Δύσκολος ο χειμώνας που έχει μπροστά της και η εστίαση, καθώς μετά την κίνηση της θερινής περιόδου και τα τραπεζάκια έξω, τώρα πλέον τα καταστήματα μαζεύονται στο εσωτερικό και από τη μία τα ζητήματα του κορονοϊού, από την άλλη η μείωση της κίνησης, όπως κάθε χειμώνα, που οι επιχειρήσεις περιμένουν ένα Σάββατο ή μια Κυριακή να δουλέψουν – και αν θα δουλέψουν – η πορεία του τζίρου γίνεται καθοδική. Όπως εξήγησε στα Νέα της Λέσβου ο πρόεδρος του Συλλόγου Καταστημάτων Εστίασης Λέσβου «Ασπίδα» Νίκος Γιαννάκας «κάθε χρόνο με το τέλος του καλοκαιριού υπάρχει αυτή η πτώση, αλλά τα προηγούμενα χρόνια η περίοδος αυτή που συμπίπτει με την έλευση των φοιτητών του Πανεπιστημίου Αιγαίου πάντα αντισταθμιζόταν ακριβώς από την παρουσία τους, που τόνωνε την κίνηση, φέτος όμως δεν ήρθαν πολλά παιδιά».
«Είμαστε εγκλωβισμένοι»
Ωστόσο, το βασικό πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις είναι βέβαια η ακρίβεια που εδώ και καιρό πλήττει τα ελληνικά νοικοκυριά. «Ο κόσμος δεν βγαίνει ή και αν βγει ξοδεύει πολύ λιγότερα χρήματα από ό,τι συνήθιζε παλιότερα», λέει ο κ. Γιαννάκας για να συμπληρώσει: «Το πόσο δύσκολα τα βγάζουν πέρα οι οικογένειες φαίνεται και από το ότι κατά το πρώτο δεκαήμερο που πληρώνονται οι μισθωτοί η κίνηση στα μαγαζιά είναι πιο φυσιολογική, ενώ τον υπόλοιπο μήνα πέφτει πάλι».
Και συνεχίζει: «Είμαστε εγκλωβισμένοι σε μία κατάσταση κατά την οποία τα προϊόντα που χρειάζονται να αγοράσουν οι επιχειρήσεις ακριβαίνουν όλο και περισσότερο, χωρίς ωστόσο να έχουμε το περιθώριο να ανεβάσουμε τις τιμές μας, γιατί ξέρουμε πως ο κόσμος δυσκολεύεται πολύ. Όμως έχουμε ήδη απορροφήσει ό,τι ήταν σε αυξήσεις. Το επόμενο στάδιο θα είναι να ανεβάσουμε κι εμείς τις τιμές μας, εκεί οδηγούμαστε».
Το άλλο πολύ μεγάλο πρόβλημα που έχουν να αντιμετωπίσουν οι επιχειρηματίες στον χώρο της εστίασης είναι οι τρομερές αυξήσεις στα κόστη της ενέργειας, που έχουν γονατίσει στο σύνολό τους τους πολίτες. «Τα ποσά που καλούμαστε να πληρώσουμε σε λογαριασμούς ρεύματος είναι εξωπραγματικά. Ξεκινούν από 2.000 ευρώ και φτάνουν τα 20.000 ευρώ, δεν είναι διαχειρίσιμα τέτοια ποσά, ειδικά κατά τη διάρκεια του χειμώνα που η κίνηση πιο πεσμένη, σημείωσε ο κ. Γιαννάκας. Όπως δήλωσε στα Νέα της Λέσβου, φέτος τον χειμώνα το πιο πιθανό είναι να μην λειτουργήσουν οι εξωτερικοί χώροι σε πολλούς χώρους εστίασης, καθώς η κατανάλωση ρεύματος που χρειάζονται οι θερμάστρες που χρησιμοποιούνται για να θερμάνουν στοιχειωδώς τον χώρο είναι πολύ μεγάλη.
«Δεν έχουμε περιθώρια»
Τα πράγματα προβλέπονται δύσκολα για έναν πολύ μεγάλο αριθμό επιχειρήσεων στο κοντινό μέλλον, πόσο μάλλον που «είναι συνεχόμενα τα χρόνια που είμαστε μαγκωμένοι, δεν έχει περιθώρια ο επιχειρηματίας. Πανελλήνια έρευνα έδειξε ότι πάνω από το 37% των επιχειρήσεων στην εστίαση έχουν μηδενικό αποθεματικό», είπε ο πρόεδρος της ΑΣΠΙΔΑ. Το αποτέλεσμα θα είναι κάποιες είτε να κλείσουν, είτε να εφαρμόσουν διαφορετικούς τρόπους λειτουργίας, όπως για παράδειγμα να λειτουργούν λιγότερες μέρες την εβδομάδα ή λιγότερες ώρες κατά τη διάρκεια της μέρας. «Ορισμένες επιχειρήσεις ήδη έχουν μειώσει τις μέρες λειτουργίας τους σε 4 με 5 την εβδομάδα ή τις ώρες λειτουργίας τους και ανοίγουν μόνο μέχρι το μεσημέρι, για παράδειγμα, ενώ άλλες που είναι ομοειδείς μεταξύ τους και βρίσκονται η μια πολύ κοντά στην άλλη έρχονται σε συνεννόηση και λειτουργούν εναλλάξ, μια μέρα η μία, μια μέρα η άλλη», επεσήμανε ο ίδιος.
Και επειδή όλα τα πράγματα λειτουργούν αλυσιδωτά, να σημειώσουμε πως όλη αυτή η οικονομική δυστοκία έχει αντίκτυπο και στις εργασιακές σχέσεις στο εσωτερικό των επιχειρήσεων όσον αφορά το προσωπικό που απασχολεί η καθεμιά, καθώς είναι πιθανόν να γίνονται μειώσεις στον αριθμό του προσωπικού ή στις ώρες εργασίας που αυτό απασχολείται. Το ακόμη πιο δυσάρεστο είναι πως μηνιαίως αναγκάζονται πολλές επιχειρήσεις να κλείνουν τελικά, λυγίζοντας κάτω από το βάρος των πολλών εξόδων που δεν ισορροπούν με τα λιγοστά έσοδα.
«Θέλουμε να βελτιώσουμε την κατάσταση, να είναι τα μαγαζιά μας χώροι ξενοιασιάς και διασκέδασης, αλλά αν είσαι όλη τη μέρα με ένα κομπιουτεράκι και υπολογίζεις νούμερα να δεις αν βγαίνεις ή όχι, αν δεν μπορείς να κάνεις μια ανακαίνιση στην επιχείρησή σου, δεν έχεις ούτε καλή διάθεση, ούτε καλή ψυχολογία, σε καταρρακώνει όλο αυτό. Πολλοί φτάνουν να πουλάνε τις επιχειρήσεις τους», υπογραμμίζει ο κ. Γιαννάκας. «Πηγαίνουμε στο άγνωστο, κάθε μήνα πρέπει να κάνουμε και νέο προγραμματισμό, γιατί δεν ξέρουμε πώς θα αλλάξουν από τη μια στιγμή στην άλλη οι τιμές του ρεύματος ή των προϊόντων», ανέφερε καταλήγοντας.
[/timed-content-server]