Μετ’ εμποδίων γίνεται η κυκλοφορία οχημάτων και πεζών στην Καλλιθέα όσο προχωρούν οι εργασίες εκτέλεσης του έργου αντικατάστασης τμημάτων των παλιών δικτύων ύδρευσης. Δύο μήνες μετά από την έναρξη των εργασιών έχει αντικατασταθεί ο παλιός κεντρικός τροφοδοτικός αγωγός που συνδέει τις δεξαμενές της Αγίας Κυριακής και της Χρυσομαλλούσας σε μήκος περίπου 500 μέτρων, χωρίς να έχουν παρουσιαστεί προβλήματα και καθυστερήσεις, πλην της όχλησης στην κυκλοφοριακή κίνηση, που ήταν αναμενόμενη.
Το επόμενο διάστημα θα ανακοινωθούν νέες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις, αφού σταδιακά οι εργασίες θα φθάσουν μπροστά από το 15ο και το 7ο Δημοτικό Σχολείο κι από εκεί τα συνεργεία θα μεταφερθούν στην οδό Μυριβήλη, την ευθεία που οδηγεί στο κτίριο της Αστυνομίας. Στη συνέχεια θα γίνει αντικατάσταση των αγωγών στον Άγιο Γιάννη τον Καλυβίτη και στο Βουναράκι για να ολοκληρωθεί η πρώτη φάση του έργου στο Λαζαρέτο. Από τη Λαγκάδα μέχρι τις Καμάρες θα γίνει επένδυση κι όχι αντικατάσταση του τροφοδοτικού αγωγού, ενώ προβλέπονται τμηματικές εργασίες και σε άλλες συνοικίες της πόλης.
Ο προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται στα 5,5 εκατ. ευρώ και εξασφαλίστηκε από το ΕΣΠΑ. Σύμφωνα με τις μελέτες, θα αντικατασταθούν συνολικά 18,5 χλμ. δικτύων ύδρευσης, 4,3 χλμ. αγωγών αποχέτευσης και 1,5 χλμ. αγωγών ομβρίων, λύνοντας οριστικά τα προβλήματα στην υδροδότηση της πόλης. Η παράδοση του έργου αναμένεται στο τέλος του 2024.
Όπως είπε στα “Νέα της Λέσβου” ο Πρόεδρος της ΔΕΥΑΛ, Γιώργος Φλώρος, «σε ό,τι αφορά την αντιμετώπιση των προβλημάτων από ζημιές και διαρροές που έχουν ως συνέπεια να έχουμε σημαντική απώλεια νερού κάθε χρόνο, θεωρώ ότι αυτό είναι το σημαντικότερο έργο που εκτελείται στην θητεία μας. Ήδη, από αυτό το καλοκαίρι, ευελπιστώ ότι θα πάρουμε μια ανάσα και εμείς και οι πολίτες που ταλαιπωρούνται εξαιτίας των παλιών δικτύων. Για την ώρα το έργο προχωρά πολύ καλά και πιστεύω ότι δεν θα έχουμε προβλήματα μέχρι το τέλος».
Όπως είναι γνωστό, το δίκτυο ύδρευσης της Μυτιλήνης κατασκευάστηκε την δεκαετία του 1930 και στις περιοχές όπου δεν έχει αντικατασταθεί μέχρι σήμερα, όπως στην Καλλιθέα, τον Χάλικα, κ.ά. παρουσιάζονται συχνά ζημιές και διαρροές λόγω της παλαιότητας, ενώ σε κάποια τμήματα τα προβλήματα είναι ιδιαίτερα έντονα, αφού οι παρεμβάσεις των συνεργείων της Δ.Ε.Υ.Α.Λ., για επισκευή βλαβών, είναι καθημερινές και επείγουσες.
Ιδιαίτερα οι βλάβες που παρατηρούνται στους παλαιούς βασικούς και κύριους κλάδους είναι οι πλέον προβληματικές ως προς την αποκατάστασή τους λόγω της μεγάλης διατομής των αγωγών. Για την επισκευή των βλαβών αυτών απαιτείται τις περισσότερες φορές διακοπή της υδροδότησης σε εκτεταμένα τμήματα της πόλης, όπως συνέβη αρκετές φορές το περασμένο καλοκαίρι.
Στην κατεύθυνση εκσυγχρονισμού του δικτύου της Μυτιλήνης, αντικαθίστανται με το συγκεκριμένο έργο τμήματα σε περιοχές όπου τα προβλήματα είναι οξυμμένα και συχνά. Για τον ίδιο λόγο θα αντικατασταθούν και τμήματα του εξωτερικού υδραγωγείου της Μυτιλήνης, τα οποία λόγω παλαιότητας και θέσης, δημιουργούν σοβαρά προβλήματα στην ομαλή υδροδότηση της πόλης.
Τα έργα
Σύμφωνα με την μελέτη, τα έργα που εκτελούνται με την χρηματοδότηση των 5,5 εκατ. ευρώ αφορούν:
– Αντικατάσταση τμημάτων του εξωτερικού υδραγωγείου της πόλης Μυτιλήνης
– Αντικατάσταση του αγωγού μεταφοράς νερού από την Δεξαμενή Δ1 έως την Δεξαμενή Δ5 της πόλης, ο οποίος είναι από αμίαντο, παλαιός και με πολλές διαρροές
– Κατασκευή του εξωτερικού αγωγού της νότιας περιοχής
– Υδροδότηση της υψηλής περιοχής Καλλιθέας και της περιοχής Κουμκό από την Ζώνη Υδροδότησης του Κάτω Χάλικα της πόλης Μυτιλήνης
– Αντικατάσταση παλαιών τμημάτων δικτύου ύδρευσης της πόλης που είναι από αμιαντοσωλήνες, μαντέμι και σιδηροσωλήνες
– Κατασκευή τμημάτων της νότιας περιοχής πολεοδομικής ενότητας Μυτιλήνης που κρίνονται απαραίτητα για την ομαλή υδροδότηση της περιοχής.
Το εξωτερικό υδραγωγείο
Σε ό,τι αφορά το εξωτερικό υδραγωγείο, ο αγωγός μεταφοράς νερού αποτελείται κυρίως από σωλήνες αμιάντου και είναι επίσης κατασκευασμένος την δεκαετία του 1930. Για τον λόγο αυτό παρουσιάζει πολύ συχνά βλάβες και διαρροές, οι οποίες επηρεάζουν το 50% περίπου του πληθυσμού της πόλης που υδροδοτείται από την δεξαμενή. Η αποκατάσταση των βλαβών και η επαναφορά σε λειτουργία του δικτύου της πόλης, που τροφοδοτείται από την δεξαμενή, συνήθως διαρκεί μεγάλο χρονικό διάστημα (από κάποιες ώρες έως και κάποιες ημέρες ανάλογα με το μέγεθος της βλάβης). Παράλληλα, τα εισπνεόμενα σωματίδια αμιάντου έχει αποδειχθεί ότι είναι πολύ επικίνδυνα για την υγεία και έτσι επιβάλλονται ιδιαίτερα αυστηρά μέτρα ασφαλείας κατά την διάρκεια των εργασιών επισκευής και συντήρησης του αγωγού.
Κατά την κατασκευή του νέου αγωγού αντικαθίστανται και οι αγωγοί αποχέτευσης ακαθάρτων και ομβρίων, όπου απαιτείται. Επίσης θα αντικατασταθούν και υφιστάμενοι παλαιοί αγωγοί ύδρευσης του δικτύου διανομής.