιών μας. Την ώρα που οι πολίτες δεινοπαθούν για να εισπράξουν τα χρήματα που δικαιούνται, το Υπουργείο Ναυτιλίας έχει αφήσει στην άκρη κάθε πιθανότητα επέκτασης του Μεταφορικού Ισοδύναμου και σε άλλους τομείς και ένας από αυτούς θα ήταν τα εισιτήρια και των τουριστών που επισκέπτονται τα νησιά, κάτι που θα αποτελούσε σημαντικό κίνητρο για να ενισχυθούν τουριστικά οι κλειστές νησιωτικές οικονομίες.
Οι υποσχέσεις Κουτουλάκη
Την ίδια ώρα παρά τις υποσχέσεις που είχε δώσει ο Γενικός Γραμματέας Νησιωτικής Πολιτικής Μανώλης Κουτουλάκης στη διοίκηση του Εργατικού Κέντρου, κατά την παράσταση διαμαρτυρίας που είχε κάνει για τα ακτοπλοϊκά ζητήματα και το Μεταφορικό Ισοδύναμο ότι οι πληρωμές θα γίνονταν σε ικανοποιητικό επίπεδο μέσα στον Ιούλιο, αυτές τελικά ξεκίνησαν τέλος Αυγούστου και ολοκληρώνονται αυτήν την εβδομάδα, πρόκειται όμως για την κατανομή χρημάτων τα οποία αφορούν μόνο το τελευταίο τρίμηνο του 2021 και μόνο τα εισιτήρια των επιβατών.
Πρακτικά οι επιβάτες έχουν να λαμβάνουν για άλλους 8 μήνες μετακινήσεων και οι επιχειρηματίες, όπως προαναφέραμε, 2 εξάμηνα και στο τέλος Σεπτεμβρίου θα έχει προστεθεί και ένα τρίμηνο ακόμα!
Ο Δημοτικός Σύμβουλος της αντιπολίτευσης και στέλεχος του ΣΥΡΙΖΑ Λέσβου Κώστας Αστυρακάκης μιλώντας στα Νέα της Λέσβου τονίζει ότι «η διεκδίκηση των αυτονόητων πληρωμών στο Μεταφορικό Ισοδύναμο θα πρέπει να γίνει και από τους φορείς της Αυτοδιοίκησης και κάθε φορέας στα νησιά μας θα πρέπει να διεκδικήσει από το Κράτος να καταβάλει στους νησιώτες αυτά που δικαιούνται. Έχω φέρει το θέμα στο Δημοτικό Συμβούλιο Μυτιλήνης ζητώντας από το Δήμο να τοποθετηθεί και να διεκδικήσει τις πληρωμές, ενώ έθεσα κι άλλο ένα ζήτημα κατά την τελευταία συνεδρίαση που κάναμε τον Αύγουστο ότι τα χρήματα για τις επιδοτήσεις στα εισιτήρια που καταβάλλονται τώρα βρίσκονται ποσοστιαία σε χαμηλότερα επίπεδα σε σχέση με τα χρήματα που καταβάλλονταν το 2018. Είναι προφανές ότι τα ζητήματα με το Μεταφορικό Ισοδύναμο είναι σοβαρά και γι’ αυτό καλέσαμε τη Δημοτική Αρχή και το Δημοτικό Συμβούλιο να ενεργοποιηθούν, καθώς δεν πρέπει να επιτρέψουμε να χαθεί μία σημαντική κατάκτηση για τους νησιώτες που θεσπίστηκε από την κυβέρνηση του Αλέξη Τσίπρα και δυστυχώς οι σημερινοί κυβερνώντες την αντιμετωπίζουν σαν να μην υπάρχει», υπογράμμισε ο κ. Αστυρακάκης.
Την ίδια ώρα οι επιχειρήσεις σε ένα δύσκολο οικονομικό περιβάλλον σε περιόδους ανατιμήσεων, πληθωρισμού και έλλειψης ρευστότητας ουσιαστικά δεν έχουν τη βοήθεια που πρέπει, καθώς ενώ υποτίθεται ότι επιδοτούνται κατά ένα μέρος για το μεταφορικό κόστος πρώτων υλών και εμπορευμάτων από και προς τα νησιά, στην πραγματικότητα αυτές οι επιδοτήσεις μένουν στα χαρτιά μια και όταν το Κράτος έχει οφειλές που ξεπερνούν το 1 έτος αντιλαμβάνεται κανείς σε ποια επίπεδα φτάνει ο εμπαιγμός.
Ωστόσο επ’ αυτού οι εκπρόσωποι της Κυβέρνησης σε τοπικό επίπεδο κάνουν πως δεν καταλαβαίνουν καθώς εκτός από την ηγεσία του Υπουργείου Ναυτιλίας και της Γενικής Γραμματείας Νησιωτικής Πολιτικής δεν έχουν τοποθετηθεί ούτε η Νέα Δημοκρατία, πολύ δε περισσότερο ο κυβερνητικός βουλευτής Χαράλαμπος Αθανασίου, ο οποίος μιλά για έργο της Κυβέρνησης ενώ δεν μπορούν να πληρωθούν στην ώρα τους ούτε οι επιδοτήσεις στα εισιτήρια των επιβατών και τα μεταφορικά των επιχειρηματιών σε περίοδο έλλειψης ρευστότητας, που κατά τα άλλα πλήρωνε στο μήνα η προηγούμενη κυβέρνηση και στο τρίμηνο για τις επιχειρήσεις.
Την ίδια ώρα εντύπωση συνεχίζει να προκαλεί η παρατεταμένη απουσία των επιχειρηματικών φορέων από τη διεκδίκηση των πληρωμών στο Μεταφορικό Ισοδύναμο, καθώς το Επιμελητήριο Λέσβου παρακολουθεί τις εξελίξεις από μακριά και η μόνη εξαίρεση είναι το Οικονομικό Επιμελητήριο που με διαδοχικές παρεμβάσεις έχει θέσει το ζήτημα στις σωστές του διαστάσεις.