- Τα γραφειοκρατικά προβλήματα που προέκυπταν από τη συμπερίληψη της Λέσβου στο δρομολόγιο έπαιξαν καθοριστικό ρόλο στην αρνητική εξέλιξη
- Πιθανό να επανεξεταστεί το ζήτημα για την ερχόμενη άνοιξη, σύμφωνα με τον Παναγιώτη Χατζηκυριάκο
Στις 10 Οκτωβρίου ξεκινά, τελικά, η εκτέλεση του δρομολογίου για την πολυσυζητημένη Θεσσαλονίκη – Σμύρνη από τη Levante Ferries, χωρίς ωστόσο να περιλαμβάνεται σε αυτή το λιμάνι της Μυτιλήνης. Πρόκειται για μια πάρα πολύ αρνητική εξέλιξη, την οποία θα χαρακτηρίζαμε και ως «χαστούκι» στη Λέσβο, που έρχεται κόντρα στις προσδοκίες που είχαν διαμορφωθεί τους τελευταίους μήνες, όταν έγινε γνωστό πως παρά τους αρχικούς σχεδιασμούς, το Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών έδινε το πράσινο φως ώστε η Λέσβος να μπει «σφήνα» στο δρομολόγιο. Και αυτό ενώ οι μεγάλες καθυστερήσεις για το πρώτο ταξίδι είχαν σαν αποτέλεσμα να φουντώνουν οι προβληματισμοί για την τύχη του δρομολογίου συνολικά, που «σώζεται» εν τέλει, αλλά αφήνοντας εκτός το λιμάνι της πόλης μας.
Ειδικότερα, όπως προκύπτει από την ιστοσελίδα της εταιρείας, το Smyrna di Levante θα ξεκινήσει να εκτελεί το δρομολόγιο σε λίγες μέρες πραγματοποιώντας τρία ταξίδια την εβδομάδα (αντί των δύο που συζητιόταν ως τώρα), με την αναχώρηση να γίνεται από τη Θεσσαλονίκη κάθε Δευτέρα, Τετάρτη και Παρασκευή στις 19:00 (ώρα άφιξης στις 09:00 την επομένη στη Σμύρνη) και το αντίστροφο με ίδιες ώρες αναχώρησης και άφιξης κάθε Τρίτη, Πέμπτη και Κυριακή, χωρίς να περιλαμβάνεται σε αυτό η Μυτιλήνη.
«Η Μυτιλήνη έμεινε τελικά έξω από τη γραμμή Θεσσαλονίκης-Σμύρνης εξαιτίας των διαδικασιών που χρειάστηκε να ακολουθηθούν προκειμένου να μπει εμβόλιμα στον σχεδιασμό ενός διεθνούς δρομολογίου, μιας και δεν ήταν εξαρχής προγραμματισμένο, με αποτέλεσμα να υπάρξουν μεγάλες καθυστερήσεις στην έναρξη λειτουργίας του δρομολογίου» δήλωσε στα «Νέα της Λέσβου» ο Πρόεδρος της Ένωσης Τουριστικών Πρακτόρων Λέσβου, Παναγιώτης Χατζηκυριάκος, επιβεβαιώνοντας την εξέλιξη, αν και άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο να συζητηθεί το θέμα εκ νέου, ίσως για τον ερχόμενο Μάρτιο ή για το καλοκαίρι.
Ανατροπή προσδοκιών
Όλα αυτά βέβαια, συνέβησαν ενώ το Επιμελητήριο Λέσβου και ο Πρόεδρός του Βαγγέλης Μυρσινιάς είχαν αναγάγει το συγκεκριμένο ζήτημα σε προσωπικό στοίχημα, με πολλές επαφές απευθείας με την εταιρεία, οι οποίες είχαν ως αποτέλεσμα να καταφέρουν όντως να ανακοινωθεί η συμπερίληψη της Λέσβου ως ενδιάμεσου σταθμού. Αργότερα μάλιστα δεν έλειψαν και οι παρεμβάσεις… διεκδίκησης της πατρότητας της ευτυχούς (τότε) κατάληξης των συνομιλιών, καθώς πρόσωπα και φορείς έσπευσαν να διεκδικήσουν από τις δάφνες και το χειροκρότημα για την επιτυχία. «Επιτυχία» η οποία με τα ως τώρα δεδομένα είχε τελικά σύντομο βίο, αφού επαληθεύτηκε ένα μη αναμενόμενο σενάριο, που ήταν (για τη Λέσβο) μάλλον χειρότερο και από το να αναβαλλόταν γενικά το δρομολόγιο.
Αξίζει να σημειώσουμε πως το κομμάτι του τουρισμού, βέβαια, που υπήρχε η προσδοκία να ενισχυθεί από τη σύνδεση με τη Σμύρνη, είχε χαθεί ήδη, καθώς είμαστε πια στα μέσα του φθινοπώρου και το δρομολόγιο δεν είχε ξεκινήσει ακόμη παρότι θεωρητικά θα ξεκινούσε στις αρχές Αυγούστου. Χάνεται ωστόσο και η όποια δυνατότητα μπορεί να υπήρχε και στο επίπεδο του χειμερινού τουρισμού να τονώσει την τοπική αγορά. Όμως και στο κομμάτι της σύνδεσης με τη Βόρειο Ελλάδα το νησί παραμένει με τις περιορισμένες εναλλακτικές που είναι διαθέσιμες, δηλαδή με δύο δρομολόγια εβδομαδιαίως από την Blue Star, ένα προς την Καβάλα και ένα προς τη Θεσσαλονίκη, που δεν διευκολύνουν τη συχνότητα και το εύρος εμπορικών και άλλων μετακινήσεων και επαφών.
Θυμίζουμε πως το δρομολόγιο Θεσσαλονίκη-Μυτιλήνη-Σμύρνη, πριν την ανατροπή που προέκυψε χτες, επρόκειτο να ξεκινήσει στις αρχές Αυγούστου και να ολοκληρωθεί τον Οκτώβριο, σύμφωνα με την έγκριση που υπήρχε από το Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών. Λόγω όμως γραφειοκρατικών καθυστερήσεων που προέκυψαν από τη συμπερίληψη του λιμανιού της Μυτιλήνης ως ενδιάμεσου σταθμού ενός διεθνούς δρομολογίου η ευκαιρία που προσέφερε ο Αύγουστος χάθηκε. Στη συνέχεια η ημερομηνία εκκίνησης του δρομολογίου μεταφέρθηκε για τον Σεπτέμβριο, μετά για τον Οκτώβριο, μέχρι την τελική χθεσινή εξέλιξη.
Είναι προφανές, λοιπόν, πως βιαστήκαμε να χαρούμε με την προοπτική της ένταξης του νησιού στη γραμμή ενός διεθνούς δρομολογίου, όλα όμως φαίνονταν πως εξελίσσονταν καλά και οι δυνατότητες που προσφέρονταν από τη σύνδεση με δύο μεγάλες πόλεις ήταν ελπιδοφόρες, ειδικά όταν η όλη συζήτηση αφορούσε το καλοκαίρι που μας πέρασε, κατά το οποίο για μια ακόμη φορά είχε σταματήσει το δρομολόγιο από Μυτιλήνη προς Θεσσαλονίκη, ενώ και το διαχρονικό ζητούμενο της σύνδεσης με το λιμάνι της Σμύρνης έμοιαζε πιο κοντά από ποτέ. Εκ του αποτελέσματος όμως πάλι καλά να λέμε που το καλοκαίρι υπήρχε τουλάχιστον το δρομολόγιο του καταμαράν από τη Σμύρνη και το ταχύπλοο της SeaJets από τη Θεσσαλονίκη, γιατί θα ξεχνούσαμε και τους δύο αυτούς προορισμούς για τα καλά.