- Το επιπλέον ποσό που προέκυψε λόγω της τροποποίησης της χάραξης σε μήκος 1,7 χλμ., που συνέπιπτε με το φράγμα Τσικνιά, αναζητά η Περιφέρεια για να προχωρήσει στην επαναδημοπράτηση του έργου το Μάρτιο

“Από τα χείλη” της Γενικής Γραμματέως ΕΣΠΑ, Βασιλικής Παντελοπούλου, κρέμεται η Περιφερειακή Αρχή για την υλοποίηση του πολύπαθου έργου του νέου οδικού άξονα Καλλονής – Πέτρας, που με τη σειρά του “κρέμεται από μια κλωστή” λόγω της αύξησης του προϋπολογισμού κατά 5 εκατ. ευρώ.
Η κ. Παντελοπούλου αναμένεται να επισκεφθεί το νησί μας στο τέλος της εβδομάδας προκειμένου να ενημερώσει τους τοπικούς φορείς για την πορεία του προγράμματος και παράλληλα, ευχή όλων είναι να ανακοινώσει την έγκριση της πρόσθετης χρηματοδότησης για να μπορέσει να δημοπρατηθεί το έργο μέσα στο Μάρτιο. Σε διαφορετική περίπτωση, θα υπάρξει νέα καθυστέρηση μέχρι να εξασφαλιστεί το ποσό των 5 εκατ. για να βγει στον αέρα ο διαγωνισμός.
Το σημαντικό αυτό έργο που ξεκίνησε να σχεδιάζεται πριν από 25 χρόνια, είναι ένας νέος οδικός άξονας από το κέντρο του νησιού προς τις τουριστικές περιοχές της βόρειας Λέσβου, που πράγματι αποτελεί ένα αναγκαίο έργο υποδομής, το οποίο θα έπρεπε να είχε ήδη εκτελεστεί, αφού θα συνδέει την Καλλονή με την Πέτρα μέσα σε 10’, παρακάμπτοντας όλες τις επικίνδυνες στροφές του υφιστάμενου οδικού άξονα.
Η χάραξη του νέου οδικού άξονα ξεκινά από την ευθεία του δρόμου προς Καλλονή, στη διασταύρωση της Αγίας Παρασκευής και καταλήγει στη διακλάδωση προς Στύψη. Βάσει της μελέτης, ο νέος δρόμος, με την κατασκευή και της β’ φάσης, θα καταλήγει στην είσοδο της Πέτρας.
Αλλεπάλληλα εμπόδια
Από την πρώτη θητεία της, που ξεκίνησε το 2019, μέχρι σήμερα, η Περιφερειακή Αρχή Μουτζούρη έθεσε σε προτεραιότητα την κατασκευή του αδελφού έργου του δρόμου Καλλονής – Σιγρίου, οι μελέτες των οποίων είχαν ξεκινήσει παράλληλα επί υπουργίας του Νίκου Σηφουνάκη, αλλά λόγω του υψηλού προϋπολογισμού (άνω των 40 εκατ. ευρώ) αποφάσισε να το “σπάσει στα δύο”, εκτελώντας με χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ, 20 εκατ. ευρώ, το πρώτο τμήμα, από την Αγία Παρασκευή έως τη Στύψη.
Ο διαγωνισμός ανάθεσης διεξήχθη το Μάιο του 2021 και, όπως είναι γνωστό, λίγους μήνες αργότερα προέκυψε το μείζον ζήτημα με τη χάραξη του δρόμου που περνούσε μέσα από το σχεδιαζόμενο φράγμα Τσικνιά. Ακολούθησε σειρά συσκέψεων και επαφών με το Υπουργείο Υποδομών τόσο από την πλευρά της Περιφέρειας όσο και από τον Βουλευτή του Νομού μας, Χαράλαμπο Αθανασίου, για να γίνουν οι αναγκαίες τροποποιήσεις και να προχωρήσουν ταυτόχρονα και τα δύο έργα.
Τον Ιανουάριο του 2022 συμφωνήθηκε και από τις δύο πλευρές (Υπουργείο και Περιφέρεια) η αλλαγή της μελέτης ως προς το τμήμα που συνέπιπτε με το φράγμα με την προοπτική ότι οι διαδικασίες αυτές θα ολοκληρώνονταν μέσα σε λίγους μήνες για να ξεκινήσει το έργο. Επί 2 χρόνια όμως ο φάκελος βρισκόταν κλειδωμένος στα συρτάρια χωρίς να έχουν γίνει οι αλλαγές που απαιτούνται.
Αύξηση του προϋπολογισμού
Όταν παραδόθηκε η μελέτη, μετά από πολλές πιέσεις, τον περασμένο Μάρτιο, υπήρξε τροποποίηση της χάραξης σε μήκος 1,7 χλμ. που συνέπιπτε με το φράγμα Τσικνιά και νέα χάραξη 4 χλμ., δηλαδή επιμήκυνση του δρόμου κατά 2,3 χλμ.. Η Περιφέρεια ανέθεσε στο μελετητή να συντάξει το νέο προϋπολογισμό του έργου, ο οποίος έδειξε ότι απαιτείται συμπληρωματική χρηματοδότηση 5 εκατ. ευρώ.
Στην πορεία, η ανάδοχος εταιρεία του πρώτου διαγωνισμού δήλωσε ότι αποσύρει το ενδιαφέρον μετά από 3,5 χρόνια χρόνια αναμονής και ενώ η προσφορά που είχε υποβάλει δεν μπορεί πλέον να ισχύσει με τις συνεχείς ανατιμήσεις των υλικών και την αλλαγή της χάραξης.
Από το Νοέμβριο μέχρι σήμερα οι Υπηρεσίες της Περιφέρειας έχουν ξεκινήσει τις διαδικασίες για την επαναδημοπράτηση του έργου, αλλά μέχρι σήμερα δεν έχουν πάρει την πολυαναμενόμενη έγκριση της εξασφάλισης του πρόσθετου ποσού των 5 εκατ. ευρώ που προέκυψε βάσει του νέου προϋπολογισμού. Σε δήλωσή του στα “Νέα της Λέσβου” ο Περιφερειάρχης, Κώστας Μουτζούρης, εμφανίστηκε αισιόδοξος ότι θα βρεθεί λύση, λέγοντας χαρακτηριστικά ότι «η κυβέρνηση μας χρωστά αυτό το έργο και θα προχωρήσει. Η δαπάνη αυξήθηκε λόγω της τροποποίησης της χαράξεως και της επιμήκυνσης του δρόμου. Εμείς είχαμε εξασφαλίσει 20 εκατ. ευρώ από το προηγούμενο πρόγραμμα, τα οποία μεταφέραμε ως γέφυρα στην τρέχουσα Προγραμματική Περίοδο και δεν έχουμε άλλο περιθώριο στον τομέα των οδικών υποδομών. Επομένως, θα πρέπει να βρεθεί λύση κεντρικά, από το Υπουργείο, για την διεξαγωγή της δημοπράτησης», τόνισε ο ίδιος.