Master plan για γερά νεύρα!

Spread the love


  • Αργούν οι διαδικασίες για την παράδοση της μελέτης ανάπτυξης των λιμενικών εγκαταστάσεων, αλλά και για την διαχείριση του κεντρικού πάρκινγκ στο εμπορικό λιμάνι

Αρκετό μέλλον ακόμη θα έχει η έγκριση του master plan για την αναμόρφωση του λιμανιού της Μυτιλήνης, όπως φάνηκε την Παρασκευή, κατά την διάρκεια σύσκεψης που είχε ο Στρατής Τζιμής με υπηρεσιακούς παράγοντες του Υπουργείου Ναυτιλίας, στην Αθήνα. Η ενημέρωση που έλαβε ο Αντιδήμαρχος Έργων ήταν ότι μετά από τις τροποποιήσεις που έγιναν επί του αρχικού σχεδίου ανάπτυξης των λιμενικών εγκαταστάσεων και την εκπόνηση της Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, θα ακολουθήσει διαβούλευση με τους τοπικούς φορείς και παρουσίαση στο Δημοτικό Συμβούλιο. Κατόπιν αυτών, το master plan θα τεθεί προς έγκριση στην Επιτροπή Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων, που έχει τον τελικό λόγο. 

Το master plan του υφιστάμενου λιμανιού της Μυτιλήνης ανατέθηκε το 2014, αλλά ακόμη δεν έχει παραδοθεί για να τεθεί σε εφαρμογή και να μπουν σε τάξη οι χρήσεις και οι εγκαταστάσεις κάθε δραστηριότητας. Αν και επί δημαρχίας Γαληνού το γενικό αυτό πλάνο για την λειτουργία του λιμανιού είχε φθάσει ένα βήμα πριν από την τελική έγκριση, η σημερινή Δημοτική Αρχή ζήτησε να τροποποιηθεί σε αρκετά σημεία, όπως στην θέση του παλιού Κολυμβητηρίου που προοριζόταν για κατεδάφιση, με συνέπεια να ξεκινήσει σχεδόν από την αρχή. Το αποτέλεσμα είναι να καταγράφεται σημαντική καθυστέρηση και γι’ αυτό πραγματοποιήθηκε την Παρασκευή η σύσκεψη στην Αθήνα, προκειμένου να επιταχυνθούν οι διαδικασίες και να τεθεί προς έγκριση μέσα στο 2022.

Θυμίζουμε ότι ο αρχικός σχεδιασμός περιελάμβανε τόσο την αξιοποίηση των υφιστάμενων εγκαταστάσεων όσο και την δημιουργία του νέου λιμανιού, στον Καρά – Τεπέ, αλλά στην πορεία η μελέτη για το νέο λιμάνι δεν προχώρησε λόγω αρχαιολογικών ευρημάτων. Βέβαια, εδώ και δυόμισι χρόνια στην ίδια θέση έχει δημιουργηθεί το νέο ΚΥΤ και ίσως τα δεδομένα έχουν αλλάξει με τις υποδομές, που έγιναν σε χρόνο-ρεκόρ για την φιλοξενία των προσφύγων.

 

Τα έργα

Τα έργα που προτείνονται μέσω του master plan θα δημιουργήσουν ένα νέο λιμάνι στην θέση του υφιστάμενου. Το σχέδιο υλοποίησης χωρίζεται σε πέντε φάσεις, με συνολικό προϋπολογισμό 114 εκατ. ευρώ. Η εκπόνηση των μελετών θα διαρκέσει τουλάχιστον 3 χρόνια, ενώ τα έργα, εφόσον εξευρεθούν οι χρηματοδοτήσεις, θα εκτελεστούν σε βάθος τουλάχιστον 10ετίας.

Μετά από επιτόπιες αυτοψίες και μετρήσεις που έγιναν κατ’ επανάληψη στον θαλάσσιο χώρο από το Άγαλμα της Ελευθερίας μέχρι την μαρίνα, αποφασίστηκε ότι το μόνο που θα παραμείνει ως έχει είναι η προβλήτα όπου δένουν σήμερα τα επιβατικά πλοία. Όλες οι υπόλοιπες δραστηριότητες και υποδομές θα αλλάξουν θέση, συμπεριλαμβανομένων και των κτιρίων του Λιμεναρχείου και του Τελωνείου. 

Ένα από τα βασικότερα σημεία της μελέτης αφορά στο γνωστό ζήτημα με την έλλειψη των υποδομών για την υποδοχή μεγάλων κρουαζιερόπλοιων. Σύμφωνα με το master plan, η προβλήτα που ζητούν οι φορείς του τουρισμού εδώ και χρόνια προβλέπεται να κατασκευαστεί στην εξωτερική πλευρά του Φάρου, όπου και θα μπορούν να δένουν πλοία με μήκος έως και 300 μέτρα. Η επιλογή αυτής της θέσης δεν αποτελεί είδηση, αφού την ίδια πρόταση έχουν καταθέσει κατ’ επανάληψη οι τοπικοί φορείς σε συσκέψεις για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας, αλλά είναι σημαντικό ότι πλέον ανοίγει ο δρόμος για την υλοποίηση του έργου με την εκπόνηση των προβλεπόμενων μελετών. 

Ανοιχτά του λιμανιού, έξω από το στρογγυλό, θα μεταφερθεί η οχλούσα και επιπλέον επικίνδυνη εκφόρτωση υγρών καυσίμων, που εδώ και μια 10ετία γίνεται στην καρδιά της πόλης, στο εμπορικό λιμάνι. Τα πλοία που μεταφέρουν καύσιμα δεν θα μπαίνουν πλέον στο λιμάνι, αλλά θα δένουν σε προβλήτα όπου θα γίνεται η εκφόρτωση στα βυτιοφόρα των εταιρειών. 

Αλλαγή θέσης προβλέπεται και για την πρόσδεση των τουρκικών πλοιαρίων που σήμερα δένουν στην Προκυμαία. Σύμφωνα με το master plan, τα πλοία από τα απέναντι παράλια θα μεταφερθούν στο εμπορικό λιμάνι, προς την πλευρά της μαρίνας, όπου θα γίνεται η επιβίβαση και η αποβίβαση των ταξιδιωτών. Στο υφιστάμενο εμπορικό λιμάνι θα μεταφερθούν επίσης τα σκάφη του Πολεμικού Ναυτικού και του Λιμενικού Σώματος.

Βασική προϋπόθεση όμως για τις σημαντικές αυτές αλλαγές στις χρήσεις του λιμανιού είναι η ανέγερση νέων κτιρίων για την στέγαση των Υπηρεσιών του Λιμεναρχείου και του Τελωνείου Μυτιλήνης. Η καταλληλότερη θέση για την λειτουργία αυτών των Υπηρεσιών είναι εντός του υφιστάμενου πάρκινγκ. Αλλαγές όμως προβλέπονται και εντός της Προκυμαίας, από το ύψος της πλατείας Σαπφούς έως το κτίριο της ΔΟΥ, όπου σύμφωνα με την μελέτη θα κατασκευαστούν και θα τοποθετηθούν τρεις κάθετες πλατφόρμες όπου θα δένουν τα τουριστικά σκάφη. 

 

“Κόλλησε” και το πάρκινγκ

Εν τω μεταξύ, εκτός της μελέτης έχει μείνει και ο χώρος του πάρκινγκ που διεκδικεί εδώ και χρόνια ο Δήμος από την Εταιρεία Ακινήτων του Δημοσίου. Αν και υποτίθεται πως πέρυσι η Δημοτική Αρχή είχε φθάσει ένα βήμα πριν από την παραχώρηση ή έστω μίσθωση του χώρου ώστε να λειτουργήσει οργανωμένα ως χώρος στάθμευσης, τελικά, η Διοίκηση της ΕΤΑΔ δεν έχει πάρει καμία απόφαση μέχρι σήμερα. Το ζήτημα αυτό φαίνεται πως έχει εγκαταλειφθεί από τον Δήμο, παρ’ όλο που τα προβλήματα τα οποία υπάρχουν στο κεντρικό πάρκινγκ είναι πολλά και κανείς δεν έχει την αρμοδιότητα για να επέμβει.

Μείνετε ενημερωμένοι με τα πιο σημαντικά νέα

Πατώντας το κουμπί Εγγραφή, επιβεβαιώνετε ότι έχετε διαβάσει και συμφωνείτε με τηνΠολιτική Απορρήτου και τουςΌρους Χρήσης
Διαφήμιση