Η Μυτιλήνη σε κυκλοφοριακή ασφυξία

Spread the love

  • Μετρήσεις, κάμερες και επιστημονικά δεδομένα “έχει στη φαρέτρα της” η δημοτική αρχή για στοχευμένες παρεμβάσεις στην καθημερινή ταλαιπωρία των πολιτών
  • Παναγιώτης Χριστόφας: «Το κυκλοφοριακό ζήτημα της Μυτιλήνης είναι πολύ ψηλά στην ατζέντα μας και, όπως επισημαίναμε και προεκλογικά, είναι απαραίτητη η εκπόνηση μιας κυκλοφοριακής μελέτης για την πόλη»

Αντιμέτωπη με μια καθημερινή πραγματικότητα, που πλέον δεν μπορεί να αγνοηθεί, βρίσκεται η πρωτεύουσα της Λέσβου και που δεν είναι άλλη από το κυκλοφοριακό πρόβλημα. Τα τελευταία χρόνια, οι βασικοί οδικοί άξονες της πόλης παρουσιάζουν εικόνα κορεσμού κατά τις ώρες αιχμής, με ουρές οχημάτων και συνεχείς καθυστερήσεις, που επηρεάζουν όχι μόνο τους οδηγούς, αλλά και πεζούς και επαγγελματίες της περιοχής. Το κυκλοφοριακό ζήτημα, που επί δεκαετίες αποτελούσε συχνό θέμα συζήτησης, φαίνεται να φτάνει σε κρίσιμο σημείο, ενώ οι πολίτες βιώνουν καθημερινά τις συνέπειες της έλλειψης οργανωμένου και λειτουργικού σχεδιασμού.

Το πρόβλημα ξεκινά ήδη από το λιμάνι της Μυτιλήνης, όπου η άφιξη κάθε πλοίου προκαλεί απότομη διακοπή της ροής της κυκλοφορίας. Δεκάδες οχήματα αποβιβάζονται ταυτόχρονα, δημιουργώντας αλυσιδωτές καθυστερήσεις που επηρεάζουν όλο το παραλιακό μέτωπο. Το φαινόμενο εντείνεται τους καλοκαιρινούς μήνες, με την εισροή τουριστών, την κίνηση φορτηγών εφοδιασμού και την παρουσία λεωφορείων που μεταφέρουν επισκέπτες. Οι εικόνες συμφόρησης σε προκυμαία και παρακείμενους δρόμους έχουν γίνει πλέον καθημερινές, ενώ η υπομονή των οδηγών δοκιμάζεται συχνά.

Στενός δρόμος και πυκνή ροή οχημάτων

Η Ελευθερίου Βενιζέλου, ένας από τους πιο πολυσύχναστους άξονες της πόλης, συχνά μετατρέπεται σε πραγματική «παγίδα» για τους οδηγούς. Ο συνδυασμός στενότητας δρόμου και πυκνής ροής οχημάτων καθιστά τη διέλευση δύσκολη, ενώ η παρουσία σταθμευμένων αυτοκινήτων περιορίζει ακόμα περισσότερο το ήδη περιορισμένο πλάτος. Η οδός Καβέτσου αντιμετωπίζει αντίστοιχα προβλήματα, με τη συμφόρηση να επιτείνεται όταν η στάθμευση περιορίζει τον ελεύθερο χώρο διέλευσης.

Παρόμοια προβλήματα εντοπίζονται και στην οδό Αεροπόρου Γιανναρέλλη, όπου τα διπλοπαρκαρισμένα οχήματα έχουν γίνει συχνό φαινόμενο. Η κατάσταση αυτή στερεί πολύτιμο χώρο και δημιουργεί σοβαρά προβλήματα στη ροή της κυκλοφορίας. Σε ώρες αιχμής, ακόμη και μικρές παραβάσεις ή παρεμβολές οδηγών προκαλούν καθυστερήσεις που επηρεάζουν όλο το κέντρο της πόλης. 

Επιπλέον, η περιοχή του Συνοικισμού, ιδιαίτερα στις οδούς Κρήνης, Μοσχονησίων και Κυδωνιών, με την έλλειψη μονόδρομων και συστηματικής ρύθμισης στάθμευσης, αντιμετωπίζει έντονα κυκλοφοριακά προβλήματα, ενώ η πλατεία Αλυσίδας και η οδός 8ης Νοεμβρίου εμφανίζουν καθημερινά φαινόμενα «μποτιλιαρίσματος». Οι καθυστερήσεις στην 8ης Νοεμβρίου είναι συχνές, ιδίως όταν αυξάνεται η κίνηση προς την αγορά ή όταν προκύπτουν έκτακτες παρεμβολές λόγω έργων, σταθμευμένων οχημάτων ή κατά την έξοδο οχημάτων από το λιμάνι.

Υποβάθμιση της ποιότητας ζωής

Οι συνέπειες για τους πολίτες είναι πολλαπλές. Καθημερινή απώλεια χρόνου, αυξημένο άγχος κατά τις μετακινήσεις, υποβάθμιση της ποιότητας ζωής και επιβάρυνση της τοπικής οικονομίας. Οι επαγγελματίες βλέπουν τις καθυστερήσεις να επηρεάζουν παραδόσεις και ροή πελατών, ενώ η ατμοσφαιρική ρύπανση εντείνεται καθώς τα οχήματα παραμένουν ακινητοποιημένα. Το κυκλοφοριακό πρόβλημα της Μυτιλήνης αποτελεί πάγιο αίτημα κάθε δημοτικής αρχής, αλλά οι μέχρι σήμερα προσπάθειες δεν απέδωσαν ουσιαστικά αποτελέσματα.

Στόχος η βελτίωση της καθημερινότητας των κατοίκων

Στην προσπάθεια να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα, η δημοτική αρχή ξεκινά μια πιο οργανωμένη και επιστημονικά τεκμηριωμένη παρέμβαση. Ο δήμαρχος Μυτιλήνης, Παναγιώτης Χριστόφας, με δήλωσή του στα Νέα της Λέσβου τόνισε ότι «το κυκλοφοριακό ζήτημα της Μυτιλήνης είναι πολύ ψηλά στην ατζέντα μας και, όπως επισημαίναμε και προεκλογικά, είναι απαραίτητη η εκπόνηση μιας κυκλοφοριακής μελέτης για την πόλη. Σε αυτό το πλαίσιο, ξεκινάμε μετρήσεις κυκλοφοριακού φόρτου αλλά και μια καταγραφή της κίνησης των οδηγών, που διέρχονται από κεντρικούς δρόμους, τόσο τις καθημερινές, όσο και το Σαββατοκύριακο».

Συμπληρωματικά επεσήμανε ότι «έτσι, θα συλλέξουμε χρήσιμα δεδομένα, τα οποία θα βοηθήσουν στον σχεδιασμό μας για ένα εύρος κυκλοφοριακών παρεμβάσεων και ρυθμίσεων, όπως το πώς θα γίνεται με τον καλύτερο δυνατό τρόπο η διέλευση των οχημάτων μέσα από την πόλη, ζητήματα στάθμευσης αυτοκινήτων και μοτοποδηλάτων, πεζοδρομίων κ.ά., με στόχο τη βελτίωση της καθημερινότητας των κατοίκων και επισκεπτών».

Τοποθετήθηκαν κάμερες 

Στο ίδιο πλαίσιο, ο εντεταλμένος σύμβουλος Συγκοινωνιών, Κυκλοφορίας και Προσβασιμότητας, Χρήστος Δαγιέλλης, εξήγησε πως «ξεκινούν μετρήσεις σε πέντε κομβικές οδούς της πόλης (Ελ. Βενιζέλου, Καβέτσου, 8ης Νοεμβρίου, Βουρνάζων, Π. Κουντουριώτη)», με στόχο την καταγραφή της υφιστάμενης κατάστασης και την αποτύπωση των κυκλοφοριακών αναγκών. Εκτός αυτού, τοποθετήθηκαν κάμερες σε κάποιες διασταυρώσεις που συλλέγουν στοιχεία προς επεξεργασία. Οι μετρήσεις θα διαρκέσουν πέντε μέρες, ενώ τα αποτελέσματα αναμένονται σε έξι μήνες. 

Από τις μετρήσεις που γίνονται στους δρόμους της Μυτιλήνης.

Η σημασία αυτής της πρωτοβουλίας είναι καθοριστική. Όπως ανέφερε «η πόλη χρειάζεται αξιόπιστα και επιστημονικά δεδομένα για να μπορέσουμε να σχεδιάσουμε ένα δίκτυο μετακινήσεων που θα είναι ασφαλές, λειτουργικό και βιώσιμο. Μέσα από τη μελέτη θα έχουμε τη δυνατότητα να αντιμετωπίσουμε τα κυκλοφοριακά προβλήματα που ταλαιπωρούν καθημερινά τους συμπολίτες μας, να βελτιώσουμε την προσβασιμότητα, να μειώσουμε τον χρόνο μετακίνησης και να ενισχύσουμε τη βιώσιμη κινητικότητα, δίνοντας έμφαση στους πεζούς, τα ποδήλατα και τα μέσα μαζικής μεταφοράς». Και κατέληξε: «Με μεθοδικότητα και συνέπεια, εργαζόμαστε ώστε η Μυτιλήνη να αποκτήσει το κυκλοφοριακό μοντέλο που της αξίζει, προσαρμοσμένο στις σύγχρονες ανάγκες και με σεβασμό στην καθημερινότητα όλων των πολιτών».

Η διαδικασία περιλαμβάνει καταγραφή της κυκλοφορίας τόσο καθημερινά όσο και τα Σαββατοκύριακα, με παρακολούθηση μέσω κάμερας σε πέντε κομβικά σημεία. Τα συγκεντρωμένα στοιχεία θα επιτρέψουν στοχευμένες παρεμβάσεις: Ρύθμιση της κυκλοφορίας, βελτιστοποίηση στάθμευσης, προτεραιότητα στους πεζούς, ανάπτυξη ποδηλατοδρόμων και ενίσχυση των μέσων μαζικής μεταφοράς.

Με αφορμή τα χρονίζοντα κυκλοφοριακά προβλήματα υπάρχουν και τα επιστημονικά δεδομένα που υπογραμμίζουν τη σοβαρότητα της κατάστασης. Σύμφωνα με μελέτη της Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Αιγαίου, έχει δημιουργηθεί ένα χωρικό σύστημα (webGIS) που καταγράφει τροχαία ατυχήματα στη Λέσβο από το 2004. Η έρευνα αναδεικνύει «hot spots» και κρίσιμες χρονικές περιόδους, συμπεριλαμβανομένου του αστικού χώρου της Μυτιλήνης, προσφέροντας κατευθύνσεις για βελτίωση της οδικής ασφάλειας. Ο μόνιμος επίκουρος καθηγητής του Πανεπιστημίου Αιγαίου, Στρατής Παπάνης, τονίζει ότι το 36% των τροχαίων με τραυματισμό συμβαίνει εντός του Δήμου Μυτιλήνης, ενώ το 27% των ατυχημάτων είναι σοβαρά ή θανατηφόρα και το 45% λαμβάνει χώρα κατά τη θερινή περίοδο, όταν η κίνηση αυξάνεται λόγω τουρισμού.

Οι επόμενοι έξι μήνες θα είναι καθοριστικοί

Η κατάσταση που επικρατεί στην πόλη της Μυτιλήνης δεν αφήνει περιθώρια για καθυστερήσεις στην λήψη αποφάσεων. Η ανάγκη για ένα σύγχρονο, λειτουργικό και βιώσιμο κυκλοφοριακό σχέδιο είναι πιο επιτακτική από ποτέ. Η βελτίωση της ποιότητας ζωής των κατοίκων, η ενίσχυση της τοπικής οικονομίας και η δημιουργία ενός ασφαλούς δικτύου μετακίνησης, αποτελούν τους βασικούς στόχους της δημοτικής αρχής. Η εκπόνηση της νέας κυκλοφοριακής μελέτης και η συλλογή επιστημονικών δεδομένων φιλοδοξούν να μετατρέψουν την καθημερινή ταλαιπωρία σε οργανωμένη και λειτουργική κινητικότητα για όλους τους πολίτες.

Με τη νέα αυτή πρωτοβουλία, η Μυτιλήνη προχωρά ένα βήμα προς την επίλυση ενός προβλήματος που ταλανίζει εδώ και χρόνια την πόλη. Οι επόμενοι έξι μήνες θα φανούν καθοριστικοί για το αν η πόλη θα αποκτήσει ένα κυκλοφοριακό μοντέλο που θα βελτιώσει πραγματικά την καθημερινότητα ή αν η συμφόρηση θα συνεχίσει να αποτελεί καθημερινή πρόκληση. Η δημοτική αρχή εμφανίζεται αποφασισμένη να δράσει, με στοχευμένες και επιστημονικά τεκμηριωμένες παρεμβάσεις, γνωρίζοντας ότι το κυκλοφοριακό αποτελεί κεντρική προτεραιότητα και προεκλογική δέσμευση.

Η Μυτιλήνη, βρίσκεται σε ένα κρίσιμο σημείο. Η ανάγκη για ασφαλείς, βιώσιμες και λειτουργικές μετακινήσεις δεν μπορεί να αναβληθεί άλλο. 

Η νέα κυκλοφοριακή μελέτη, σε συνδυασμό με τις μετρήσεις, τις κάμερες και τα επιστημονικά δεδομένα, φιλοδοξεί να προσφέρει λύσεις που θα αναβαθμίσουν την ποιότητα ζωής, θα μειώσουν τις καθυστερήσεις και θα δημιουργήσουν ένα ασφαλές και προσβάσιμο περιβάλλον για κατοίκους και επισκέπτες. Η πόλη έχει μπροστά της την ευκαιρία να μετατρέψει την καθημερινή κυκλοφοριακή πίεση σε ένα σύγχρονο, οργανωμένο και λειτουργικό σύστημα μετακινήσεων που θα εξυπηρετεί τις ανάγκες όλων.

Μείνετε ενημερωμένοι με τα πιο σημαντικά νέα

Πατώντας το κουμπί Εγγραφή, επιβεβαιώνετε ότι έχετε διαβάσει και συμφωνείτε με τηνΠολιτική Απορρήτου και τουςΌρους Χρήσης
Διαφήμιση