-Η μεγάλη αλυσίδα σούπερ-μάρκετ απηύθυνε πρόσκληση σε εργαζόμενους των καταστημάτων της αν επιθυμούν να μετακινηθούν στο σούπερ-μάρκετ, που θα λειτουργήσει στη Μυτιλήνη εντός του 2022
-«Η απενεργοποίηση του προστατευτικού θεσμικού πλαισίου για τις νησιωτικές αγορές έχει αλλάξει τα δεδομένα», δηλώνει ο Οικονομικός Επόπτης του Επιμελητηρίου Λέσβου, Νίκος Αθανάσης
Παρότι η Λέσβος αποτελεί μία μικρή κλειστή νησιωτική οικονομία και οι ανάγκες της υπερκαλύπτονται από τις ήδη λειτουργούσες αλυσίδες πολυκαταστημάτων, η μία μετά την άλλη μεγάλες αλυσίδες συνεχίζουν να “πολιορκούν” την περιοχή μας, ενδεχομένως εκτιμώντας και αύξηση των καταναλωτικών αναγκών στο μέλλον λόγω μεταναστευτικού! Ήδη αυτό το διάστημα ολοκληρώνεται το πολυκατάστημα–μαμούθ της εταιρείας Jumbo στην περιοχή της Λάρσου προς Μόρια, το οποίο οι πληροφορίες φέρουν να ανοίγει εντός του μήνα που διανύουμε.
Με 10.000 τετραγωνικά πρόκειται για ένα από τα μεγαλύτερα καταστήματα που έχει δημιουργήσει η Jumbo στην Ελλάδα και προκαλεί εντύπωση γιατί μία τέτοια επιλογή σε νησιωτική περιοχή. Αν και θα πρέπει να σημειώσουμε ότι την περίοδο που ξεκίνησε η επένδυση, με την αγορά του οικοπέδου και της αδειοδότησης για το νέο πολυκατάστημα, λειτουργούσε ακόμα το ΚΥΤ της Μόριας με 30.000 μετανάστες περίπου.
Ενώ είναι έτοιμο να λειτουργήσει το νέο Jumbo το οποίο αναμένεται να έχει στα ράφια του χιλιάδες κωδικούς και αυτό προκαλεί ανησυχία στην τοπική αγορά, άλλη μία αλυσίδα, αυτή τη φορά μία εταιρεία σούπερ-μάρκετ φαίνεται πως βάζει πλώρη για τη Λέσβο. Όπως αποκαλύπτει σήμερα η εφημερίδα μας, η Σκλαβενίτης σε κεντρικό επίπεδο έχει απευθύνει πρόσκληση στο προσωπικό της, ενημερώνοντας ότι καθώς πρόκειται να λειτουργήσει εντός του 2022 σούπερ–μάρκετ στη Μυτιλήνη (και μάλιστα το έγγραφο αναφέρει «στο νησί της Μυτιλήνης») καλεί τους ενδιαφερόμενους από το στελεχιακό και υπαλληλικό δυναμικό της, που επιθυμούν μετακίνηση στο νησί μας, να υποβάλουν αιτήσεις στη Διεύθυνση Ανθρώπινου Δυναμικού της εταιρείας.
Γιατί από αλλού;
Αυτό που προκαλεί εντύπωση είναι γιατί η εταιρεία θέλει να μετακινηθεί ακόμα και προσωπικό βασικών ειδικοτήτων από άλλες περιοχές της Ελλάδας στη Μυτιλήνη και να μην προσλάβει προσωπικό από τον τόπο μας, όπως έχουν κάνει όλα τα άλλα σούπερ-μάρκετ. Ιδιαίτερα μάλιστα όταν ο κάθε υπάλληλος που θα εκδηλώσει ενδιαφέρον να μετακινηθεί από άλλη περιοχή της Ελλάδας, θα πρέπει να καλύπτει και τα έξοδα της διαμονής του, κάτι που δεν ισχύει με τον μόνιμο πληθυσμό της Λέσβου. Η προθεσμία υποβολής των αιτήσεων ολοκληρώθηκε στις 31 Ιανουαρίου και προφανώς με βάση την εκδήλωση ενδιαφέροντος η Σκλαβενίτης θα κάνει το ταμείο της να δει πόσο προσωπικό της λείπει, ώστε προφανώς να απευθύνει κάποια πρόσκληση για κάλυψη θέσεων από κατοίκους της Λέσβου.
Πού θα γίνει το νέο κατάστημα;
Μέχρι τώρα δεν είναι γνωστό πού θα λειτουργήσει το νέο κατάστημα, καθώς τα τελευταία 20 χρόνια οι συνθήκες στη Μυτιλήνη και οι προϋποθέσεις για την αδειοδότηση τέτοιων εταιρειών έχουν διαμορφωθεί με τέτοιο τρόπο ώστε να απαιτείται να διαθέτουν ιδιόκτητους χώρους στάθμευσης. Με αυτό το δεδομένο θα πρέπει να αποκλειστεί το ενδεχόμενο λειτουργίας νέου σούπερ–μάρκετ στον κεντρικό αστικό ιστό της Μυτιλήνης.
Ωστόσο και στις παρυφές της Μυτιλήνης τα κτίρια που προσφέρονται γι’ αυτό το σκοπό είναι αρκετά περιορισμένα, τουλάχιστον σε διαστάσεις για την άνετη στέγαση επιχειρήσεων σούπερ-μάρκετ και μέχρι τώρα δεν φαίνεται να προετοιμάζεται κάποιο από αυτά τα κτίρια για να υποδεχτεί μία τέτοια επιχείρηση. Σε ένα κτίριο που εκτελούνταν το τελευταίο διάστημα επισκευαστικές εργασίες για να στεγαστεί νέα επιχείρηση, περίπου στο 10ο χιλιόμετρο της οδού Μυτιλήνης-Καλλονής, εδώ και μία εβδομάδα έχει φανεί ότι θα στεγάσει αλυσίδα επίπλων, η οποία ωστόσο αντιπροσωπεύεται εδώ και χρόνια από επιχειρηματία που λειτουργεί κατάστημα ούτως ή άλλως στο κέντρο της Μυτιλήνης.
Τι κατάστημα
Από το εσωτερικό έγγραφο με το οποίο η Σκλαβενίτης ζητά να εκδηλώσουν ενδιαφέρον όσοι υπάλληλοι βασικών ιδιοτήτων αλλά και στελεχιακό δυναμικό ενδιαφέρονται να μετακινηθούν στη Μυτιλήνη, είναι εμφανές ότι η εταιρεία προσανατολίζεται να δημιουργήσει δικό της κατάστημα, δηλαδή ένα σούπερ-μάρκετ που θα λειτουργεί υπό τη δική της ευθύνη. Το τελευταίο το σημειώνουμε καθώς η συγκεκριμένη αλυσίδα σούπερ-μάρκετ παρέχει τη δυνατότητα σε ντόπιους επιχειρηματίες στην ελληνική επαρχία να λειτουργούν καταστήματα με την επωνυμία της, με τη μέθοδο του franchising, ως καταστήματα «franchise Σκλαβενίτης»! Δύο τέτοια παραδείγματα έχουμε στη γειτονική μας Χίο, όπου λειτουργούν μικρά καταστήματα σούπερ–μάρκετ από Χιώτες επιχειρηματίες που αντιπροσωπεύουν την εταιρεία Σκλαβενίτης και ένα τέτοιο σχήμα φαίνεται και πιο φιλικό στις τοπικές αγορές, καθώς είναι αναμεμιγμένοι ντόπιοι επιχειρηματίες. Άλλωστε με αυτόν τον τρόπο λειτούργησε στην Μυτιλήνη σούπερ-μάρκετ και η εταιρεία Κρητικός, η οποία αντιπροσωπεύεται από ντόπιο επιχειρηματία.
Αυτό ωστόσο δεν φαίνεται πως θα ισχύσει στην περίπτωση της Σκλαβενίτης για τη Μυτιλήνη, καθώς αν υπήρχε θέμα ίδρυσης καταστήματος με τη μέθοδο του franchising, τότε δεν θα ζητούσε να μετακινήσει δικό της προσωπικό από τα άλλα σούπερ-μάρκετ Σκλαβενίτης προς την περιοχή μας.
Ουδείς γνωρίζει
Μέχρι τώρα, πάντως, ακόμα και μεγάλοι παράγοντες της κτηματαγοράς για την περιοχή μας δεν φαίνεται να γνωρίζουν λεπτομέρειες για το ποιο μπορεί να είναι το κατάστημα που θα στεγάσει το νέο σούπερ-μάρκετ, ενώ και το Επιμελητήριο Λέσβου δεν φαίνεται να έχει κάποια πληροφόρηση. Ο Οικονομικός Επόπτης του Επιμελητηρίου, Νίκος Αθανάσης, απαντώντας σε σχετική ερώτηση των Νέων της Λέσβου υπογράμμισε ότι «η περίοδος της δεκαετούς και πλέον οικονομικής κρίσης από την οποία διήλθε η Ελλάδα και βιώνουμε ακόμα τις συνέπειες, είχε ως συνέπεια στο βωμό της προσέλκυσης επενδύσεων που είναι επιθυμητές από όλους να θυσιαστούν οι διατάξεις περί περιορισμών των ωφέλιμων τετραγωνικών των μεγάλων αλυσίδων στις νησιωτικές περιοχές. Αυτό δεν έγινε μόνο του, έχουν προηγηθεί δικαστικές αποφάσεις και γνωματεύσεις μετά από προσφυγές των μεγάλων αλυσίδων, οι οποίες ήταν βέβαιο ότι δεν θα άφηναν το θέμα στην τύχη! Η θέση μου είναι ότι ειδικά για τη νησιωτική Ελλάδα πρέπει να υπάρχουν κανόνες στη λειτουργία των μεγάλων αλυσίδων και πάνω σε αυτή τη βάση κινήθηκαν σε πολύ σωστή κατεύθυνση οι νόμοι 2323 και 3377, οι οποίοι αν θέλετε αποτέλεσαν και το ανάχωμα καθυστερώντας την επέκταση των αλυσίδων στα νησιά μας. Ωστόσο τώρα που ουσιαστικά αυτή η νομοθεσία έχει αντικατασταθεί βιώσαμε τις επεκτάσεις αλυσίδων που ήδη είχαν ξεκινήσει με μικρότερα καταστήματα βάσει των περιορισμών και στη συνέχεια τα μεγάλωσαν, εφόσον πλέον ελαστικοποιήθηκε το πλαίσιο, ενώ τώρα και νέα σούπερ–μάρκετ συμπεριλαμβάνουν τον τόπο μας στους αναπτυξιακούς τους σχεδιασμούς», κατέληξε ο κ. Αθανάσης.