Παρασκευή, 3 Μαΐου, 2024

Δυνατότητα για μηχανοκίνητα μέσα στη δακοκτονία

Άρθρα & Δημοσιεύσεις

Τελευταία Άρθρα & Ειδήσεις

Την ώρα που από τα συναρμόδια Υπουργεία δεν έχει ακόμα προχωρήσει η κατανομή του εποχικού προσωπικού ώστε να ανάψει το πράσινο φως για τις προσλήψεις των γεωπόνων και των εργατών στη δακοκτονία, η Περιφέρεια προχωρά στο τελευταίο στάδιο για την κατοχύρωση της εργολαβίας για τους ψεκασμούς και τις παγίδες σχετικά με την παρακολούθηση της ανάπτυξης των πληθυσμών του εντόμου.

Σήμερα Παρασκευή είναι η τελευταία μέρα κατάθεσης προσφορών για ενδιαφερόμενους εργολάβους να αναλάβουν το έργο της δακοκτονίας και παρά τις πληροφορίες που υπήρχαν το προηγούμενο διάστημα ανεπίσημα για το ενδεχόμενο ανάμειξης μιας ακόμα εταιρείας με την κατάθεση προσφοράς για την εργολαβία, μέχρι χθες η μόνη εταιρεία που είχε υποβάλει φάκελο ήταν η “Δόμηση Αιγαίου” με υπεύθυνο τον Γιάννη Μακρή, που αναλαμβάνει και υλοποιεί αυτό το έργο από την αρχή της ιδιωτικοποίησης της δακοκτονίας επί Περιφερειάρχη, Νάσου Γιακαλή.

 

Η προκήρυξη

Η προκήρυξη τρέχει από την περίοδο του Πάσχα με καταληκτική ημερομηνία τη σημερινή για την υποβολή των φακέλων, ενώ τη Δευτέρα αναμένεται να ανοίξουν οι προσφορές και να ακολουθήσει η ανάδειξη του προσωρινού μειοδότη. Η Περιφέρεια έχει το δικαίωμα να προχωρήσει στην δακοκτονία με τον προσωρινό μειοδότη αν αυτό κριθεί σκόπιμο από την Περιφερειάρχη Χριστιάνα Καλογήρου, από το δεύτερο δεκαπενθήμερο του Ιουνίου, χωρίς να περιμένει τη χρονοβόρα διαδικασία του προσυμβατικού  ελέγχου από το Ελεγκτικό Συνέδριο. Πρόκειται για μια σημαντική ρύθμιση που προωθήθηκε από την παρούσα κυβέρνηση τα τελευταία 3 χρόνια, ώστε να μην καθυστερεί η έναρξη της δακοκτονίας στα γρανάζια των διαδικαστικών και της γραφειοκρατίας.

Ωστόσο για να ξεκινήσει από τον Ιούνιο η δακοκτονία θα πρέπει να έχει προσληφθεί προηγουμένως το εποχικό προσωπικό, πράγμα που σημαίνει πως δεν αρκεί μόνο η διευκόλυνση εκτέλεσης της δακοκτονίας από τον προσωρινό μειοδότη, αλλά θα πρέπει να υπάρχουν καλύτερα αντανακλαστικά από την Αθήνα και για την κατανομή του αναγκαίου προσωπικού.

Ο προϋπολογισμός της δακοκτονίας για φέτος ανέρχεται στο 1,05 εκατ. ευρώ, μειωμένος κατά 105.000 ευρώ σε σύγκριση με πέρυσι, καθώς είναι μειωμένο και το αντικείμενο του έργου. Συγκεκριμένα φέτος ο εργολάβος έχει ευθύνη για την δακοκτονία σε  5,6 εκατομμύρια ελαιόδενδρα της Λέσβου έναντι 6,1 εκατ. πέρυσι και αυτό καθώς έχουν αφαιρεθεί από το πρόγραμμα 565.000 ελαιόδεντρα σε όλη τη Λέσβο λόγω της ένταξής τους στα προγράμματα Βιολογικής Γεωργίας, οπότε απαγορεύεται να ψεκαστούν με χημικά σκευάσματα και θα πρέπει οι βιοκαλλιεργητές να φροντίσουν με δική τους ευθύνη για την τοποθέτηση δακοπαγίδων.

 

Και μηχανοκίνητα μέσα

 Συνολικά η προκήρυξη προβλέπει και για φέτος 3,5 ψεκασμούς όπως και πέρυσι, ενώ περιλαμβάνει και μία σημαντική παράμετρο  σε σύγκριση με τις προηγούμενες προκηρύξεις, καθώς δίνει τη δυνατότητα στον εργολάβο να χρησιμοποιεί για τους ψεκασμούς και μηχανοκίνητα μέσα, δηλαδή να μπορεί να ψεκάζει με τρακτέρ ή με άλλο όχημα (στις περιοχές που μπορεί να έχουν τέτοια οχήματα πρόσβαση), στο οποίο να είναι εγκατεστημένη δεξαμενή και ειδικό πιστόλι που ψεκάζει με πίεση. Η αρμόδια υπηρεσία της Περιφέρειας έχει θέσει ως μέγιστο ποσοστό για τη χρήση μηχανοκίνητων μέσων το 30% του αντικειμένου της εργολαβίας.

Επί της ουσίας, η παραπάνω πρόβλεψη δίνει τη δυνατότητα στον εργολάβο για οικονομικότερους ψεκασμούς με μείωση του προσωπικού που ο ίδιος προσλαμβάνει, με ατομικές συμφωνίες που κάνει με τον κάθε εποχικό εργαζόμενο. Μάλιστα προς αυτήν την κατεύθυνση παρενέβη χθες η Ομοσπονδία Αγροτικών Συλλόγων Λέσβου, η οποία κάνει λόγο για κατάργηση των μεταφορέων (του εργολάβου) χωρίς να αναφέρεται στην πρόβλεψη για τη χρήση μηχανοκίνητων μέσων, αλλά στην μείωση της δακοκτονίας κατά 105.000 ευρώ λόγω των δέντρων που εξαιρούνται και καθώς εντάχθηκαν στα βιολογικά εκτιμά ότι θα καταργηθούν οι θέσεις των μεταφορέων (δηλαδή των εργατών που έχουν υπό την ευθύνη τους την μεταφορά και ανάμιξη του φυτοπροστατευτικού σκευάσματος που κατανέμεται στη συνέχεια στους ψεκαστήρες των εργατών που ραντίζουν).

Προφανώς η Ομοσπονδία Αγροτικών Συλλόγων βασίζει αυτήν την παρέμβασή της σε άλλη πρόβλεψη της προκήρυξης, καθώς ο φετινός διαγωνισμός δεν καθιστά ως υποχρεωτική τη χρήση ιπποειδών για τη μεταφορά των φυτοφαρμάκων στα συνεργεία. Μπορεί να ακούγεται οξύμωρο, αλλά μέχρι πέρυσι η προκήρυξη για τη δακοκτονία υποχρέωνε τον εργολάβο να χρησιμοποιεί γαϊδάρους (και τους ιδιοκτήτες τους ως αγωγιάτες) και μάλιστα για συγκεκριμένες ημέρες στο έργο για τη μεταφορά των φυτοφαρμάκων!!  Αυτό φέτος δεν προβλέπεται, πράγμα που σημαίνει ότι ο εργολάβος που θα αναδειχθεί θα έχει το ελεύθερο να χρησιμοποιήσει εκείνος όποια μέσα μεταφοράς κρίνει ότι τον συμφέρουν καλύτερα και αυτό είναι και το λογικό εφόσον πρόκειται για εργολαβία.

Σε κάθε περίπτωση, η χρήση μηχανοκίνητων μέσων στη δακοκτονία δεν είναι απαραίτητα  μια αρνητική εξέλιξη, καθώς έχει περισσότερες πιθανότητες η βελτίωση της αποτελεσματικότητας της δακοκτονίας, δηλαδή ο καλύτερος ψεκασμός σε περιοχές που μέχρι τώρα δεν ψεκάζονταν όσο έπρεπε και άρα η βελτίωση της αποτελεσματικότητας της δακοκτονίας που είναι και το ζητούμενο. Από την άλλη πλευρά η δακοκτονία ανέκαθεν είχε και μια κοινωνική διάσταση, καθώς έδινε την ευκαιρία έστω και για πρόσκαιρη απασχόληση ανέργων και υποαπασχολούμενων στα χωριά μας. Ωστόσο από τότε που ιδιωτικοποιήθηκε το έργο, το ενδιαφέρον πολιτών να απασχοληθούν στη δακοκτονία έχει ατονήσει λόγω των χαμηλών ημερομισθίων, καθώς δεν είναι πια ο εργοδότης τους η Περιφέρεια, η οποία προσλαμβάνει μόνο τους 12 γεωπόνους και τους 60 περίπου εργάτες – παγιδοθέτες, όπως και τους αποθηκάριους.

 

Ο Γιώργος Λαγουτάρης

Μιλώντας στα “Νέα της Λέσβου” ο διευθυντής Αγροτικής Οικονομίας της Περιφέρειας, Γιώργος Λαγουτάρης, σημείωσε ότι «έχουμε ακριβώς τα ίδια χρήματα με πέρυσι σε αναλογία για τους ψεκασμούς των ελαιοδέντρων, έχουμε όμως μικρότερο αριθμό δέντρων λόγω της ένταξής τους στα βιολογικά και γι’ αυτό για φέτος στο άθροισμα φαίνεται μειωμένος ο φετινός προϋπολογισμός, ενώ στην ουσία δεν είναι καθώς ψεκάζονται λιγότερα ελαιόδεντρα. Από την πλευρά της Περιφέρειας ως αρμόδια υπηρεσία βελτιώσαμε την προκήρυξη με γνώμονα την αποτελεσματικότερη λειτουργία της εργολήπτριας εταιρείας που θα αναδειχθεί στο διαγωνισμό, καθώς αυτό που προέχει είναι η μέγιστη δυνατή επιτυχία της καταπολέμησης του εντόμου και όχι αν η μεταφορά των φυτοπροστατευτικών προϊόντων θα γίνεται από ζώα ή μηχανοκίνητα μέσα. Από τη στιγμή που το κονδύλι για τη δακοκτονία είναι συγκεκριμένο,  το δικό μας καθήκον είναι να διαχειριστούμε και το τελευταίο ευρώ με κριτήρια αποδοτικότητας γιατί αυτό θέλουν οι ελαιοπαραγωγοί μας για την ποιότητα του λεσβιακού ελαιολάδου», είπε καταλήγοντας ο κ. Λαγουτάρης.

Προηγούμενο άρθρο
Επόμενο άρθρο
spot_img

More articles

spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img