Εβδομάδες εξελίξεων για τη Βάστρια

Spread the love


  • Κατατίθενται ασφαλιστικά μέτρα για να “παγώσει” κάθε διαδικασία του έργου κατασκευής της νέας δομής μέχρι την απόφαση του ΣτΕ

Καμιά απολύτως εξέλιξη δεν έχει σημειωθεί τους τελευταίους δύο μήνες περίπου στο έργο κατασκευής της νέας δομής φιλοξενίας προσφύγων και μεταναστών στην περιοχή της Βάστριας. Οι εργασίες επί της ουσίας δεν έχουν καν ξεκινήσει, την ίδια στιγμή που οι επόμενες εβδομάδες είναι κομβικές για το έργο, λόγω των ασφαλιστικών μέτρων που καταθέτει η Περιφέρεια, ενώ παράλληλα τα σημάδια δείχνουν πως «κρατιέται ζεστός» ο Καρά-Τεπές ως μια από τις εναλλακτικές επιλογές για την περίπτωση που υπάρξει κώλυμα για τη Βάστρια.

Ενώ τα έργα στη Βάστρια έχουν παγώσει, στον Καρά-Τεπέ στήνονται κι άλλες σκηνές

Όπως είχαμε σημειώσει και σε προηγούμενο ρεπορτάζ, σημαντική πρόοδος στις εργασίες κατασκευής της νέας δομής στη Βάστρια δεν έχει υπάρξει εδώ και πάρα πολύ καιρό. Πρακτικά, έχει απλά διανοιχθεί ο δρόμος που επέτρεψε τη διέλευση των μηχανημάτων της αναδόχου εταιρείας και συνεργατών της στο σημείο, ενώ μετά τη διαδήλωση της 7ης Φεβρουαρίου που κατέληξε στον εμπρησμό τους από ομάδα διαδηλωτών τα πάντα πάγωσαν. Τα κατεστραμμένα μηχανήματα δεν μπορούν να απομακρυνθούν από εκεί, καθώς απαιτείται η χρήση μεγάλου γερανοφόρου οχήματος που δεν μπορεί να περάσει από τον συγκεκριμένο δρόμο, και μόνο 2 ή 3 νέα μηχανήματα έχουν κάνει την εμφάνισή τους εκεί. Παράλληλα εδώ και αρκετές εβδομάδες οι εργασίες περιορίστηκαν στην αποψίλωση και κατασκευή περίφραξης σε μια έκταση 1 έως 2 στρεμμάτων περίπου, όπως και η κατασκευή μιας «σκοπιάς» για τους αστυνομικούς που μόνιμα βρίσκονται στο σημείο για λόγους ασφάλειας. 

Η αδράνεια αυτή σημειώνεται, σύμφωνα με πληροφορίες, λόγω γραφειοκρατικών προβλημάτων σε αδειοδοτήσεις, όμως, την ίδια περίοδο από την πλευρά της Περιφέρειας υπάρχει έντονη κινητικότητα σε νομικό επίπεδο. Ειδικότερα, είναι ήδη γνωστή η προσφυγή στο Συμβούλιο της Επικρατείας, για περιβαλλοντικά ζητήματα, καθώς φαίνεται πως από την πλευρά της Κυβέρνησης το έργο έχει υποβαθμιστεί ως προς τους περιβαλλοντικούς όρους. «Για τη δημιουργία μιας ξενοδοχειακής μονάδας 300 κλινών χρειάζονται περιβαλλοντικά τύπου Α και για την υπερδομή των πλέον των 5.000 διαμενόντων τα έχουν υποβαθμίσει σε τύπου Β, χωρίς να συζητάμε καν το ζήτημα του βιολογικού», σημειώνουν χαρακτηριστικά κάτοικοι της περιοχής.

Παράλληλα, όμως, θέμα ημερών (αν όχι ωρών) είναι και η κατάθεση των ασφαλιστικών μέτρων, τα οποία αναμένεται να εκδικαστούν σε έναν χρονικό ορίζοντα ενός μήνα περίπου, και τα οποία μπορεί να παίξουν καθοριστικό ρόλο για τη συνέχεια του έργου. Και αυτό καθώς σε περίπτωση που γίνουν δεκτά, κάθε διαδικασία κατασκευής της δομής στη Βάστρια θα πρέπει να παγώσει έως ότου υπάρξει τελική απόφαση και από το Συμβούλιο της Επικρατείας, το οποίο μπορεί να χρειαστεί ακόμη και ένα διάστημα δύο χρόνων για να συμβεί. Εξέλιξη, που αναγκαστικά θα οδηγήσει την Κυβέρνηση σε εναλλακτικά σενάρια.

 

Εναλλακτικές 

Το σενάριο – στην περίπτωση που γίνουν δεκτά τα ασφαλιστικά μέτρα – η Κυβέρνηση να περιμένει την απόφαση του ΣτΕ για να συνεχίσει το έργο μάλλον δεν συγκεντρώνει πολλές πιθανότητες για να συμβεί. Η κατασκευή της νέας δομής έχει ήδη καθυστερήσει κατά 3 μήνες χωρίς ουσιαστική εξέλιξη, από τους 8 που προβλέπονται από τον σχετικό διαγωνισμό και τις συμβάσεις για την ολοκλήρωσή του και χωρίς να λάβουμε καν υπόψη την πάνω από ένα χρόνο αναβολή που σημειώθηκε στον γενικότερο σχεδιασμό, έπειτα από την ανεπιτυχή προσπάθεια εκκίνησης εργασιών στην Καράβα. Με τις εθνικές εκλογές να τοποθετούνται χρονικά το αργότερο σε 12 – 13 μήνες από τώρα, υπάρχει ο κίνδυνος όχι απλά να μην έχει ολοκληρώσει το έργο που αποτελεί σημαντικό άξονα της μεταναστευτικής της πολιτικής, αλλά να μην προλάβει – επί της ουσίας – να το ξεκινήσει καν εντός της θητείας της.

Η πρώτη σκέψη, εφόσον το κώλυμα που παρουσιάζεται αφορά τη συγκεκριμένη περιοχή και περιβαλλοντικές πτυχές του έργου, είναι να αναζητηθεί και να βρεθεί εναλλακτική τοποθεσία. Ερωτηματικά προκύπτουν, όμως, για το αν αυτό είναι εφικτό με δεδομένο το σημείο στο οποίο βρίσκεται το έργο ως προς την εξέλιξη των σχετικών διαγωνισμών, τις υπογεγραμμένες συμβάσεις, σχετικές ρήτρες κ.ά., ενώ κανείς δεν εγγυάται πως δεν θα υπάρξουν άλλα προβλήματα με την νέα τοποθεσία, όποια κι αν είναι αυτή.

 

Το Μαυροβούνι

Σε αυτό το σημείο μπαίνει ξανά στην εξίσωση το υπάρχον ΚΥΤ στο Μαυροβούνι. Πρόκειται για μια δομή χωρητικότητας 8.000 ατόμων, το οποίο αν και προσωρινή λύση που ήρθε να αντιμετωπίσει την κατάσταση που διαμορφώθηκε από την καταστροφική φωτιά στο ΚΥΤ της Μόριας, όπως έχουμε επισημάνει και σε παλαιότερα ρεπορτάζ, αποκτά υποδομές που παραπέμπουν σε μια μόνιμου χαρακτήρα δομή. Σύμφωνα με πληροφορίες μας, μάλιστα, πρόσφατα στήθηκαν σε αυτό νέες σκηνές, τη στιγμή που τα στοιχεία δείχνουν πως ο πληθυσμός των διαμενόντων στο ΚΥΤ μειώνεται συνεχώς. 

Μπορεί, λοιπόν, το ΚΥΤ στον Καρά-Τεπέ να μονιμοποιηθεί για να κλείσει τυπικά η Κυβέρνηση την «εκκρεμότητα» της δημιουργίας νέας κλειστής δομής στη Λέσβο, έστω επιλέγοντας μια λύση που είναι ακόμη πιο αντιδημοφιλής και από την ενδεχόμενη δημιουργία δομής σε άλλο σημείο του νησιού; Είναι ένα σενάριο, που ενδεχομένως να εξεταστεί αν όντως γίνουν δεκτά τα ασφαλιστικά μέτρα που κατατέθηκαν, για το οποίο όμως υπάρχει αρκετός δρόμος ακόμη. 

Μείνετε ενημερωμένοι με τα πιο σημαντικά νέα

Πατώντας το κουμπί Εγγραφή, επιβεβαιώνετε ότι έχετε διαβάσει και συμφωνείτε με τηνΠολιτική Απορρήτου και τουςΌρους Χρήσης
Διαφήμιση